[Wifi - GPRS/UMTS] In een stad, 10 machines van internet voo

Pagina: 1
Acties:

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ik ben samen, met wat vrienden, bezig een concept op te zetten. Nu zitten we alleen nog met 1 groot probleem.
Ons concept bestaat uit 10 werkstations, die op random locaties in arnhem komen te staan.
Deze werkstationen moeten 24/7 met het internet verbonden zijn.
Nu had ik zelf al wat opgezocht:

2 mogelijke oplossingen:
  • Wifi hotspots: in arnhem te dun bezaaid, en de prijzen.. daar schrik ik nogal van (een uurtje
    hotspotten, kost bij Tmobile al 5,95). dus, wie weet is umts/gprs een oplossing.
  • GPRS:
    Alleen hier heb je het probleem, dat je zowiezo een abbonement moet hebben. Dat abbonement heeft een minimale tijdsduur van een jaar. En onze werkstations staan er maar een half jaar.. dus daar gaat een boel geld over de balk.
Weten jullie misschien nog een oplossing, om in een stad, 10 werkstations van internet te voorzien?

13:37

Verwijderd

Hey!

Ik denk dat je zeker met UMTS een heel aardig eindje komt. Om dan te denken aan TS-oplossingen zet je op 1 punt een vaste lijn en server neer waar men op kan werken. Zo zit je ook prima met backups en centralisatie.

Heb je hier wat aan?

Adri

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ADSL zonder vast contract? of is dat geen optie?

[ Voor 29% gewijzigd door SMSfreakie op 13-11-2007 13:28 ]

404 Signature not found

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:28:
ADSL zonder vast contract? of is dat geen optie?
nee dit is eigenlijk geen optie.. het gaat hier om de openlucht, vergeten erbij te zetten. Onze werkstations komen buiten te staan.

En jah UMTS klinkt heel goed. Maar is er een operator die dat verstrekt zonder contractduur van een jaar?
De verbinding hoeft niet snel te zijn.Denk dat er in een maand, nog geen 500Mb word aan bandbreette word gebruikt. Alleen het constand online blijven, dat is de zaak.

Maar misschien ligt het ook wel aan mij, ben gewoon kabel en adsl prijzen gewend. Zijn mijn verwachtingen niet te hoog? is het gewoon niet allemaal wat duurder?

Verwijderd

Een 500 megabyte of megabit?

Dit soort geintjes zijn absoluut niet goedkoop aangezien je lopende kosten hebt die nog best hoog zijn.

Wat je wel kunt doen is CB modems pakken, hiermee kun je al een vrij snelle verbinding (9600 baud) over een afstand van enkele kilometers krijgen. Dan zet je ergens in de stad een centrale server met zo'n modem eraan en een internet verbinding en je kunt aan de gang.

Voordeel wat je dan hebt is dat je maar 1x hoeft te investeren in de hardware en daarna geen kosten meer hebt.

Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Packet-Radio

Afhankelijk van de techniek die je gebruikt moet je een licentie hebben om te zenden, hou daar rekening mee!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 09:34 ]

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:29:
Een 500 megabyte of megabit?

Dit soort geintjes zijn absoluut niet goedkoop aangezien je lopende kosten hebt die nog best hoog zijn.

Wat je wel kunt doen is CB modems pakken, hiermee kun je al een vrij snelle verbinding (9600 baud) over een afstand van enkele kilometers krijgen. Dan zet je ergens in de stad een centrale server met zo'n modem eraan en een internet verbinding en je kunt aan de gang.

Voordeel wat je dan hebt is dat je maar 1x hoeft te investeren in de hardware en daarna geen kosten meer hebt.

Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Packet-Radio

Afhankelijk van de techniek die je gebruikt moet je een licentie hebben om te zenden, hou daar rekening mee!
Dit klinkt iid zeer belovend. Het is dan niet al te snel, maar iig een goedkope verbinding.(ik heb er dan alleen 0 ervaring mee, dus wel lastig op te zetten, of heeft iemand hier een howto/handleiding van?)

Nu zat ik zelf nog even hardop te denken. Zou ik niet een wifi netwerk op kunnen zetten door wat antennes te plaatsen, en zo een bereik van mss een paar kilometer te overbruggen (richt antennes ofzo). Of misschien een wimax netwerk opstarten? of is wimax nog te jong om daar nu al over na te denken?

[ Voor 8% gewijzigd door Nibbz op 14-11-2007 12:23 ]

Verwijderd

Laat ik het eens anders aanpakken:

Wat is je budget?

Daar hangt heel veel vanaf.

Met wifi als je line of sight hebt kun je wel een goede verbinding krijgen, maar aangezien je zegt dat het buiten is en een vaste lijn niet mogelijk is neem ik aan dat je mobiel bent en dan is LoS een beetje lastig en een antennetoren al helemaal.

We hebben dus wat meer info nodig over wat je precies wilt gaan doen.

Bakkie modems zijn niet duur, niet moeilijk op te zetten en kosten 1x relatief weinig dus geen vaste kosten. Ze zijn erg betrouwbaar en hebben een groot bereik. Enig nadeel is dat ze poeptraag zijn, maar als dat geen probleem is dan is dat the way to go (of die richting in ieder geval, het is al zo'n 20 jaar geleden dat ik met bakkie modems heb gewerkt, misschien is er intussen iets beters)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:49

Garyu

WW

Prepaid UMTS Data-kaartjes gebruiken? Of gewoon ouderwets via GPRS/GSM over een prepaid kaartje. Het is allemaal prepaid wel vrij duur natuurlijk, maar het is óf dat, óf gebonden zijn aan een jaarcontract.

Oh, even gekeken, en bij KPN kost het je met KPN Prepaid € 10,- per MB. Waarschijnlijk ben je met een jaarcontractje al snel goedkoper uit.

Hier in Oostenrijk in ieder geval rond de €25,- per maand voor een UMTS verbinding met een datalimiet van 10GB per maand.

[ Voor 42% gewijzigd door Garyu op 14-11-2007 12:39 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:31:
Laat ik het eens anders aanpakken:

Wat is je budget?

Daar hangt heel veel vanaf.

Met wifi als je line of sight hebt kun je wel een goede verbinding krijgen, maar aangezien je zegt dat het buiten is en een vaste lijn niet mogelijk is neem ik aan dat je mobiel bent en dan is LoS een beetje lastig en een antennetoren al helemaal.

We hebben dus wat meer info nodig over wat je precies wilt gaan doen.

Bakkie modems zijn niet duur, niet moeilijk op te zetten en kosten 1x relatief weinig dus geen vaste kosten. Ze zijn erg betrouwbaar en hebben een groot bereik. Enig nadeel is dat ze poeptraag zijn, maar als dat geen probleem is dan is dat the way to go (of die richting in ieder geval, het is al zo'n 20 jaar geleden dat ik met bakkie modems heb gewerkt, misschien is er intussen iets beters)
Nou, ben nou rond aan het kijken welke oplossingen er allemaal zouden kunnen zijn. Aan de hand van alle mogelijke technieken, word er een budget aangemaakt.

Op dit moment heb ik:

Bekabelde intermet verbinding: Niet te doen omdat we buiten zitten

Wifi: Zo als ik kan zien is er in arnhem lang niet overal wifi dekking, en er zijn zoveel verschillende providers die hun eigen deel hebben in arnhem, dat dit met abbonementen en contracten ook te duur word.
Zelf een wifi netwerk maken in arnhem, is waarschijnlijk ook te duur. En je zit met nasty antennes waar de gemeente hier denk ik ook niet op loopt te wachten.

WiMax: Volgend jaar zou dit een oplossing kunnen zijn, Casema wil dan landelijke Wimax dekking hebben.

GPRS/UMTS
: Is een goeie keus, alleen je zit dus met abbonementskosten van een jaar. Maar het is wel een heel stuk sneller dan de 27MC mogelijkheid.

27MC:
Erg goedkope oplossing, alleen mis ik zelf hier de techische kennis hiervoor. En de snelheid is aardig traag (het data verkeer bestaat uit een aantal database records die heen en weer worden gestuurd, en af en toe een plaatje van max 1,5 kb. Dus het is niet erg, als hij een paar seconden moet wachten voordat hij de 'grotere' bestanden heeft binnengehaald).
Al ken ik wel wat vrienden die een technische achtergrond hebben, en me hier mee kunnen helpen.

Het is voor mij ook een beetje lastig, omdat ik dus zelf niet weet hoeveel moneys er nog beschikbaar zijn voor de infrastructuur. Het komt er op neer, het moet goedkoop, en zo snel mogelijk zijn :p. Want als er aardig wat geld beschikbaar is, ga ik denk ik gewoon voor de Prepaid GPRS oplossing. (dus 10 simkaarten bestellen, en dan 1x in het kwartier alles laten ontvangen en versturen).

Verwijderd

Maar je zit buiten? Op een vaste locatie ofzo?

Als je bijvoorbeeld op een veld zit lijkt het me niet zo'n probleem daar gewoon een PVC pijp in/op de grond te leggen met een netwerkkabel erdoor?

Bakkie modems werken hetzelfde als normale seriele modems, dat allemaal voor elkaar krijgen op de PC's is dus erg simpel, het lastigste is dan het netjes opstellen van antennes en allemaal afstemmen op het juiste kanaal maar dat is ook wel simpel.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ah Arnhem, gezellig.

Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte is en waar de locaties zich ongeveer bevinden

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-03 09:59

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

In de buurt van de locaties aankloppen of je (tegen een vergoeding) gebruik mag maken van hun internetverbinding en daar indien nodig een accespoint neerknallen?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Verwijderd

Rowdy.nl schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:03:
In de buurt van de locaties aankloppen of je (tegen een vergoeding) gebruik mag maken van hun internetverbinding en daar indien nodig een accespoint neerknallen?
Ik schat zo in dat de gemiddelde persoon daar niet makkelijk ja op zou zeggen, maar misschien zijn er voldoende Tweakers in Arnhem om hieraan mee te werken?

Om wat voor exact doel gaat het dan eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 13:05 ]

Verwijderd

Ja of dat Fonero gebeuren?

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06

...less is more

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:04:
[...]

Ik schat zo in dat de gemiddelde persoon daar niet makkelijk ja op zou zeggen, maar misschien zijn er voldoende Tweakers in Arnhem om hieraan mee te werken?

Om wat voor exact doel gaat het dan eigenlijk?
Gebruikers gaan een bepaalde input leveren, en dat word op die locatie, en op een B-locatie weergegeven. (dus alle data word 2x verstuurd werkstation -> server -> locatie A, en werkstation -> server -> Locatie B )
Web'n'walk is niet zo duur als ik eerst dacht. Zal ik even uitzoeken.

Fonero is denk ik niet echt een oplossing. Wil wel verantwoordlijk zijn voor mijn data, maar niet voor die van andere (en dat krijg je dan toch wel als je op andere AP's gaat connecten)

Pagina: 1