Gigabyte P35 DQ6 + 8 GB RAM

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203087

Topicstarter
Ik heb hier dus de gigabyte P35 DQ6 plank liggen en ik wil daar 8 GB RAM insteken, maar om de een of andere reden loopt het zootje voor geen meter. Volgens de specificaties zou het mobo daar overweg mee moeten kunnen, maar in de praktijk loopt de boel verschrikkelijk traag....

Iemand een idee omtrent het probleem ???

ohja, dit alles gebeurt onder linux 64 bit...

Mijn asus P5 kan er dan wel weer mee overweg... ik kan er niet aan uit ...

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Wat bedoel je met traag? Is je PC spontaan een 486 geworden qua snelheid? Kan jouw Linux wel overweg met die hoeveelheid geheugen (hmm, vast wel). Of is de snelheid in mhz van het geheugen omlaag gegaan? Dat kan kloppen, want veel moederborden hebben een lagere snelheid voor het geheugen wanneer alle banken vol zijn (333 ipv 400 mhz bijv.)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Er wordt wel 8GB herkent in zowel het BIOS als in Linux zelf? En op welke snelheid? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Topicstarter
Captain Pervert schreef op donderdag 15 november 2007 @ 14:12:
Wat bedoel je met traag? Is je PC spontaan een 486 geworden qua snelheid? Kan jouw Linux wel overweg met die hoeveelheid geheugen (hmm, vast wel). Of is de snelheid in mhz van het geheugen omlaag gegaan? Dat kan kloppen, want veel moederborden hebben een lagere snelheid voor het geheugen wanneer alle banken vol zijn (333 ipv 400 mhz bijv.)
Zo traag als een 486 dus...
linux kan overweg met de 8 GB, en op het Asus bordje is het geen probleem. Vreemd dat een bordje van over de 200euro daar problemen mee heeft terwijl dat goedkoop asus bordje alles zonder probleem doet....

Topicstarter
_the_crow_ schreef op donderdag 15 november 2007 @ 14:32:
Er wordt wel 8GB herkent in zowel het BIOS als in Linux zelf? En op welke snelheid? :)
Yup 8GB wordt herkend op 400MHz

Heb ondertussen zowat alle biossen getest, maar het wilt nog steeds niet ...
Modbreak:Op GoT wordt het niet op prijs gesteld als je binnen 24u twee keer achter elkaar post. Gebruik de edit-knop als je iets toe wilt voegen aan een eerdere post.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 15-11-2007 16:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even voor de hand liggende vraag:

Hoe is de performance als je de helft van het geheugen eruit haalt. Als het dan even slecht is, heeft het niets met die 8GB te maken. Is het dan veel beter, dan zou ik even heel goed kijken naar de Linux kernel opties (hoe staan de opties mbt High Memory? - ik hoop dat je Flat en niet Sparce gekozen hebt bijv.)

Oslik blyat! Oslik!

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:52:
Even voor de hand liggende vraag:

Hoe is de performance als je de helft van het geheugen eruit haalt. Als het dan even slecht is, heeft het niets met die 8GB te maken. Is het dan veel beter, dan zou ik even heel goed kijken naar de Linux kernel opties (hoe staan de opties mbt High Memory? - ik hoop dat je Flat en niet Sparce gekozen hebt bijv.)
Als ik er twee uithaal is de performance schitterend natuurlijk. Aan de Linux kernel ligt het imo niet, aangezien het op de asus alles wel schitterend doet. Het ligt meer aan de plank zelf vermoed ik, bios relateerd of gewoon knullig ontwerp vanuit Gigabyte...

Fin ja, ik krijg er niks uit. En aangezien ik er zo 20 moet ineensteken, heb ik weinig goesting om bij elke plank de settings drastisch te veranderen. Het zullen dan wel allemaal asus bordjes worden en dan vliegt die gigabyte wel in een of andere desktop.

Bedankt voor de reacties, maar ik geef het op ;)

• EdRandom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-07 09:52
*Schop*

Ik kom zojuist hetzelfde probleem tegen op een Gigabyte GA-P35-DS3R moederbord. Hier wat output van lshw, het geheugen is Kingston (4x 2GB, 667MHz):

*-core
product: P35-DS3R
vendor: Gigabyte Technology Co., Ltd.
*-firmware
description: BIOS
vendor: Award Software International, Inc.
version: F3 (05/14/2007)
*-cpu:0
product: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz

Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een BIOS bug; op het werk hebben we dezelfde ellende gehad met een Intel moederbord. Ook daar deed een BIOS update, na wat mailen met Intel, wonderen.

Zie https://bugs.launchpad.ne...source-2.6.22/+bug/129172

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron555
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-07 23:31
Ikheb dit ook gehad met een P35-DS4
2 modules van 2gb geen probleem
met 4 mudules niet vooruit te branden
met 3 modules werkte het weer wel

ik heb een bios upgrade gedaan
probleem opgelost