Crap! Partitites niet herkend na herstart

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Net voor het avond eten heb ik mijn PC in de slaapstand gezet. Ik zet m net weer aan en 2 van mijn partities zijn opeens weg :? Alleen mijn partitie waar xubuntu op staat, draait nog (anders kwam ik er ook niet in ;) ).

Er kwamen een aantal foutmeldingen voorbij tijdens het opstarten, in de trend van dat de schijf niet goed was afgesloten. Vreemd is echter dat ik 2 partities (NTFS voor dualboot XP en Ext3 voor data) "kwijt" ben. Natuurlijk wil ik ze graag terug ... ik kan hier echter niet echt iets terugvinden omdat ik niet zo goed weet waar ik moet zoeken (ik ben nog maar net bezig in Linux). Wie kan mij helpen?

==
hoi

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
kun je ze wel mounten in linux? zoja, gewoon mounten, unmounten en rebooten.

Homey — Critics are those without skills to create.

• Eusebius
  • Niet online
Uh ... gewoon mounten werkt dus :$ Sorry, dat had ik moeten weten :$

Nu wil ik (als tweaker :p) wel weten waarom hij m vanzelf unmounte. Kan ik dat terugzien in een log? En omdat ik bij het opstarten iets voorbij zag komen dat het journal niet goed is, graag de ext3 checken. Onder XP ging dat automagisch bij het opstarten als het fout ging O-) Hoe doe je dat onder Linux?

- edit: e2fsck dus
- edit2: eerst unmounten dus :)
WAARSCHUWING!!! Het uitvoeren van 'e2fsck'
op een aangekoppeld bestandssysteem
kan tot ZWARE beschadigingen leiden.

[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 14-11-2007 20:19 ]

==
hoi

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
ik weet niet zo veel van xubuntu, maar het zou best kunnen dat een service hem unmountte om iets van een check te doen, bijv. e2fsch ofzo. En als 'ie tegelijkertijd in standby gaat wil er nog wel eens wat misgaan. Als je in linux nl. een bestandssysteem niet unmount, kan je hem niet weer lezen zonder eerst weer te mounten (bijv. in windows ext2fs werkt niet bij een harde reboot)

Homey — Critics are those without skills to create.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:58

strandbal

Was het maar zo'n feest.

check je /var/log/messages eens, of dmesg, daarin moeten de meldingen wel staan die je tijdens 't booten hebt gekregen :)

Hier stond een dode link.

• Eusebius
  • Niet online
Ah, daar moet ik zijn ... (voel me op mijn PC net als een toerist in een vreemde stad: soms loop ik gewoon te zoeken naar simpele dingen). ... Crap :| Gisteren om 19:23 heb ik 13 pagina's met meldingen alleen al. In 5 seconden 13 pagina's weggeschreven.

Maar goed, wat ik er verder mee moet? Ik heb geen zin om elke regel te gaan napluizen. Er staat BTW maar 1 error in:
[ 30.390924] ACPI: Looking for DSDT in initramfs... error, file /DSDT.aml not found.

==
hoi

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:58

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je partities staan op een bepaalde HDD, zeg /dev/hda1 (eerste partitie op de primary IDE master). Als je nu cat /var/log/messages | grep hda1 doet, filtert 'ie alleen de regels eruit die betrekking hebben op die partitie :)

Misschien vind je er wat mee?

Hier stond een dode link.

• Eusebius
  • Niet online
for the record (wie weet wie hier nog komt met de search :)

Vandaag had ik weer hetzelfde probleem. Alle partities van mijn eerste HDD kon ik gewoon weer terugmounten, maar bij de 2e HDD kreeg ik steeds de melding dat de schijf bezet (bezig) was. Met wat speurwerk bleek ik de volgende commando's nodig te hebben:
# lsof /dev/sdb5 (om die schijf ging het)
> het bleek dat een e2fsck opdracht was blijven hangen en beslag legde op de schijf
# kill {PID}

Simpel.

==
hoi

Pagina: 1