Versterker kapot door bliksem: repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 822 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb hier een Hifiversterker, een Marantz PM4400.
Er is een blikseminslag geweest waardoor deze versterker niet meer naar behoren functioneert. Er komt nog prima geluid uit, maar als ik de volumeknop beweeg zie ik de conus van de woofer naar voren bewegen, totdat je de knop niet meer beweegt. Als ik de selectieknop op een andere input zet "ploppen" de speakerboxen zeer duidelijk. Ook als ik de loudness inschakel komt er een luide plop uit de speakers.

Bij het openmaken van de versterker zie ik geen beschadigde/verbrande componenten. Waar kan dit aan liggen/waar moet ik op letten bij het zelf proberen te maken van dit probleem?

Op de hoofdprintplaat zijn de verschillende secties trouwens genoemd:
- Function Part
- Oiwer Supply Part
- Phono EQ part
- Pre amp part
- protection part

Daarnaast zit er nog een printplaat aan de voorkant van de versterker waar o.a. de knoppen op aangesloten zitten. Waar moet ik het ongeveer zoeken?

[ Voor 6% gewijzigd door TB op 13-11-2007 23:05 ]

Verwijderd

Pre amp part

Ik zal je zeggen waarom ik dat denk.
Hoogst waarschijnlijk stond de versterker uit toen er bliksem "insloeg".
De bliksem is er niet vol ingekomen anders had de versterker het echt niet meer gedaan en dus groot kans dat de voeding helemaal intact is.
Nu moet je denken aan wat er allemaal nog meer op aan was gesloten.
Waarschijnlijk een cd speler etc.

Probeer eens of je de eindtrap van de voorversterker kan onderscheiden qua bekabeling.
Je probleem komt van gelijkspanning uit de voorversterker als ik het zo lees.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 23:22 ]

Verwijderd

Te koop:

Marantz PM-4400 stero versterker. Uitstekende geluidskwaliteit. Met afstandsbediening.
Versterker werkt gewoon, alleen bij het overschakelen van kanaal (van tuner naar cd bijvoorbeeld) is er een plop te horen. Misschien iets voor de handige knutselaar?
Zeer stijlvolle versterker

Is natuurlijk ook een beetje jammer als tweakert zijnde.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58

Jag

Ik zou zo niet meteen het euvel weten te benoemen. Het klinkt idd wel alsof er gelijkspanning uitkomt, dat is ook vrij makkelijk te meten met een multimeter. Gelijkspanning geven doen versterkers vaak als ze stuk zijn, overigens ook niet ongevaarlijk voor je speakers.

Repareren is vaak niet rendabel. Wordt al snel net zo duur als een nieuwe kopen, alhoewel je natuurlijk mazzel kan hebben. Moet je net een elektrotechniek student kennen ofzo die dat half voor de lol doet. Anders zou ik gewoon kijken voor een andere amp, 2e hands is dan ook een hele goede mogelijkheid.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Lijkt mij een kortgesloten condensator die voor de ingang van de eindtrap zit, zodoende krijgt hij of gelijkspanning van de voorversterker of de verschilversterker krijgt bij gelijkspanning een ongelijke weerstand aan de ingangen.

Moet goed te repareren zijn (als je weet wat je doet :P).

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het is misschien een suffe opmerking, maar mijn Marantz had dat bij aanschaf (het ploppen). Dit bleek een productiefout. Mijn versterker is toen teruggestuurd en uit m'n hoofd is er 1 componentje vervangen.

Wellicht is er een offerte op te vragen bij een electronicazaak als je het zelf niet kan repareren? Als er 1 componentje is doorgefikt kan dat niet superduur zijn lijkt mij.

UNOX: The worst operating system

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Het vinden van ene defect component kan wel een tijd duren.

Ik denk zelf dat je eens op zoek moet gaan naar bolle/lekkende elco's.
Ik zou het niet meer laten repareren. Je weet namelijk nooit wat er over een week kapot gaat nog als gevolg van de bliksem inslag.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1