technische vraag: dode-pixel-lijn / sensor-probleem F31fd

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 16:24
hallo iedereen

Ik ben de eigenaar van een Fuji F31FD.

Een prima toestelletje, helaas sinds een tijdje 1 probleem.

Bij foto's met ISO-waardes >= 800 ( f31fd kan tot iso3200 ), vertonen de foto's een dunne lijn.

Deze lijn is 1pixel breed en de lengte is ongeveer 2/5 van de totale sensor-breedte, bij een zwarte achtergrond kleurt de lijn precies groen ( dat doet denken aan dode-pixels bij LCD's)

Onder iso800 is er dus geen enkel probleem.

Is dit een gekend probleem bij digitale camera's ? ( is het een softwarematig probleem of is het hardware/sensor-probleem ?)

Voorlopig heb ik nog geen firmware-update kunnen vinden voor de f31fd.

Ik heb even een aantal foto's gecontroleerd en het probleem is zich pas gaan voordoen na een paar maanden gebruik.

Het toestel is steeds goed behandeld en er is dus geen sprake van valschade ofzo.

In de winkel waar ik m kocht, zei de verkoper dat een typisch fenomeen is voor digitale camera's en dat ik ermee moet leven. ( toestel is nu 11 maand oud en ik zou het probleem graag onder garantie laten oplossen)

Vanavond zal ik een paar foto's uploaden ter illustratie.

Iemand advies of tips ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

In de winkel waar ik m kocht, zei de verkoper dat een typisch fenomeen is voor digitale camera's en dat ik ermee moet leven. (
Dit is geen correcte reactie van die verkoper, en gelukkig ook niet 'typisch' - het is niet zo dat dit in de helft van de gevallen voorkomt ofzo. De winkel moet deze camera gewoon terugnemen en onder garantie laten herstellen. Mijn tip is dus: teruggaan met bon en zorgen dat het toestel richting fabrikant gaat, of dat je een vervangend toestel krijgt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Freeke schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:38:
In de winkel waar ik m kocht, zei de verkoper dat een typisch fenomeen is voor digitale camera's en dat ik ermee moet leven. ( toestel is nu 11 maand oud en ik zou het probleem graag onder garantie laten oplossen)
Het probleem dat ik hoor klinkt meer als een kapotte 'baan', oftewel, een ader waar de informatie van die rij pixels doorheen moet.

Maar wát het ook is, het is níet normaal. Gewoon garantie, en die winkelier moet niet kletsen.
Remy schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:39:
[...]
Dit is geen correcte reactie van die verkoper, en gelukkig ook niet 'typisch' - het is niet zo dat dit in de helft van de gevallen voorkomt ofzo. De winkel moet deze camera gewoon terugnemen en onder garantie laten herstellen. Mijn tip is dus: teruggaan met bon en zorgen dat het toestel richting fabrikant gaat, of dat je een vervangend toestel krijgt.
Wat je ook kan doen is fuji even mailen over dit euvel en de houding van de verkoper, misschien dat je hem wel direct op kan/mag sturen. Ik heb namelijk niet echt het idee dat, hoewel je in je volste recht staat, die verkoper straks gemotiveerd voor je aan de slag gaat :P

[ Voor 40% gewijzigd door Henk op 14-11-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeke
2 voorbeelden die mijn probleem illustreren:

http://www.enuma.be/upload/pixelDSCF1251.jpg

http://www.enuma.be/upload/pixelDSCF1379.jpg

Die verkoper had van mij de 1e foto in een mail als bijlage gekregen, en beweerde dat hij het probleem niet kon zien ... 8)7 ligt dat nu echt aan mij ??

ik weet dat iso800 niet altijd even mooi resultaten geeft, maar die groene lijn is er toch echt teveel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Freeke schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:37:
2 voorbeelden die mijn probleem illustreren:

http://www.enuma.be/upload/pixelDSCF1251.jpg

http://www.enuma.be/upload/pixelDSCF1379.jpg

Die verkoper had van mij de 1e foto in een mail als bijlage gekregen, en beweerde dat hij het probleem niet kon zien ... 8)7 ligt dat nu echt aan mij ??
Nee, hij wíl het niet zien. Zal service verlenen wel lastig vinden ofzo?
ik weet dat iso800 niet altijd even mooi resultaten geeft, maar die groene lijn is er toch echt teveel aan
Het mag ook gewoon niet. Ik zou nogmaals naar de winkelier gaan en/of fuji mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Zie ook hier en hier. Mijn Nikon D50 had er ook last van, en is door Nikon onder garantie gerepareerd. De fotowinkel waar ik 'm gekocht had had er nooit eerder van gehoord zeiden ze, dus 'typisch voor een digitale camera' is het in ieder geval niet.

Op je strepen staan (pun intended ;) ) en de winkelier uitleggen dat-ie dit gewoon moet repareren.\

Succes ermee.

• Freeke
is er eigenlijk een term / naam voor dit soort probleem ?

ik moet zegge dat ik heel weinig info gevonden heb op google rond dit probleem ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeke
De winkel waar ik m kocht heeft de camera dus gewoon terug naar mij gestuurd met de mededeling dat het probleem zou opgelost moeten zijn.

Net even de camera getest ... probleem is NIET verdwenen.

( de camera bijna 2 maand kwijt en nog eens verzendkosten voor niets betaald :'( )

Ik heb het even gemeld aan de verkoper en die heeft me nu gezegd om rechtstreek contact op te nemen met Fuji...

Hopelijk kunnen zij mij wel verderhelpen ...

[ Voor 1% gewijzigd door Freeke op 26-11-2007 20:57 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Typisch geval van een dode baan zou je zeggen, die zien er ook zo uit, maar 1 ding snap ik niet, de lijn is niet precies recht ! :? :?

Heb je toevallig horizon correctie gedaan? zo nee, dan vind ik het wel een heel rare fout.

Naja sowieso is dit gewoon een garantiegeval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeke
Even een vraagje de camera is aangekocht op 27/12/2006 ...

Hoe lang kan ik nog een reparatie onder garantie claimen ? Ik heb het in Nederland gekocht, ik heb alle nodige documenten hier en heb het probleem bij Fuji voorgelegd...

Door de nutteloze verzending die 6 weken duurde en niets opleverde, heb ik dus kostbare tijd verloren en zit ik nu misschien met een defectecamera en een hoop XD-geheugenkaarten die ik nergens opnieuw kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeke
Fairy schreef op maandag 26 november 2007 @ 21:25:
Typisch geval van een dode baan zou je zeggen, die zien er ook zo uit, maar 1 ding snap ik niet, de lijn is niet precies recht ! :? :?

Heb je toevallig horizon correctie gedaan? zo nee, dan vind ik het wel een heel rare fout.

Naja sowieso is dit gewoon een garantiegeval :)
op de foto's is geen enkele vorm van post-correctie toegepast

bij alle andere personen met een gelijkaardig probleem is de lijn inderdaad volledig recht en bij mij buigt de lijn een beetje af naar de buitenkant toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 17:47
De winkel dient je gewoon verder te helpen, helemaal omdat je het probleem op tijd hebt aangegeven en zij het niet hebben opgelost.

Tipje, vlak voor sluitingstijd naar de winkel gaan en hardop het probleem en lack van service uitleggen, vooral als er ook andere klanten bij staan. Helpen ze je niet dan ga jij niet naar huis voor er een passende oplossing is gevonden.

Na een lange dag staan als verkoper in een winkel willen die ook naar huis :)
Pagina: 1