PC zelfbouw. Hoe leer je het?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Ik zou graag zelf willen proberen om een eigen pc te bouwen. Maar ik ben altijd huiverig met PC's open trekken.

Kijk, een PCI kaartje wil nog wel en AGP ook, maar ik tril redelijk snel. En dat is de dood geworden van een aantal Ram strips.

Hoe hebben jullie het geleerd?

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:08
Zoeken zoeken en nog eens zoeken, tot je antwoorden hebt op je vragen.

En sommige tutorials willen ook wel eens helpen.
Het is simpel, just do it :D

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

MBV

Nou, gewoon: doen? Ik heb wel eens wat geklooid met een paar oude pc's, en op een stage mocht ik op een gegeven moment 2 pc's in elkaar zetten. Er zaten duidelijke boekjes bij de moederborden, geen enkel probleem gehad ermee.

Leg eens uit: hoe heb je die ram-strips gesloopt? Daar moet je toch aardig wat kracht voor zetten, lijkt me. Je moet al waanzinnig veel kracht zetten om ze er goed in te zetten :X

Oh ja, semi-nuttig: verzin van te voren de volgorde. Bijv:
- moederbord bevestigen (met afstandsbusjes)
- geheugen en processor bevestigen
- voeding
- PCI/vga/...
- HDD's
- brander

En begin niet direct met een super-overclock setup, die koelers etc zijn wat moeilijker te bevestigen.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 13-11-2007 18:08 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het beste om te leren is denk ik een oude PC pakken die op zich kapot mag en dan die uit elkaar halen en weer helemaal in elkaar zetten. Daar leer je denk ik het meeste van.

Sowieso leer je het meeste door het gewoon te doen. Eventueel samen doen met iemand die er verstand van heeft en je dingen laat zien.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 17:08

BHQ

shoarmaboer21 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:03:
maar ik tril redelijk snel. En dat is de dood geworden van een aantal Ram strips.
Like, probably is dat statische electriciteit. Wollen trui uit, eerst ff je voeding of iets van metaal aanraken en dan pas werken.

En het is wellicht als eerste keer als gebruiker erg leuk, maar geloof me dat er niets meer aan is na een tijd :z Gewoon een kwestie van opletten.

[ Voor 27% gewijzigd door BHQ op 13-11-2007 18:08 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gewoon niet zenuwachtig zijn, en je avondeten binnenhouden zodat je je handen stil kunt houden? Als je dan nog steeds trilt en de reden je nog onduidelijk is, denk ik toch dat je het beter aan een arts kunt vragen dan een stel nerds.. ;)

• BlackWhizz
Ik heb eerlijk gezecht geen zin om nog een keer mn Pa's pc naar de klote te helpen.

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Lees een aantal FAQ's, en begin eens voorzichtig te bouwen met wat goedkope apparatuur.
GOT FAQ (jaja, is niet echt up-to-date, maar de basics zijn hetzelfde)
Mijn eerste zelfbouw was ongeveer €2250,- waard... dat was best even zweten af en toe ;)

[ Voor 10% gewijzigd door -OPTICAL- op 13-11-2007 18:08 ]

• BlackWhizz
Is er dan veel verschil qua inbouw met een 466mhz celeron met een C2duo?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

MBV

shoarmaboer21 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:08:
Nope, totaal niks. Vanaf DIMM-geheugen (Pentium 1 heeft dat al) is er qua bouwen niks veranderd. Oh ja, SATA heeft smallere kabels :)

Statische electriciteit is wel een goeie: eerst de verwarming beetpakken, dan de kast, en daarna pas je moederbord. Voorkomt kortsluiting. En draag iets wat niet statisch is, geen wollen maar een katoenen trui dus.

• BlackWhizz
Dan zal ik eens een keer proberen om mn neefs oude server om te bouwen naar een normale kast.

Verwijderd

Het is inderdaad wel zo dat de hardware en aansluitingen enige verandering hebben ondergaan door de jaren heen. Maar het komt er op neer dat je wat ervaring op moet doen, en dat je daarna dezelfde principes kunt gebruiken. Je moet weten waar je mee bezig bent, goed kunnen inschatten wat voor kracht je nodig hebt bij het bevestigen van schroeven/kabels/etc, een goede werkwijze in je hoofd hebben, enzovoorts.
Als je dat eenmaal hebt maakt het niet zoveel uit of het type kabel of de gebruikte aansluiting nieuw voor je is :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Inderdaad door te oefenen. Door te lezen leer je geen pc bouwen, hooguit samenstellen.

Dus proberen met een oude pc, of het vragen aan een vriend die er wel wat informatie mee heeft. Zo heb ik al een aantal mensen het geleerd.

In feite is het zeer simpel omdat alle onderdelen maar op 1 plek kunnen en alles wordt uitgelegd in het boekje.

• BlackWhizz
Kurios schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:20:
In feite is het zeer simpel omdat alle onderdelen maar op 1 plek kunnen en alles wordt uitgelegd in het boekje.
Mn neef heeft geen boekjes. De PC blijft hangen bij de POST. Maar dat komt door een brakke harde schijf.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
shoarmaboer21 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:06:
Ik heb eerlijk gezecht geen zin om nog een keer mn Pa's pc naar de klote te helpen.
Nog een keer? :?

Nee serieus, toen ik t voor t eerst deed heb ik een hdd om zeep gehlopen door een paar pinnetjes krom te trekken (ja SATA bestond nog niet, en floppy's waren even onvervangbaar als cd's toen :z )
Maar ik heb volgehouden, en nu kan ik met 1,5 oog dicht zo'n jetscher in elkaar draaien O-)
shoarmaboer21 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:08:
Qua inzetten van de cpu zelf niet denk ik (tenzij het een Celeron op een insteekkaart is).
Als het geen insteekaart is is het voorral de cpu koeler is nogal verschilt (is sinds de intro van de C2D echt VEEEEEL makkelijker geworden om erop te zetten, en weg te halen)

[ Voor 31% gewijzigd door Jeanpaul145 op 13-11-2007 18:44 ]

:j

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:36
Hehe, ik herken het. In de zomervakantie ook wel eens gedacht: Wat nu als ik per ongeluk die videokaart van 500 euri naar de hardware hemel help?

Achteraf was het piece of cake. De CPU en Koeler waren er al opgezet, dus dat was geen probleem (zou er nu trouwens ook geen probleem mee hebben, maar toen dacht ik soms... :S ). Daarom de webshot maar gevraagd of ze dat voor me wouden doen. Kostte 10 euro, maar wel handig.

Voor de rest is het net als lego: Het past allemaal precies in elkaar. Als iets niet past, niet forceren, maar even goed kijken. En probeer er de lol in te houden, en niet te haasten, dat neemt een hoop van de spanning weg :) .

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08

Thandor

SilverStreak

Een beetje Tweaker kan wel een PC bouwen, daar is geen topic voor nodig :z.

Let gewoon op dat je niets forceert en dat alle uitsparingen (die je vooral niet zelf moet gaan modificeren) op de juiste plek zitten. Dit in combinatie met een beetje inzicht en guides zoals Hoe bouw ik een PC? is vervolgens wel de sleutel tot het succesvol assembleren van een PC :). Mocht je nieuwere en/of andere guides willen, er zijn op internet vast nog wel wat meer guides te vinden.

Overigens: 'Op een oude fiets moet je het leren', dat kan ook gelden voor PC's :).

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 13-11-2007 19:43 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.