Toon posts:

Back-up (ghost) RAID 0 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
voor de ICT opleiding Maken we veel gebruik van server. Nu heb ik zelf thuis een fileserver draaien. Deze wil ik met RAID laten draaien. Omdat het voor de opleiding bedoel is en hibby. moet het nie al te duur worden.

Dus ik dacht aan een Externe controller Sata2 in Raid 0

Nu weten we allemaal wat het na deel is van RAID 0 De kans op data verlies.

Nu is mijn vraag is het mogelijk om een image te maken met norton ghost 12. van de raid 0 opstelling. En zou dus later een schijf defect gaan, vervang ik deze.

Boot ik van uit de Ghost cd en gooi ik de image op de Raid 0 opstelling .

Werkt dit in de praktijk ook ?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Waar je op moet letten is dat je een SATA controller neemt die qua hardware ook echt RAID ondersteunt.
Een hoop SATA controllers zijn software-RAID en als je dan via Ghost gaat booten ziet hij 2 afzonderlijke schijven.
Er is dan wel kans dat het werkt als je 2 aparte images maakt en dan ook allebei apart terug zet maar dat is meer een kwestie van uitproberen.

Maar waarom wil je een fileserver in RAID 0 laten draaien eigenlijk, als het alleen maar voor opslag is heb je meer aan betrouwbaarheid als aan de snelheidswinst.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dreeke schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:42:
Waar je op moet letten is dat je een SATA controller neemt die qua hardware ook echt RAID ondersteunt.
Een hoop SATA controllers zijn software-RAID en als je dan via Ghost gaat booten ziet hij 2 afzonderlijke schijven.
Dat probleem kun je wel omzeilen via een BartPE-cd met Ghost en de juiste drivers.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:42:
Er is dan wel kans dat het werkt als je 2 aparte images maakt en dan ook allebei apart terug zet maar dat is meer een kwestie van uitproberen.
Heeft iemand hier meer ervaring mee ?
Waar aan kan ik zien of het hardware matige RAID is of Software ?
Maar waarom wil je een fileserver in RAID 0 laten draaien eigenlijk, als het alleen maar voor opslag is heb je meer aan betrouwbaarheid als aan de snelheidswinst.
Om via een 1gb netwerk zo snelmogelijk grote bestanden te verwerken in raid 0. In raid 1 is juist de betrouwbaarheid van data hoger.

Verwijderd

RAID is altijd een softwarematige vorm tenzij je honderden euro's uitgeeft, iets wat maar weinig mensen bereid zijn te doen. Het is ook nergens voor nodig, tenzij je hier goede redenen voor hebt. De TS wilt enkel de RAID0 kunnen backuppen. Dat moet kunnen, iig binnen windows. Het gaat alleen niet werken als je ghost moet booten en dus zijn eigen DOS omgeving heeft; de RAID-drivers werken hier niet op. Wel kun je de twee fysieke schijven ghost-en, daarmee kun je een schijf van dezelfde grootte mee herstellen mocht hij defect raken. Dan moet je wel beide images (van disk0 en disk1) terugzetten.

Persoonlijk lijkt het me handiger de bestanden op de RAID0 te backuppen, gewoon in windows, al dan niet automatisch met folder-synchronisatie.