Toon posts:

mobo chipset keuze.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet aan eenieder die dit leest,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het bekijken van mogelijke hardware voor een nieuwe PC. Hiervoor zit ik nog met het volgende probleem:
Ik heb 2 mobo's op het oog, afgezien van de chipset zijn ze gelijk (okay, paar irrelevante dingen zijn anders), maar ik heb niet echt een idee wat elke chipset het beste zou zijn (heb nog nauwelijks ervaring op hardware-gebied)

Dus mijn vraag aan mensen die WEL ervaring met chipsets hebben, welke chipset kan ik het beste kiezen?
Het gaat om een AMD mobo met de chipset AMD 480X CrossFire danwel nVidia nForce 570 SLI

Ik wil de PC voornamelijk voor regulier gebruik (grafische programma's, duizend-en-een verschillende besturingssystemen, VMware en dergelijke) gaan gebruiken, dus het hoeft niet perse absoluut optimaal te zijn voor grafisch zeer zware games.

Alvast hartelijk bedankt!

~Purplemess

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Tja de hamvraag is dan natuurlijk of je een CrossFire of een nVidia SLI opstelling wil gaan maken, en dat hangt af van of je een stel ATI (AMD) videokaarten of nVidia videokaarten gaat kopen. Verder hebben ze allebei geen ondersteuning voor volledige dubbele 16x PCI-E lanes bij CF/SLI maar dat is geen enorm probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Over de videokaart maak ik me niet erg veel zorgen, de meeste huidige videokaarten (zelfs budgetmodellen) zullen sterk genoeg zijn voor de dingen die ik ermee ga doen. Maar als ik jou goed begrijp, moet ik (om te zorgen dat het allemaal netjes met elkaar werkt) kiezen voor een videokaart van hetzelfde merk als de mobo chipset?

~Purplemess

Verwijderd

Aangezien je hier praat over chipsets voor het AMD platform maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit. Bij AMD zit de geheugencontroller in de CPU waardoor voor het chipset nog maar weinig overblijft om te doen.

Aangezien je aangeeft dat videokaarten niet zo'n probleem zijn sluit je het andere deel van het chipset ook uit, namelijk de PCI-e controller.

Kies dus een moederbord waarvan het featureset je bevalt en de prijs in je budget valt.

Ik zou persoonlijk nog wel even reviews opzoeken van de kwaliteit van de onboard geluidskaart, maar als je dit digitaal aansluit maakt het ook niets uit.

Je kunt dus ieder chipset kiezen wat je wilt, het zal voor jou niets uitmaken.

Wel kun je het beste een moederbord pakken met PCI-e erop, er zijn ook nog wat budget boardjes met AGP beschikbaar. Ivm uitbreidbaarheid zou ik zeker PCI-e pakken.

Als je Linux erop wilt zetten zou ik even kijken naar driver support. Voor Windows XP en Vista zit het meestal wel goed qua drivers, zeker als je een wat ouder chipset hebt zijn de drivers goed volwassen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 16:54 ]

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 01:29
Als je hoofddoel toch niet gamen is, waarom dan voor een CF/SLI moederbord gaan? Gewoon voor een moederbord met één PCI-e slot gaan en die zijn (dacht ik) iets goedkoper.

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

Verwijderd

Topicstarter
De prijzen van de mobo's die ik op het oog heb zijn bijna gelijk. Dus over de prijs ga ik me geen zorgen maken. Verder hebben beide mobo's twee PCI-e 16lane slots, dus dat is het probleem niet.

Waar ik me wel ook zorgen om maak is inderdaad die drivers. En niet enkel voor Linux. Als ik echt erop ga huishouden komen er een stuk of 6 a 7 verschillende besturingssystemen (ik ben gek, ik weet het) erop, en dat wil ik wel draaiende hebben.

Dus: op wat voor drivers zou ik moeten letten om een fatsoenlijke support voor zo veel mogelijk besturingssystemen te hebben?

~Purplemess

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:03:
De prijzen van de mobo's die ik op het oog heb zijn bijna gelijk. Dus over de prijs ga ik me geen zorgen maken. Verder hebben beide mobo's twee PCI-e 16lane slots, dus dat is het probleem niet.
Maar wat is dan het nut daarvan als je maar één videokaart gaat kopen? Daarnaast zijn ze per stuk wel 16 lanes maar als ze tegelijk gebruikt gaan worden, kunnen ze elk maar 8 lanes gebruiken.
Waar ik me wel ook zorgen om maak is inderdaad die drivers. En niet enkel voor Linux. Als ik echt erop ga huishouden komen er een stuk of 6 a 7 verschillende besturingssystemen (ik ben gek, ik weet het) erop, en dat wil ik wel draaiende hebben.

Dus: op wat voor drivers zou ik moeten letten om een fatsoenlijke support voor zo veel mogelijk besturingssystemen te hebben?
Als je VMWare gaat gebruiken dan ben je toch juist OS-specifiek support onafhankelijk :? VMWare wordt door zowat elk OS ondertsteund omdat zij marktleider zijn.

EDIT
offtopic: zoals ook in de beginnersfaq staat etc. groeten wij elkaar permanent dus hoef je niet elke keer je naam aan het eind van een post te zetten :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 14-11-2007 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:11:
[...]
Maar wat is dan het nut daarvan als je maar één videokaart gaat kopen? Daarnaast zijn ze per stuk wel 16 lanes maar als ze tegelijk gebruikt gaan worden, kunnen ze elk maar 8 lanes gebruiken.

EDIT
offtopic: zoals ook in de beginnersfaq staat etc. groeten wij elkaar permanent dus hoef je niet elke keer je naam aan het eind van een post te zetten :)
hmm, okay... Iets met nog geen ervaring hebben wat betreft hoe precies PCI-e werkt met meerdere lanes...

Mijn bedoeling voor VMware is om het meer als extra speeltje te gaan gebruiken. Ik wil met deze PC namelijk ook experimenteren wat betreft opstellingen voor een iets groter (3 servers, 10 workstations) netwerk wat ik mede onderhoud, dus ik wil ook dingen proberen als besturingssystemen direct op een schijf te zetten. Zodat je bijvoorbeeld bij het opstarten simpelweg kan kiezen welk OS je boot, en niet perse een OS moet booten om van daaruit via VMware een ander OS te booten.

En m'n naam onderaan is een typisch gevalletje van oude gewoontes en zeer slecht sterven.

~Purplemess

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32
AMD 770 chipset, of de 790? Heb je een mooi AM2+ bordje waar je waaschijnlijk vanaf morgen een Phenom X4 op kunt prikken :P
Pagina: 1