Toon posts:

mobo advies

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na 4 jaar intensief gebruik begint mijn huidige workstation luid te protesteren (met name de hard disks). 'K heb maar besloten om het hele CPU/GPU/mobo zaakje maar af te breken en te upgraden. 'T is al weer een tijdje geleden dat ik een machine gebouwd heb dus ik ben een beetje outdated op het gebied van harde waren.

Budget is beperkt dus ik zoek vooral iets dat vrij recent is (maar intussen van kinderziektes is verlost) en niet te duur meer is.

Op mijn verlanglijstje heb ik nu:
* AMD Athlon 64 2.4Ghz
* nVidia GeForce 8800 GT 512MB PCIe D-sub
* 2x 1GB DDR2 RAM
* Voeding 300W/460W
* HDD 2x 160GB IDE

De case is een server model (all-metal zwaargewicht), genoeg ruimte iig.

Ik gebruik deze machine met name voor grafisch werk (offline 2d & 3d), realtime 3d dev, en uiteraard games. Hoeft niet de laatste next-gen games op de hoogste settings te draaien, budget heeft het laatste woord (helaas).

1) Het enige waar ik niet aan uit kom is het moederboard. Ik heb geen preference voor een bepaald type of merk, en in het verleden heb ik dus maar 'op de gok' iets besteld (meestal Asus). Het enige specifieke is dat het RAID 1 (mirrored) moet supporten, en uiteraard de bovenstaande componenten. Onboard audio, NIC etc is tegenwoordig standaard, daar zie ik geen probleem. Compatibiliteit en reliability is voor mij het belangrijkste, ik heb weinig zin in h/w problemen tijdens m'n werk.
Daarnaast wil ik ook graag 3-4 ipv 2 memory banks, aangezien ik nog wat chips rond heb slingeren, maar geen strikte vereiste. Fabrikant zal mij verder een worst wezen, zolang het niet te grote troep is.

In welke richting moet ik zoeken (enig algemeen & objectief advies qua merk?).

2) Heb ik trouwens aan een 300W voeding genoeg? Ik schat zo'n:
* ~75W voor CPU
* ~110W voor GPU
* ...overige hardware?
Ik denk dat ik voor de 460W ga voor de zekerheid, al is het alleen maar voor toekomstige upgrades (met name de GPU, ivm realtime 3d graphics programeerwerk).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op GoT doen we niet aan boodschappenlijstjes keuren :o

1) je hebt eisen, zoek gewoon een chipset en features die passen bij je eisen (je noemt reliability, kijk bijvoorbeeld eens goed naar de condensatoren, solid state gevallen zijn dan absolute aanraders) en zoek dan welke borden aan die zaken voldoen. Vind je meerdere mogelijkheden? Kies de goedkoopste die aan alles voldoet (of eentje met een kleur die past in je interieur ofzo...)

Verder mag je je iets meer in de materie verdiepen - je hebt het over "banks", maar de manier waarop doet vermoeden dat je geen idee hebt wat een bank echt is. Zie daarvoor de RAM FAQ - waarschijnlijk bedoel jij DIMM slots.

2) Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.