[Bootcamp] Installatie XP op MBP met Leopard

Pagina: 1
Acties:
  • 1.969 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-02 00:34
Na de installatie van Leopard dacht ik dat ik net als bij 10,4 makkelijk XP kon installeren met Bootcamp maar dat is helaas niet het geval !

Als eerst maak ik natuurlijk een partitie van 20 GB in Bootcamp die hij automatisch formatteert naar FAT32. Na herstart begint de installatie van XP, ik selecteer de partittie die bootcamp gemaakt heeft en installatie begint. Nadat bestanden gekopieerd zijn gaat Setup mijn MBP herstarten maar daar gaat het fout, ik krijg namelijk meteen "Schijffout" zodra MPB opgestart is als melding op een zwarte scherm en verder niks ! (Behalve " Druk om een toets om computer vanaf......)

Ik heb ook geprobeerd om de partitie die bootcamp maakt ook nog eens in windows setup te formatteren naar FAT32 en ook NTFS geprobeerd maar dit mocht niet baten.

Ik maak gebruik van originele Windows XP SP2 OEM CD die geen krassen heeft en weet zeker dat deze werkt want met de CD kan ik zonder problemen binnen Leopard XP installeren via Fusion of Parallels. Bovendien heb ik ook paar images van XP gedownload en geprobeerd maar niet geholpen.

Harde schijf heb ik laten checken door Schijfhulpprogramma en er waren geen problemen.

Leopard is een "schone installatie" van de originele CD. Reinstall van Leopard heeft het ook niet geholpen.

Ben ik de enige met dit probleem ? Iemand die mijn probleem op kan lossen ?

• TgrKing
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Je moet de kleine partitie (ik geloof iets van 20 mb) verwijderen en dan gaat het wel goed.

• Armo
TgrKing schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:38:
Je moet de kleine partitie (ik geloof iets van 20 mb) verwijderen en dan gaat het wel goed.
Er was een partitie van 200MB, die heb ik verwijderd en nu doet ie het wel inderdaad maar waar tover ik nou een Drivers CD vandaan ? Bij vorige Bootcamp kon je een drivers CD branden maar bij deze zie ik niks hierover ?

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 12:30

KeesV

Zonder titel

De Leopard DVD zelf bevat ook de drivers als ik het goed heb....

Ik doe niet aan sigs

• Armo
KeesV schreef op donderdag 15 november 2007 @ 00:20:
De Leopard DVD zelf bevat ook de drivers als ik het goed heb....
Zal eens proberen, bedankt !

Edit: Klopt, drivers staan op Leopard DVD :)

Trouwens, op een of andere vage reden kreeg ik een bootmenu van Windows met 2 XP's terwijl ik die partitie toch echt geformatteerd heb. Boot.ini even aangepast en hij boot nu wel goed door :)

Nu nog uitzoeken hoe dat snel switchen werkt wat Apple beloofd heeft..

[ Voor 43% gewijzigd door Armo op 15-11-2007 01:12 ]

Verwijderd

zou het ook mogelijk zijn windows op een externe usb disk te installeren voor leopard?
ik wil mijn kleine hddtje niet verprutsen aan windows.. of ik moet binnenkort mijn internet hardeschijf gaan vervangen voor een grotere..

via bootcamp assistent kom ik iig niet bij m'n externe schijven... iemand trucjes of tweakjes? :D

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
Armo schreef op donderdag 15 november 2007 @ 00:25:
[...]

Zal eens proberen, bedankt !

Edit: Klopt, drivers staan op Leopard DVD :)

Trouwens, op een of andere vage reden kreeg ik een bootmenu van Windows met 2 XP's terwijl ik die partitie toch echt geformatteerd heb. Boot.ini even aangepast en hij boot nu wel goed door :)

Nu nog uitzoeken hoe dat snel switchen werkt wat Apple beloofd heeft..
Helaas maar over fast switchen is nooit meer gesproken en volledig in het niet verdwenen. Misschien bij een update maar op dit moment bestaat het niet
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:59:
zou het ook mogelijk zijn windows op een externe usb disk te installeren voor leopard?
ik wil mijn kleine hddtje niet verprutsen aan windows.. of ik moet binnenkort mijn internet hardeschijf gaan vervangen voor een grotere..

via bootcamp assistent kom ik iig niet bij m'n externe schijven... iemand trucjes of tweakjes? :D
Nee windows kan niet op een USB/Firewire schijf worden geinstalleerd. Dit is een beperking van Windows

[ Voor 30% gewijzigd door Pendora op 15-11-2007 10:16 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 22:53
Tijdens de installatie van Windows kiezen voor het formatteren van de harde schijf en niet de optie 'gebruik deze partitie zonder te formatteren' (of woorden van gelijke strekking). Kiezen voor de quickformat is ook goed, als je maar formatteert tijdens de installatie. Als dit de oplossing is wil ik graag een koekje :)

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Een Apple zou pas echt interessant zijn voor mij, moest ik er verschillende linux distro's bij kunnen zetten. 't Is nu wel Intel based, hun huidige setup, maar kennelijk laten ze alleen toe van Windows te installeren naast OS X. Toch wel een groot minpunt voor een linuxliefhebber als mezelf. Anders zou ik de iMac zeker overwegen in mijn aankoop voor januari.

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:33:
Tijdens de installatie van Windows kiezen voor het formatteren van de harde schijf en niet de optie 'gebruik deze partitie zonder te formatteren' (of woorden van gelijke strekking). Kiezen voor de quickformat is ook goed, als je maar formatteert tijdens de installatie. Als dit de oplossing is wil ik graag een koekje :)
Klopt :)

Verwijderd

Is ook al eerder behandeld, zie MacBook, windows installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2007 00:04 ]

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:41

Nitai

Live the life you love.

GBB1 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:13:
Een Apple zou pas echt interessant zijn voor mij, moest ik er verschillende linux distro's bij kunnen zetten. 't Is nu wel Intel based, hun huidige setup, maar kennelijk laten ze alleen toe van Windows te installeren naast OS X. Toch wel een groot minpunt voor een linuxliefhebber als mezelf. Anders zou ik de iMac zeker overwegen in mijn aankoop voor januari.
:>
ehm, bijna alle linux smaakjes installeren zich perfect op de Mac hoor.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Ik heb ook problemen gehad met de install van XP op de bootcamp partitie.

Je moet het echt volgens deze volgorde doen anders werkt het niet. Zorg ook dat je XP cd hebt met recovery console.

1. Herstel eerst je OSX partitie indien nodig.
2. Maak met Bootcamp onder OSX de windows partitie aan en laat hem opnieuw booten met je XP cd erin.
3. Wacht totdat alle drivers zijn geladen van de XP cd, kies daarna voor R om naar de recovery console te gaan.
4. Voer een format uit, format c: /Q /FS:NTFS
5. Na de format, reboot je en boot je weer van je XP cd en kies je de juiste partitie om windows te installeren.

Dit werkte bij mij toen XP niet wou installeren, eerst Disk Error/Schijf fout, toen hal.dll missing. Trok bijna mijn haren eruit. Maargoed als je bovenstaande volgt zou het moeten lukken.

• Armo
Dancing_Animal schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:33:
Bij mij was dat geen oplossing. Oplossing was om die partitie van 200MB te verwijderen. Krijg ik nu zelf een koekje ? ;)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 22:53
* Dancing_Animal geeft Armo koekje

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Nitai schreef op zondag 18 november 2007 @ 00:32:
[...]

:>
ehm, bijna alle linux smaakjes installeren zich perfect op de Mac hoor.
en, afhankelijk waarvoor je Linux wilt gebruiken, er is een goede terminal in OSX ;-)
of VMware. Ik test zelf met FreeBSD in een VMware sessie, werkt prima !

• Anghell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-01 09:09
Pendora schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:14:
[...]

Helaas maar over fast switchen is nooit meer gesproken en volledig in het niet verdwenen. Misschien bij een update maar op dit moment bestaat het niet
Ik was wat in services.msc aan 't rommelen onder XP en daar stond wel degelijk een service die zoiets mogelijk moet gaan maken (ben even de naam kwijt). Dus waarschijnlijk zal het nog wel komen dan

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
erikafoort schreef op zondag 18 november 2007 @ 01:23:
[...]

en, afhankelijk waarvoor je Linux wilt gebruiken, er is een goede terminal in OSX ;-)
of VMware. Ik test zelf met FreeBSD in een VMware sessie, werkt prima !
Jup, kan zijn dat he tmet VMware en andere virtual machines goed draait. Maar ik zou toch liever een GRUB lijstje zien zoals ik dat nu heb op mijn gewone hardware: Win XP, Vectorlinux, Ubuntu, en eventueel nog Vista of indien Apple: Leopard.
Om dat met een iMac voor elkaar te krijgen, zijn we een paar maanden zweten & research verder denk ik.
Helaas, had wel graag een Mac gehad eigenlijk :(

Verwijderd

Wat een onzin. Als je echt graag een mac gehad zou willen hebben dan had je dat beetje zweten en research er ook wel voor over gehad...

Verwijderd

Met wat voor een programma hebben jullie de kleine patitie verwijderd? Ik heb geprobeerd in windows met partition magic het te doen maar ik krijg de foutmelding " partition drive letter can not be indentified" dus kan partition magic niet opstarten. Moet ik in max os de patitie verwijderen ? de kleine patitie is 177 MB . Ik heb namelijk het volgende probleem :

Nadat ik met de boot camp assistent een patitie van 15 GB aangemaakt heb en daarna windows daarop geinstalleerd heb, heb ik het volgende probleem: Ik kan in mac os opstarten en dan voor windows kiezen in boot camp bij de instellingen. Ik kan vervolgens in windows ook bij de boot camp configuratie aangeven in mac os te willen opstarten. Maar als ik tijdens het opstarten op de alt toets druk zou ik een keuze menu moeten krijgen met 2 iconen van schijven, 1 voor mac en 1 voor windows. Ik krijg hier alleen de keuze voor mac. Hoe kan dit? het is echt vervelend om eerst mac op te moeten starten voorat je iets in windows kunt doen. Afgezien van dat de keuze ontbreekt werkt windows en mac perfect.

Ik heb een macbook 2,2 GHz met 1 GB intern en hij is nu net 2 weken oud. Er zat al Leopard op maar de boot camp assistent ontbrak.Deze heb ik geinstalleerd met de leopard cd, bleek een vaker voorkomend iets te zijn omdat er werd aangegeven op de apple site hoe het te verhelpen.

Ik heb ook al meer als een uur met de apple hulp desk gebeld maar daar weten ze het ook niet. Ik er iemand die een oplossing weet voor dit probleem?

groeten

Stef

• Armo
Ik heb die partitie gewoon in Windows setu zelf verwijderd met "D". Tijdens opstarten heb ik wel keuze tussen XP of OSX.

Verwijderd

heb opnieuw de boot camp assistent gebruikt en opnieuw windows geinstalleerd maar deze keer de kleine patitie van 200 MB verwijderd. Maar weer geen hardeschijf icoon bij het opstarten met de alt toets ingedrukt. Snap er niets van het enige wat ik me kan bedenken is dat er iets mis is met de boot camp assistent en door leopard er opnieuw op te zetten dit probleem mischien op te lossen. Iemand enig idee wat het kan zijn?

• Armo
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:27:
heb opnieuw de boot camp assistent gebruikt en opnieuw windows geinstalleerd maar deze keer de kleine patitie van 200 MB verwijderd. Maar weer geen hardeschijf icoon bij het opstarten met de alt toets ingedrukt. Snap er niets van het enige wat ik me kan bedenken is dat er iets mis is met de boot camp assistent en door leopard er opnieuw op te zetten dit probleem mischien op te lossen. Iemand enig idee wat het kan zijn?
Zoek even op GoT, ik geloof dat er ergens een draadje loopt over die probleem kan het alleen niet zo snel vinden.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:41

Nitai

Live the life you love.

GBB1 schreef op zondag 18 november 2007 @ 22:10:
[...]

Jup, kan zijn dat he tmet VMware en andere virtual machines goed draait. Maar ik zou toch liever een GRUB lijstje zien zoals ik dat nu heb op mijn gewone hardware: Win XP, Vectorlinux, Ubuntu, en eventueel nog Vista of indien Apple: Leopard.
Om dat met een iMac voor elkaar te krijgen, zijn we een paar maanden zweten & research verder denk ik.
Helaas, had wel graag een Mac gehad eigenlijk :(
en.... het bovenste was een aanvulling op hetgeen ik zei. Je kan dus gewoon Ubuntu e.d. installeren op een Mac. Lezen ;) Google anders even... en specifiek voor de Intel Mac

[ Voor 5% gewijzigd door Nitai op 28-11-2007 11:18 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Hallo

Heb nu leopard opnieuw geinstalleerd door alle patities te verwijderen en de installatie schijf erin te doen. vanmorgen met boot camp windows geinstalleerd en weer geen icoon bij het opstarten met de alt toets. De enige optie is nog het te proberen met een orginele versie van windows SP2. Nog een vraag hoe ziet bij jullie de patitie indeling eruit? bij mij is het zo:

Schijf ------
--- mac 200 MB
--- mac 95,98 GB
--- onbekend iets 128 MB
--- Windows 15 GB

Verwijderd

Hallo

Heb het inmiddels opgelost. Heb de windows patitie naar NTFS indeing omgezet. Nu heb ik wel het icoontje bij het opstarten met alt. bedankt voor de hulp

gr Stef
Pagina: 1