Toon posts:

Zowel draadloos als bedraad netwerk op één PC

Pagina: 1
Acties:
  • 2.179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende vraag (als relatieve netwerkbeginner).

In mijn woning hier heb ik draadloos internet via een van de andere bewoners (de verhuurder, hier kan ik verder niets aan veranderen). Nu wil ik graag een externe HDD aan mijn laptop hangen, en deze ruimte ook voor mijn XBox beschikbaar maken (ivm XBMC etc). Omdat mijn laptop enkel over USB 1.1 beschikt wil ik de externe HDD over een vast netwerk aan mijn laptop en XBox koppelen. Switch heb ik dus dat moet geen probleem zijn. Het enige waar ik denk dat het mis zou kunnen gaan is de addressering van de HDD. Is het mogelijk om bepaalde IP's (die van de HDD en de XBox) over het vaste netwerk te routen en de rest over het draadloze? Verder, zou ik via mijn laptop mijn XBox ook contact kunnen laten maken met internet (dat de laptop als router fungeert)?

Wellicht een basic vraag, maar ik kom er zo snel niet uit.

Andere optie is denk ik een draadloze router kopen en daar bedraad laptop en XBox aan hangen. De draadloze router moet dan bridgen met het modem?!

TIA :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de rest over het draadloze ????
waarom? bedraad is doorgaans sneller

ik zou gewoon de bedrade adapter een lagere metriek/metric geven dan de niet bedrade
als bedraad beschikbaar is gebruik je bedraad anders onbedraad

als ik je niet begrijp jammer dan, het staa gewoon erg slecht geschreven imho
maak maar een tekenig van wat je wil

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 12-11-2007 22:23 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Goed: andere uitleg.

Het internet moet over draadloos, dit kan niet anders. Aan bedraad LAN wil ik een externe HDD en mijn XBox hangen. Snapt mijn computer dit (als in: het IP van de XBox moet over bedraad en wanneer ik een webpagina oproep moet dit via draadloos)?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je andere subnetten gebruikt enzo moet dat geen probleem zijn denk ik. Misschien ook statische IP's gebruiken, met twee DHCP servers werken is niet zo simpel vrees ik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm dus je xbox hangt niet aan internet ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Nee.

Andere optie zou kunnen zijn om een draadloze router te kopen. Deze te bridgen (is dit de goede term) aan de draadloze router van mijn verhuurder en dan zowel laptop, als HDD en XBox bedraad aan deze router te hangen. Is dat een optie?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ah duidelijk ...

waarschijnlijk kun je gewoon de draadloze met de niet draadloze adaptor bridgen. dat zou genoeg moeten wezen (onder voorbehoud dat de "verhuurder" een router heeft met dhcp aan heeft staan, wat wel heel erg aanemelijk is)

let wel, gamen via draadloos wordt je vaak niet gelukkig van

maar ja je hebt idd ook wel wireless bridges .. dat goed mogelijk

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 13-11-2007 23:54 ]

Iperf

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

klinkt alsof je een wireless bridge wilt met een switchje:
Switch: [wireless bridge] - [xbox] - [HDD] - [evt laptop]
Via wireless evt ook je laptop (als je niet aan een draad wilt zitten).

Als je dan internet op wilt gaan doe je dat via de switch via je bridge (of direct wireless via de laptop).
Als je huurbaas DHCP gewoon aan heeft staan en verder geen noemenswaardige beveiliging moet eea werken, makkelijker/beter is een kabel te trekken vanaf zijn router/switch/AP en daar een eigen switch aan te hangen ivm de traagheid van wireless en gamen. via je laptop kan je dan altijd nog zonder draad op zijn netwerk via zijn AP. (AP=wireless accesspoint)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 14-11-2007 00:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 22:12:
Ik heb de volgende vraag (als relatieve netwerkbeginner).

In mijn woning hier heb ik draadloos internet via een van de andere bewoners (de verhuurder, hier kan ik verder niets aan veranderen). Nu wil ik graag een externe HDD aan mijn laptop hangen, en deze ruimte ook voor mijn XBox beschikbaar maken (ivm XBMC etc). Omdat mijn laptop enkel over USB 1.1 beschikt wil ik de externe HDD over een vast netwerk aan mijn laptop en XBox koppelen. Switch heb ik dus dat moet geen probleem zijn. Het enige waar ik denk dat het mis zou kunnen gaan is de addressering van de HDD. Is het mogelijk om bepaalde IP's (die van de HDD en de XBox) over het vaste netwerk te routen en de rest over het draadloze? Verder, zou ik via mijn laptop mijn XBox ook contact kunnen laten maken met internet (dat de laptop als router fungeert)?

Wellicht een basic vraag, maar ik kom er zo snel niet uit.

Andere optie is denk ik een draadloze router kopen en daar bedraad laptop en XBox aan hangen. De draadloze router moet dan bridgen met het modem?!

TIA :)
Mooie antwoorden, maar erg complex voor een simpel (en idd, basic) probleem. Basic antwoordje is misschien makkelijker?

Normaal is het zo dat als je een wifi en een kabel verbinding op een Windows machine gebruikt, tegelijk, dat hij INDIEN EN MITS beide naar dezelfde netwerken kunnen, de kabel zal nemen omdat die sneller zal zijn.
Er is echter geen wet die zegt dat als je je schijf en xbox in een netwerkje met je PC wilt hangen dat dat hetzelfde nummer als je internet aansluiting moet hebben. Sterker nog, ik kan me zo indenken dat je de volgende dingen niet wilt:
- je verhuurder kan je netwerkschijf benaderen
- je huisbaas kan je xbox benaderen
En dus scheiden we de netwerken en maken we het leven makkelijk.

Wat je kan doen is je switch middels kabels verbinden aan xbox, laptop en harddisk. Je harddisk xbox en laptop geef je een IP adres in een ander netwerkbereik als je internet aansluiting. Klaar is Jan :)

Hoe moet dat:
Je wifi verbinding op je PC daar kom je niet aan. Alle instellingen doe je dus op de bedrade aansluiting van je PC, anders ben je internet kwijt.
1. Kijk in welk adressen bereik je wifi adapter zit. Meestal is dit 192.168.x.y met subnet 255.255.255.0
2. Kies een ander netwerk nummer. als je in 192.168.1.x zit met subnetmask 255.255.255.0 dan kun je bijvoorbeeld 192.168.5.x met subnetmask 255.255.255.0 nemen.
Geef je PC, Xbox en HDD op hun bekabelde aansluiting een IP adres in dat bereik (in het voorbeeld: 162.168.5.1, 192.168.5.2 en 192.168.5.3, allen subnet 255.255.255.0 )
3. er is geen stap 3. Het werkt al.

Nu gaat alles voor 192.168.5.x naar je bekabelde aansluiting, en de rest naar je wifi aansluiting (want je wifi aansluiting heeft een default gateway, en je kabel niet). Snel, safe en simpel. 't is nét pinnen :)

Als je later je xbox aan het internet wilt hangen dan kun je op je laptop je internet verbinding delen met je xbox, of je kan proberen je wifi router te gaan bridgen met de aansluiting van je huisbaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 07:49 . Reden: I cna tpye 300 wrods pre minuet! ]

Verwijderd

Topicstarter
Top, bovenstaande is prima gelukt! Klopt het dat ik nu de XBox met internet contact kan laten maken door als standaard gateway het IP adres van mijn laptop op te geven? Of denk ik dan wat kort door de bocht?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je internet deelt op je laptop, ja

bijv met ics, waar een aantal configuratie nadelelen aan kleven
of met software als winroute/intergate etc .. $

Iperf

Pagina: 1