Toon posts:

Oeps: laptop van mijn vriendin gemold... Pavilion ZE5600

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In een poging mijn betere wederhelft tevreden te houden ben ik begonnen met een jaarlijkse schoonmaak. Athans wat ik versta onder schoonmaken. Dat betekent dus de laptopjes uit elkaar en ontdoen van al het onnodige stof.

Mijn XPS M1710 loopt weer als een zonnetje en is minstens 10 graden koeler. Aangezien mijn vriendin haar laptop ook constant het geluid maakte van een stofzuiger op leeftijd heb ik de stoute schoenen aangetrokken en deze ook maar eens losgeschroefd.

Was niet de eerste keer dus geen vuiltje aan de lucht dacht ik...

Na het in elkaar schroeven de hele zooi weer opgestart. Vol verwachting keek mijn vriendin over mijn schouder en er gebeurde... NIETS

Nou ja niets, de DVD-speler draait een paar keer rond, alle lampjes schijnen vol verwachting maar verder helemaal niets. Geen bootscherm, geen foutmelding, geen piepjes, helemaal niets.

Ik zie dat de harde schijf wel enige activiteit vertoont, draait een enekele maal en houdt het dan ook voor gezien.

Resumé:
  • HP Pavilion ZE5600 met Windows XP SP2
  • Geen scherm (monitor)... bsod
  • Geen boot
  • Harde schijf draait eenmaal
  • DVD-rom draait continu (draait, stopt, draait, stopt, draait etc)
  • Geen piepjes geen waarschuwingen
  • Heb gestart met eenmaal geheugen en zonder geheugen... geen foutmelding
  • Alle lampjes branden continu
Iemand enig idee voordat mijn vriendin uit haar plaat gaat en mijn XPS'je opeist? (mmm die 1730 ziet er veelbelovend uit :*) )

Alvast bedankt

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 13:44

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mag ik eens vragen waarmee je het apparaat hebt schoongemaakt? Het kan zijn dat je namelijk last hebt gehad van statische ontlading op 1 van de onderdelen, en er nu dus waarschijnlijk de brui aan heeft gegeven.

Tesla Model Y RWD (2024)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben je niet gewoon een kabeltje vergeten aan te sluiten ergens?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Mijn remedie in dit soort zaken is:
Alles nogmaal uitelkaar halen, weer in elkaar zetten (zoals gezegd alles stekkertjes controleren) en nog eens proberen.

Desnoods ga je eens bugtesten zonder HD/DVD/Geheugen net zoals je met een normale pc zou doen.

Verwijderd

Topicstarter
Idd alle bugtests wel zo'n beetje gedaan en ik denk dat ik hier het antwoord gevonden heb, alleen ik begrijp het niet helemaal. Waar het op neer komt is dat ik de fans (koelers) losgeschroefd heb. Tot mijn "grote schrik" kwam de cpu daarmee ook los. Ik heb geen moeite met losschroeven van zaken waar ik van weet dat ik ze weer zo terug kan plaatsen alleen van de CPU blijf ik meestal af.

Om een lang verhaal kort te maken, alles weer vast geschroefd, en er leek niets aan de hand. Pins gingen weer netjes in het moederbord etc.

Nu las ik hier dit:

I just had the same problem. Finally found the solution! Feel a bit stupid but here goes in case ur as 'stupid' as me!

The cpu was still attatched to the heatsink and fan assembly so after cleaning all the dust from it i put the fan assembly (and cpu) back into place and screwed it back down. Here lies the problem.

Where the cpu slots into the motherboard (lots of pins in the cpu go into lots of holes in the motherboard) there is a locking mechanism. This was still locked when i replaced the cpu and therefore the cpu did not actually fully recess into the motherboard.

THE CPU MUST FULLY RECESS INTO THE MOTHERBOARD.

To fix this i 'ripped' (please do this carefully) the cpu off the heatsink and then unlocked the lock then placing the cpu into the motherboard and progressing to lock it! Replace the heat sink/fan assembly and PROBLEM SOLVED.

Boots up fine. If need be replace the film between the heatsink and the cpu, easiest with some thermal paste (i havent needed to) to check the cpu temp use fanspeed (type in google).

Hope this helps

Komt er op neer dat de CPU opnieuw gelocked moet worden. Zoals ik al zei ben ik een beetje huiverig hierin (vanwege geklooi met pasta etc.). Kan iemand vertellen wat bovenstaand bericht precies inhoudt en waar ik die "lock" kan vinden? Dank allemaal.

(mocht ik na dit bericht niet meer antwoorden dan is mijn vriendin inmiddels thuis en wil ik graag begraven worden met veel rozen en een witte kist :P )

Verwijderd

heb je fotootje van de socket enzo?

En anders van een mooie kist?

• job

job

Ja kijk, dat had je meteen moeten zeggen :P.
Hoe het met laptops zit weet ik niet, maar grote kans dat er een hendeltje zit.
Hendeltje omhoog, cpu erin leggen, hendeltje naar beneden en klaar.

Zit er geen hendeltje.. dan inderdaad een foto om te kijken hoe deze cpu vast zit :).

edit: sommige laptops hebben een soort schroef systeem.
Je moet dan kijken naar een plek waar je een schroevendraaien op zou kunnen zetten...
Vaak zit er dan een afbeelding van een slotje bij.

Het geklooi met pasta snap ik niet zo.. pasta zit tussen koelblok en cpu, niet onder de cpu..
Dus ik zou niet weten waarom je nu met pasta moet kloten.
Heb je cpu en heatsink van elkaar los gehad.. dan moet eer sowieso nieuwe pasta op.

[ Voor 64% gewijzigd door job op 13-11-2007 18:00 ]

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-01 16:00
Ik hoop voor je dat je niet aan het pinnetjes rechtbuigen moet slaan... Ik ben er daarentegen wel benieuwd naar. ;)

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

bartaa

Battlefield

een hendeltje zal er wel niet in/op een laptop zitten, maar wellicht dat je iets aan dit plaatje hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.irisvista.com/tech/laptops/ToshibaP35/overheating/big/Toshiba-Satellite-P35-disassembly-21.jpg

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Topicstarter
Mmm eerst maar eens de spaghetti afmaken (haar lievelingsgerecht, snappen jullie wel) daarna ga ik stiekem even verder prutsen. Als ik pinnen beschadigd heb word ik gek. Had al een slecht gevoel toen de fans helemaal vast aan de rest van de koelzooi zat. Die Chinezen worden verdorrie steeds luier :P

• job

job

Jep, dat schroef systeem bedoel ik.
schroef op open (open slotje) zetten, cpu erin en de schroef naar op slot draaien (dicht slotje).

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
Ik heb dit ook een keer gehad met m'n dekstop. Die boxed AMD koeler was met vloeibaar beton ofzo aan m'n CPU vast gaan zitten met als gevolg dat ik ze vrolijk allebei tegelijk uit het socket trok.
Het monteren van een Zalman koeler en het opnieuw aanbrengen van de CPU gaven bij mij dezelfde problemen. Bleek dat ik, n00b als ik ben, inderdaad het 'socket-klemmetje' was vergeten te openen en te sluiten.
Bij een normale desktop CPU ziet dit klemmetje eruit als een soort staafje wat je omhoog kunt klappen (meestal wit meen ik) waardoor de socket als het ware 'opent' Vervolgens kun je dan de CPU inbrengen en het staafje weer naar beneden drukken waardoor de CPU stevig vast zit. Hoe dit er bij een laptop uitziet weet ik echter niet....

Het is gemakkelijk te achterhalen of dit je probleem is: schroef de laptop open en schroef de koeler van de CPU los van het moederboard. Als het goed is kan je nu niet de CPU uit z'n socket pakken omdat deze (wanneer goed gemonteerd) vast zit in het socket. Kan je dus wel zonder enige moeite de koeler (met daaraan de CPU) van het moederboard tillen dan weet je het probleem!

Even het klemmetje openen, CPU inbrengen, klemmetje sluiten, CPU koeler installeren en klaar is Kees!

Edit: Fijn, zit ik hier lekker te typen, heeft de halve wereld al een antwoord gepost, inclusief plaatjes :) Ik zat er niet naast though.....

[ Voor 5% gewijzigd door _Teq_ op 13-11-2007 18:05 ]

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 15:38

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

bartaa schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:01:
een hendeltje zal er wel niet in/op een laptop zitten, maar wellicht dat je iets aan dit plaatje hebt:

[afbeelding]
dat is het lock systeem

is een soortige schroef syssteem. Als je die nou met een schroevendraaier voorzichtig in lock positie zet (90 graden draaien dus) dan zou je cpu weer gelocked moeten zijn

EDIT:
job was me net voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door crzyhiphopazn op 13-11-2007 18:05 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 12:06
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:02:
Mmm eerst maar eens de spaghetti afmaken (haar lievelingsgerecht, snappen jullie wel) daarna ga ik stiekem even verder prutsen. Als ik pinnen beschadigd heb word ik gek. Had al een slecht gevoel toen de fans helemaal vast aan de rest van de koelzooi zat. Die Chinezen worden verdorrie steeds luier :P
Ik hoop echt niet dat er pinnetjes beschadigd zijn (keepin' fingers crossed)
Mocht je iets moeten rechtbuigen,
dat doe je met een bankkaart / creditcard of zoiets. Ik heb twee opterons zo weer aan het werk gekregen, ze pasten allebei niet in mijn 940 socket.

succes!

specs

Verwijderd

Topicstarter
Heb trouwens nog een hele domme vraag. Ik hoop dat ook hier domme vragen niet bestaan maar hoe houd je in godsnaam 6.0 mm en 7.0 mm schroefjes uit elkaar. Ben er via de service manual achter gekomen dat er 6.0 en 7.0 schroeven inzitten naast de 4.0 mm schroeven. Die laatste zie je natuurlijk makkelijk maar hoe scheidt je de 7.0 mm van de 6.0 mm. In de handleiding staat dat er schade kan ontstaan. Nu snap ik wel dat je geen 7.0 mm in een 4.0 mm gat moet zien te stampen maar hoe zit dat met de andere schroeven? Kan dit echt kwaad? Ik zie het verschil niet of nouwelijks...

• wielrenner
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:26:
Heb trouwens nog een hele domme vraag. Ik hoop dat ook hier domme vragen niet bestaan maar hoe houd je in godsnaam 6.0 mm en 7.0 mm schroefjes uit elkaar. Ben er via de service manual achter gekomen dat er 6.0 en 7.0 schroeven inzitten naast de 4.0 mm schroeven. Die laatste zie je natuurlijk makkelijk maar hoe scheidt je de 7.0 mm van de 6.0 mm. In de handleiding staat dat er schade kan ontstaan. Nu snap ik wel dat je geen 7.0 mm in een 4.0 mm gat moet zien te stampen maar hoe zit dat met de andere schroeven? Kan dit echt kwaad? Ik zie het verschil niet of nouwelijks...
Met een schuifmaat lijkt me.

• job

job

Een schuifmaat is ideaal.
Als je het op de tast niet kan, op zicht ook niet en je hebt geen schuifmaat.
Dan is het domweg opschrijven welke schroef waar vandaan komt.. en de schroefjes lekker op volgorde leggen.

Tijdens het schroeven zou je overigens het verschil tussen 6 en 7mm wel moeten merken.
6mm gaat eigenlijk net even te makkelijk als er een 7mm in moet.
En een 7mm gaat gewoon te zwaar als er een 6mm in moet.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 13-11-2007 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok probleem:

Inderdaad moet waarschijnlijk de CPU opnieuw in zijn socket gezet worden. Echter de coating is volledig als een stuk beton vastgeplakt aan de CPU waardoor hij met koeling en al uit zijn socket is gekomen. Gelukkig zijn er geen pins gebogen.

Wat nu? CPU loswrikken en in zijn socket plaatsen? Dan heb ik vast pasta nodig oid? De cpu kan inderdaad via een hendel vergrendeld worden. Probleem is dat dit niet gaat indien hij vast aan zijn koeler zit geplakt. Los halen lijkt de enige optie?

Iemand ideeën?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
koelblok met een föhn verwarmen maakt de koelpasta wat soepeler zodat hij makkelijker loskomt.

Verwijderd

Topicstarter
Jemig jullie hebben echt super ideeën!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
job schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 17:26:
Mijn remedie in dit soort zaken is:
Alles nogmaal uitelkaar halen, weer in elkaar zetten (zoals gezegd alles stekkertjes controleren) en nog eens proberen.
Exact mijn gedachte :o Als er iets los zit, zit het daarna weer vast.
En natuurlijk wel je anti-statische armbandje om...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-01 10:08

Sebazzz

3dp

Je hebt een vriendin, dus vraag of je haar nagellak mag lenen. Aceton helpt goed tegen koelpasta.
Wat minder agressief en gevaarlijk als een föhn, dat is een bonk statische elektriciteit!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 23-01 18:23
tweakeroids he :P als ik last heb van die plakkerige zooi dan verwarm ik die rommel zoals gezegt eerst, en daarna moet je hem "draaien"en niet trekken :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
The Triad schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:40:
Je hebt een vriendin, dus vraag of je haar nagellak mag lenen. Aceton helpt goed tegen koelpasta.
Wat minder agressief en gevaarlijk als een föhn, dat is een bonk statische elektriciteit!
Inderdaad goed om hem mee schoon te maken voordat je nieuwe koelpasta aanbrengt (dat zal wel nodig zijn in ieder geval). Maar je zult hem toch eerst eraf moeten krijgen en daar is een föhn helemaal niet slecht voor, zolang je de CPU er maar niet mee aanraakt.

Verwijderd

Topicstarter
The Triad schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:40:
Lol net dat ding losgeföhnd, oei oei oei wat gaat er een hoop mis. Volgende keer toch maar aan een expert over laten maar leuk is het wel :)

Dikke lol jammer dat het een paar honderd euro gaat kosten. Nou ja ik ga hem weer in elkaar schroeven. Als hij tot leven komt laat ik het jullie zeker weten _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Is het trouwens veilig genoeg om even te kijken of dit de oorzaak was, zodat ik kan zien of de laptop nu wel wil booten. Gaat me niet om de prijs van de pasta maar meer dat ik het nu niet meer kan halen. Mocht de laptop te warm worden dat gaat hij toch "auto-off" (kan me zoiets herinneren van een vorige laptop.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Daar zou ik met oudere AMD processors maar niet vanuit gaan ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Wheeeeeehoeeeee.

Hij doet het weer!!!!

Ik wil allen die de moeite hebben genomen om hier in de pen te klimmen om mij te helpen hartelijk danken. Het was een heel leuk knutselpakketje maar ik denk dat ik mij verlopig alleen bezig ga houden met surprises voor sinterklaas...

Hoewel, nog een vraagje en dat moet iemand vast overkomen zijn:

Stel je draait de kop van een schroef kapot omdat de fabrikant het schroefje wel heel vast heeft gezet. Is er nog een handige manier om de schroef te vverwijderen zonder deze direct uit te boren?

Nogmaals allen: Dank!!!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Je kan eventueel een schroef lassen (of misschien solderen, maar ik denk dat dat te zwak is) . Je kan ook kijken of je er een spleet in kan vijlen?

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 23-01 18:23
niks mis met fohnen voor zover ik weet, al meerdere keren gedaan nooit problemen mee gehad ;)
Pagina: 1