Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GiBiDi remote vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 15:02

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
hey,

Ik heb een GiBiDi poort maar de afstandsbediening hiervan is kapot...
Het gaat om deze: Afbeeldingslocatie: http://www.garage-door-remotes.co.uk/images/handsets/gibidi-pass-tmb40.jpg

Nu werkt deze controller op een frequentie van 40,685 Mhz, kan deze goedkoop vervangen?
Ik kan ze wel terug bestellen maar dan kosten ze zo'n 70 euro en dat vind ik wel wat veel voor een klein printplaatje ;) Op het internet vind ik ze ook wel terug maar ze kosten dan gemiddeld toch nog steeds een 30 à 40 pond. Ik heb het batterijcompartiment even losgemaakt en hiervan een foto gemaakt voor de chip (verder gaat niet want dan moet ik het echt openbreken) :
http://img339.imageshack.us/my.php?image=remotetk1.jpg

Helaas heb ik totaal geen ervaring met elektronica te solderen of whatsoever...
Het zou dus liefst een kant en klaar oplossing moeten zijn of iets dat gemakkelijk in elkaar te steken is!

System Specs!

Verwijderd

Ziet eruit als een microcontroller die het signaal verstuurt met een bepaalde instelling (code waarschijnlijk?)

Dat is op zich na te maken, maar dat kost je wat tijd en wat geld aan onderdelen (al niet zo duur als een nieuwe). De truc zal zijn om op internet dat signaal te vinden, als je dat niet weet is het hopeloos.

Op SamenKopen is wel zo'n zendermodule te vinden, een microcontroller en andere onderdelen ook wel, maar die zijn ook wel bij de lokale boer te halen mocht dat een probleem zijn op SK.

Even gezocht op internet: Die codes lijken niet openbaar te zijn en zijn dus nergens te vinden. Tenzij je tijd teveel hebt, genoeg kennis en een goede scope is het vrij hopeloos (en dan moet de zender nog wel werken, als ie niet meer werkt is het helemaal niet te doen).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 11:35 ]

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Hmm daar vreesde ik voor...

Er zit nog wel leven in het controllertje want als ik op de rechterknop duw, krijg ik nog wel een rood lichtje (signaal verzenden) maar op de linkerknop niet. Zou het mogelijk zijn de functies van de knoppen om te draaien zodat de rechterknop de functie van linker overneemt? Ik denk dat ik de afstandsbediening dan wel helemaal moet openbreken maar zou dan graag eerst een schemaatje hebben zodat ik zeker weet dat het mogelijk is...

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

System Specs!

Verwijderd

Dan is er waarschijnlijk gewoon een fysiek defect, een nieuwe knop erop solderen fixed het waarschijnlijk al (al is dat eenvoudig genoeg te testen met een multimeter).

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 15:31

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Of simpelweg stof/vuil onder de contacten. Toch maar eens openmaken (moet toch) en eventueel schoonmaken. Mocht dat niet helpen even een nieuw knoppie erop (laten) zetten.

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Idd, als 1 knop het wel doet en de andere niet is er 99% zeker niks mis met de zender/chips/printplaat en is het een kapotte knop of oxidatie/losse soldeerverbinding.
Iets wat zodar de behuizing open is op die plaats zo te zien is en makkelijk te meten of de knop nog goed is.

Nieuw knopje kost < 1 euro dus ;)

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Ok, bedankt, ik had ook een tweede controller en heb die dan maar opengemaakt (zelfde probleem)...

Hier zijn de foto's!

voorkant : http://img216.imageshack.us/my.php?image=voorkantkn2.jpg

achterkant: http://img138.imageshack.us/my.php?image=achterkantua3.jpg

Ik het stof wat geweggezogen maar geen effect, het zal dus effectief de knop zijn...
Gewoon die 4 pinnetjes achteraan warmmaken met de soldeerbout en nieuwe erop?

System Specs!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Zouden jullie eens naar de laatste foto's willen kijken om te zien of er zeker niets anders kapot is?

System Specs!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maak hem eerst eens echt schoon... ding zit nog helemaal onder viezigheid.

Gewoon voorzichtig met een tandenborstel bijvoorbeeld...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Voorzichtig?
Zolang je niet met staalborstels en schuurpapier aan de gang gaat kan je flink schrobben hoor.
Tandenborstel is een goed plan, zolang hij maar droog is.

En 60-70% van de keren dat een component kapot gaat is het niet duidelijk zichtbaar hoor, sommige componenten zijn duidelijk zichtbaar (lekkende elco's enzo) maar het meeste is gewoon kapot zonder dat je er iets aan kan zien.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Ik had hem reeds schoongemaakt maar dit waren nog pics van ervoor... 8)7

Zoals vermeld doet de rechterknop het nog wel, mag ik er dan vanuit gaan dat het waarschijnlijk het knopje is? (De 4 contactpunten achteraan warmmaken en knopje vervangen dan?)

Op de foto van de voorkant zijn naast de linkerknop die banen ietwat geoxideerd, mogelijke oorzaak?

System Specs!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:21
Kun je niet testen door de (goede) contactpunten van de kapotte schakelaar even met een draadje te verbinden? Dan heb je zelf toch de werking van de schakelaar nagedaan? (Ik ben geen electro expert maar een wtb'er, dus moet je niet blind op mijn advies afgaan..)

Verwijderd

SA007 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:31:
Tandenborstel is een goed plan, zolang hij maar droog is.
Zelfs al is het nat kan het geen kwaad, op die lage voltages komt stroom niet ver in water.

Gewoon knopje vervangen, je kunt met een multimeter eenvoudig nameten of het knopje nog iets doet en dan inderdaad even de juiste punten kortsluiten om te kijken of het verder goed werkt.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Weet iemand waar je zo'n kleine drukknopjes kan krijgen?

System Specs!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
lokale elektroboer hebben ze wel :)

Verwijderd

En als je die lief aankijkt wil ie ook wel even voor je het ding doormeten ;)

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:36:
En als je die lief aankijkt wil ie ook wel even voor je het ding doormeten ;)
En als je niet lief genoeg kijkt kost het meestal ook een eurotje of 2. :D

Verwijderd

Ik schakel m'n zus altijd in voor dat soort zaken, als ik die bij heb zeggen ze toch wel ja :P
Pagina: 1