Toon posts:

Tikkende harde schijf zorgt voor freeze

Pagina: 1
Acties:
  • 697 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heeft mijn pc weer last van een oud probleem. Wanneer ik Civilization 4 speel, loopt na ongeveer 1 uur de pc vast. Eerst hoor ik de harde schijf hard tikken en daarna freezed alles en reageert de pc alleen nog maar op de aan/uit- en reset-knop. Vervolgens heeft mijn pc het moeilijk met weer op te starten, omdat hij de harde schijf niet meer kan vinden. Na een paar keer proberen, vindt hij hem wel en start hij Windows op. Dit probleem doet zich alleen voor tijdens gamen.

Dit zelfde probleem had ik een jaar geleden ook al en toen heb ik het “opgelost” door een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Ik ben er niet meer zeker van dat dit een harde schijf probleem is, omdat het zelfde probleem bij deze (relatief) nieuwe harde schijf zich voordoet.

Ik ben via Google en de search-functie van dit forum gaan zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Het blijkt, dat meer mensen last hebben gehad van een tikkende harde schijf, maar de kenmerken/symptomen van hun probleem weken steeds af van die van mij.

Ik heb al een paar mogelijke oorzaken (hypotheses) bedacht en getest:
  • een warmte probleem
  • een kapotte voeding
  • een kapotte harde schijf
  • een probleem met de ide-kabel of de connector van het moederbord
Door onderdelen tussen pc’s uit te wisselen heb ik deze mogelijke oorzaken min of meer kunnen verwerpen. Het was onwaarschijnlijk dat één van deze oorzaken voor mijn probleem verantwoordelijk was, omdat ik dan niet zou begrijpen, waarom ik meer dan een jaar geen problemen met een tikkende harde schijf heb gehad.

Door middel van AntiVir en Ad-Aware heb ik gecontroleerd op virussen en spyware. Beide programma’s waren up to date en vonden niets.

Relatief vlak voordat dit probleem weer opdook, heb ik twee dingen met mijn pc gedaan:
  • Ik heb (ivm een brandprobleem) de firmware van mijn brander geupdate.
  • Voor het eerst sinds de nieuwe windows install (4 maanden oud) heb ik mijn harde schijf gedefragmenteerd. Tijdens het defragmenteren van de d-partitie (staan onder andere de games op) liep het programma vast, nadat ik het defragmenteren wilde stoppen.
Omdat de harde schijf niet kapot lijkt te zijn, maar ik het probleem daar wel lijk te moeten zoeken, ben ik gaan vermoeden, dat op de harde schijf misschien schrijffouten of bad sectors het probleem veroorzaken. Met Seatools (diagnostisch programma voor maxtor en seagate schijven) heb ik alle testen uitgevoerd. Dit programma vond geen problemen met mijn harde schijf.

Hier volgen de belangrijke specs van mijn pc:
  • AMD 2600+
  • A7N8X
  • 350 Watt voeding (merkloos)
  • 9800 pro
  • 1024 mb mem
  • Diamondmax 10 250 GB (Pata 133)
Verder draai ik Windows XP pro met de laatste servicepack en updates geïnstalleerd.

Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en welk programma zouden jullie mij aanraden om de harde schijf uitvoerig op schrijffouten en dergelijke te testen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Controleer de temperatuur en SMART eens met HD Tune
De temperatuur controleren voor en na het spelen.

Heb je wel getest met een betere voeding? 350W lijkt me wat weinig.

Ik heb zo'n probleem al een paar keer gehad. In twee gevallen bleek het de voeding te zijn (twee HD's na elkaar gebruikt met dezelfde voeding). In een ander geval was het de HD die bloedheet werd.

Verwijderd

Deze harddisk is duidelijk bezig met zijn laatste levensfase; de noodkreet om een back-up te trekken, de schijf eruit te halen en een andere schijf te nemen.

Het spijt me, maar als het je voeding zou zijn heb je eerder last van willekeurig op en neer spinnende schijven. Als een harddisk geen data kan aanleveren kan een systeem inderdaad bevriezen. Het kan niets meer aanroepen en is monddood.

Als tweede optie kán het de voeding zijn, maar in dit geval denk ik het toch niet ondanks het een merkloos exemplaar is. Een betere voeding is soweizo beter voor delevensduur van je systeem, maar dat terzijde.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Twister336 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:27:
Controleer de temperatuur en SMART eens met HD Tune
De temperatuur controleren voor en na het spelen.

Heb je wel getest met een betere voeding? 350W lijkt me wat weinig.

Ik heb zo'n probleem al een paar keer gehad. In twee gevallen bleek het de voeding te zijn (twee HD's na elkaar gebruikt met dezelfde voeding). In een ander geval was het de HD die bloedheet werd.
350W is niet weinig voor een simpele AthlonXP met een 9800Pro hoor. Als het echter een merkloos flutding is, zegt het alleen niet zo veel.
Toch denk ik dat de TS gewoon pech heeft, en zich er niet te lang bezig mee moet houden ; harde schijven gaan (relatief gezien) vaak stuk.

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Heb dat ook een tijd gehads toen ik tijdelijk een oude MAxtor schijf in m'n bak had geschroeft.
Het was er een van enkele jaren oude die in een andere PC al problemen had gegeven maar eht verder altijd prima leek te doen.

Zo nu en dan hoorde ik ineens een harde tik vanuit m'n kast, en vervolgens bleef de hele computer een seconde hangen. Hij liep daarbij niet helemaal vast, maar was wel eventjes de draad (en de HD, dus) kwijt.

Het probleem was toen dat het gewoon een gare, oude schijf was die het niet meer goed deed. Hij hing toendertijd ook in een prima systeem verder. (geen te zwakke voeding ofzo)

• Armada651
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05-2025
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb 2 IDE HDD schijven op 1 IDE kanaal aangesloten. (Ze zijn puur voor opslag, mijn systeem schijf is SATA). Maar laatst vallen ze weg na een hard tikkend geluid. (Zelfde geluid als bij de TS)

Het rare is dat ze beide te gelijk wegvallen. Als de schijven kapot zijn zouden ze toch niet tegelijk wegvallen? Of komt dat omdat ze op 1 IDE kanaal zitten aangesloten en als er 1 wegvalt de andere ook wegvalt?

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er op, dat mijn probleem toch werd veroorzaakt, doordat mijn harde schijf te warm werd. Ik heb me nooit gerealiseerd, dat een harde schijf niet warmer dan 55 graden mag worden. Door mijn hele pc te ontstoffen, een aantal overbodige onderdelen te verwijderen en de fannetjes dmv zalmate's iets harder te zetten, heb ik de algehele case-temperatuur laten zakken. De temperatuur van mijn harde schijf is gemiddeld 10 graden gedaald. Tijdens het eindeloos belasten (dmv benchmarks) van mijn systeem functioneerde de harde schijf zonder problemen.

Bedankt voor jullie reacties!

• Armada651
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05-2025
Die van mij zijn maar 40 graden...
Pagina: 1