[ubuntu] Netwerkserver opzetten, netwerk reageert traag

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 00:17
Ik ben hier met ubuntu op school een servertje op aan het zetten.
Het probleem is dat het werk niet luistert of data te laat ontvangt.

We werken met windows xp pro en daaronder draait vmware met ubuntu en xp client.
We hebben, ipadres, subnetmask, gateway en alle bestanden eignelijk aangepast maar ik krijg swat niet aan de praat. Wanneer ik lokaal probeer in te loggen met het commando
lynx http://localhost:901
zegt hij dat hij geen verbinding kan maken.
Via een windowsxp client inloggen lukt ook niet. We hebben ook geprobeerd met tcpdump te testen of er daadwerkelijk data werd ontvangen. Er werd data ontvangen maar pas 20 seconden later dan dat er geprobeerd werd in te loggen. Kan er ergens een soort timeout worden ingesteld??Want ik ben bang dat mijn sambaserver anders niet gaat willen werken. De leraar zei dat we van samba nog niks moesten instellen, swat zou zowiezo moeten werken, we zouden een menu te zien moeten krijgen. Leraar heeft alles nagecheckt maar voor het niet onmiddelijk. Iemand een idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Je omschrijft je probleem niet heel erg duidelijk moet ik zeggen. Dan krijg je tegenvragen ;)

Met wat probeer je nou op wat in te loggen? Met de Ubuntu client op de Ubuntu server? Met de XP host of de XP vmware client?

Wat krijg je voor reactie op ping's? Kun je wel bijvoorbeeld via Putty een Telnet of SSH verbinding opzetten? Met welk account probeer je in te loggen?

Edit:

Firewalls gechecked?

[ Voor 4% gewijzigd door bvk op 14-11-2007 18:53 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom poort 901?
klopt je definitie van localhost eigenlijk wel?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swat is een html schil voor /etc/samba/smb.conf. Alles wat je met swat kan instellen, kan je ook bereiken door smb.conf te editen, alleen moet je dan wat meer verdiepen in de samba.

Om gebruik te maken van swat, moet dat draaien op de achtergrond als proces, of aangeslingerd worden door een inetd server.

Ik vind het persoonlijk veel handiger om smb.conf te editen, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Hier is een mooie How-To voor Ubuntu: Do the Ubuntu Samba

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• ddkiller0900
ik heb geprobeerd om in mijn ubuntu server in te loggen op swat. We werken trouwens zonder grafische omgeving. Op pingen krijg ik een reply maar het duurt een seconde of 20 eer ik het zie verschijnen als ik tcpdump heb ingevoerd. Wanneer ik dan op mijn xp client http://ipadres:901 ingeef (wat ook gedefinieerd is in de services file) zie ik op ubuntu server dat ie de poort herkent want er komt iets te staan van swat maar toch gebeurd er niets. Swat draait onder inetd want ik heb het nagekeken met het ps -ef commando en gefilterd op swat. Die howto heb ik al volledig nagelopen en snap dus ook niet dat het nog steeds niet werkt. Leraar dacht eigenlijk dat het aan vmware lag, dat de communicatie niet goed verliep maar ubuntu server en xp client kunnen perfect met elkaar communiceren.

• blaataaps
  • Niet online
Wat betekent 'zie ik op ubuntu server dat ie de poort herkent want er komt iets te staan van swat maar toch gebeurd er niets.'?

• ddkiller0900
Wanneer ik tcpdump invoer luistert de server naar inkomend verkeer. En als ik dan op de windows client probeer in te loggen op ubuntu met http://ipadres:901 zie ik op de server dat ie op poort 901 connectie probeert te maken maar er gebeurd niks. En op de windows client geeft ie dan gewoon "kan pagina niet weergeven" aan.

Verwijderd

Weet je zeker dat er een process is dat luistert op poort 901? En waarom probeer je samba te draaien o peen virtualhost binnen windows als je ook met windows mappen kunt delen?

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Sa1

netstat -an | grep 901
, als hier een output uit komt dan staat de poort open. Dit moet dan wel op het ipadres zijn waar jij naar toe connect.

installeer nmap eens op je windows bak en doe:
nmap -p 901 ipadres
, dan kan je kijken of ie oko van buiten af te bereiken is...

[ Voor 3% gewijzigd door Sa1 op 15-11-2007 15:51 ]

• ddkiller0900
Ik volg avondschool (netwerkbeheerder) en we draaien alles onder vmware om onze echte installatie schoon te houden. Ik ga dat met netstat eens vlug bekijken. Ik heb em onder de services file toegevoegd in het begin dus normaal zou die poort open moeten staan. Heb net gekeken en er komt geen output dus de poort staat niet open. Hoe zet ik die poort dan open? Dacht dat ik het enkel in de services file moest zetten en dan netwerk herstarten.

[ Voor 26% gewijzigd door ddkiller0900 op 15-11-2007 19:00 ]

• blaataaps
  • Niet online
Je services-bestand is alleen mapping van een alfanumerieke term naar een poortnummer, dat heeft niks te maken met "openzetten". Afhankelijk van wat je precies wil aanzetten is dat allemaal prima gedocumenteerd volgens mij.

• ddkiller0900
Heb iets gevonden ivm iptables. Alles zal daarmee geconfigureerd moeten worden denk ik zo. Zal het dit weekend ofzo eens testen. Heb het dus even bekeken maar na iptables te hebben ingesteld blijft de poort gesloten.

[ Voor 25% gewijzigd door ddkiller0900 op 15-11-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit soort vage klachten doet me denken aan resolving. Kortom wat zeg /etc/resolv.conf

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
Er staat in:
nameserver "ipadres van de linuxserver"

Ik heb nog eens geprobeerd met iptables enzo en de poort staat wel open maar er gebeurd niks wanneer ik in linux lynx eigenipadres:901 ingeef. Had dat van iptables trouwens op een website gevonden en stond perfect uitgelegd, enige wat het nu nog kan zijn is de vmware waar ik linux onder draai ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt inmiddels als een complex probleem.

Nog wat zaken die ik na zou lopen.

-Controleer of de inetd server loopt. ( ps aux | grep inet )
-Start swat handmatig op om te zien of er foutmeldingen komen. (swat intikken op de commandline)
-Bekijk de logs in /var/log (dmesg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
De xinet service draait, swat geeft geen foutmeldingen en in de logfile staan ook geen foutmeldingen. Heb nu even om te proberen mijn samba geconfigureerd door gewoon de smb.conf file te editen en raar maar waar, van op mijn windows cliënt geraak ik op de shares ....
Als samba werkt moet swat toch ook normaal werken of zie ik het mis??
Heb met iptables de ingaande en uitgaande poort 901 nog eens opengezet maar zonder succes.
Pagina: 1