Harddisk defect door voeding of mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Had tijdje terug van iemand overgenomen een kast/mobo/voeding van Medion/Microstar. Recentelijk er een werkende harddisk en dvd-brander in gezet en xp geinstalleerd. Systeempje liep eerste tijd probleemloos. Vorig weekend verkocht en al snel bleek dat de nieuwe eigenaar er problemen mee had; begon met een boot disk error die met opnieuw aanzetten wel te omzeilen was, maar op gegeven moment begon de HDD harde klakkende geluiden te maken. Blijft dus helemaal in het begin van de boot al hangen.

PC weer opgehaald, en inderdaad klopten de symptomen. Harrdisk in extern boxje gehangen; zelfde euvel. Die kan ik wegdonderen ben ik bang. Maar toen ik de PC zelf testte kwam ik er ook achter dat de Dvd-rw ook heel gek deed; met een schijfje erin ging hij een soort rammelen van binnen. Ik heb hem nog niet kunnen testen in een ander systeem, maar de kans is aanwezig dat ik dus deze ook in de kliko kan kieperen :(

Stel nu dat beide apparaten defect zijn gegaan buiten de schuld van de nieuwe eigenaar (kast is zo te zien niet van de trap gekukeld ofzo), wat zou dit veroorzaakt kunnen hebben; verkeerde spanning van de voeding? Fout in het moederboard?

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 20:06
neanderthaler schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:44:
Had tijdje terug van iemand overgenomen een kast/mobo/voeding van Medion/Microstar. Recentelijk er een werkende harddisk en dvd-brander in gezet en xp geinstalleerd. Systeempje liep eerste tijd probleemloos. Vorig weekend verkocht en al snel bleek dat de nieuwe eigenaar er problemen mee had; begon met een boot disk error die met opnieuw aanzetten wel te omzeilen was, maar op gegeven moment begon de HDD harde klakkende geluiden te maken. Blijft dus helemaal in het begin van de boot al hangen.

PC weer opgehaald, en inderdaad klopten de symptomen. Harrdisk in extern boxje gehangen; zelfde euvel. Die kan ik wegdonderen ben ik bang. Maar toen ik de PC zelf testte kwam ik er ook achter dat de Dvd-rw ook heel gek deed; met een schijfje erin ging hij een soort rammelen van binnen. Ik heb hem nog niet kunnen testen in een ander systeem, maar de kans is aanwezig dat ik dus deze ook in de kliko kan kieperen :(

Stel nu dat beide apparaten defect zijn gegaan buiten de schuld van de nieuwe eigenaar (kast is zo te zien niet van de trap gekukeld ofzo), wat zou dit veroorzaakt kunnen hebben; verkeerde spanning van de voeding? Fout in het moederboard?
Controleer eerst het moederbord even hier op. Microstar (msi!) moederborden en zeker de amd borden hadden hier nogal eens last van, waarbij soms ook andere onderdelen dan het moederbord spontaan de geest geven.
Mocht dit het geval zijn is het behoorlijk crap voor je trouwens, aangezien die medion kasten/moederborden vaak specifiek model afhankelijk zijn (connectors voor cardreader, tv kaart enzovoorts) waardoor alleen het bordje vervangen vaak nogal wat ellende oplevert.

Op mn werk geven we in zo'n geval meestal een negatief reparatie advies ;(

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
whiteguy schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:55:
[...]

Controleer eerst het moederbord even hier op. Microstar (msi!) moederborden en zeker de amd borden hadden hier nogal eens last van, waarbij soms ook andere onderdelen dan het moederbord spontaan de geest geven.
Mocht dit het geval zijn is het behoorlijk crap voor je trouwens, aangezien die medion kasten/moederborden vaak specifiek model afhankelijk zijn (connectors voor cardreader, tv kaart enzovoorts) waardoor alleen het bordje vervangen vaak nogal wat ellende oplevert.

Op mn werk geven we in zo'n geval meestal een negatief reparatie advies ;(
Uiteraard heb ik de plank bekeken of er geen bolle of gebarsten elco's op zaten. Verder zijn televisie- en videokaart ed. al verwijderd voor ik hem overnam. Het frontpanel zit er nog wel in en inderdaad, de connectors zijn heel specifiek.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Maar wat denken de heren? Kan fout in voeding of mobo drives slopen?

Verwijderd

De voeding in zo'n Medion is van zeer middelmatige kwaliteit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

neanderthaler schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:34:
Maar wat denken de heren? Kan fout in voeding of mobo drives slopen?
Ja, een hdd is vrij gevoelig voor een fluctuerende 12V lijn, dus als die niet helemaal stabiel is dan kan een schijf heel snel het loodje leggen.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 13:45

Cidious

The Bloody Gent

ik denk wel echt een vervoer-incidentje.. ik heb hierdoor al 2 schijven verloren.. (mycom staat er trouwens om bekend vervoers problemen te hebben met hun hd's maar dat even terzake)

Maar een klikkend geluid is duidelijk een mechanisch malfunction IN de hardeschijf.. ik zeg dat het tijdens het vervoeren mis is gegaan.. ben er vrij zeker van..

heb er zelf ook nog zo 1 liggen

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
De voeding is waarschijnlijk van FSP group, Ik heb deze voedingen hier regelmatig.
De condensators in deze voeding zijn waarschijnlijk gaan lekken. Meestal "Fuhjyyu" condensators. Met nieuwe condensators doen ze het meestal weer gewoon goed.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Phenos2 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 01:19:
De voeding is waarschijnlijk van FSP group, Ik heb deze voedingen hier regelmatig.
De condensators in deze voeding zijn waarschijnlijk gaan lekken. Meestal "Fuhjyyu" condensators. Met nieuwe condensators doen ze het meestal weer gewoon goed.
gezien de vraag en omschrijving van de ts, zie ik hem niet in staat zelf een stel nieuwe caps te solderen.

• Phenos2
Het was ook niet mijn bedoeling caps te verkopen maar dit is meestal de reden dat deze voedingen niet goed meer werken.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Phenos2 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:44:
Het was ook niet mijn bedoeling caps te verkopen maar dit is meestal de reden dat deze voedingen niet goed meer werken.
Als ik voor een paar euro een andere voeding kan kopen, prakkizeer ik niet eens over solderen.

Heb daar gewoon te weinig tijd voor.

• Phenos2
Als je de voeding weggooid dan wil ik hem wel van je overnemen voor een bijpassend bedrag.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

haha :-)

Pas nog een Antec gesoldeert, twee condensators. Kosten; € 2 . Reparatie: 15 minuten.
Voor een paar euro een nieuwe voeding ? Van de ene ellende naar de andere bedoel je 8)7

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Phenos2 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 02:22:
Als je de voeding weggooid dan wil ik hem wel van je overnemen voor een bijpassend bedrag.
Kom je hem halen dan? Als er 6,20 verzendkosten bijkomen lijkt het me de moeite al niet meer.
Pagina: 1