Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Testvoeding repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb hier een McPower RG303 Pro testvoeding (vierkanaals).

Nu heb ik het voor elkaar gekregen om het 4e kanaal (3-6V 3A) te slopen.

Na het demonteren kwam ik erachter dat een elco op de uitgang opgeblazen was (was een 16V iets met 20 µF(label was grotendeels weggesmolten).
Ik heb daar een 16V 220µF ingezet (kwam het dichste bij het formaat wat er zat en zit ook 20 in)

Nu 'werkt' het kanaal wel weer gedeeltelijk maar geeft hij een spanning van 7.5 - 9.4 ipv 3 - 6 wat hij hoort te geven, ook levert het kanaal practisch geen stroom meer, een motortje van nog geen 200mA is genoeg om 'm helemaal naar 0 te trekken.

Mjah, nu dus de fout vinden.

Het 4e kanaal bestaat grotendeels uit 4 delen:
- De spoel in de gigantische ringkern, komt ~12VAC uit
- Een powerboard welke achterin op een groot koelblok zit, dit blok zit er 2x bijna identiek in en regelt kanaal 2 en 4 (de andere doet 1 en 3, waarbij 3 anders is en 8-15V op 1A kan leveren.
- Een potmeter en wat meuk eromheen in het frontpaneel voor de bediening
- Een display voor V en A welke gedeeld is met kanaal 2 via een schakelaartje.

Op die ene condensator na is er niks duidelijk kapot, het powerboard is erg lastig meten omdat de onderkant van de print tegen het koelblok zit (met een ruimte ertussen natuurlijk).

Waar zou ik moeten gaan zoeken naar het probleem, ik denk in het powerboard, maar heb daar al een hoop aan gemeten, en niks is byzonder afwijkend aan diodes weerstanden, geen lekke elco's, etc.

Verwijderd

Als die elko van 16 volt is opgeblazen dan is of de spanning uit de voeding te hoog geweest of je hebt er iets ingestopt.
Nu zal je het probleem ongetwijfeld gaan vinden als je dat kanaal naar binnen volgt.
Het eerste de beste onderdeel zal waarschijnlijk ook berekend zijn voor die spanning die er uit hoort te komen en dus een opdonder gehad hebben , denk hierbij aan zenderdiodes of doorgebranden weerstanden.
Als kanaal 2 echt identiek is kan je ook ohms vergelijken of beter op diodestand van een multimeter.
Dan wel alle metingen vergelijken met dezelfde meetpen op dat punt.
Zorg wel dat alle elko's leeg zijn bij het meten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 23:51 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Eerste wat ik tegenkom zijn 3 grote vermogensweerstanden en een gigantische elco, verder zit er weinig op dat powerboard.

Ik zal 's ff een zooitje foto's maken...

Verwijderd

Niet toevallig een LM317 in to-3 behuizing ergens?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nope... Ding is geschakeld...

Ik heb de foto's geupload heb zelf geen tijd om ze door te kijken en de foute/onscherpe eruit te vissen.
Zal morgen de beste wel op het forum gooien, maar hier alsvast de url waar ze allemaal op staan:
http://fotos.sa007.nl/RG303/

Eerste 5 zijn trouwens van de opgeblazen condensaotr die nu vervangen is.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Note: Op de front printplaat staat kanaal 4 vermeld als CH3 (waarom dat is weet ik ook niet)
Alle foto's zijn klikbaar voor groter en gigantisch.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/RG303/middel_p1011083.jpg
Voorkant van de front-print (C301 is de condensator die vervangen is)

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/RG303/middel_p1011081.jpg
Achterkant van de front print

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/RG303/middel_p1011079.jpg
Detail van de achterkant van de front print (het gedeelte waar kanaal 4 (CH3) zit
De connectors die je ziet:
- De 2 linkse gaan naar de displays
- De verticale ernaast is waarschijnlijk de voeding voor de frontprint
- midden/boven is een 4 polige welke volgens mij kanaal 4 bestuurd, de chip ernaast is een 'precision voltage regulator' (datasheet)
-rechts gaat naar een in het frontpanel geschroefde potmeter welke het voltage van kanaal 2 bepaald.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/RG303/middel_p1011096.jpg
Voorkant van de regelprint die op het koelblok zit.
Lastig om scherp te krijgen, want me cam wil op de bovenkant van de caps scherpstellen...
Over de connectors op die foto:
Links van boven naar beneden:
- 7 polige connector die uitkomt bij de voorkant.
- 3 polige connector die naar de trafo gaat
Die laatste 2 horen volgens mij bij elkaar, dat groepje TO220's daar zijn 2 spanningsregulators (7915 en 7815) en een PNP, samen is dat volgens mij de voeding voor de frontplaat.
- 4 polige die naar het bord aan de voorkant gaat
- 4 polige connector -> bovenste 2 gaan naar de frontplaat waar hij aangesloten zit als OUT3+ en OUT3-, andere 2 komt de ~12VAC op binnen.

In het midden van de print zitten nog 2 aansluitingen OUT+ en OUT-, deze gaan naar kanaal 2 (0-30V 5A kanaal)
De meest rechter connector gaat ook naar de trafo.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/RG303/middel_p1011099.jpg
Achterkant van dat power bord.
De achterkanten die je ziet zijn NPN's en een bruggelijkrichter, alleen de meest rechter is van kanaal 4.

Indien meer foto's ofzo nodig zijn of typenummers van iets wat niet leesbaar is op de foto dan hoor ik het graag.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Dat is geen geschakelde voeding ( ofwel switcher )

Het enige wat hier geschakeld wordt zijn windingen aan de trafo, dit om de dissipatie wat te beperken, verder is het een gewone lineare voeding, de 8pen smd ic's zijn waarschijnlijk dual opamps.

zie ik het goed dat de spannings pots multiturns zijn ?

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 16-11-2007 01:59 ]

Repareren doe je zo.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Het zijn single opamps als ik een datasheet zoek.

Jup, dat zijn multiturn potmeters.

Enig idee waar ik zou moeten beginnen met de fout zeoeken.
Toen ik 'm nu aansloot ging hij heel vreemd doen en knalde dezelfde condensator er weer uit (al lijkt het erop dat dat mijn fout was en dat ik kanaal 2 en 4 omgedraaid had terwijl 2 tot 7 volt gaat en 4 tot 30 (en daar ook op stond)

Verwijderd

Ik zou beginnen met de vermogenstransistoren op de foto.
Je kan ze het beste even eruit solderen bij het doormeten , of als je iets raars meet dat pootje even los maken.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Heb zojuist die torren doorgemeten, en die zijn goed.
Pagina: 1