[Exchange] Extra domein(en) toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 892 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02 19:35
He allemaal,

Op dit moment maak ik de overstap van mdaemon mailserver naar Exchange.

Nu is het zo dat je in mdaemon erg makkelijk extra domeinen kan toevoegen en met dit extra domein mailadressen kan aanmaken (nieuwe popboxen of alias voor bestaande gebruiker).

Nu heb ik al wat vooronoderzoek gedaan en zie ik dat dit met exchange werkt door een extra recipient policie aan te maken (of een smtp toe te voegen aan de default). (http://www.petri.co.il/configure_exchange_2000_2003_to_receive_email_for_other_domains.htm)

Het enige probleem wat ik dan heb is dat al mijn users automatisch %username%@nieuwedomeinnaam.nl toegevoegd krijgen aan hun account.

Wat ik zoek is een oplossing om extra domeinen aan te maken in exchange en vervolgens zelf te bepalen welke user een extra mailaccount krijgt en waar bijvoorbeeld het catchall account naartoe moet.

Is er iemand die weet waar ik meer informatie kan vinden? Op dit moment krijg ik namelijk alleen maar de informatie voor het toevoegen van een policy.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bij die recipient policy kan je vrij geavanceerd filteren wie er allemaal een e-mailadres moet krijgen.
Als je in de default policy een domein hebt toegevoegd, krijgt inderdaad iedereen een adres. Of je moet middels bij deze AD users expliciet recipient updates hebben uitgevinkt.

Wat bedoel je precies met catchall? Forward mail with unresolved recipients to?

[ Voor 6% gewijzigd door sanfranjake op 14-11-2007 16:42 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• cue
met catchall bedoel ik *@domein.nl

dus dat je een account kan instellen die alle mail ontvangt als er geen alias aan iemand anders is toegekend.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

cue schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:07:
met catchall bedoel ik *@domein.nl
Zit niet standaard in Exchange (en dat is niet perse een slecht ding tegenwoordig), dus dat zal je er dan in moeten freubelen met een catchall script.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cue
Ben inmiddels er even mee bezig geweest.

Wat nog niet helemaal duidelijk is.

Ik zoek een manier waarin ik bij de policy's een domein kan toevoegen en ik vervolgens gewoon handmatig in AD de adressen voor dit domein bij de users kan toevoegen.

Dit heb ik tot op heden helaas nog niet werkend gekregen.

Als ik het extra domein bij de default policy toevoeg werkt het alleen als ik deze ook aanvink.. nadeel is dan dat deze automatisch aan alle users wordt toegevoegd.

Als ik een extra policy aanmaak en niets invul bij het filter en gewoon handmatig het mailadres aanmaak bij de user komt de mail niet aan.

Wat ik nu bedacht had is om voor elke user een apparte policy aan te maken (bij het filter geef ik dan aan dat het alleen van toepassing is op een bepaalde user) waarin ik aangeef welke adressen er aangemaakt moeten worden.

Misschien is hier een makkelijkere oplossing voor.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Zonder de voors en tegens van zowel Mdaemon als Exchange te betwisten, mag ik je vragen waarom je deze overstap maakt?

Sign here against sigs

Verwijderd

Waarom wil je niet dat alle gebruikers een extra adres krijgen?

• cue
Marlibica schreef op zondag 18 november 2007 @ 20:32:
Zonder de voors en tegens van zowel Mdaemon als Exchange te betwisten, mag ik je vragen waarom je deze overstap maakt?
Overstap maak ik voor oa. de gedeelde agenda's al moet ik zeggen dat Mdaemon een stuk logischer in elkaar zit :).

Daar kan je gewoon makkelijk een domeintje toevoegen en vervolgens zelf bepalen wie er een adres krijgt en wie niet :).

Verder wil ik dat er niet van alles automatisch aan users toegevoegd wordt aangezien sommige domeinen maar naar 1 mailbox moeten gaan.

Trouwens... weet iemand hoe ik het zo kan maken dat als ik een e-mail adres toevoeg aan een user ik in outlook en in OWA kan selecteren wat het verzendadres moet worden? Op dit moment heb je die keuze namelijk niet maar pakt hij gewoon default adres.

[ Voor 17% gewijzigd door cue op 18-11-2007 21:05 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

cue schreef op zondag 18 november 2007 @ 21:03:
Trouwens... weet iemand hoe ik het zo kan maken dat als ik een e-mail adres toevoeg aan een user ik in outlook en in OWA kan selecteren wat het verzendadres moet worden? Op dit moment heb je die keuze namelijk niet maar pakt hij gewoon default adres.
Werkt op dezelfde manier, en is by design voor Exchange.

In Exchange 2003 heb je voor elke mailbox een AD account nodig voor jouw wensen.
Je zal dan een tweede Useraccount aan moeten maken, waar je je mailbox met het andere adres voor aanmaakt.
Die kan je dan van de juiste rechten voorzien om 'm in Outlook als Send As te configureren.

Als je de andere account in OWA opgeeft kun je de andere mailbox benaderen.
Maar dat zijn zaken die ook in de online documentatie terug zijn te vinden..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cue
alt-92 schreef op zondag 18 november 2007 @ 21:14:
[...]

Werkt op dezelfde manier, en is by design voor Exchange.

In Exchange 2003 heb je voor elke mailbox een AD account nodig voor jouw wensen.
Je zal dan een tweede Useraccount aan moeten maken, waar je je mailbox met het andere adres voor aanmaakt.
Die kan je dan van de juiste rechten voorzien om 'm in Outlook als Send As te configureren.

Als je de andere account in OWA opgeeft kun je de andere mailbox benaderen.
Maar dat zijn zaken die ook in de online documentatie terug zijn te vinden..
Klopt, had gehoopt dat het eenvoudiger was dan extra account aan te maken in AD. Jammer dat exchange niet ziet welke mailadressen er aan een user gekoppeld zijn zodat je hier nieuwe mogelijkheden aan kan koppelen.

Ik ga er eens mee spelen!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

cue schreef op zondag 18 november 2007 @ 21:03:
[...]
Overstap maak ik voor oa. de gedeelde agenda's al moet ik zeggen dat Mdaemon een stuk logischer in elkaar zit :).
Met Groupware voor MDaemon kun je ook Outlook agenda's delen. Heb je daar al eens mee gespeeld? Moet er wel een connector in Outlook worden geïnstalleerd.

Sign here against sigs

• cue
Marlibica schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:26:
[...]

Met Groupware voor MDaemon kun je ook Outlook agenda's delen. Heb je daar al eens mee gespeeld? Moet er wel een connector in Outlook worden geïnstalleerd.
Klopt.. heb ik ook mee gewerkt. Vindt dit alleen niet fijn werken.
Pagina: 1