lokale SMTP server een Exchange account laten gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb op mijn eigen pc tomcat server draaien met daarop een webapplicatie.
Deze webapplicatie heeft voor de emailfunctionaliteiten een SMTP server nodig.
Wat ik nu voor elkaar probeer te krijgen, is dat deze webapplicatie gebruik gaat maken van mijn Exchange account.
Ik heb alleen geen toegang tot de Exchange server en weet ook niet hoe e.e.a. geconfigureerd is.

Waar ik zelf aan dacht is om op mijn eigen pc een smtp server te draaien die voor het verzenden van mail mijn Exchange account gebruikt. Ik heb al e.e.a. geprobeerd met de IIS smtp service, maar dat werkt niet helemaal goed.
Als ik nu naar localhost verzend lijkt het goed te gaan, maar de email komt niet aan (de mailtjes staan in C:\Inetpub\mailroot\Queue).

Weet iemand of er een manier is om dit voor elkaar te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Rene59 op 14-11-2007 14:44 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een Exchange is toch gewoon een SMTP server? :)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Lijkt me makkelijker om bij je systeembeheerder te vragen of er vanaf jouw ip gewoon smtp-verkeer naar de exchange-server mag :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:48

sanzut

It's always christmas time

Is het niet slimmer om gewoon te verzenden via de normale SMTP server van je provider, en dan als afzendadres je exchange-emailadres in te vullen?
code:
1
2
php
mail("piet@puk.nl","Test","Test berichtje!","From Jan Klaassen<Jan.Klaassen@exchange.nl>");

• Rene59
@elevator: volgens mij niet, althans, als ik de server in outlook express configureer als smtp, dan gaat mail verzenden niet goed.

@slinkingant: ik ben juist op zoek naar een manier om het voor elkaar te krijgen, zonder systeembeheer erbij te betrekken

@sanzut: dat is geen optie, aangezien ik dit op een zakelijk netwerk probeer te realiseren en niet op mijn privé pc

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mjah, als de interne SMTP functionaliteit van je Exchange server is afgeschermd intern moet je dat gewoon even met je Exchange beheerder opnemen. Zelf een 'rogue' SMTP server gaan draaien lijkt me in ieder geval de slechtste optie? :)

• Rene59
Daar vraag ik toch niet om? Niet lullig bedoeld verder hoor, maar ik kan ook zelf wel bedenken dat ik voor zoiets bij systeembeheer terecht kan...

In ieder geval, laat ik het dan anders zeggen. Ik zou graag vanuit wetenschappelijk oogpunt :) willen weten of er een manier bestaat om bijvoorbeeld een SMTP server in te richten, zodat deze mijn Exchange account gebruikt om e-mail mee te versturen. Wat ik probeer te realiseren is een soort van SMTP interface voor mijn eigen Exchange client account.

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 15:06

Muggie

8 pm

Vraag even of de Exchange beheerder jouw ip adres relay rechten geeft in Exchange, dan kun je naar hartelust mailen ...

Indien je een eigen smtp server in wil richten dan heb je niks aan je eigen exchange account omdat die gekoppeld is aan de bestaande omgeving.

[ Voor 38% gewijzigd door Muggie op 16-11-2007 15:22 ]

PSN: mug_8pm

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rene59 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:01:
@slinkingant: ik ben juist op zoek naar een manier om het voor elkaar te krijgen, zonder systeembeheer erbij te betrekken
@sanzut: dat is geen optie, aangezien ik dit op een zakelijk netwerk probeer te realiseren en niet op mijn privé pc
Dan valt dit toch gewoon onder beveiligingen ontduiken? Dat is hier juist niet de bedoeling. Ga dus naar Systeembeheer.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 14:05

jappo

eens een prutser altijd ....

als ik het goed begrijp accepteerd de exchange server geen verkeer op poort 25, anders had outlook express het gewoon gedaan. Mail versturen vanaf je locale computer via de exchangeserver gaat dus niet werken.

er blijven hier 2 opties over.
Je maakt een echte SMTP server die verstuurd aan de wereld, dit kan alleen wanneer poort 25 niet wordt geblocked door de bedrijfs firewall (lijkt me sterk).
De tweede optie ie om via het IMAP protocol mail te versturen met de exchange server.

[ Voor 11% gewijzigd door jappo op 16-11-2007 15:59 ]

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over welk OS hebben we het hier overigens?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Rene59
@gambieter: mijns inziens niet hoor. Ik kan nu toch ook gewoon mailen met mijn exchange account? Wat voor beveiliging zou ik ontduiken als ik een manier zoek om, ipv Outlook, een andere methode zoek om mail te sturen met mijn account?

@Muggie & jappo: bedankt, duidelijke info

@sanfranjake: Windows XP Professional SP2

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rene59 schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:43:
@gambieter: mijns inziens niet hoor. Ik kan nu toch ook gewoon mailen met mijn exchange account? Wat voor beveiliging zou ik ontduiken als ik een manier zoek om, ipv Outlook, een andere methode zoek om mail te sturen met mijn account?
offtopic:
Als het puur om verzenden gaat van een enkel mailtje: inderdaad. Bedenk wel dat ook 'vanuit wetenschappelijk oogpunt' de mensen boven je heel boos kunnen / zullen worden als je ergens een typefoutje maakt en er opeens een boel spam via jouw smtp servertje loopt en opeens je hele bedrijf wordt afgesloten ;)

Als poort 25 naar buiten open staat heb je geen SMTP server nodig. Neem die van je ISP, dan heb je geen eigen SMTP server nodig. Als die niet open staat heb je ook niets aan een SMTP server. En dan wil je inderdaad IMAP MAPI praten. Lijkt me of niet triviaal of niet gratis. Of gewoon de telefoon oppakken om het netjes te regelen :+

Hoe dan ook: ga toch met sysbeheer praten. Ook voor die Tomcat (als je op een of andere manier vanaf buiten je eigen PCtje bereikbaar bent). Scheelt je achteraf weer problemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rene59 schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:43:
En dat kun je alleen zeker weten door met systeembeheer te gaan praten. Als ik systeembeheerder was zou ik keihard ingrijpen als ik merk dat iemand een eigen webapplicatie met emailfaciliteit gaat draaien op het bedrijfsnetwerk. Dat is dan weg account wegens overtreding van een stapeltje regels. Geen enkele systeembeheerder wil mensen op zijn netwerk die op eigen houtje dit soort dingen gaan regelen. Als het voor werk is, dan kan het aangevraagd worden, als het niet voor werk is, dan mag het niet.

Waarom zet je dit niet thuis op?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jappo schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:37:
Je maakt een echte SMTP server die verstuurd aan de wereld, dit kan alleen wanneer poort 25 niet wordt geblocked door de bedrijfs firewall (lijkt me sterk).
En je begint alvast aan het bijwerken van je C.V. in dat geval ;)
Eigen mailende apps in een bedrijfsomgeving moet je gewoon voorleggen aan sysbeheer, al was het maar om ervoor te zorgen dat je geen RGE* veroorzaakt.
De tweede optie ie om via het IMAP protocol mail te versturen met de exchange server.
Mja. SMTP staat al dicht vanaf client PCs (want daar werkt de TS mee). Wat is de kans dat IMAP dan aanstaat? :)

*RGE = Resume Generating Event

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rene59
Duidelijk. Dank voor alle reacties.

Het is overigens als test/demo voor een zakelijk project(plan). Capaciteit aanvragen bij sysbeheer kost geld, vandaar dat ik in mijn eigen tijd e.e.a. opgezet heb. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een lokaal tomcatje zo gevaarlijk kan zijn, maar goed, jullie zullen niet voor niets waarschuwen... volgende keer dan maar op mijn privé laptop doen, ipv op die van mijn werk :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Als testomgeving, doe het dan op een gescheiden netwerkje zonder toegang naar buiten. Bijvoorbeeld onder VMWare/VirtualServer. Dan kan je doen wat je wilt, incl. eigen SMTP servers opzetten.

En het is in principe net zo (min) gevaarlijk als een deur open zetten om even te paffen. Gaat meestal goed maar op een gegeven moment loopt er iemand mee naar binnen en hebben ze een 30" TFT op de nek bij naar buiten lopen. Dat wil je dus even hebben afgestemd, zodat het tenminste iemand anders z'n probleem is :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rene59 schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:09:
Duidelijk. Dank voor alle reacties.

Het is overigens als test/demo voor een zakelijk project(plan). Capaciteit aanvragen bij sysbeheer kost geld, vandaar dat ik in mijn eigen tijd e.e.a. opgezet heb.
Ah :)
Overigens: het kan best zo zijn dat je helemaal geen capaciteitsaanvraag hoeft te doen, maar dat ligt er maar net aan hoe belangrijk die test ingeschat wordt voor dat project.

Wellicht kun je het bij je projectaanvrager aanstippen en via de normale procedures regelen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 14:05

jappo

eens een prutser altijd ....

[...]
Mja. SMTP staat al dicht vanaf client PCs (want daar werkt de TS mee). Wat is de kans dat IMAP dan aanstaat? :)
[...]
kleine typo bedoelde in deze IMAP MAPI. |:(

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

Pagina: 1