Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt; ongeveer een jaar geleden ben ik als young professional bij mijn huidige werkgever begonnen. De baan die ik daarvoor had heb ik opgezegd omdat ik daar niet kon doen wat ik wilde doen; computerprogramma's ontwikkelen/schrijven. Vol enthousiasme heb ik toen de overstap gemaakt. Omdat ik niet zomaar in het wilde weg kon gaan programmeren moest ik eerst een opleidingstraject in om materiekennis op te doen. Dit zou ongeveer een jaar in beslag nemen. Normaal gezien zou ik nu zo ergens mogen gaan programmeren, alleen was dat buiten het volgende gerekend. Omdat het ontwikkelen inhouse in Nederland te duur is, gaan ze alle ontwikkel opdrachten offshoren naar India. En.. voor mij hebben ze dus geen werk meer. Tenminste daar niet op de afdeling. Tenzij ze werk voor me kunnen vinden op een andere afdeling (maar die kans is heel klein) gaan ze me dus ontslaan. Men heeft er geen concrete termijn aan vast gehangen, maar duidelijk is dat dit geen half jaar meer duurt. Ze hebben me toegezegd dat ze alles in het werk zouden stellen zodat ik aan een fijne baan kom (binnen of buiten het bedrijf) en het me allemaal zo makkelijk mogelijk willen maken...

Alleen wat zijn mijn rechten en plichten als ontslagen werknemer?
Mag ik iets eisen? Zoja, wat? Hoe zit het met eventuele vergoedingen? Wat met nog niet opgenomen vakantiedagen?

Ik heb al rondgekeken op wat websites, alleen er is zoveel informatie en ik zie door de bomen het bos niet meer.. :?

(even voor de volledigheid, ik heb een vast contract)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

wat voor contract heb je?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
(Tenzij je een enorm goed aanbod krijgt) niet akkoord gaan met je ontslag, dan heb je niets meer.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Tja, als ze geen werk voor je hebben is dat meer hun probleem als jij een vast contract hebt. Dan maken ze maar werk voor je of ze betalen je om heel de dag uit het raam te staren totdat jij dat zat bent en zelf ontslag neemt.

Verwijderd

Eventuele overgebleven vakantiedagen zullen worden uitbetaald.

Overigens is er op dit moment erg veel vraag naar software ontwikkelaars. Waarschijnlijk heb je binnen een week een nieuwe baan gevonden.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:48:
[...]

Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd...
had je net er nog niet in je post staan dus ;)

maar dan kan je dus je ontslag niet accepteren, en moet je bedrijf om goedkeuring vragen, maar daar rek je alleen maar je tijd mee uit. Alvast beginnen met zoeken naar een andere baan lijkt me wel handig. Niet gelijk solliciteren, maar even rondkijken. AL naar gelang hoeveel spaargeld je heb.

Als je maar een jaartje heb gewerkt, zal je niet voor lang WW krijgen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

In principe kunnen ze je niet zomaar ontslaan. Daarvoor zullen ze naar de kantonrechter moeten gaan en aantonen dat ze een goede reden hebben om je te ontslaan. Dat laatste is niet makkelijk en al helemaal niet goedkoop, dus zullen ze je vast eerst een aanbod doen om te vertrekken met x aantal maandsalarissen.
Wanneer het via de rechter gaat en ze krijgen gelijk wordt er in principe volgens de kantonrechtersformule één à twee maandsalarissen per dienstjaar als ontslagvergoeding gerekend.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Als je toch verwacht dat je ontslagen wordt ga jezelf daar iig niet naar gedragen. Gewoon normaal je werk blijven doen.
Zorg er ook dat je iig een andere baan achter de hand hebt, mocht het toch zover komen dat je het bedrijf uit gegooid wordt.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

@ JSS: dat zal wel op een maandsalaris per jaar uitkomen (kantonrechtformule icm TS z'n leeftijd). Eén maandje dus hoogstens in zijn geval (hij werkt er pas een jaartje)..

Zolang de TS niet zelf weg wil zal zijn werkgever gewoon ontslagvergunning bij het CWI moeten aanvragen en anders idd laten ontbinden bij de kantonrechter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
kmf schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:54:
[...]Alvast beginnen met zoeken naar een andere baan lijkt me wel handig. Niet gelijk solliciteren, maar even rondkijken. ...
Met rondkijken ben ik inderdaad al gestart.. Ik heb hier en daar ookal een 'lijntje' laten vallen en zie wel dat bedrijven interesse hebben, dus aan een nieuwe baan kom ik wel.. (op redelijk korte termijn)

Alleen al die verschillende regeltjes.. dat maakt het erg moeilijk.. :s
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:55:
...dus zullen ze je vast eerst een aanbod doen om te vertrekken met x aantal maandsalarissen....
Maar begrijp ik je dan goed dat ikzelf ontslag moet nemen als ze me een aanbod doen.. :?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:00:
Maar begrijp ik je dan goed dat ikzelf ontslag moet nemen als ze me een aanbod doen.. :?
Als je zelf ontslag neemt verspeel je al je rechten...

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:00:
[...]

Niet zelf ontslag nemen dus, maar onderhandelen. In ieder geval duidelijk dat je geen ontslag wilt.
Als ze met een goed bod komen (6-12 maanden loon) dan zal ik het wel nemen met de huidige vraag ICT-personeel. Lekker makkelijk een baan te vinden, maar dan eerst een half jaar op vakantie indien nodig

Verwijderd

6-12 maanden loon na amper een jaar werk.... Waar werk jij ?

Verwijderd

check je mail

[ Voor 85% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2007 10:24 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:17:
6-12 maanden loon na amper een jaar werk.... Waar werk jij ?
aantal gewerkte jaren maakt niks uit, als ze maar een vast contract heeft. Het gaat om wat goedkoper is voor het bedrijf, kantonrechter of vergoeding. En met minder dan een jaar werk daar, zal de maandloon ook niet hoog zijn. Dan is 6 maanden wellicht goedkoper dan een rechtzaakje.

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 12-11-2007 23:24 ]

Verwijderd

kmf schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:23:
[...]

aantal gewerkte jaren maakt niks uit, als ze maar een vast contract heeft. Het gaat om wat goedkoper is voor het bedrijf, kantonrechter of vergoeding.
grapjas :+

kantonrechtersformule: a x b x c

a= aantal gewogen dienstjaren (gezien TS z'n leeftijd gewoon 1)
b= bruto maandalaris + vakantiegeld en onzin
c= correctiefactor (gezien verhaal TS, 1)

1x maandsalaris x 1 = hmm één maandsalaris.
Geen werkgever die je na 1 jaar werk voor 6-12 maanden gaat betalen hoor.. in je wildste dromen niet :)
RemcoDelft schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:03:
[...]

Als je zelf ontslag neemt verspeel je al je rechten...
als je je arbeidsovereenkomst gewoon beeindigd d.m.v. een beëindigingsovereenkomst verspil je niet al je rechten. WW bijvoorbeeld kan je, mits je opneemt dat de overeenkomst op verzoek van werkgever opgemaakt is, gewoon krijgen krijgen. (vroeger werd je dan nog wel eens beschouwd als verwijtbaar werkloos wat e.e.a. idd lastig maakte mbt de WW)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 23:30 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als er aantoonbaar geen werk meer is (en dat lijkt me in dit geval wel, hele zooi is naar India) dan doet het CWI niet moeilijk over die ontslagvergunning en krijg je dus geen extra bonus. Houd daar wel rekening mee als ze je een aanbod doen.

Verder natuurlijk gewoon rondkijken wat er verder te krijgen is, op dit moment moet het echt niet lastig zijn om werk te krijgen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:25:
[...]

grapjas :+

kantonrechtersformule: a x b x c

a= aantal gewogen dienstjaren (gezien TS z'n leeftijd gewoon 1)
b= bruto maandalaris + vakantiegeld en onzin
c= correctiefactor (gezien verhaal TS, 1)

1x maandsalaris x 1 = hmm één maandsalaris.
Geen werkgever die je na 1 jaar werk voor 6-12 maanden gaat betalen hoor.. in je wildste dromen niet :)
Alleen vergeet je daarbij de rompslomp die enige tijd door kan gaan, wat ik hier een aantal keer heb gezien...
Dus ontslagbrief naar ts, ts weigert, gaat gewoon naar werk, geen werk, nogmaals ontslagbrieven, ts stressig en met burnout ziek thuis, ontslagprocedure. 3-6 maanden verder :)

Een ex-"collega" van mijn vorige werkgever heeft dit gerekt tot een jaar... Maar ja, die ging dan ook met burnout thuis zitten toen ie gehoor kreeg dat ie ontslagen wordt, maar nog niks officieels

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 12-11-2007 23:33 ]

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 11:10

Beugelfles

I love rusty spoons

kmf schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:29:
[...]
Een ex-"collega" van mijn vorige werkgever heeft dit gerekt tot een jaar... Maar ja, die ging dan ook met burnout thuis zitten toen ie gehoor kreeg dat ie ontslagen wordt, maar nog niks officieels
Maar zo wil je toch ook niet thuiszitten? Ik neem aan dat TS er gewoon het meeste uit wil slepen om vervolgens - na een korte vakantie :> - weer lekker bij een nieuwe baas aan de slag te gaan.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

kmf schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:29:
[...]

Alleen vergeet je daarbij de rompslomp die enige tijd door kan gaan, wat ik hier een aantal keer heb gezien...
Dus ontslagbrief naar ts, ts weigert, gaat gewoon naar werk, geen werk, nogmaals ontslagbrieven, ts stressig en met burnout ziek thuis, ontslagprocedure. 3-6 maanden verder :)

waarom je ontslagbrieven gaat sturen als werkgever ontgaat mij.. heeft toch geen nut zonder toestemming CWI. Die tijd kan je al in je zak steken.
Daarnaast voert je werknemer binnen de tijd dat de procedure bij de kantonrechter loopt/opzegtermijn na CWI nog wat uit voor z'n centen, dit i.t.t. iemand even een oprotpremie van 6-12 maanden geven.
Jezelf voor de etter ziek melden is tegenwoordig toch niet zo makkelijk meer als je niet echt wat mankeert.

Nogmaals 6-12 maanden is geheel onreeel en geen werknemer die dat gaat betalen (zeker niet voordat hij uberhaupt het CWI heeft geraadpleegd)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Daarnaast kun je je op zo'n manier je bedrijf uitwerken, waar verwacht je hierna nog te solliciteren op zo'n wijze. Als je volgende werkgever contact op neemt met je huidige werkgever en hij krijgt zo'n verhaal te horen zal zo'n sollicitatie ook niet goed verlopen. Ik zou eerder alvast beginnen te zoeken zoals aangegeven en proberen een leuke vertrek premie eruit te trekken. Bespaart hun veel gezeur en houd je er zelf ook nog wat aan over.

• kmf
  • Niet online

kmf

Beugelfles schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:36:
[...]

Maar zo wil je toch ook niet thuiszitten? Ik neem aan dat TS er gewoon het meeste uit wil slepen om vervolgens - na een korte vakantie :> - weer lekker bij een nieuwe baas aan de slag te gaan.
Nee, uiteraard wil je dit niet doen, aangezien dat ook je toekomstkansen verpest. Lekkere referenties.

Maar daarom dat ik zei, als je een goede deal krijgt, aannemen. En 6-12 maanden is een goede deal, of het realistisch is, is een ander verhaal. Maar als die werkgever nou net als m'n vorige was en een beetje slechte ervaringen heeft met moeilijke werknemers...

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
6 Maanden eisen is tot daar aan toe, 12 maanden valt onder "extreem hoog inzetten" :P Ik denk dat je maximaal 3 maanden gaat krijgen als ze daarmee van je "af zijn".

Wees niet bang dat je door je zakelijke gedrag mensen teleurstelt. Jij raakt je baan kwijt door hun zakelijke beslissing. Kom dus voor jezelf op, maar handel het netjes af. Je zou zelfs kunnen overwegen van een legaal adviseur gebruik te maken (wellicht dekt je verzekering zoiets al?)

Dus: vraag 6 maanden, hou rekening met maximaal 3 maanden en in het ergste geval 1 maand, zoek ander werk en neem lekker een maand vakantie voordat je bij een nieuwe werkgever begint :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:46:
Ze hebben me toegezegd dat ze alles in het werk zouden stellen zodat ik aan een fijne baan kom (binnen of buiten het bedrijf) en het me allemaal zo makkelijk mogelijk willen maken...

Alleen wat zijn mijn rechten en plichten als ontslagen werknemer?
Mag ik iets eisen? Zoja, wat? Hoe zit het met eventuele vergoedingen? Wat met nog niet opgenomen vakantiedagen?

Ik heb al rondgekeken op wat websites, alleen er is zoveel informatie en ik zie door de bomen het bos niet meer.. :?

(even voor de volledigheid, ik heb een vast contract)
Wat betreft een nieuwe functie:

Verwacht niet teveel van de toezegging dat zij werk voor je gaan zoeken. Binnen het bedrijf is de kans waarschijnlijk niet zo groot. Als er veel interne vacatures zouden zijn, dan zouden ze niet eens met een ontslagronde bezig zijn maar slechts met het schuiven van medewerkers naar andere afdelingen.

En buiten het bedrijf? Kun je waarschijnlijk beter zelf zoeken. Dat is meestal effectiever dan passief afwachten waarmee het outplacement bureau komt.

Mijn advies is: neem een paar dagen rust om na te denken over je ideale volgende baan. Een weekend zonder afspraken bijvoorbeeld. Wat zou je de leukste functie vinden? En wat voor organisatie past bij jou?
Als je daar het antwoord op hebt, is het een kwestie van een paar e-mailtjes met CV + motivatie eruit sturen. In de huidige markt mag je verwachten dat je meestal wel op gesprek kunt komen. En dan merk je vanzelf waar je het meest een klik voelt.

Wat betreft de ontslagregeling:

Je ontslag zal waarschijnlijk via de kantonrechter gaan; dat is tegenwoordig de meest gebruikelijke methode. Dat gaat behoorlijk snel; een kwestie van een aantal weken voordat jouw zaak voorkomt. Het zijn in principe schriftelijke zaken. Verzoekschrift van de werkgever, verweerschrift van de werknemer, vonnis. De kantonrechter ontbindt in zijn vonnis de arbeidsovereenkomst, dus er is daarna geen uitwerktijd of opzegtermijn meer. Wel zal de rechter de werkgever veroordelen tot schadeloosstelling. Bij ontslag op neutrale gronden is de vergoeding meestal je maandslaris * het aantal dienstjaren.

Het komt niet zo heel vaak voor dat een kantonrechter weigert om te ontbinden. Dat gebeurt doorgaans pas als de werkgever probeert een loopje met het systeem te nemen door bijvoorbeeld informatie achter te houden of te verdraaien. Reken er niet op. Het beste wat je kunt doen is om je cooperatief op te stellen t.o.v. je baas en in overleg gaan om het meeste eruit te halen.

- voor de procedure heb je een advocaat nodig. Die dient het bezwaarschrift in. Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering die deze kosten dekt? Zo niet, kijk of je baas deze kosten wil dragen.

- is het mogelijk om je ontslagvergoeding te krijgen in de vorm van dienstverband? Dus geen vergoeding maar langer de tijd om uit een werkende situatie te sollicireren.

- een maand is wel een beetje kort. Hoeveel willen zij bieden?

Wat betreft je vakantiedagen:

Je kunt als onderdeel van de ontslagregeling overeenkomen dat deze worden opgenomen. Anders worden ze uitbetaald bij de eindafrekening.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Praat met je werkgever, geef duidelijk aan dat je onzeker voelt over de baanzekerheid. Misschien valt het mee en heeft hij voor jouw een andere taak in gedachte. Bijvoorbeeld een code audits van het werk van de indiers?

Zo niet, weet je gelijk waar je aan toe bent. En dan kan je vragen om wat flexibilteit om te gaan kijken naar een andere baan. Bij voorbeeld 1 dag in de week actief te kunnen gaan zoeken onder werktijd?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 18:40 ]

Pagina: 1