Toon posts:

help, welke flitser moet ik kiezen??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan de sony A700 aan te schaffen, heb gestijfeld over de D300 maar heb nu eenmaal een aantal goede KM/sony objectieven en de referenties van de A700 zijn erg goed.

Ik ben geen prof fotograaf, maar een hobby-amateur en fotografeerde voorheen mn buiten en op reizen. In de toekomst wil ik toch wat meer ook binnen kunnen fotograferen en vind het licht van de ingebouwde flitsers echt onvoldoende en niet mooi.
Ik ben niet zo bekend met flitsers en heb geprobeerd me erin te verdiepen. Begrijp dat een hoog richtgetal handig is, en een flitskop die goed draaibaar is. Maar veel verder kom ik via internet nog niet.

Ben nu aan het denken over:
sony HVL F56 AM (vanaf 327 euro)
Metz 54 MZ 4i (vanaf 318 euro)
sigma EF 530 DG Super (vanaf 250 euro)

De prijzen vallen me een beetje tegen, dacht voor 150 euro klaar te zijn, of is het voor een amateur ip ook prima om bijv de Sony HVL F36 AM (richtgetal 32m) of de (gewone) sigma 530DG te kopen? Ik werk niet in een studio met meerdere kunstlichtbronnen.

Iemand nog andere suggesties? andere merken?

thanx,
Emmi

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou sowieso voor merkeigen gaan. De communicatie tussen de camera en de flitser is iets waar alleen de fabrikant (sony in dit geval) zelf de precieze documentatie van heeft, en dus in theorie ook de meest precieze lichtmetingen kan laten communiceren.

Daar komt bij dat de ervaring die ik met 3rd party flitsers heb (sigma op nikon en canon) nou niet echt een geweldige indruk heeft achtergelaten. zeker als het verschil tussen de metz en de sony maar 9 euro is, zou ik lekker voor merk eigen gaan. De F36 lijkt mij ook een prima keuze, maar de precieze verschillen tussen die en de 56 (die er, behalve richtgetal, ongetwijfeld zijn) kan ik je niet uitleggen, daarvoor zullen we een Minoltaan of Sonian aan zijn jasje moeten trekken :P

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
De F36 is leuke flitser voor beginners. Je kan er zo goed als niets aan instellen, en alles doet tie automatisch. Het grootste (en eigenlijk het enige) nadeel van de F36 is dat de kop alleen maar kan kantelen, en dus niet draaien.

De F56 heeft iets meer opties (manual mode, test knop, stroboscoop. display met informatie), en een kop die naast kantelen ook kan draaien.

De andere flitsers heb ik geen ervaring mee, maar het probleem van niet merkeigen flitsers bij Sony/KM is dat ze vaak problemen hebben met lichtmeting en goed flitsen. Het is zelfs zo erg dat de merkeigen flitsers daar ook regelmatig moeite mee hebben.

Ik zou zeggen, ga voor de F36, mocht het bevallen en wil je meer, dan kan je er altijd een F56 bij halen :)

Verwijderd

Ik zou zeker niet voor de F36 gaan als je de kop alleen kan kantelen en niet kan draaien. Dan wordt bouncen tegen het plafond als je de camera in portret stand houd, namelijk gelijk verleden tijd.

Ik heb ongeveer dezelfde afweging moeten maken (Nikon SB800 a ~350 euro of Sigma 500DG Super a ~225 euro) Ik heb gekozen voor de niet merkeigen flitser en ben daar aardig voor afgebrand.

Ik heb er goed over nagedacht en mijn keus was gebaseerd op het feit dat ik eigenlijk niets heb met een flitser en het dus ook niet erg vind om een paar dingen met de hand te moeten doen. In de praktijk valt het mij alles mee. Meestal kan ik de flits gewoon op de automaat laten staan, dus in de praktijk valt het mij (ondanks de horor verhalen) alles mee.

Even voor de volledigheid mijn eisen pakket:
  • Betaalbaar (nu dat viel dus ook met de Sigma wel wat tegen)
  • Draaibare kop (ivm bouncen in portret stand)
  • Kantelbare kop (ivm bouncen in landschap stand)
  • Stevig vermogen (richtgetal minimaal 30)
Andere overwegingen waren dat ik geen flitsfan ben en dus eigenlijk liever foto's maak op een wat hogere ISO en (desnoods) een kleiner diafragma dan dat ik naar mijn flits grijp. Nu ik mijn flitser heb, pak ik hem iets vaker.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik dan toch voor sony ga als ik jullie commentaar hoor. Ik fotografeer wel veel portretten, dus misschien is de duurdere versie van sony dan wel beter. Als je bij een portret tegen de muur zou flitsen, krijg je dan niet hetzelfde resultaat als wanneer je omhoog richt?

Ik kreeg via marktplaats nog wel een 5600 HS(D) aageboden voor 260 euro, maar die is al 2 jaar oud. Als ik het goed heb is dit wel de voorloper van de sony flitser. Zou dit verstandig zijn, aangezien je geen garantie meer hebt en het prijsverschil nu ook weer niet zó groot is?

groetjes Emmi

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:40:
bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik dan toch voor sony ga als ik jullie commentaar hoor. Ik fotografeer wel veel portretten, dus misschien is de duurdere versie van sony dan wel beter. Als je bij een portret tegen de muur zou flitsen, krijg je dan niet hetzelfde resultaat als wanneer je omhoog richt?

Ik kreeg via marktplaats nog wel een 5600 HS(D) aageboden voor 260 euro, maar die is al 2 jaar oud. Als ik het goed heb is dit wel de voorloper van de sony flitser. Zou dit verstandig zijn, aangezien je geen garantie meer hebt en het prijsverschil nu ook weer niet zó groot is?

groetjes Emmi
Was het niet zo dat de 5600 eigenlijk hetzelfde is als de Sony variant maar dan met een Sony stikkertje erop?

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
De 5600 HS(D) is precies dezelfde technologie als de Sony HVL F56-AM. Alleen een ander stikkertje. Het voordeel van een nieuwe kopen is de garantie, maar een tweedehands is zeker geen slechte keuze. Het prijsverschil alleen tussen een 2de hands en een nieuwe is niet zo groot, dus ik zou voor een nieuwe gaan.

pricewatch: Sony HVL-F56AM (17m @ ISO100,, TTL, 4xAA)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:42:
De prijzen vallen me een beetje tegen, dacht voor 150 euro klaar te zijn, of is het voor een amateur ip ook prima om bijv de Sony HVL F36 AM
De 36 doet het idd ook prima. Als je geen belang hecht aan stroboscoop, richtgetal en horizontaal draaien is dat voor 160 euro een prima koop

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Nog even een vraag die in jullie ogen misschien een beetje dom is, maar ik heb met losse flitsers nog geen ervaring: waar gebruik je die stroboscoopfunctie voor?

groet Emmi

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:03:
Hoi,
Nog even een vraag die in jullie ogen misschien een beetje dom is, maar ik heb met losse flitsers nog geen ervaring: waar gebruik je die stroboscoopfunctie voor?

groet Emmi
je hebt 2 instellingen op een flitser. oftewel een knopje dat je snel achter elkaar kan flitsen wat bedoelt is om te bepalen hoe de schaduw valt als je werkelijk gaat flitsen. en de andere instelling is dat je een frequentie van flitsen kan opgeven. bv 1/4 of 1/8 waarbij er resp 4 flitsen en 8 flitsen per seconde zijn.
dit is leuk om bv bewegingen in het donker vast te kunnen leggen.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Lang niet alle flitsers hebben die functie en om puur een foto in te donkere omstandigheden te kunnen nemen heb je 't echt niet nodig.

Waar je bij een flitser het meeste plezier van hebt is een kop die kan draaien en kantelen en electronica die perfect met je camera samenwerkt. Daarom heb ik voor m'n nikon dus een sb600 genomen.

Is er in het sony topic niks te vinden over externe flitsers? Anders even op dpreview vragen wat de ervaringen zijn met metz op sony.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik zou zelf niet voor de Metz kiezen. Zoals gezegd, ik ben wel voor 3rd party gegaan, maar dan wel omdat de Sigma ook een 3rd party prijs hanteert. De Metz is vrijwel even duur als de Sony flits. Dan zou ik echt wel voor het merkeigen alternatief gaan.
Pagina: 1