Toon posts:

[XP] explorer.exe & geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds kort het volgende probleem.
explorer.exe gebruikt veel geheugen, met uitschieters boven de 150Mb daar waar 25-40Mb normaal is. Ik heb al een rondje langs de velden gelezen en een aantal mogelijke oplossingen los gelaten.
Ik heb gescand op virussen (niets), ik heb hitmanpro gedraaid (niets), schijven gedefragmenteerd en opgeruimd en een hijack log gedraaid (niets bijzonders zover ik kan beoordelen)
Het gekke is echter dat het geheugengebruik pas begint te stijgen als ik 1 bepaalde map op mijn harde schijf benader. Deze map staat op een aparte partitie welke alleen als datadump gebruikt wordt. Het gekke is ook dat er in deze map een avi-bestand staat wat ik niet verwijderd krijg, zelfs als alleen explorer.exe draait, blijft windows aangeven dat het bestand niet verwijderd kan worden omdat een applicatie er mee bezig is.

Specs:
Windows Xp SP2
Pentium d950 dualcore
2 x 1024Mb geheugen
Radeon X1300
1 x Samsung 300Gb (C en D-partitie)
1 x Samsung 250Gb (E-partitie)

wie o wie kan me helpen?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dat komt doordat Windows het AVI bestand probeert te lezen om er een thumbnail oid van te maken (hij wil bestandsinfo lezen).
Als je dan een DivX of iets van die strekking hebt die niet 100% lekker is blijft hij proberen om de bestandsinfo eruit te halen, gevolg is een hoge CPU load of veel geheugengebruik.
En daarom kan je hem ook niet weghalen want hij is er nog steeds van aan het lezen.

Oplossingen:
- AVI fix progje gebruiken om het bestand te fixen
- Bestand hernoemen naar een andere extentie zodat hij niet probeert een AVI te lezen
- Om hem te verwijderen een batch bestandje aanmaken met del C:\Mijnmap\LastigeFile.avi of dat uitvoeren vanaf de commando prompt. Dan hoef je niet eerst de map te openen met explorer dus gaat hij hem nog niet proberen te lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door dreeke op 12-11-2007 23:04 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
thnx! avi in kwestie via command verwijderd en het geheugen- en cpu-gebruik is weer back to normal _/-\o_