WiFi printer + access point?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Vanuit mijn omgeving kreeg ik de vraag of men ook draadloos kan printen. Nu weet ik wel van het bestaan van WiFi enabled printers af maar ik weet niet goed hoe deze functioneren. Ik ben het dan gaan opzoeken en heb wat handleidingen gelezen maar hier wordt altijd gesproken van een netwerk met een draadloze router of een ad-hoc verbinding.

Nu wilt het dat deze mensen een netwerk hebben als volgt:

Internet ----- Kabel modem ------ Linksys access point ---- Laptop via 802.11g

Een access point in plaats van een router dus. Ik ben dus gaan opzoeken of het met een AP ook zou werken maar ik kon er niet veel over vinden.

Waarom denk ik nu dat het met een AP misschien niet werkt? Een AP stuurt volgens mij de DHCP requests gewoon door naar de kabel modem die dan een extern IP uitdeelt terwijl je met een router een intern IP adres krijgt. De printer zal dus volgens mij ook een (hetzelfde?) externe IP adres krijgen met alle gevolgen vandien.

Jammer genoeg heb ik geen ervaring met AP's, alleen met routers.
Misschien kan een medetweaker hier zijn licht over laten schijnen? :)

Alvast bedankt voor de hulp want ik geraak er niet direct uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 09:56
Controleer voor de zekerheid of de laptop echt het externe adres krijgt. Als dat echt zo is dan heb je een router nodig. Kun je het access point ook aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De laptop krijgt inderdaad een extern IP adres. En als gateway staat een IP adres van de internet provider.

Sja, ik zei ze nog een draadloze router te kopen in plaats van de internet provider alles te laten installeren. Want die installeren blijkbaar een AP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 10:52

Kama

Game Coordinator

De Wifi printer die ik gebruik (een HP All-in-one) gedraagt zich gewoon als een "pc" in het netwerk. De printer vraagt en krijgt een (lokaal) IP adres. Je zult dus een DHCP server in je netwerk moeten hebben die lokale IP adressen uitdeelt. Een AP doet dat niet. Een wireless router wel.

Let bij het gebruik van draadloze randapparatuur er wel op dat ze de Wifi beveiliging die je wilt gebruiken ondersteunen.

drs. Kama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 21:33
waarom zou je met rare directe verbindingen naar de printer gaan werken, en waarom moet de printer perse draadloos zijn?

ik zou kiezen voor een router met draadloze functionaliteit, dan heb je gewoon een eigen netwerk waarin je onbeperkt apparaten toe kan voegen. daarnaast kun je dan gewoon je printer bedraad aansluiten (of draadloos als dat gewenst is) en vanaf iedere pc daarop printen.

Internet -- Kablemodem -- Router -- Laptop / printer / andere pc

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07 08:27

Sa1

met alleen een accesspoint werkt het iig niet, je moet een router hebben. Als je dus die linksys vervangt door een wireless router variant dan kan je je laptop verbinden naar de router en daarna een wireless printer.

k heb zelf een tijdje terug een wireless printer all-in-one ding geinstalleerd, werkt perfect .. geen gezeur met usb kabels ideaal! en werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Als ik het goed begrijp heb jij dus het wireless accespoint gebruikt om de afstand tussen het modem en de laptop/pc te overbruggen, en krijg jij een internet ip aangeleverd op de betreffende PC/Laptop?
Of gebruik je misschien stiekem het NAT/DHCP van het modem, en kan je nog wel meer pc's aansluiten via het lokale netwerkje wat je dan creeert.

Eerste geval dan kun je idd daar niet nog is een printer tussengooien, maar het lijkt mij zowiezo niet de meest ideale oplossing. Of is de PC/laptop waar je op binnenkomt het enige apparaat dat gebruikt wordt voor het internet? Of dient die PC/Laptop als router?

Tweede geval is het geen probleem, als er een router voor het AP zit, kan daar rustig een wireless printer bijgezet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door duncanvdlinden op 13-11-2007 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voor zover ik het heb begrepen zit het AP rechtstreeks op het modem. Er wordt dan ook maar één computer gebruikt en die krijgt een extern adres.

Eigenlijk, als ik het goed begrijp, kan ik er gewoon een bedrade router tussen hangen die de DHCP requests opvangt en, over het AP, een intern IP uitdeelt?

Die mensen willen persé draadloos kunnen printen zodat de printer mooi in een kamertje apart kan staan. Ze gebruiken hun laptop niet zo vaak en willen dus alles kunnen wegbergen wanneer het niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sja gewoon een (wireless) router kopen dus vanaf 25 pleurotjes moet het werken

maar waarom een wireless printer? als die in een kamertje apart staat. daar heb je toch geen last van het draadje

Ik zou dus zelfs denken om een wireless router met printserver te kopen en die in het kamertje op te hangen. met een snoertje naar de printer.
Let wel op dat je geen printer hebt die je niet via een printserver kan gebruiken (host-based/gdi)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sja, de computer staat niet in dezelfde kamer en er ligt ook geen UTP kabel door het huis. Eenvoudigste oplossing is dan wireless, al dan niet met een printserver.
De printer komt overigens op de bovenverdieping te staan terwijl het AP vlak bij het modem staat. En die staat in de garage ;)

Aangezien er ook niet veel geprint gaat worden is een simpele Lexmark al voldoende, ondanks de dure inktcartridges voor zulke modellen.

Het zal dus toch een wireless router of bedrade router voor het AP worden :) Alvast bedankt voor jullie reacties!

offtopic:
In mijn huis is het wel beter geregeld met UTP naar de woonkamer en vanaf de router UTP naar boven maar goed, dat is ook veel meer werk

[ Voor 25% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-11-2007 22:24 ]

Pagina: 1