Advies gevraagd componenten voor stille zuinige server.

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 23:01

ferno

Topicstarter
Hoi,

Ik ben een systeem aan het samenstellen die moet gaan fungeren als Allround thuis server.
Deze server moet mijn huidige op athlon 64 2600+ gebaseerde Mandriva 2007 server gaan vervangen.
Op deze server draai ik vmware server, apache en een FTP server (die alleen af en toe gebruikt wordt) de webserver wordt ook alleen voor familie doeleinden gebruik.
Alleen VMWARE wordt wat intensiever gebruikt.
Deze server heeft 2 GB intern geheugen.

Ik wil op de nieuwe server dezelfde software gaan draaien maar dan op Mandriva 2008 64 bit.

Ik heb de volgende Hardware voor ogen en nu hoop ik dat men hier reactie op wil geven (wel constructief het liefste) en evt. suggesties post.
Ik zou ook graag willen weten of ik met de gekozen componenten problemen kan verwachten (combinaties die niet goed werken etc.)

Moederbord:
Asus Moederbord M2N-MX € 52
Dit bord schijnt het redelijk goed te doen onder Linux en er zit een grafische kaart onboard (stroom verbruik etc.) en hij is redelijk goedkoop.
Ik heb wel wat verhalen gehoord over problemen met dit bord en de boxed cooler, klopt dit??

Processor:

AMD CPU Athlon 64 X2 5200+ 65 Watt 2.70 GHz, 1000 MHz, 2x 1MB , Boxed 106 euro.
Deze processor heeft op het moment de sweetspot wat betreft prijs prestaties en zuinigheid, ook het feit dat AMD borden een stuk goedkopen zijn speelt mee.
Dat het een X2 is zal denk ik ook wel een beetje met VMWARE helpen.

Geheugen:
Team Xtreem Value 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC 4 € 20,00
Vier dimmetjes hiervan, zodat ik met VMWARE niet snel uit mijn memory loop.
Dit is een van mijn belangrijkste vragen, iemand ervaring met de combinatie Asus M2N-MX met deze geheugen?

HD:

Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA 300 € 94
Stille degelijke HD, lijkt mij prima voor een server en volgens mij zijn hier niet echt veel problemen mee ook niet in combinatie met de asus bord.

Kast:

Thermaltake Behuizing Matrix Zwart, Zilver, Geen Voeding, 1 X 120 Mm € 50,00.
Gewoon een leuke goed verzorgde kast die niet te duur is.

PSU:Mijn oude vertrouwde 350W Enermax uit mijn oude server.

Cardreader:
AC Ryan Cardreader 50++ € 7,95 Niet echt belangrijk maar voor die prijs wil ik het er gewoon in hebben.

Monitor etc. is niet nodig want ik doe alles remote op deze machine met ssh etc.

Thats about it.
Verder geen poespas gewoon een simpele werkpaard.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

ferno schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:06:
Moederbord:
Asus Moederbord M2N-MX € 52
Dit bord schijnt het redelijk goed te doen onder Linux en er zit een grafische kaart onboard (stroom verbruik etc.) en hij is redelijk goedkoop.
Ik heb wel wat verhalen gehoord over problemen met dit bord en de boxed cooler, klopt dit??
Weinig problematiek ondervonden zie ik. Zie ook de productreview op Tweakers.net.
Mensen zullen eerder problemen ondervinden met niet-standaard koelers dan boxed coolers (behalve temperaturen denk ik).
Processor:

AMD CPU Athlon 64 X2 5200+ 65 Watt 2.70 GHz, 1000 MHz, 2x 1MB , Boxed 106 euro.
Deze processor heeft op het moment de sweetspot wat betreft prijs prestaties en zuinigheid, ook het feit dat AMD borden een stuk goedkopen zijn speelt mee.
Dat het een X2 is zal denk ik ook wel een beetje met VMWARE helpen.
Is idd een goede keus :)
Geheugen:
Team Xtreem Value 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC 4 € 20,00
Vier dimmetjes hiervan, zodat ik met VMWARE niet snel uit mijn memory loop.
Dit is een van mijn belangrijkste vragen, iemand ervaring met de combinatie Asus M2N-MX met deze geheugen?
Dan moet je de QVL even downloaden / bekijken :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 23:01

ferno

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:35:
[...]

Weinig problematiek ondervonden zie ik. Zie ook de productreview op Tweakers.net.
Mensen zullen eerder problemen ondervinden met niet-standaard koelers dan boxed coolers (behalve temperaturen denk ik).

[...]

Is idd een goede keus :)

[...]

Dan moet je de QVL even downloaden / bekijken :)
De QVL heb ik maar alleen Kingston zit daarbij (valueram) ik kan het mij niet voorstellen dat er geen andere geheugen is dat goed werkt.
Dat is natuurlijk ook niet de betekenis van QVL maar wat ik wil zeggen is, ik hoop dat mensen ervaring hebben met deze geheugen en dan het liefste icm. dit bord.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit is absoluut een niet toegestaan "wat moet ik kopen" vraag. Daarnaast is er Nieuwe Zuinige Server (discussie). Dusssssssssssss

ARME AOW’er

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08

Thandor

SilverStreak

CSL FAQ - Ik wil een nieuwe PC kopen, welke? en de link hierboven die Guardian Angel aangaf :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.