Sinds kort heeft mijn pc weer last van een oud probleem. Wanneer ik Civilization 4 speel, loopt na ongeveer 1 uur de pc vast. Eerst hoor ik de harde schijf hard tikken en daarna freezed alles en reageert de pc alleen nog maar op de aan/uit- en reset-knop. Vervolgens heeft mijn pc het moeilijk met weer op te starten, omdat hij de harde schijf niet meer kan vinden. Na een paar keer proberen, vindt hij hem wel en start hij Windows op. Dit probleem doet zich alleen voor tijdens gamen.
Dit zelfde probleem had ik een jaar geleden ook al en toen heb ik het “opgelost” door een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Ik ben er niet meer zeker van dat dit een harde schijf probleem is, omdat het zelfde probleem bij deze (relatief) nieuwe harde schijf zich voordoet.
Ik ben via Google en de search-functie van dit forum gaan zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Het blijkt, dat meer mensen last hebben gehad van een tikkende harde schijf, maar de kenmerken/symptomen van hun probleem weken steeds af van die van mij.
Ik heb al een paar mogelijke oorzaken (hypotheses) bedacht en getest:
Door middel van AntiVir en Ad-Aware heb ik gecontroleerd op virussen en spyware. Beide programma’s waren up to date en vonden niets.
Relatief vlak voordat dit probleem weer opdook, heb ik twee dingen met mijn pc gedaan:
Hier volgen de belangrijke specs van mijn pc:
Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en welk programma zouden jullie mij aanraden om de harde schijf uitvoerig op schrijffouten en dergelijke te testen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Dit zelfde probleem had ik een jaar geleden ook al en toen heb ik het “opgelost” door een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Ik ben er niet meer zeker van dat dit een harde schijf probleem is, omdat het zelfde probleem bij deze (relatief) nieuwe harde schijf zich voordoet.
Ik ben via Google en de search-functie van dit forum gaan zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Het blijkt, dat meer mensen last hebben gehad van een tikkende harde schijf, maar de kenmerken/symptomen van hun probleem weken steeds af van die van mij.
Ik heb al een paar mogelijke oorzaken (hypotheses) bedacht en getest:
- een warmte probleem
- een kapotte voeding
- een kapotte harde schijf
- een probleem met de ide-kabel of de connector van het moederbord
Door middel van AntiVir en Ad-Aware heb ik gecontroleerd op virussen en spyware. Beide programma’s waren up to date en vonden niets.
Relatief vlak voordat dit probleem weer opdook, heb ik twee dingen met mijn pc gedaan:
- Ik heb (ivm een brandprobleem) de firmware van mijn brander geupdate.
- Voor het eerst sinds de nieuwe windows install (4 maanden oud) heb ik mijn harde schijf gedefragmenteerd. Tijdens het defragmenteren van de d-partitie (staan onder andere de games op) liep het programma vast, nadat ik het defragmenteren wilde stoppen.
Hier volgen de belangrijke specs van mijn pc:
- AMD 2600+
- A7N8X
- 350 Watt voeding (merkloos)
- 9800 pro
- 1024 mb mem
- Diamondmax 10 250 GB (Pata 133)
Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en welk programma zouden jullie mij aanraden om de harde schijf uitvoerig op schrijffouten en dergelijke te testen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.