Toon posts:

[Sata] Bios raakt corrupt na reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van mijn oude Athlon XP configuratie een media-center systeempje aan het bouwen. Mooi coolermaster-kastje en voeding gekocht en het spul overgebouwd. Alles leek goed te gaan, systeem werkte de eerste paar keer naar behoren, tot dat hij na een reboot plotseling niet meer wilde opstarten. Hij probeerde te booten vanaf het netwerk, en kon dus geen hardeschijven vinden. (netwerk komt niet eens voor in de lijst van boot-devices in de bios dus het is al erg vreemd dat hij het dan toch probeert)

Ik de schijven getest in een andere pc, andere sata-kabels etc etc. Ten einde raad een bios-reset gedaan met de jumper op het moederbord, en taadaa, hij ziet de harddisks weer. Alles werkte perfect, voor 2 dagen. Daarna weer hetzelfde probleem. Na een reboot worden de schijven niet meer gevonden. Als ik probeer in de bios (raid) van de sata controller te komen is de pc helemaal bevroren.

Bios-reset en alles werkt weer...
Dit een paar keer herhaald, maar na 10x de bios resetten ben ik er zat van natuurlijk... Wat kan het probleem zijn dat de bios steeds corrupt raakt? (volgens mij)
Zou ik met overbouwen van het moederbord in een andere kast iets met statische elektriciteit gesloopt kunnen hebben? Dit systeem heeft voor een aantal jaar perfect gewerkt, met als enige verschil nu een andere kast en voeding (welke volgens mij stabiel en ok is)

Het gaat om het volgende systeem:

Moederbord: Asus A7N8X-e met silicon SATA/raid controller.
Harddisks: 2x SATA harddisk, Samsung Spinpoint, 250GB (bootdisk), en 500GB (data)
CPU: Athlon XP-mobile 2800+ cpu. (niet overclocked)
Video: NVidia Geforce 6200
Voeding: Cooler Master Real Power 450W

De rest is niet interessant volgens mij.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Over het proberen van PXE-boot: je zal in je bios wel "Try other boot-methods" (of iets van dergelijke strekking) aan hebben staan.

Maakt je mobo geen contact met je kast?

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• siteslammer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01-2021
Download anders eens de laatste versie bios van je moederbord en flash hem eens.
Kijk dan of dat helpt.

www.bigclan.co.uk

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geaard stopcontact?

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Heb ik ook gehad op mijn Asus K8V SE Deluxe, een factory reset van de bios (via de bios zelf heeft het probleem opgelost). Ook kan je bios batterijtje beetje leeg/dood zijn. Nadat ik de pc toen 10 dagen aan heb laten staan heb ik geen problemen meer gezien

Verwijderd

Topicstarter
siteslammer schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:35:
Download anders eens de laatste versie bios van je moederbord en flash hem eens.
Kijk dan of dat helpt.
Er zit al de laatste über-bios in (dus niet van de fabrikant, maar de uitgebreide versie met extra overclock-opties etc). Het systeem heeft meer dan 2 jaar perfect gewerkt, maar nu ik hem in een andere kast heb gaat het plotseling mis, dus ik vermoed dat het toch iets met statische elektriciteit is geweest, of idd het moederbord verkeerd contact maakt met de kast.
Toch zal ik misschien de bios proberen te flashen zodra ik tijd heb..

Stopcontact is geaard, dat is ook meestal het eerste waar ik zelf naar kijk :)
Pagina: 1