[Dual Monitor 2x 930BF] Zelfde instellingen, ander beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 08:43
Ik heb onlangs een 2e Samsung Syncmaster 930BF(2e hands) gekocht. Nu heb ik deze aangesloten op mijn Radeon 2900XT maar de kleuren op mijn nieuwe (2e hands) monitor zijn veel voller.

Beide monitoren zitten middels dvi aangesloten met een zelfde kabel. Bovendien zijn ze allebei ongeveer 2 jaar oud.

Ik heb alle instellingen op de monitoren doorgelopen en deze staan nu allemaal hetzelfde maar dit heeft geen effect.

Ik heb zowel kloon desktop als extended desktop geprobeerd en voor beide monitoren dezelfde drivers geinstalleerd en ook dezelfde kleurprofielen. Ook in de Ati Control panel staan alle kleuren gelijk.

Tevens heb ik de monitoren van dvi poort geruild maar mijn eigen monitor behoudt zijn "fletse kleuren" in tegenstelling tot de andere monitor.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik weet nog dat ik in het begin voor mijn eigen monitor een kleurprofiel had gemaakt maar ik heb inmiddels een nieuwe computer dus dit zou in mijn ogen niks uit moeten maken. Een kleurprofiel is toch iets van de computer (OS) en niks fysieks van de monitor?

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Ligt meestal aan volgende dingen:
- Branduren, ene lamp is verder 'op' dan andere daardoor kleurverschil
- geen paneel is hetzelfde, kleurverschil is er zowieso.
- calibreren met spyder bijv. om gelijke looks te krijgen (+/-)

Patient gamer

• wiene
blmp schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:49:
Ligt meestal aan volgende dingen:
- Branduren, ene lamp is verder 'op' dan andere daardoor kleurverschil
Zoveel heb ik die van mij anders niet gebruikt. En bij een lcd heb je toch geen lamp? Of speelt backlight een rol. Het is ook niet zozeer dat de lichtsterkte niet genoeg is. Kleursterkte is minder. En het zijn toch dezelfde monitoren dus er mag ook weinig verschil in de panelen zitten toch?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

En de ColorTemperature? Staat die gelijk?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

@wiene:
lamp = backlight (of hoe je het ook wilt noemen)
Zelfde monitor ja, maar interne panelen zijn nooit hetzelfde (ookal zelfde paneel type)
- De ene is links wat feller bijv, andere rechts en weer
- een andere heeft kwa kleur (RGB) aanpassingen, iets meer 'rood' nodig en een andere bijv. meer blauw.

Wat wilt zeggen, als echt alle settings hetzelfde zijn, zullen ze toch (soms) 'net' wat anders zijn. Vandaar dat je met een professioneel calibreer apparaat (spyder) de kleuren tot het minimale gelijk kunt krijgen, waardoor verschil niet meer echt te waarnemen is.

/just my 2 cents tho

Patient gamer

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 16:01
kan je de monitoren niet resetten ?
(kleur warmte of hoe heet dat ook al weer )

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• wiene
Bedankt voor jullie hulp. Het is nu een stuk beter.

Ik snap het niet helemaal waarom het nu beter is. Ik heb inderdaad 2 dingen gereset(volgens mij color en image reset). Toch had ik dit laatst ook al gedaan en toen hielp het niet. Alle kleuren werden nu heel flets en toen ben ik ze beide weer zoals vanouds in gaan stellen. Het kleurverschil is nu minimaal. Mijn eigen monitor geeft nu ook weer vollere kleuren. Color temperature stond gewoon gelijk.

Overigens heb ik ook eerst de nieuwste drivers gedownload en geinstalleerd.

Dus waar het nu precies aan lag weet ik niet maar ben blij dat het beter is dus dit topic mag op slot.
Pagina: 1