HD start niet door, lukt niet om gegevens te backuppen. (XP)

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06-2025
Bij kennis van mij start windows niet meer.

Tijdens het windows opstart logo start hij daarna niet meer door.
Laatst bekende configuratie werkt niet meer en in de veilige modus kom ik ook niet.
Het gaat om een WD600 IDE schijf. Ik noem de WD600 ff schijf A

Nu wilde ik met de xp cd via de herstelconsole alsnog in windows komen, maar ook dat lukt niet.
Windows schijf erin, de R ingedrukt om te herstellen, vervolgens heel heel heel lang wachten na het blauwe scherm totdat ik in de dos achtige herstelconsole kom, maar daar heb ik geen cursor of wat dan ook.

CHKDSK /P/R ofzo kan ik nergens proberen, omdat ik nergens een werkende promt heb.

Naar de winkel gegaan om een 2de hd te komen (WD 80gig) en deze geinstalleerd.
Deze schijf werkt en noem ik voor het gemak ff schijf B
Wanneer ik schijf A op slave zet en schijf B op master, komt er na een windows logo een zwart scherm en werkt daarna niet verder. Dit gebeurt ook wanneer ik schijf B om de primare aansluiting zet op master, en schijf A op de secundary zet ook op master. Ik kom dus niet verder.

Ik heb ook een externe usb dvd speler van lg. Deze heb ik los geschroefd en ik heb de schijf A op deze externe usb gezet ipv de dvd speler. Ik had gehoopt dat er gewoon een station bij kwam om alsnog de data van schijf A uit te lezen.
Dit lukte ook niet.

Mocht iemand tips hebben wat ik nog kan doen hoor ik het heel heel graag.

Mijn kennis gebruikt deze computer dagelijks voor zijn werk en er zit ook software op die echt belangrijk voor hem is.
Hellup :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt de schijf wel gevonden in de bios?
Mocht dat het geval zijn doet de schijf in ieder geval nog iets. Wat je het beste kunt doen is een OS op die nieuwe disk installeren en dan dmv je USB controller de 2e schijf aankoppelen. Dan zul je in diskmanagement moeten kijken of daar een disk herkent wordt of niet.

Beetje afhankelijk hiervan kun je kijken of je nog wat met een recovery tool van die disk kunt halen en daarna kunt formatteren of dat de schijf defect is.

• Tuglio
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:29:
Wordt de schijf wel gevonden in de bios?
Mocht dat het geval zijn doet de schijf in ieder geval nog iets. Wat je het beste kunt doen is een OS op die nieuwe disk installeren en dan dmv je USB controller de 2e schijf aankoppelen. Dan zul je in diskmanagement moeten kijken of daar een disk herkent wordt of niet.

Beetje afhankelijk hiervan kun je kijken of je nog wat met een recovery tool van die disk kunt halen en daarna kunt formatteren of dat de schijf defect is.
Schijf wordt in de bios indedaad gevonen.
Ik heb nu van een externe dvd-speler de dvd-speler verwijderd en de hd eraan gehangen. Ik hoor wel het usb connectie geluidje maar zie geen station erbij.
Welk recovery tooltje raad je aan. Formatteren wil ik niet, de nieuwe schijf is toch al gekocht. Maar data wilt hij absoluut niet kwijt.

Alleen die schijf op een computer computer hij niet verder als windows logo :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb zelf erge goed ervaringen met ontrack easy recovery pro. Ding kost wel iets van 80$, maar is de prijs meer dan waard.

Als je een USBconnectie krijgt, zie je de disk dan wel in diskmanagement verschijnen?

• Tuglio
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:39:
Ik heb zelf erge goed ervaringen met ontrack easy recovery pro. Ding kost wel iets van 80$, maar is de prijs meer dan waard.

Als je een USBconnectie krijgt, zie je de disk dan wel in diskmanagement verschijnen?
Nop in diskmanagement komt hij er ook niet.

Weet niet of je zoizo in die externe dvd speler ook een hd kan hangen.
Ik doe start->uitvoeren->compmgmt.msc om in management te komen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat hangt een beetje af van de controller. Als je een ATAPI only controller hebt zal hij geen hdds ondersteunen, maar enkel ATAPI devices (opticals dus). Dus zorg voor de zekerheid voor een controllertje dat zeker ATA devices ondersteunt, dan kun je die factor in ieder geval uitsluiten.

Via diskmgmt.msc kom je overigens direct in de disk manager :)

Verwijderd

waar om zou het aan je schijven liggen? ik zou het eens met ander INTERN geheugen proberen. en misschien moet je even proberen om windows op je lege schijf te installeren en kijken hoelang je ntldr het uithoudt. als dat kort is, ligt het denk aan je ram

• Tuglio
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:04:
Dat hangt een beetje af van de controller. Als je een ATAPI only controller hebt zal hij geen hdds ondersteunen, maar enkel ATAPI devices (opticals dus). Dus zorg voor de zekerheid voor een controllertje dat zeker ATA devices ondersteunt, dan kun je die factor in ieder geval uitsluiten.

Ok.

Nu dacht ik nog aan een live linux cd downloaden, om zo te kijken of ik mijn hd kan benaderen.

• Tuglio
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:41:
waar om zou het aan je schijven liggen? ik zou het eens met ander INTERN geheugen proberen. en misschien moet je even proberen om windows op je lege schijf te installeren en kijken hoelang je ntldr het uithoudt. als dat kort is, ligt het denk aan je ram
windows is op de 2de schijf geinstalleerd en draait ok.
Mocht er tips zijn hoor ik het graag.

Ga nu knoppix downloaden en kijken wat hij dan laat zien.

Verwijderd

start photoshop es op met een groot gestand (belachelijk groot met 300 dpi), dan schrijft ie je hele ramdisk vol es kom je er snel genoeg achter of het aan je ram ligt:). als je schijf ratelt wanneer je een filter toepast is je ram vol en kun wel of geen crash verwachten

Verwijderd

foutje delete

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 23:53 ]

• Tuglio
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:06:
start photoshop es op met een groot gestand (belachelijk groot met 300 dpi), dan schrijft ie je hele ramdisk vol es kom je er snel genoeg achter of het aan je ram ligt:). als je schijf ratelt wanneer je een filter toepast is je ram vol en kun wel of geen crash verwachten
Dus op die nieuwe schijf photoshop installeren, en dan ff kijken wat er gebeurt met die nieuwe schijf???

Had net knoppix gedownload, maar die wilt niet werken.
Heb ook die knoppix cd op een laptop geprobeerd, daar wilt hij ook niet op.
Ben nu maar een andere live cd aan het downloaden, misschien lag het daaraan.

snif snif

Verwijderd

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als topicstarter, al de 3de schijf in een jaar die crasht. Nu heb ik weer XP op een schijf kunnen krijgen, maar andere schijf erbij en windows start niet meer, de HD word wel in de bios herkend.
Nu weet ik dat XP zonder SP2 geen HD's groter dan 130Gb ondersteund, kan dat de reden zijn dat windows niet wil opstarten met 2de schijf erbij?

• Tuglio
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:04:

Mijn buurvrouw heeft een extern usb hd. Deze heb ik aan mijn computer gehangen en je hoort meteen het usb geluidje vervolgens zie je type hd en er komt bij deze computer een extra station.

Wanneer ik haar hd uit die behuizing haal en mijn hd in de behuizing stopt hoor je wel usb geluidje eerst krijg ik ook nieuwe hardware (daar blijft hij heel heel lang op staan), als ik dat weg klik zie ik wel massaopslag blablabla en ook type hd in het ballonnetje, maar hardware is geinstalleerd en kan worden gebruikt komt maar niet.
Wanneer ik diskmanagement wil doen of apparaatbeheer starten die proggies niet op.

Pas als ik die externe hd uit zet starten beide programma's op en zie ik heel ff snel een station erbij komen die ook meteen weer weg sprint.

Wie o wie kan mij uit de ellende halen.
Pagina: 1