[excel] variabele gebruiken in verwijzing naar cel

Pagina: 1
Acties:
  • 5.567 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 07:37

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
Stel:
Ik wil in een formule verwijzen naar een cel, maar wil die verwijzing variabel maken. Bijvoorbeeld: ik wil rekenen met het getal dat staat in cel E(variabele). Deze variabele wordt bepaald door een getal dat in een andere cel staat. Hoe zet ik dit in een formule?

Het zou bijvoorbeeld zoiets kunnen worden als (simpel voorbeeldje): =SUM(A1 + B'C1')
als in de cel C1 dan '3' staat, dan worden dus A1 en B3 bij elkaar opgeteld. Helaas werkt deze manier dus niet.
Iemand een idee?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:59
=A1+INDIRECT("B"& C1)
of, als je het netjes wilt doen:
=A1+OFFSET(B1,C1-1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Of natuurlijk via visual basic bij wat complexere formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolsekip
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-11-2021
Zit met hetzelfde soort probleem. Kan iemand met helpen met het volgende probleem:

Heb verschillende leerlingen van verschillende leeftijden.
Ik heb (los) een tabel met leeftijd in combinatie met het minimum loon
Als ik nu in één cel (A1) de geboortedatum ingeef, heb ik voor elkaar gekregen (via een formule) dat de leeftijd van de leerling automatisch uitgerekend wordt(cel A2).
Nou zou ik beide gegevens willen koppelen, zodat als ik een nieuwe leerling inschrijf, zijn/haar geboortedatum in kan voeren en dat dan o.b.v. leeftijd dit gekoppeld wordt aan het minimumloon van deze leeftijd.

Weet iemand hoe ik dit moet doen??

[ Voor 3% gewijzigd door Zwolsekip op 12-11-2021 15:47 . Reden: Help ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als de tabel met leeftijden(kolom A) en bijbehorende lonen (kolomB) in Blad2 staat en je voert in Blad1 in A1 een geboortedatum in, dan is het loon dat bij die geboortedatum hoort:

code:
1
=vert.zoeken(datumverschil(Blad1!A1;vandaag();"y");Blad2!A$1:B$10;2;0)

Opm: Het is gebruikelijk om voor elke nieuwe vraag een nieuw topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook de leeftijd gebruiken als je die al berekend hebt (in A2 van Blad1):

code:
1
=vert.zoeken(Blad1!A2;Blad2!A$1:B$10;2;0)

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 12-11-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:04

g0tanks

Moderator CSA
Zwolsekip schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:27:
Zit met hetzelfde soort probleem. Kan iemand met helpen met het volgende probleem:

Heb verschillende leerlingen van verschillende leeftijden.
Ik heb (los) een tabel met leeftijd in combinatie met het minimum loon
Als ik nu in één cel (A1) de geboortedatum ingeef, heb ik voor elkaar gekregen (via een formule) dat de leeftijd van de leerling automatisch uitgerekend wordt(cel A2).
Nou zou ik beide gegevens willen koppelen, zodat als ik een nieuwe leerling inschrijf, zijn/haar geboortedatum in kan voeren en dat dan o.b.v. leeftijd dit gekoppeld wordt aan het minimumloon van deze leeftijd.

Weet iemand hoe ik dit moet doen??
We hebben liever dat je een nieuw topic start met je eigen vraag, dan een bestaand en heel oud topic kaapt. :)

Geef daarbij wel aan wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden. Een screenshot van je Excel of de formule die je hebt gemaakt helpen daarbij.

Dit topic gaat in ieder geval op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door g0tanks op 12-11-2021 19:20 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.