HTPC met S939; upgrade dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:18
Op dit moment zit ik met een dilemma; mijn HTPC bestaat uit een S939 config en daardoor is het upgraden hiervan lastig. Maargoed, eerst mijn huidige config:
  • AMD64 3200+ (2.0 Ghz)
  • 1,5 GB dual channel (2x 512, 2x 256)
  • Ati X300 (ik gok 128MB, low profile vanwege de behuizing)
  • Seagate 500 GB
Ik wil hier HD content mee gaan afspelen. 720P materiaal lukt nog net, maar 1080P gaat uiteraard niet met deze config. Aangezien de S939 processors niet meer gemaakt worden is het enige serieuze alternatief een X2 4200+ (2.2 Ghz) voor 60 euro. Een X2 4400 kost 240 euro wat belachelijk duur is en daardoor geen optie :(

Op dit moment is de X2 4200+ nog bij 3 shops te krijgen. Als ik wil upgraden moet ik niet te lang mee wachten. Maar nu mijn vraag; heeft het zin om deze upgrade te gaan doen? Zal 1080P materiaal er mee afgespeeld kunnen worden, of schiet een X2 4200+ ook te kort?

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Kijk eens op T.net V&A/markplaats rond.
Zat 2e hands X2'tjes op voetje 939 :)

• BackSlash
Was het maar waar :) Ik heb gekeken in V&A en op marktplaats, sneller dan een X2 4200+ kom je niet tegen... en die je wel tegenkomt zijn belachelijk duur :(

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Je vidkaartje upgraden naar wat nieuws, zeg een HD2400 ofzo zou je processor ook enorm ontlasten voor het afspelen van HD, kost je nog geen 50,- geloof ik :)

Edit: heb bij een vriend een HD2400Pro erin gezet voor een mediacenter en speelt alles af als een trein, draait een e2240 naast

[ Voor 29% gewijzigd door Eximius op 14-11-2007 11:22 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

Eximius schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:21:
Je vidkaartje upgraden naar wat nieuws, zeg een HD2400 ofzo zou je processor ook enorm ontlasten voor het afspelen van HD, kost je nog geen 50,- geloof ik :)

Edit: heb bij een vriend een HD2400Pro erin gezet voor een mediacenter en speelt alles af als een trein, draait een e2240 naast
inderdaad... een dual core processor van dat formaat zal waarschijnlijk nog steeds moeilijk doen met 1080P beelden. het is wel een stapje groter dan 720p.

dus als je een pci-e aansluiting op je mobo hebt, stop er dan een ati 2400 oid in wat de HD codec hardwarematig decodeert(d).

zo niet, schat ik dat een verse processor weinig zal helpen, maar misschien onderschat ik AMD wel een beetje :)

-_-

• Bubbles
  • Nu online

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Dat doe je dan inderdaad. :)
Ik heb onlangs even voor de grap een 1080p film te draaien op mijn bak: 4200+, 2GB RAM, 7800GTX videokaartje.
In VLC player had ik afwisselend vloeiend beeld / geluid. Toen ik het nog eens probeerde in PowerDVD liep het gewoon prima. Dat kan uiteraard ook wellicht komen door (deels) hardwarematige versnelling van de videokaart, maar om eerlijk te zijn, weet ik niet in hoeverre mijn kaart dat daadwerkelijk heeft.
Overigens was bij het afspelen 1 van de 2 cores vol in gebruik voor het afspelen van de content. Iemand toevallig nog een idee of het mogelijk is dat twee cores worden gebruikt voor het afspelen van dit soort media?

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #7

• BackSlash
Er zit gelukkig een PCI-e aansluiting op het moederbord, alleen door de behuizing passen er alleen low profile videokaarten in. De snelste kaart die er dan in zou passen is een HD2400 Pro 256MB DDR² of een X1650 256MB DDR² (non pro).

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin staat dat de sloomste DX10 kaarten juist te sloom waren voor HD content:
quote: laatste regels
Verder concludeert de reviewer dat de budgetkaarten van beide fabrikanten absoluut niet geschikt zijn om het afspelen van hd-films te versnellen. De prestaties van zowel de Radeon HD 2400 XT als de GeForce 8500 GT schieten te kort om deze taak goed te kunnen uitvoeren. Deze kaarten worden in de markt gezet als een goedkope oplossing voor htpc-systemen, maar bieden onvoldoende power om dit mogelijk te maken.
Een 2400 Pro zal de zaak dus wel iets versnellen tov de X300, maar het volledig overnemen van de processor zal hij niet kunnen doen.
Bubbles schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:20:
Ik heb onlangs even voor de grap een 1080p film te draaien op mijn bak: 4200+, 2GB RAM, 7800GTX videokaartje.
In VLC player had ik afwisselend vloeiend beeld / geluid. Toen ik het nog eens probeerde in PowerDVD liep het gewoon prima. Dat kan uiteraard ook wellicht komen door (deels) hardwarematige versnelling van de videokaart, maar om eerlijk te zijn, weet ik niet in hoeverre mijn kaart dat daadwerkelijk heeft.
Overigens was bij het afspelen 1 van de 2 cores vol in gebruik voor het afspelen van de content. Iemand toevallig nog een idee of het mogelijk is dat twee cores worden gebruikt voor het afspelen van dit soort media?
Mooi om te lezen dat het bij jou lukt om 1080P materiaal vloeiend af te spelen met een X2 4200+ :) De 7800 GTX heeft wel iets van hardwarematige versnelling van HD content, vergelijkbaar met Avivo van de Radeon X1 serie. Weet je toevallig ook hoe die 1080P film gecodeerd is? (x264, h264, etc). De ene codering schijnt zwaarder te zijn dan de andere.

• M2M

M2M

medicijnman

EDIT: deze link moet je ook maar eens bekijken, best interessante review

het volledig overnemen van de videostream is ook niet de bedoeling. Het is de bedoeling van zo'n videokaart om de processor een handje te helpen. Daarom hebben low profile kaarten ook die hardwarematige ondersteuning, en highend gevallen niet. Zo'n highend geval wordt namelijk alleen ingebouwd met een dikke processor en een goed moederbord. doe je dat niet dan ben je stom bezig omdat dan je cpu de bottleneck wordt.

enfin, voor zover mij bekend is helpen die ati 2xxx kaarten een handje met het decoderen en op je scherm toveren van H264 videobeelden. Eventueel zou je dat kunnen googlen, en voor een paar duiten zo'n kaart aan kunnen schaffen, proberen of het werkt, en zo niet binnen de week naar de webwinkel terugsturen en voor de processor gaan.
offtopic:
ik weet alleen niet of het helemaal legaal is om zo'n gebruikt artikel terug te sturen

maargoed, vergelijkingsmateriaal op onze vriend tom:

[link]

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 14-11-2007 15:21 ]

-_-

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:49
Volgens mij is het halen van een compleet nieuw AM2 setje nog goedkoper ;). Moederbord voor rond de 50-60 euro, geheugen (2GB DDR2) voor 50 euro en CPu voor rond de 100 euro. Kom je iig wel onder de 240 euro :) . Oude meuk verkopen en verder kun je dan direct ook een mobo nemen met integrated GFX met HD support en in de vorm van de Asus M2A-VM HDMI zelfs een HDMI aansluiting.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 14-11-2007 15:40 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

M2M schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:16:
[...]

het volledig overnemen van de videostream is ook niet de bedoeling. Het is de bedoeling van zo'n videokaart om de processor een handje te helpen. Daarom hebben low profile kaarten ook die hardwarematige ondersteuning, en highend gevallen niet. Zo'n highend geval wordt namelijk alleen ingebouwd met een dikke processor en een goed moederbord. doe je dat niet dan ben je stom bezig omdat dan je cpu de bottleneck wordt.
En jij geloofd dat argument dat een high end kaart voor die reden geen UVD heeft gekregen. :) Nee dat is niet de reden maar de kosten is de rede geweest en de tijd heeft ook een rol gespeeld want de HD2900 moest wel eenkeer klaar komen na al die vertraging. De HD 3870 heeft namelijk wel een UVD omdat hij kleiner is en dus meer transistors kan dragen op een kleinere oppervlakte (goedkoper), en ze hebben er de tijd voor gehad om hem te implanteren.

Is dus een lul argument, en heeft dus niks te maken met het feit dat hij in high end systemen word gebruikt. ;)

• M2M

M2M

medicijnman

mad_max234 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:00:
[...]

En jij geloofd dat argument dat een high end kaart voor die reden geen UVD heeft gekregen. :) Nee dat is niet de reden maar de kosten is de rede geweest en de tijd heeft ook een rol gespeeld want de HD2900 moest wel eenkeer klaar komen na al die vertraging. De HD 3870 heeft namelijk wel een UVD omdat hij kleiner is en dus meer transistors kan dragen op een kleinere oppervlakte (goedkoper), en ze hebben er de tijd voor gehad om hem te implanteren.

Is dus een lul argument, en heeft dus niks te maken met het feit dat hij in high end systemen word gebruikt. ;)
je gaat mij niet verkopen dat op een gigantisch bord geen plekkie meer was voor een klein chippie... maar dat uiteraard helemaal offtopic :)

-_-

• GENETX
  • Laatst online: 17:49
M2M schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:14:
[...]

je gaat mij niet verkopen dat op een gigantisch bord geen plekkie meer was voor een klein chippie... maar dat uiteraard helemaal offtopic :)
Hij zit ingebakken, zoals gezegd was er geen tijd om UVD te implementeren. Om dezelfde reden had de 6800 ook een gebrekkige PureVideo implementatie. Je moet keuzes maken.

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

M2M schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:14:
[...]

Antwoord is al gegeven, zit dus in de core en is dus geen losse chip die ze even erbij solderen.

• _Dune_
  • Laatst online: 17:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS als jij een ATi/AMD HD2400 (pro) kunt vinden in low profile formaat dan zou ik gewoon daarvoor gaan, voor rond de €50 ben je dan klaar. Dat Directx10 kaarten niet presteren met HD content is grote onzin. De HD2xxx serie op de HD2900 na is voorzien van UVD wat speciaal is om HD content hardwarematig buiten de CPU om af te handelen.

Zelf heb ik hier een kleine media center staan gebasseerd op een Athlon XP 2600+ en zit er erg over te denken hier ook een ATi/AMD HD2400 pro in te zetten voor HD content. Hier op GOT (kan het niet zosnel terug vinden) was ookal een discussie gaande of Athlon XP + HD2400 pro + HD content ook een Go zou zijn en dit zou inderdaad moeten werken.

Dus jouw Athlon 64 met een ATi/AMD HD2400 pro moet dat zeker kunnen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Jazekerrrrr
  • Laatst online: 21-05 14:51
Wat je ook nog kunt proberen is de processor overklokken.

Ik weet niet wat voor mb erin zit en hoeveel watt de voeding is en welk merk maar overklokken zou je ook nog als optie kunnen overwegen.

• _Dune_
  • Laatst online: 17:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jazekerrrrr schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:29:
Wat je ook nog kunt proberen is de processor overklokken.

Ik weet niet wat voor mb erin zit en hoeveel watt de voeding is en welk merk maar overklokken zou je ook nog als optie kunnen overwegen.
Het lijkt mij sterk dat je een dergelijke Processor dusdanig kunt overclocken dat je HD (1080p) kunt afspelen zonder hardware matige ondersteuning van de VGA kaart.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BackSlash
Bedankt voor alle reacties, even reageren :P
GENETX schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:39:
Volgens mij is het halen van een compleet nieuw AM2 setje nog goedkoper ;). Moederbord voor rond de 50-60 euro, geheugen (2GB DDR2) voor 50 euro en CPu voor rond de 100 euro. Kom je iig wel onder de 240 euro :) . Oude meuk verkopen en verder kun je dan direct ook een mobo nemen met integrated GFX met HD support en in de vorm van de Asus M2A-VM HDMI zelfs een HDMI aansluiting.
Goedkoper lijkt me niet, een processor van 60 euro + Ati 2400 pro van 40 euro is een stuk goedkoper :? Een complete upgrade set kopen is dus mijn laatste optie. Ook het inbouwen in een HTPC is net ff wat meer prutswerk dan in een normale desktop pc.
M2M schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:16:
[...]

enfin, voor zover mij bekend is helpen die ati 2xxx kaarten een handje met het decoderen en op je scherm toveren van H264 videobeelden. Eventueel zou je dat kunnen googlen, en voor een paar duiten zo'n kaart aan kunnen schaffen, proberen of het werkt, en zo niet binnen de week naar de webwinkel terugsturen en voor de processor gaan.
offtopic:
ik weet alleen niet of het helemaal legaal is om zo'n gebruikt artikel terug te sturen

maargoed, vergelijkingsmateriaal op onze vriend tom:

[link]
Bedankt, die review kende ik alleen al :) (ik linkte er in mijn vorige reply ook naar :)) Desondanks is het ook zo ongeveer het enige relevante leesvoer wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Ik heb nog wel een andere review gelezen waarin wordt beweerd dat de Ati 2400 pro prima in staat is HD content te renderen, maar daar wordt hij getest met een AMD X2 6000+... dus die cpu alleen is al krachtig genoeg om het af te handelen. Wat ik wil weten is of die Ati 2400 pro i.c.m. een minder krachtige cpu HD 1080 content kan afspelen, en dat is nergens terug te lezen.

Het klopt dat de HD2xxx serie behalve de 2900 serie helpt met decoderen m.b.v. UVD, alleen de 2400 pro is een vrij zwak kaartje. Het heeft een memory interface van 64 bit, DDR2 geheugen en 40 unified shaders. De HD2600 serie is een stuk krachtiger met 128 bit memory interface ,GDDR3 / 4 geheugen en 120 unified shaders. Ook loopt dat geheugen op bijna 2x zo'n hoge kloksnelheid. Vandaar mijn twijfel bij dit 2400 pro kaartje :)

Maargoed, veel meer keus dan dit kaartje heb ik ook niet :/
_Dune_ schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:21:
TS als jij een ATi/AMD HD2400 (pro) kunt vinden in low profile formaat dan zou ik gewoon daarvoor gaan, voor rond de €50 ben je dan klaar. Dat Directx10 kaarten niet presteren met HD content is grote onzin. De HD2xxx serie op de HD2900 na is voorzien van UVD wat speciaal is om HD content hardwarematig buiten de CPU om af te handelen.

Zelf heb ik hier een kleine media center staan gebasseerd op een Athlon XP 2600+ en zit er erg over te denken hier ook een ATi/AMD HD2400 pro in te zetten voor HD content. Hier op GOT (kan het niet zosnel terug vinden) was ookal een discussie gaande of Athlon XP + HD2400 pro + HD content ook een Go zou zijn en dit zou inderdaad moeten werken.

Dus jouw Athlon 64 met een ATi/AMD HD2400 pro moet dat zeker kunnen.
Ik hoop met je mee, ik blijf twijfelen :) Ik ben nergens een review tegengekomen met een verouderde processor i.c.m. een Radeon 2400 pro. Misschien dat deze kaart samen met een X2 4200+ nog net voldoende is. De systeemeisen voor PowerDVD 7.3 ultra geven als minimum namelijk ook een X2 3800+ aan, en bij recommended beginnen ze met een X2 4200+.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-05 23:34
Alternate 75 euro voor een 4200+ 939
Ik heb 2 maanden geleden meer betaald voor een Opteron 165 (achteraf had ik liever voor een koelere core2 duo gekozen eerlijk gezegd (en ik ben pro AMD) Omdat ik met AGP meer kwijt ben aan een nieuwe videokaart en extra geheugen(DDR) dan met DDR2 en Pcie

Ander moederbord met processor betekent vaak ook ander geheugen en met wat pech een andere videokaart.

Maar volgens mij moet een andere videokaart met HD ondersteuning ook een behoorlijk end helpen.

Ik zou alleen op dit platform blijven als je niet in de nabije toekomst van plan bent om dit weer te upgraden.

En toen kwam ik langs dit moederbord:
ASRock 4Core1333-FullHD

Als deze echt FullHD is heb je geen Videokaart nodig, alleen en andere processort van Intel en nieuw geheugen.

Lijkt mij een stille en zuinig oplossing. Maar goed, verder ben ik niet heel erg thuis op dit gebied.

[ Voor 19% gewijzigd door basset op 15-11-2007 08:28 ]

Hop,hop,hop!

• BackSlash
Als ik het met een upgrade van 100 euro af kan doe ik dat liever. Later upgraden is voor een HTPC niet nodig, aangezien ultra HD nog wel ffies op zich laat wachten :)

Dat Asrock moederbord is idd interessant als oplossing voor een htpc. De onboard videokaart is overigens gewoon een Radeon X1250. Maargoed, ik ga denk ik gewoon deze upgrade bestellen (cpu is voor 61 euro te koop bij salland). Als het niet werkt heb ik gewoonweg pech :/ Dan zal het voorlopig 720P materiaal blijven, en wanneer 1080p goed verkrijgbaar wordt zal er een complete upgrade komen, wellicht met dat Asrock bordje :)

Ik hoop dat de X2 4200+ samen met HD2400 Pro snel genoeg is voor HD video, ik ben toch over de streep getrokken omdat het Bubbles ook is gelukt vloeiend HD materiaal af te spelen op een X2 4200+ en minimale GPU versnelling (klik voor review over GPU versnelling van oudere kaarten ). De Radeon 2400 pro zal vast ook wel wat meehelpen met het renderen. Ik ga de bestelling plaatsen en als ik het spul heb ingebouwd en getest zal ik mijn bevindingen laten weten :) (levertijd cpu is 10-20 werkdagen, dus ffies geduld :P)

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Bubbles schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:20:
Een 1080p film afspelen op een scherm die een lagere resolutie heeft (bijv. 1680x1050, of 1440x900) geeft een heel andere processorbelasting dan dezelfde film afspelen op de 1920x1080 resolutie.

Wanneer je je HTPC heb aangesloten op een niet fullHD scherm, waarom zou je überhaubt 1080p films afspelen? De kwaliteit is in dat geval niet mooier, dan wanneer je op een HD-ready scherm een 720p film kijkt.

Voor de TS: op welke resolutie draait je tv/scherm?

I'm just taking care of business

• BackSlash
Op dit moment draai ik met een CRT breedbeeld, in januari / februari komt er een 50" full hd plasma :)
Ik had stiekem ook al wat 720P materiaal afgespeeld op mijn huidige config + tv en dat ging dan ook vloeiend. Nu begrijp ik dan ook waarom....

Hmm, nu begin ik weer te twijfelen :P Maargoed, ik heb inmidels het geld ook al overgemaakt :o

edit: de tv heb ik overigens nog niet gekocht, en mij leek juist een full HD het meest geschikt om aan een pc te hangen vanwege de 1:1 pixel mapping op 1920x1080...

[ Voor 19% gewijzigd door BackSlash op 15-11-2007 11:57 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik had ook een dergelijke dilemma, uiteindelijk heb ik een Opteron 165 gekocht. Dus wie weet moet je eens naar een Opteron kijken.

Die 165 Draait op 1.8 maar is makkelijk te overklokken, zelfs met luchtkoeling. Ik draai hem nu op 2.5 of 2.6, want stabiel is het niet. Nu, na maanden kloten is het volgens mij het geheugen wat zorgt voor instabiliteit, maar goed, DDR1 kopen is ook weer asociaal duur ivm DDR2 :P

En zo blijf je bezig...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• BackSlash
Kun je met die Opteron wel vloeiend 1080P HD content afspelen? En wat voor videokaart heb je erbij?

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
mr. TCB schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:13:
[...]

Een 1080p film afspelen op een scherm die een lagere resolutie heeft (bijv. 1680x1050, of 1440x900) geeft een heel andere processorbelasting dan dezelfde film afspelen op de 1920x1080 resolutie.

Wanneer je je HTPC heb aangesloten op een niet fullHD scherm, waarom zou je überhaubt 1080p films afspelen? De kwaliteit is in dat geval niet mooier, dan wanneer je op een HD-ready scherm een 720p film kijkt.
Een heel practisch argument: omdat de film die je kijkt nou net alleen beschikbaar was in 1080p en je niet wilt wachten/zoeken naar een 720p.

Hier nog een review: http://www.guru3d.com/article/content/443/4
Deze onderschrijft de stelling van anandtech. Ook een test met een p4 meen ik.

Ik sta zelf op het punt om de HD2400 of HD2600 te bestellen, omdat mijn opteron146 het ook niet meer redt.

• BackSlash
Interessante review! Ik zie hier ook dat de Ati 2400 XT misschien 1-2 % onderdoet voor de 2600 XT qua performance :) En ik zie ook dat het CPU verbruik hooguit 13% is met de 2400 XT :) Dat geeft mij goede hoop dat ik met de 2400 pro + X2 4200+ HD content vloeiend af kan spelen :)

De test is btw met een Core 2 Duo X6800 Extreme en een C2D E6600, geen P4 :P Maar de review maakt me wel duidelijk dat zo'n Ati 2400 / 2600 kaart een flinke slok op de borrel kan schelen, zelfs met de relatief trage ati 2400 XT kaart.

Stel dat het CPU verbruik straks 90% is? Maakt niks uit, als de film maar vloeiend wordt afgespeeld :)

[ Voor 23% gewijzigd door BackSlash op 20-11-2007 08:07 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Ik stond een tijdje terug toevallig voor dezelfde keuze. Ik heb als eerste m'n videokaart geupgrade naar een 2400pro (inderdaad ook omdat deze low-profile moest zijn). in combinatie met de cyberlink-codecs was het dan inderdaad al mogelijk om sommig 1080p materiaal af te spelen met een athlon 64 3500+. Echter, dat geld niet voor elk type 1080 materiaal. Van wat ik heb gelezen helpt die hardwarematige versnelling alleen bij H264 materiaal, niet bij x264, wat tegenwoordig wel veel te vinden is.
M'n tweede upgrade was dus van de 3500+ naar een X2 4200+ en nu kan ik inderdaad wel al het hd materiaal afspelen met < 100% cpu load. Een 1080p wmv met een dts stream zat nog wel op 90% cpu-load, maar verder heb ik hem niet gekregen.

Overigens had ik na deze upgrade wel een ander probleem, namelijk dat m'n systeem een stuk warmer werd (zeker bij die belastig). Dat is dus nog iets wat ik op moet lossen (draai nu met een open systeem, dan krijgt het ding wel genoeg koeling), maar dat is dus ook iets waar je rekening mee moet houden :)

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Twynn schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:21:
Ik stond een tijdje terug toevallig voor dezelfde keuze. Ik heb als eerste m'n videokaart geupgrade naar een 2400pro (inderdaad ook omdat deze low-profile moest zijn). in combinatie met de cyberlink-codecs was het dan inderdaad al mogelijk om sommig 1080p materiaal af te spelen met een athlon 64 3500+. Echter, dat geld niet voor elk type 1080 materiaal. Van wat ik heb gelezen helpt die hardwarematige versnelling alleen bij H264 materiaal, niet bij x264, wat tegenwoordig wel veel te vinden is.
M'n tweede upgrade was dus van de 3500+ naar een X2 4200+ en nu kan ik inderdaad wel al het hd materiaal afspelen met < 100% cpu load. Een 1080p wmv met een dts stream zat nog wel op 90% cpu-load, maar verder heb ik hem niet gekregen.

Overigens had ik na deze upgrade wel een ander probleem, namelijk dat m'n systeem een stuk warmer werd (zeker bij die belastig). Dat is dus nog iets wat ik op moet lossen (draai nu met een open systeem, dan krijgt het ding wel genoeg koeling), maar dat is dus ook iets waar je rekening mee moet houden :)
Klopt, hardware acceleration werkt niet voor x264. Wat dat betreft is x264 not all that. Hopelijk gaat dit ooit nog wel eens veranderen..?

Ben benieuwd hoe mijn opteron146 het gaat trekken icm hd2600. Ik bestel hem waarschijnlijk volgende maand als ik de plasma ook ga halen. :)

• BackSlash
Even een kick, maar ik denk dat mijn reactie zeer nuttig is voor het nageslacht :P

Ik heb inmiddels de upgrade ingebouwd (Athlon X2 4200+ en Radeon H2400 pro) en is up & running. De videokaart kwam met een full size bracket, ik dacht die schroeven we even los. Ik kwam erachter dat ik niet de juiste schroevendraaier hiervoor in huis had, dus heb maar even een setje van 30 kleine schroevendraaiertjes gekocht bij de praxis. Thuisgekomen kwam ik erachter dat geen 1 paste :( Toen ben ik maar uit frustratie aan die bracket gaan trekken, waarbij ik tot de ontdekking kwam dat het best wel buigzaam was :P Na een paar keer ombuigen brak het bracket dan ook netjes doormidden :P Nu paste hij wel in mijn low profile behuizing :)

Na het gebruikelijke geklooi met de instellingen (met name om dolby geluid te krijgen) is het me dan toch gelukt. Ik heb wat 720P HD x264 rips kunnen bekijken en ook 2 1080P blu-ray films. De 720P films draaien zeer soepel, niks geen performance problemen. Alsof het een gewoon DVD'tje is die ik afspeel.

Een echte blu-ray 1080P film is een stuk zwaarder voor het systeem, maar draait wel vloeiend met 80% CPU usage. De muis cursor bewegen gaat dan met horten en stoten als de film draait, maar het beeld en geluid stottert gelukkig niet :)

Nu moet ik wel een kanttekening maken, ik speel dit nog af op mijn CRT breedbeeld en niet op een plasma. Wellicht dat het dan zwaarder wordt voor het systeem met een hoog resolutie scherm, maar dat kan ik pas volgende maand vertellen. Als ik met een plasma wel performance problemen krijg laat ik het weten :)

Pagina: 1