[USB Disk] Welk Filesystem

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 17:09
Hey,

Ik heb sinds gisteren een USB IDE behuizing gekocht zodat ik een 160 gig schijfje, die ik al had liggen, in kon bouwen als backup voor mijn linux omgeving.

Nu zal het in de toekomst best gaan voorkomen dat ik deze schijf ook aan een windows (2k, 2k3, XP & Vista) machine zal hangen. Wanneer ik bijvoorbeeld ext2/3 op mijn schijf zal installeren kan windows dit niet aan.

Nu zat ik te denken om bijvoorbeeld 500mb te reserveren voor fat32. Wanneer ik mijn disk aan zou sluiten dan zou windows dit stukje kunnen herkennen. Ik kan dan bijvoorbeeld een ext2 driver op mijn schijf zetten zodat ik altijd bij mijn data kan komen.

Ik zou mijn hele schijf Fat32 kunnen maken maar ik wil hem voornamelijk gebruiken als backup schijf en mijn tar.gz bestanden kunnen wel eens flink oplopen, qua grootte.

Wat ik eigenlijk zoek is het volgende:

- Een filesystem benaderbaar voor linux en windows
- Een filesystem die niet in de problemen komt wanneer ik hem slordig unmount
- Een tooltje waarmee ik mijn schijf ook onder windows kan aansturen (read/write)
- Ik wil niet dat het tooltje onder windows geinstalleerd moet worden.
- Het filesystem moet grote bestanden (80+ gig) aankunnen.

Mijn ubuntu werkstation heeft standaard ntfs read/write support. Dit zou bijvoorbeeld een oplossing zijn. Ik heb alleen ook oudere linux versies draaien die niet standaard ntfs read/write ondersteuning bieden.

heeft er iemand misschien een tip voor mij :?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, een goede oplossing is er eigenlijk niet.

Windows ondersteund standaard alleen fat en ntfs, waarbij het laatste onder linux pas sinds zeer kort support is. (En dus verre van mainstream)
Voor windows zijn wel ext2/3 drivers, maar je steld als eis dat er niks geinstalleerd hoeft te worden, en dat zijn drivers waarvoor je admin moet zijn om te installeren.

Dus eigenlijk is er geen goede oplossing.

Verwijderd

OhMyGod schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:27:
heeft er iemand misschien een tip voor mij :?
Ik weet niet hoe goed de NTFS support is op dit moment, maar wat je ook kan doen is fat32 gebruiken en tar de files laten opsplitsen, dit kan als volgt.

Voor het inpakken. Ik heb het bestand grootte limiet gegokt op 3gb, je zou even moeten opzoeken wat het precies is.
code:
1
tar -c -M --tape-length=3145728 -f file1.tar -f file2.tar backup

Voor het uitpakken.
[code]
tar -xM -f file1.tar -f file2.tar
[code]

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
ik zou gewoon ntfs formateren
werkt prima in zowel linux als windows :)

iRacing Profiel

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 16:38
Je kunt ook gaan voor ReiserFS, samen met dit tooltje. Volgens mij werkt het zelfs standalone. Ik heb 't wel eens gebruikt om een schijf uit te lezen, werkt perfect! :)

Hoempapaaa Holladiejeej.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:54

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb ook wel goede ervaringen met NTFS op een externe schijf, icm de ntfs-3g-driver. Het mounten ging toen niet automatisch (Ubunty 7.04) omdat het niet via mount ging maar via een apart mount-ding van ntfs-3g, dus dat moest wel handmatig gebeuren, maar het werkte wel goed (read/write) daarna.
Er zijn ook wel weer Ext2/3-drivers voor Windows die goed zouden moeten werken maar dan moet je inderdaad een kleine partitie aanmaken met FAT32 oid en daar die driver opzetten. Vind ik persoonlijk best een aardige oplossing wel.

Saved by the buoyancy of citrus

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Cyphax schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:45:
Ik heb ook wel goede ervaringen met NTFS op een externe schijf, icm de ntfs-3g-driver. Het mounten ging toen niet automatisch (Ubunty 7.04) omdat het niet via mount ging maar via een apart mount-ding van ntfs-3g, dus dat moest wel handmatig gebeuren, maar het werkte wel goed (read/write) daarna.
Er zijn ook wel weer Ext2/3-drivers voor Windows die goed zouden moeten werken maar dan moet je inderdaad een kleine partitie aanmaken met FAT32 oid en daar die driver opzetten. Vind ik persoonlijk best een aardige oplossing wel.
Dat is nog eens een tip van de dag :)
Een kleine partitie maken van FAT32 om de driver voor ext2/3 er in mee te nemen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

frankivo schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:34:
ik zou gewoon ntfs formateren
werkt prima in zowel linux als windows :)
Ik heb anders wel de indruk dat de Linux NTFS-driver voor een stevige performance-penalty zorgt, maar misschien was dat die bewuste versie (Slax 5.8.1 afaik).

Mijn raad aan de TS is om een FS te nemen dat ondersteund wordt door het OS van waar de meeste backups zouden gebeuren. Linux is het tolerantst als het om non-native FSes gaat :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je toch een kleine fat32 partitie maakt, zet daar dan ook explore2fs op. Dan kun je vanuit windows op de ext2/3 partitie komen zonder dat je een driver moet installeren.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Sir Isaac schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:41:
Als je toch een kleine fat32 partitie maakt, zet daar dan ook explore2fs op. Dan kun je vanuit windows op de ext2/3 partitie komen zonder dat je een driver moet installeren.
Zonder driver? Dat klinkt als het FUSE equivalent voor Windows, of typeer ik dat niet goed? :)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Ext2 File System Driver for Windows: http://www.ext2fsd.com/

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
VisionMaster schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:09:
[...]

Dat is nog eens een tip van de dag :)
Een kleine partitie maken van FAT32 om de driver voor ext2/3 er in mee te nemen.
Jammer alleen dat de TS dat zelf al had bedacht :+

Ontopic: NTFS-3G, goede ervaringen mee. Zoals al gezegd even handmatig mounten, maar dan ben je klaar ook :)

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 17:09
http://yareg.akucom.de/ voor reiserfs en http://www.chrysocome.net/explore2fs voor ext2/3 is inderdaad wat ik zoek. Ik ga vanavond eens een beetje hobbien wat het beste bevalt. Thanks!

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Misschien een rare keuze, maar je zou ook naar UDF(ja, bestandssysteem van dvd's) kunnen kijken. Is betrouwbaar, en redelijk goed ondersteund door alle OS-en. Ik heb echter geen flauw idee van hoe goed het op een HD werkt.

Alle andere bestandssystemen hebben problemen:
Fat is ideaal als je je bestanden kwijt wilt raken.
NTFS is onder linux aanzienlijk trager dan de native bestandssystemen.
De native linux-FSen werken in windows alleen met externe driver, of een browse-programma. Ik weet niet hoe de kwaliteit en betrouwbaarheid daarvan is, maar ik verwacht wel minder dan de native-FSen. (hoeveelheid ondersteuning en getest enzo zijn veel minder...)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Read-only kan nooit kwaad natuurlijk. Da's geen probleem. Als je in Windows naar Ext3/Reiserfs wil schrijven kan dat natuurlijk wel problemen opleveren. Sommige drivers ondersteunen alleen schrijven naar Ext2.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1