Eenvoudige bootloader die veel OS'en ondersteunt*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.069 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Darude1234
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-01 11:05
Ik heb een aantal besturingssystemen geïnstalleerd, te weten: OpenSUSE 10.3, Ubuntu 7.10, Windows XP, Windows Vista en Windows 2003 Server. Nu heb ik een aantal problemen waar ik tegenaan loop:
1) Iedere keer als ik een Windows image terugzet is mijn bootloader weg. Dit is op zich natuurlijk op te lossen door de bootloader op een aparte bootpartitie te zetten en die heb ik ook van 50MB.
2) Als ik Suse Linux geïnstalleerd heb zet deze GRUB erop en voegt hij de Windows bootloader als geheel toe aan de GRUB Bootloader.
3) Als ik vervolgens Ubuntu erop zet is mijn GRUB bootloader weer weg en heeft hij deze vervangen door een eigen variant en daarin staan vervolgens weer niet alle besturingssystemen waaronder suse

Nu lijkt mij dus de beste oplossing om gewoon een bootloader los van de besturingssystemen te installeren op de Boot-paritite van 50MB. Ik kwam op Acronis OS Selector. Deze geïnstalleerd op de boot-partitie. Dit ging allemaal prima, maar deze herkend weer niet alle OSen. Hij herkend wel Windows en deze voegt hij toe als Windows XP Professional en als ik deze aanklik start hij de Bootloader van XP op. Liever had ik dat hij zowel XP als 2003 apart in het bootmenu van Acronis zet. Linux herkend hij op zich ook, alleen deze boot hij niet. Als ik de linux optie opstart geeft hij vanuit Linux de fout "failed boot error" of iets in die richting.

Om een lang verhaal kort te maken: Is er goede bootmanager die alle OSen probleemloos herkent en op een aparte partitie te installeren is? Ik kan via Google behalve Acronis niet echt een professionele bootmanager vinden.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Grub kan alles wat je wilt.... of het makkelijk is hangt er van af in welke mate jij de documentatie leest.

maar als #1 ComputerNerd zal dat vast geen probleem zijn

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Grub indeed ...

==
hoi

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In plaats van al die Gigabytes heen en weer te pompen van en naar images, zou ik de boel virtualiseren; kun je ook nog meerdere OS-en naast elkaar draaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grub inderdaad.
desnoods een partitie van 32meg maken ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Grub to the rescue.

En niet alleen de mate van documentatie lezen is een pré, maar ook de meldingen tijdens het installeren (zoals dat er al een bootloader gevonden is, en of deze vervangen mag worden, iets wat elke Linux installer doet ;) )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
O ja, ook wel handig: zorg dat je een werkende PC met internetverbinding achter de hand hebt. Dan installeer je Grub op de ene en kan je op de andere lezen wat je fout doet :)

==
hoi

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 12:52

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Als je zoveel os-en draaid waarom gebruik je eingelijk geen vm-ware...? Geloof me, als je er eenmaal gebruik van maakt wil je nooit meer zonder ;) succes iig!

Verwijderd

ocdaan schreef op donderdag 15 november 2007 @ 14:16:
Als je zoveel os-en draaid waarom gebruik je eingelijk geen vm-ware...? Geloof me, als je er eenmaal gebruik van maakt wil je nooit meer zonder ;) succes iig!
Als je eenmaal Compiz Fusion gewend bent, wil je ook niet meer zonder... Alleen draait dat niet zo onder vmware.

Denk dat TS best wel zo z'n redenen heeft om niet te virtualiseren.

• Darude1234
Sorry voor de iet wat late reactie, maar ik heb inmiddels heel wat geklooid met bootloaders en het wil niet werken zoals ik wil dat het zou werken. Uiteindelijk dacht ik dat GRUB toch de beste optie zou zijn, omdat er veel informatie over op internet te vinden is, maar het wil gewoon niet werken. Het blijft momenteel bij het opstarten hangen met een foutmelding "no system drive" en start na 2 sec. door naar System Commander 8. Dat leek mij in eerste instantie een goede bootloader omdat deze volgens de site alle os detecteert, maar dat doet hij dus niet, alleen de Windows Bootloader herkent hij. In system commander kies ik vervolgens voor Windows XP en die laad weer de Windows Vista Bootloader daarin kan ik kiezen uit Vista of "andere Windows os-en" en bij andere windows os krijg ik vervolgens de XP bootloader waarin ik tussen XP, 2003, Vista en Ubuntu kan kiezen (Vista en Ubuntu heb ik zelf toegevoegd), maar alleen XP en 2003 (die vanuit de installatie geregeld zijn) werken daarin. Kortom 3 verschillende bootloaders wat niet handig is.

Ik zou gewoon 1 bootloader willen hebben die alle os-en kan booten zonder dat deze tussenkomstige bootloaders nodig heeft. Ik ben er op zich wel van overtuigd dat GRUB dat kan, maar niet hoe dit in z'n werk gaat. Zie bijv.: http://www.justlinux.com/...hread.php?threadid=147959

Ik zit er nu wel aan te denken de boel toch maar te virtualiseren, maar zoals hierboven al gezegt wordt raak je inderdaad wat performance kwijt en ook vraag ik mij bijv. af of games wel zo goed werken in een virtuele machine, want volgens mij heb je daar aparte vmware-drivers voor nodig...

Ik denk dat een Bootmenu toch de beste optie is en er moet toch een bootmenu zijn die de meest gebruikte os-en kan booten? Waar is een bootmenu anders voor bedoeld?

Ik kan even een stukje log van de GRUB-installatie laten zien:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub
Probing devices to guess BIOS drives. This may take a long time.

[minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename.]
grub> find /boot/grub/stage1
find /boot/grub/stage1
(hd1,10)
grub> root (hd1,10)
root (hd1,10)
grub> setup (hd0)
setup (hd0)
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"... 17 sectors are embedded.
succeeded
Running "install /boot/grub/stage1 d (hd0) (hd0)1+17 p
(hd1,10)/boot/grub/stage2 /boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done.
grub>quit
quit
ubuntu@ubuntu:~$
Mijn GRUB menu.lst ziet er als volgt uit:
default 0
timeout 10
color yellow/black black/yellow

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs
## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=05f2c0ad-1fdc-4273-9138-feba985e1fe1 ro

## Setup crashdump menu entries
## e.g. crashdump=1
# crashdump=0

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd1,10)

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
## alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
## lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
## lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
## altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
## memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title Windows Bootloader
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1

title Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon)
root (hd1,10)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=05f2c0ad-1fdc-4273-9138-feba985e1fe1 ro quiet splash

initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Overige Opties:
root

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root (hd1,10)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=05f2c0ad-1fdc-4273-9138-feba985e1fe1 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

[ Voor 6% gewijzigd door Darude1234 op 10-02-2008 00:19 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als je nu een update-grub actie doet. ben je je XP boot optie kwijt.

deze staat namelijk nog in de
gewoon lezen :)

alle zooi dit je niet door ubuntu wilt laten regelen moet onder
die
stoppen.

Maarue Is dit een test pc of zo?
Maak van boot in iedergeval een aparte partitie. Als je zo'n lijst hebt moet het booten niet aan OS ge linkt zijn

>.< >.< >.< >.<

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Voor zo'n uitgebreide installatie zou ik met het handje mijn eigen menu.lst maken. Je kunt een heleboel rommel weglaten, vooral al die (dubbele) comments. Dan blijven de ubuntu scripts in het vervolg ook van je menu.lst af.
Voor winodwsachtigen heb je wel de MS boot loader als tweede trap nodig. Maar die hoeft vervolgens niets te weten van alle andere systemen.

• Darude1234
Het is geen test pc. Het is gewoon mijn normale thuis pc. Ik ben inmiddels weer wat verder. Ubuntu boot inmiddels. Probleem zat hem in het feit dat als ik via de Ubuntu LiveCD met GRUB een geometry uitvoerde op de schijf, dan gaf hij aan dat HD1 mijn SATA-schijf was en HD0 mijn IDE-dataschijf. Echter als ik dat in mijn menu.lst configureerde als HD1,9 (mijn Ubuntu partitie), dan gaf hij bij het booten van Ubuntu aan dat de partitie niet gevonden was. Ik ben toen eens via de command shell van het GRUB menu gaan kijken (dat is dus via het GRUB-menu zelf) en die gaf ineens aan dat het om HD0 ging. Toen ik vervolgens alles als HD0 configureerde herkende hij ze wel. Erg vreemd dat ze 2 verschillende dingen aangeven. Ik heb momenteel wel problemen met XP die geeft de melding: Error 24: Attempt to access block outside partition, press any key to continue en dan kom ik weer in het GRUB menu terecht.
Maak van boot in iedergeval een aparte partitie. Als je zo'n lijst hebt moet het booten niet aan OS ge linkt zijn
Hij staat ook op een aparte boot partitie van 50MB.

[ Voor 9% gewijzigd door Darude1234 op 18-02-2008 01:03 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt ook eens naar het wat minder bekende XOSL kijken, dat heb ik vroeger wel eens gebruikt... De setup enzo zit er gewoon bij ingebouwd! Je hoeft dus niet beslist een OS te booten om de configuratie te wijzigen.

Screenshots

offtopic:
oh ik zie nu dat het een wat ouder topic is... oh well...

[ Voor 10% gewijzigd door Bergen op 18-02-2008 02:20 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

de config kun je met 'e' ook in grub wijzigen :)

• Darude1234
Boudewijn schreef op maandag 18 februari 2008 @ 02:21:
de config kun je met 'e' ook in grub wijzigen :)
Dat heb ik al geprobeerd maar om een of andere reden onthoud hij niet wat ik heb ingevoerd. Hij zet het dan continue weer terug naar het oude (ja ik heb het gesaved).

Ik ga m'n HD nog eens helemaal formatteren. Ik vermoed dat het probleem in m'n partities zit. Dan zet ik eerst de Windows versies erop, dan heb ik daar in ieder geval geen last van m.b.t. de MBR (hoop ik dan). Dan Ubuntu en (SUSE of Redhat). Dan zet ik GRUB erop. root(hd0,0)-> bootpartitie en setup(hd0) ->MBR.
Vervolgens ga ik weer de menu.lst aanpassen van GRUB en kijken of het dan wel werkt.

Zo doe ik het goed toch?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, en daarna edit je het even in vi.
Afaik is die edit mode van grub vooral om gewoon te kunnen booten, waarna je zelf je typo's maar fixt met een editor. Correct me if I'm wrong, ik heb er de manpage niet bijgepakt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bergen schreef op maandag 18 februari 2008 @ 02:18:
Je kunt ook eens naar het wat minder bekende XOSL kijken, dat heb ik vroeger wel eens gebruikt... De setup enzo zit er gewoon bij ingebouwd! Je hoeft dus niet beslist een OS te booten om de configuratie te wijzigen.

Screenshots

offtopic:
oh ik zie nu dat het een wat ouder topic is... oh well...
XOSL heb ik zelf ook weleens gebruikt. Werkt prima. Maar volgens mij is de ontwikkeling hiervan nu wel gestopt, dus weet niet of het handig is om deze aan te bevelen.

Verwijderd

Sir Isaac schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:39:
Voor zo'n uitgebreide installatie zou ik met het handje mijn eigen menu.lst maken. Je kunt een heleboel rommel weglaten, vooral al die (dubbele) comments. Dan blijven de ubuntu scripts in het vervolg ook van je menu.lst af.
Voor winodwsachtigen heb je wel de MS boot loader als tweede trap nodig. Maar die hoeft vervolgens niets te weten van alle andere systemen.
Ubuntu update automatisch je kernel (tenminste, je krijgt een popup die vraagt of je deze wil updaten). Hierna is het handig als ook menu.lst aangepast wordt zodat de nieuwe kernel geboot wordt. Dus ik zou de automatische configuratie niet aanpassen. Door in de instelling "# howmany=all" de "all" te veranderen in een getal bepaal je hoeveel kernels hij zo in het bootmenu moet plaatsen zodat je bij de vijftiende kernelupdate geen vijftien kernels in je lijst hebt staan. Ik zo gewoon de twee recentste erin zetten, als er dan iets fout gaat kan je simpel de vorige kernel laden.

Verder zou ik je windows en Suse install boven "### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST" plaatsen. Zo zal de autoupdater ervan af blijven
Laat Ubuntu dan maar zelf de links naar zijn kernel plaatsen en updaten door deze te laten staan waar ze nu staan, en dan moet jij zelf nooit naar beneden schrollen.

Dus je plaats onderstaande entry gewoon boven ### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
title Windows Bootloader
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1
Doe hetzelfde voor je Suse install, deze zal op de ubuntu entry lijken: gewoon een titel, op welke partitie hij moet zoeken, op welk pad op die partitie de kernel te vinden is en eventuele opties (quiet, spash, ...).

Je kan aangeven welke entry hij automatisch boot en na hoeveel seconden dit gebeurt met de twee eerste opties in je menu.lst (timeout en default). Op deze manier kan je nog altijd automatisch Ubuntu booten ook al staan windows en suse erboven.

• Darude1234
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga er weer even mee puzzelen, maar ik moet eerst m'n partities weer opnieuw indelen, want volgens mij heeft GRUB die vernaggeld. Hij geeft continue partition errors en ook een de Ubuntu LiveCD herkent totaal geen partities meer...
Pagina: 1