Toon posts:

Probleem met Telenet vast IP + Sitecom WL-176

Pagina: 1
Acties:
  • 1.686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn router icm vast IP bij telenet. Ik heb ongeveer een weekje geleden dat IP-adres geactiveerd bij Telenet voor mijn router(Sitecom WL-176). Deze router heeft met een dynamisch IP-adres steeds perfect gewerkt. Maar aangezien ik nu een harde schijf(Sitecom MD-250) via FTP wil bereiken buiten mijn netwerk, had ik hier gelezen dat dit makkelijker was met een vast IP-adres. Vandaar de wijziging.

Sinds ik echter dit vast IP-adres heb, wil mijn router niet meer consequent IP-adressen toewijzen aan de computers(2 via kabel, 1 draadloos) en de harde schijf binnen mijn netwerk. Het heeft wel 1 maal gewerkt, na heel veel moeite werkte het plots wel(ik zeg plots, want ik wijzigde niets), maar mijn zoontje heeft toen de stroom van de router eens uitgetrokken en sindsdien krijg ik het niet meer werkende. Telenet zegt dat alles goed staat, zij kunnen ook mijn router bereiken. Dat wil ik wel nog geloven, maar ik heb nog steeds geen internetconnectie. Ook als ik vaste IP-adressen opgeeft binnen de range die op mijn router is ingesteld, heb ik geen connectie. De enige manier om nog op internet te geraken is meteen connecteren op de modem. Maar dan heb ik maar internet voor 1 pc.

Misschien is er iets gesprongen met de stroomonderbreking, maar ik had initieel al veel problemen om het werkende te krijgen. Plus, ik was eigenlijk heel tevreden van deze router(is mijn 3de). Ik zou die dus liefst houden.

Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn?

Gr,
S.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

..

kun je wel bij je router, heb je hem al eens gereset etc ....

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem niet aansluit op de modem, kan ik bij de router, anders niet. Ik heb hem al een paar keer gereset, maar dat haalt niets uit. Vroeger kon ik altijd bij de router, ook dat is pas vanaf hij een vast Ip krijgt toegewezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 22:31 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat voor ip adres krijg je dan op je pc ....wat verwachtje hoe is je router ingesteld etc

kom op ff wat meer info .. gebruik even de faq van netwerken please

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 12-11-2007 22:33 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de pc rechtstreeks aansluit op de modem, krijg ik een geldig IP adres: 213.119.......
Als ik de router aansluit op de modem en de pc aansluit op de router, krijgen de pc's allemaal hetzelfde IP-adres. 192.168.0.100. Ook een ipconfig /renew werkt niet.

Router is ingesteld om IP-adres te krijgen van telenet. Staat ingesteld als DHCP, heeft een range van 100 IP-adressen om uit te delen.

Ik verwacht dat de computers binnen het netwerk allemaal internet hebben en dat de harde schijf beschikbaar is van buiten af via ftp. Als dit ook makkelijk kan met een dynamisch IP, wil ik dat ook wel proberen.

ps: ik heb ook wel degelijk gezocht op dit forum en andere(ook gekeken in faq). Ik kan er ook gewoon overgekeken hebben hoor, maar bij een zoekopdracht hier krijg ik bijvoorbeeld heel veel matches door topics waar honderden replies op gegeven zijn en waar bijna ieder woord dat IT-gerelateerd is in voorkomt. Indien het toch te vinden is, mijn excuses dan voor dit topic.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maar allemaal hetzelde ip adres is wierd

heb je niet toevallig op elke pc hetzelfd mac adres ingesteld oid ?

wat krijg je als dns en gateway ?
wat gebeurd er als je pingt naar www.tweakers.net ?
en ping naar 213.239.154.35 ?

Iperf

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 06:23:
Als ik de pc rechtstreeks aansluit op de modem, krijg ik een geldig IP adres: 213.119.......
Als ik de router aansluit op de modem en de pc aansluit op de router, krijgen de pc's allemaal hetzelfde IP-adres. 192.168.0.100. Ook een ipconfig /renew werkt niet.

Router is ingesteld om IP-adres te krijgen van telenet. Staat ingesteld als DHCP, heeft een range van 100 IP-adressen om uit te delen.

Ik verwacht dat de computers binnen het netwerk allemaal internet hebben en dat de harde schijf beschikbaar is van buiten af via ftp. Als dit ook makkelijk kan met een dynamisch IP, wil ik dat ook wel proberen.

ps: ik heb ook wel degelijk gezocht op dit forum en andere(ook gekeken in faq). Ik kan er ook gewoon overgekeken hebben hoor, maar bij een zoekopdracht hier krijg ik bijvoorbeeld heel veel matches door topics waar honderden replies op gegeven zijn en waar bijna ieder woord dat IT-gerelateerd is in voorkomt. Indien het toch te vinden is, mijn excuses dan voor dit topic.
modem effe zonder stroom gezet bij wissel ?

heb je je 'mijn telenet' nagekeken of daar het mac-adres van je router staat?
('vast ip' bij telenet = gereserveerd dhcp-adres adhv opgegeven mac-adres)

maar dit klinkt eerder als brakke router als ie al geen dhcp intern correct kan uitvoeren...
(en voor de schijf extern bereikbaar te maken is het nog altijd poortjes doorsturen en schijf 't gemakkelijkshalve een vast ip-adres geven)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:00
die sitecomrouters moet je geen "rare" dingen mee doen, dan gaan ze zelf raar doen. heb je de router al gereset naar fabrieksinstellingen en overnieuw begonnen?

ps, de sitecom helpdesk is het enige wat wel goed is aan sitecom (naar mijn idee). ze beantwoorden mail binnen een dag, misschien even mailtje sturen

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Bedankt voor de replies.

Ik heb geen MAC adressen ingesteld op de pc's.

dns met internet connectie: telenet.be
gateway met internet connectie: 213.119.64.1

Als ik ping met internet connectie naar www.tweakers.net (dus rechtstreeks aan de modem): krijg ik 4X reply from 213.239.154.35(time tussen de 25 en 31 ms)

als ik ping naar 213.239.154.35 krijg ik hetzelfde resultaat, maar iets trager.

k probeer meteen ook dit alles met connectie van modem naar router en router naar pc.
dns: leeg
gateway: leeg
ping naar www.tweakers.net: Ping request could not find ost www.tweakers.net. Please check the name and try again.
ping naar 213.239.154.35: reply from 192.168.0.1: Destination net unreachable.

Als ik dan naar de router kijk bij tabblad internet:
View the current internet connection status and related information.

Attain IP Protocol : Dynamic IP disconnect
IP address :
Subnet Mask :
Default Gateway : 0.0.0.0
MAC address : 00:0C:....(is correct)
Primary DNS :
Secundary DNS :

Bij LAN:
LAN IP

IP address : 192.168.0.1
IP Subnet Mask : 255.255.255.0
802.1d Spanning Tree : Disabled
DHCP Server : Enabled

Lease time : Forever

DHCP Server

Start IP : 192.168.0.100
End IP : 192.168.0.200
Domain name :
Moet ik zelf het IP-adres op de router veranderen naar het vaste IP adres dat telenet mij heeft toegewezen? Ik had dit al eens geprobeerd, maar dan geraakte ik helemaal niet meer op de router. Maar misschien moet ik dan ook de range van de DHCP veranderen?

Als ik dan terug bij tabblad Internet op "renew" druk, geeft hij: "Dynamic IP renew successfully.
" met een knopje "ok". Maar er is niets gewijzigd. Indien de router wel goed het statisch IP-adres krijgt van telenet, kan ik dus niet meer op de router.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hier stond wat maar
laat maar .... je laat de helft weg

vraag .. is je mac van de router hetzelfde als die van de pc die werkt

def gateway 0.0.0.0. is domweg fout

edit: niet onnodig je topic omhoog kicken als ej wat wil veranderen gebruik dan de edit knop

>>>Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

[ Voor 220% gewijzigd door Fish op 13-11-2007 21:14 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
@soulrider: bij mijn telenet staat alles goed.

@ arvidbeheerder: heb ik al eens geprobeerd, maar de fabrieksinstellingen werkten ook niet. De helpdesk van sitecom heb ik gisteren gecontacteerd, maar nog niets terug gekregen.

Ik heb ook het vermoeden dat bij mijn router ergens iets zal gesprongen zijn, hij is nog in garantie, dus da's geen probleem. Maar dan ben ik hem waarschijnlijk wel een paar weken kwijt(Mediamarkt), en da's wel een probleem. Dan moet ik tussentijds toch iets aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Let op, de ping werkt enkel als ik niet op de router geconnecteerd ben. Dus die default gateway is enkel 0.0.0.0 omdat de router volgens mij zelf geen connectie maakt.
De heren van telenet kunnen echter wel pingen naar het vast adres dat ze hebben toegewezen(als ik de router uiteraard op de modem aansluit).

Verwijderd

Topicstarter
mac is niet hetzelfde. Er is geen enkele pc die werkt als ik aansluit op de router. Enkel als ik aansluit op de modem(maar dat is dus maar 1 tegelijkertijd) heb ik internet.

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:52:
[...]
(en voor de schijf extern bereikbaar te maken is het nog altijd poortjes doorsturen en schijf 't gemakkelijkshalve een vast ip-adres geven)
En wat voor een vast ip-adres zou dat dan moeten zijn? Als het zo zou werken heb ik daar ook geen probleem mee hoor. De poort op de router doet al forwarding.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens dan moet het IP-adres van de router zelf toch nog steeds worden gebruikt om te ftp-en? En als dat dynamisch is, werkt het dus niet zo geweldig. Of kan dit ook op basis van Mac-adres of zo?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
lees je even in in de FAQ hier zodat je het verschil leert tussen interne en externe connectie en bijhorende ip adressen ;)
(en de edit knop is er ter voorkoming dat je 5 posts onder elkaar zet :+ )

Je hebt een probleem met configuratie tussen je router en je computers.
koppel die router van je modem, maar laat je pc's aangesloten op de router
krijg je dan wel juiste ip-adressen ?
kan je vanaf 1 der pc's dan wel op de router ?

als dat allemaal werkt dan zit het mis in het "relay'en" van de dns-gegevens van je computer naar de dns-servers van telenet door je router.
(krijg je een standaard gateway op je computers ? - dat zou het interne ip-adres moeten zijn van je router.)

mocht nix werken: resetten, handleiding erbij pakken en eens helemaal opnieuw beginnen.
(want routers forwarden standaard geen poorten naar een interne ftp of andere share, en na een reset en opnieuw instellen weet je ook zekers dat alle instellingen terug juist/default staan wat zelden fout is)
dus resetten en je connectie's zelf terug instellen, dan pas beginnen te spelen met portforwarden en niet alles forwarden naar je NAS (enkel de ftp of http-poort)
Pagina: 1