Toon posts:

Router : Hoe, Wat en Waar

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oom is zo vriendelijk geweest om een router van de afvalverwerking te redden. Ik kreeg het ding in mijn handen gedouwd en kreeg van een medetweaker te horen dat die krengen niet al te goedkoop waren.
Weet iemand of het mogelijk is via chello (lancity kabelmodem) internet te sharen?
Chello controleert het mac adres van je kabelmodem en netwerkkaart. Zou ik dan in mijn pc 2 netwerkkaarten (1 op router en 1 op kabelmodem) aan de slag moeten, of is er ook een andere manier. En wat kan je verder nog met een router dan alleen internet doorrouten.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
...
met een router kan je o.a. je internet verkeer routeren. Maar b.v. ook verkeer tussen vestigingen, niet alleen TCP, maar IPX b.v.
Wat heb je aan 2 netwerkkaarten in je PC? Ik zou je nic op de router aan sluiten en de router op je modem, als je dan kan internetten moet je maar weer posten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn NIC op de router aangesloten maar dan gebeurt er niets (wat ik al dacht). Chello controleert namelijk het hardwareadres van je modem en NIC, als dat niet klopt krijg je geen ip.
Kan je die router ook als hub gebruiken?
Of met 2 nic's erin dat ik geen softwarematige router (winroute) nodig heb?

Verwijderd

Nog makkelijker is het volgende...

Aangezien een router in principe ook maar een computer is (met een hele specifieke funktie), kun je ook het MAC-adres van je router aan Chello doorgeven! Dat ding heeft namelijk ook een netwerkkaart aan boord. Dan alle PC's op de router, routingtabel aanpassen en gaaaaaaan!

Verwijderd

Topicstarter
O, heeft een router een mac adres? Dat is cool. Alleen ik denk dat chello daar niet intrapt. In hun voorwaarden staat dat je maar 1 computer per aansluiting mag hebben en ik denk dat je aan het macadres kunt zien dat er een router aanhangt of ze kunnen het misschien wel direct zien.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:20
je moet bij chello toch hun eigen geleverde nic gebruiken?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
het mac adres van je nic of router is totaal onbelangrijk ! chello kijkt naar t mac adres van je modem en niet naar het mac adres van je nic ! je kan er namelijk ook rustig een andere nic in zetten ! Ik heb zelf een linux bak p 133 als router gemaakt. 1 nic op modem aan gesloten met ip adres van chello. en 1 nic op interne netwerk naar hubje met intern vrij ip adres. Werkt perfect ! Ik weet niet precies hoe een losse router werkt.. maar mij lijkt dat je gewoon de poort die op het modem gaat het goede chello ip adres moet geven en de gateway etc instellen.. en de poort naar je netwerk een vrij ip adres etc... Je clients stel je dan in op het ip adres van je router ! Nogmaals... zeg nix tegen chello.. zijn ze niet blij mee.. chello sux !

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zelf geprobeerd met andere netwerkkaarten, ik weet niet hoe jij aan je info komt, maar dat is iig geen goede info.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:49
hmm.. ik weet niet of gelrevision/upc (die oude 50,- abo's) hetzelfde zijn, maar ik kan ook gewoon met een andere netwerkkaart internetten hoor (heb ook een com21 modem)

ik heb zelfs een hub tussen de modem en mijn pc zitten

Verwijderd

Topicstarter
Een hub heeft geen eigen MAC-adres/IP, daarom kan het. Maar ik heb een lancity modem die via een ethernetkaart werkt, com modem is iets heel anders.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:09

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Waarschijnlijk wil chello, als je ze een verhaaltje vertelt over een andere pc die je aan je kabelmodem hebt hangen ipv de oude, wel je mac adres willen clearen. Je modem reageert dan in het vervolg alleen nog maar op het eerste mac adres dat 'ie tegenkomt na het clearen, vroeger je chello netwerkkaart, maar het kan net zo goed het mac adres van je router zijn.
Sommige routers hebben een optie om het mac adres over te nemen van een netwerkkaart die op het LAN gedeelte van je router zit, je kunt dan het orginele chello MAC adres faken.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Ik heb het vermoeden dat - gezien de diverse verhalen die ik hier lees - de infrastructuur van UPC qua regio enorm verschilt. De een kan zonder problemen netwerkkaarten veranderen, terwijl de ander een probleem heeft met het MAC-adres.

Misschien is het handig als je vertelt in welke regio je zit, zodat dit wat duidelijker wordt. UPC heeft tenslotte zoveel kabelnetten in handen en toen ik (voor mijn verhuizing) bij UPC zat was er enkel het LANCity modem. Er is nu veel meer.

Maar goed, ik woonde in A'dam en had dus een LANCity modem en werd wel degelijk op MAC gecontroleerd.

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 22:16

joho

Alleen een router-functie is niet genoeg als je dat ding aan je kabelmodem wilt hangen en dan met meerdere PC's wilt internetten.

Dan zou:
a. Die router doos zelf als DHCP client een IP adres van de kabelprovider moeten halen.
b. In het private network een DCHP server zitten die binnen IPs uit een private reeks uitdeelt (bv. 10.x.x.x of 192.168.x.x) In een van de binnen PCs of de router dus.
c. Er moet een NAT (Network Address Translation) of Proxy functie in die router zitten om wat nieuwe IP stempels op in- en uitgaande packets te zetten.

Veel tweak (configuratie) plezier.

Verwijderd

Chello controleert namelijk het hardwareadres van je modem en NIC,
je kan dus geen andere nic gebruiken zeker, dit is wel mogelijk hoor! Zal dan alleen de MAC van je modem controleren.
Maar ik heb een lancity modem die via een ethernetkaart werkt, com modem is iets heel anders.
Com modem werkt ook met een ethernetkaart. Anders zou ik zeker een aansluiting hebben die niet kan werken maar wel werkt :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon zelf in Hilversum, het oude a2000 netwerk (net als Amsterdam en Purmerend). Daar heeft iedereen lancity + een ehternetkaart waar het macadres van gecontroleerd wordt.

Een DHCP hoef niet per se ingebouwd te zitten in de router, je kunt gewoon elke computer een vast ip geven bij je netwerkeigenschappen, daar kan je eventueel ook nog een gateway en dns-server opgeven.
je kan dus geen andere nic gebruiken zeker, dit is wel mogelijk hoor! Zal dan alleen de MAC van je modem controleren.
Vertel jij maar eens hoe dan, dat kan volgens mij echt niet hoor.
Pagina: 1