Niemand heeft me nog precies kunnen vertellen wat die hoge piep in je oor nou precies is (die ik overigens altijd heb), vooral als je uit de disco komt.
Het is het 'geluid' dat afstervende gehoorzenuwen maken. Als je een fluittoon in je oor hebt na aan veel herrie te zijn blootgesteld weet je heel zeker dat er op dat moment doofheid aan het optreden is. Het goede nieuws is dat het niet eindeloos door kan gaan. Het slechte nieuws is: Het is onherstelbaar.
Het komt niet alleen bij discogangers voor. De meest voorkomende 'verwonding' bij motorrijders is lawaaidoofheid door windgeraas.
Het komt niet alleen bij discogangers voor. De meest voorkomende 'verwonding' bij motorrijders is lawaaidoofheid door windgeraas.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Anoniem: 3527
Betekent dit dat elk discobezoek slecht voor je oren is? (uiteraard als je oren piepen)
Overigens zijn er discotheken waar de muziek hard staat en ik toch nooit piepende oren heb. Komt dit door verschil in kwaliteit speakers?
En zo ja, zouden hier dan niet eens wettelijke eisen voor moeten komen die een discotheek verplichten een goede installatie neer te zeten?
Overigens zijn er discotheken waar de muziek hard staat en ik toch nooit piepende oren heb. Komt dit door verschil in kwaliteit speakers?
En zo ja, zouden hier dan niet eens wettelijke eisen voor moeten komen die een discotheek verplichten een goede installatie neer te zeten?
Het zijn toch beschadigde "haartjes" die door hun beschadiging constant een signaal afgeven?
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Mijn favorite KNO arts stelt heel simpel dat:
Herrie -> piep -> doof (dover)
En ja, er zijn grenzen aan wat wel en niet mag in een disco. De Arbo wet houdt zich daar mee bezig. Van disco's weet ik het niet precies, maar bij motorrijden (komt aardig overeen met de herrie, je oren hebben geen voorkeur voor mooi en lelijk geluid) geld dit:
En ja, er zijn grenzen aan wat wel en niet mag in een disco. De Arbo wet houdt zich daar mee bezig. Van disco's weet ik het niet precies, maar bij motorrijden (komt aardig overeen met de herrie, je oren hebben geen voorkeur voor mooi en lelijk geluid) geld dit:
Dit zijn de belastingen per dag. En het telt niet op maar het is of/of/of. Dus als je 1 minuut 140 gereden hebt, mag je nog maar 10 minuten 100. Alle motoragenten en andere serieuze motorrijders dragen dus ook speciaal aangemeten gehoorbescherming. Een slimme DJ trouwens ook. Er zitten speciale filters in waardoor het bv wel mogelijk blijft om een gesprek te voeren.http://www.alpine.nl/toon volledige bericht
80 dB is de veilige grens. Windruis leidt tot definitieve gehoorbeschadiging. Voorkom dat door goede gehoorbescherming.
De wettelijke grens waarboven gehoorbescherming in het bedrijfsleven beschikbaar moet zijn, is 80 decibel (dB). Windruis tijdens motorrijden veroorzaakt gevaarlijke lawaai-overlast. Officiële metingen van de Rijkspolitie bij gebruik van een goede helm leverden het volgende op:
snelheid windruis max. belastingtijd
100 km/u 94 dB 15 minuten!
120 km/u 98 dB 7 minuten!
140 km/u 102 dB 3 minuten!
Anoniem: 6072
Hier heb ik lang geleden eens een topic over gehad. Alleen toen weinig reacties op gehad. Misschien nu meer kans...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/41364
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/41364
uhm.. dit is dus inderdaad teken van gehoorbeschadiging.. maar dit is dus NIET onherstelbaar!.. als je je oren genoeg rust gunt daarna herstellen die trilhaartjes zich...
De trilhaarjes kunnen herstellen. Maar de fluittoon is de waarschuwing dat je echt op het kantje zit. En herhaling is zeker een probleem.
Hier een stukje van een site die zich met arbo regels bezig houdt:
Hier een stukje van een site die zich met arbo regels bezig houdt:
http://www.amd.utwente.nl/themas/arbo/geluid.shtml
Hoe hard klinkt 80 dB(A)?
Als u hard moet praten om u op een normale gespreksafstand van ongeveer een meter verstaanbaar te maken, dan kunt u er zeker van zijn dat het geluid schadelijk is. Ook het optreden van oorsuizen en het blijven horen van een fluittoon wijzen erop dat het lawaainiveau te hoog is (geweest).
Anoniem: 20737
Ik weet niet beter of die piep is er gewoon al vanaf dat ik weet dat ik kan horen en die gaat dus ook never nooit meer weg. Dus onherstelbaar zou ik het zeker willen noemen ja anders had ik er allang wat aan gedaan
:P:P
:P:P
Ik heb die piep ook constant in mijn oren ik hoor het normaal niet maar als het heel stil is wel. Maar als ik uit de kroeg kom is het extreem hard.
Anoniem: 958
Ik hoor ook wel eens een hoge pieptoon, maar dan niet als ik uit de disco kom (Ik kom er haast nooit IN), maar gewoon op willekeurige momenten. Soms als er een stilte valt, maar 't kan ook opeens komen zonder dat het stil is. Het gaat meestal ook vrij snel weer weg. Dit lijkt me een andere oorzaak hebben dan afsterven van de gehoorzenuw...
Wat een onzin zeg. Zo simpel zit het dus echt niet. Ik geloof dat het piepen wordt veroorzaakt door zich herstellende cellen, maar pin me er niet op vast.Mijn favorite KNO arts stelt heel simpel dat:
Er is wel eens een studie gedaan naar het verband tussen harde muziek en gehoorschade. Eerste gedachte die bij je opkomt is dat dat verband overduidelijk aanwezig is. Maar toch konden ze geen verband vinden tussen mensen die regelmatig naar geluidsniveaus luisterden van 100dBspl en meer (met een discman) en gehoorschade op korte termijn.
Wel heb ik al vaak gehoord dat er ook een lange termijn effect is.
Het is maar hoe je het ziet. Natuurlijk is het beter voor het gehoor van hem, alleen is het wel zo dat de gehoorberscherming het geluid dat hij waarneemt, verandert. En hij zal het geluid aanpassen tot hij het goed vind klinken, wat dus voor de bezoeker niet goed klinkt. Natuurlijk geldt hetzelfde als de DJ een dip heeft in z'n audiospectrum.Een slimme DJ trouwens ook
Nee, het heeft denk ik niks te maken met de kwaliteit van de speakers. Wel is het zo dat de verschillende frequenties ook verschillende effecten hebben. Twee jaar geleden op de Mega Music Dance Experience had Ampco het geluid gedaan (ben er nog steeds lyrisch overOverigens zijn er discotheken waar de muziek hard staat en ik toch nooit piepende oren heb. Komt dit door verschil in kwaliteit speakers?
Een andere keer stond ik in een kroeg, en er hing een geluidssysteem dat erg slecht afgeregeld was: veel te veel hoge tonen. Binnen een minuut was mijn gehoor aangepast en klonk alles dof.
Dat is nou eens een goed ideeEn zo ja, zouden hier dan niet eens wettelijke eisen voor moeten komen die een discotheek verplichten een goede installatie neer te zeten?
Jag
Anoniem: 6927
ik krijg gewoon soms overdags een piep in mijn oor, maar ik heb nooit muziek hard etc
of tenminste, had
maar toch kreeg ik zomaar af en toe die piep in mijn oor
en het vreemde was dat ik hem laatst gewoon weg kon redeneren!
of tenminste, had
maar toch kreeg ik zomaar af en toe die piep in mijn oor
en het vreemde was dat ik hem laatst gewoon weg kon redeneren!
Ik heb ook constant een piep in mijn oren..
ik merk het vooral s ochtends als ik in bed lig en het stil is.
Gewoon een constante pieptoon...
Ik zou niet kunnen vertellen waar het vandaan komt, mischien van de houseparties die ik heb bezocht.
ik merk het vooral s ochtends als ik in bed lig en het stil is.
Gewoon een constante pieptoon...
Ik zou niet kunnen vertellen waar het vandaan komt, mischien van de houseparties die ik heb bezocht.
- NAC Breda -
Toch interresant,
ik ben geen discobezoeker maar ik hoor ook een (Heeel lichte) pieptoon als het stil is...
Maar... ik rij motor
ik ben geen discobezoeker maar ik hoor ook een (Heeel lichte) pieptoon als het stil is...
Maar... ik rij motor

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Anoniem: 15043
Ik heb het zelf ook behoorlijk vaak als ik ben uitgeweest. De laatste tijd wordt het minder.
Kan het niet zijn dat je die piep voor een deel blijft horen maar je hersenen die wegfilteren ofzo?
Kan het niet zijn dat je die piep voor een deel blijft horen maar je hersenen die wegfilteren ofzo?
Anoniem: 22214
Ik zag, dat er ergens in dit forum een URL werd vermeld van onze pagina over dit onderwerp (oorsuizen). Vreemd genoeg is dit een URL dat binnenkort wordt toegewezen aan een Spaanse vertaling. Het is N.B. een internet-adres in Colombia ! Ons juiste adres, voor de Nederlandse versie van deze informatie is
http://www.tinnituspage.org/nederlands.htm
Wel aardig om dit forum te lezen. Lawaai is een veelvoorkomende oorzaak van slechthorendheid, maar er is slechts weinig aandacht voor de overige gevolgen van lawaai op het gehoor, zoals tinnitus (oorsuizen)
Onze pagina krijgt dan ook veel bezoek.
Veel meer dan wij zelf verwacht hadden.....
Wel aardig om dit forum te lezen. Lawaai is een veelvoorkomende oorzaak van slechthorendheid, maar er is slechts weinig aandacht voor de overige gevolgen van lawaai op het gehoor, zoals tinnitus (oorsuizen)
Onze pagina krijgt dan ook veel bezoek.
Veel meer dan wij zelf verwacht hadden.....
Ok, dus wat ik begrijp is dat de piep een invulling is van de frequentie die je niet meer kunt horen, vergelijkbaar met een amputatie van een arm die je nog steeds schijnt te voelen.
Het rare is dat ik bij een gehoortest via mijn soundblaster een frequentie van 21000Hz nog kan waarnemen!
Het rare is dat ik bij een gehoortest via mijn soundblaster een frequentie van 21000Hz nog kan waarnemen!
Anoniem: 22222
Als je goed leest (en ook als je niet goed leest !), dan staat er: "Sommige artsen maken voor dit verschijnsel een vergelijking met de zgn. fantoompijnen, zoals die voorkomen bij patienten die een amputatie hebben ondergaan. Ook zij nemen iets waar, dat er feitelijk niet (meer) is."
Ikzelf vind dat niet zo'n gekke gedachte, maar schrijf niet voor niets: "sommige artsen", want zoals dat heet: "de geleerden zijn het er niet over eens...."
Overigens, bij gehoorschade door lawaai, is meestal het gebied tussen bijvoorbeeld 4 en 6 kHz veel meer aangetast dan de hogere frequenties. Dit is nl. het gebied waarop het menselijk oor normaal gesproken het meest gevoelig is (dus ook voor beschadiging).
In een dergelijk geval kun je dus (veel) hogere frequenties soms nog wel goed horen.
Ikzelf vind dat niet zo'n gekke gedachte, maar schrijf niet voor niets: "sommige artsen", want zoals dat heet: "de geleerden zijn het er niet over eens...."
Overigens, bij gehoorschade door lawaai, is meestal het gebied tussen bijvoorbeeld 4 en 6 kHz veel meer aangetast dan de hogere frequenties. Dit is nl. het gebied waarop het menselijk oor normaal gesproken het meest gevoelig is (dus ook voor beschadiging).
In een dergelijk geval kun je dus (veel) hogere frequenties soms nog wel goed horen.
Je kan dit goed laten testen bij een arts. (audioloog
)
Mijn vader heeft precies hetzelfde en dat is inderdaad getest als zijnde tinnitus. Verder krijg je dan een beter inzicht in de frequentiebereiken die bij jou goed en slecht zijn en tevens of er een verschil is tussen je linker- en rechteroor.
Het kost je niet veel en het levert je veel informatie op ! Doen dus.
Mijn vader heeft precies hetzelfde en dat is inderdaad getest als zijnde tinnitus. Verder krijg je dan een beter inzicht in de frequentiebereiken die bij jou goed en slecht zijn en tevens of er een verschil is tussen je linker- en rechteroor.
Het kost je niet veel en het levert je veel informatie op ! Doen dus.
Laat ik nu de uitspraak van een motorrijdende KNO arts eerder geloven dan die van jouwOp dinsdag 13 februari 2001 20:04 schreef Jag het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Zo simpel zit het dus echt niet. Ik geloof dat het piepen wordt veroorzaakt door zich herstellende cellen, maar pin me er niet op vast.
Het is maar hoe je het ziet. Natuurlijk is het beter voor het gehoor van hem, alleen is het wel zo dat de gehoorberscherming het geluid dat hij waarneemt, verandert. En hij zal het geluid aanpassen tot hij het goed vind klinken, wat dus voor de bezoeker niet goed klinkt. Natuurlijk geldt hetzelfde als de DJ een dip heeft in z'n audiospectrum.
Het probleem is natuurlijk dat je daar al dik in de gevarenzone zit. En als er 100000 trilharen zijn aangetast, en er kunnen zich 99000 herstellen merk je er niet veel van. Maar doet dat maar eens een jaar lang elke week. Dan ben je er toch veel kwijt.
De goede ottoplastieken die een DJ zou kunnen dragen tasten het geluid niet veel aan. Ze verzwakken als het goed is alle frequenties even veel. Dus wat de DJ hoort is precies hetzelfde als de bezoeker, alleen minder hard. Hij zou hetzelfde horen als hij het volume terug schroefde. En als hij echt goed is maakt het niets uit, want dan corrigeert hij er voor. Wat dacht je dat mensen in een symfonie orkest deden? Die corrigeren doorlopend voor het feit dat het geluid in de zaal anders over komt dan op het podium.
Ze kunnen trouwens van alles met die filters. Ik draag speciale voor op de motor. Ik kan een gewoon gesprek met je voeren, maar wind geraas en gefluit zijn weg. Maar die dingen zijn bv niet goed geschikt om mee te slapen. Daar zijn andere filters voor. Die dempen meer algemeen, maar iets minder diep.
Waarschijnlijk kan je sb het geluid niet produceren en converteert 'ie het naar een lagere freq bij het omzetten naar analoog, of hoor jij resonantie geluid wat door dat hoge geluid wordt geproduceert..Op dinsdag 13 februari 2001 23:47 schreef Mastermind het volgende:
Ok, dus wat ik begrijp is dat de piep een invulling is van de frequentie die je niet meer kunt horen, vergelijkbaar met een amputatie van een arm die je nog steeds schijnt te voelen.
21kHz horen lijkt me sterk.. ik denk dat de gehoorgrens voor mensen boven de 13 ergens tussen de 19kHz en 15-20Hz ligt.. alles daar onder voel je alleen maar, en alles daarboven kun je alleen waarnemen door het horen van resonantie geluiden.. (waarnemen is NIET het zelfde als 'de toon horen'.. met waarnemen bedoel ik alleen dat je kan aangeven wanneer dat hoge geluid er is)
my five cents..
(dat piepende geluid zou ook geluid kunnen zijn wat door je oren wordt geproduceerd tijdens het herstel process van de trilhaartjes, of gewoon omdat je oor daar zin in heeft :)[/discovery-channel])
Of houdt het op je speakers die het niet helemaal zuiver weer geven, er zal wel iets anders meetrillen danOp woensdag 14 februari 2001 13:03 schreef cappie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kan je sb het geluid niet produceren en converteert 'ie het naar een lagere freq bij het omzetten naar analoog, of hoor jij resonantie geluid wat door dat hoge geluid wordt geproduceert..
21kHz horen lijkt me sterk.. ik denk dat de gehoorgrens voor mensen boven de 13 ergens tussen de 19kHz en 15-20Hz ligt.. alles daar onder voel je alleen maar, en alles daarboven kun je alleen waarnemen door het horen van resonantie geluiden.. (waarnemen is NIET het zelfde als 'de toon horen'.. met waarnemen bedoel ik alleen dat je kan aangeven wanneer dat hoge geluid er is)
my five cents..
(dat piepende geluid zou ook geluid kunnen zijn wat door je oren wordt geproduceerd tijdens het herstel process van de trilhaartjes, of gewoon omdat je oor daar zin in heeft :)[/discovery-channel])
Anoniem: 16195
Heb oko wel eens dat ik bijv. gewoon zit te lezen in een aardig stille kamer en dat er dan ook een piep in m'n oor komt, en dat gelid sterft dan oko weer af na een tijdje, is dat hetzelfde?
Wat die KNO arts doet is quasi-rationeel alles versimpelen. Natuurlijk is het zo dat herrie gehoorbeschadiging kan veroorzaken, het is alleen echt niet zo dat je kan stellen dat alle herrie onherstelbare schade veroorzaakt, en dat beweert hij wel.Op woensdag 14 februari 2001 09:01 schreef Ortep het volgende:toon volledige bericht
[..]
Laat ik nu de uitspraak van een motorrijdende KNO arts eerder geloven dan die van jouw
Het probleem is natuurlijk dat je daar al dik in de gevarenzone zit. En als er 100000 trilharen zijn aangetast, en er kunnen zich 99000 herstellen merk je er niet veel van. Maar doet dat maar eens een jaar lang elke week. Dan ben je er toch veel kwijt.
De goede ottoplastieken die een DJ zou kunnen dragen tasten het geluid niet veel aan. Ze verzwakken als het goed is alle frequenties even veel. Dus wat de DJ hoort is precies hetzelfde als de bezoeker, alleen minder hard. Hij zou hetzelfde horen als hij het volume terug schroefde. En als hij echt goed is maakt het niets uit, want dan corrigeert hij er voor. Wat dacht je dat mensen in een symfonie orkest deden? Die corrigeren doorlopend voor het feit dat het geluid in de zaal anders over komt dan op het podium.
Ze kunnen trouwens van alles met die filters. Ik draag speciale voor op de motor. Ik kan een gewoon gesprek met je voeren, maar wind geraas en gefluit zijn weg. Maar die dingen zijn bv niet goed geschikt om mee te slapen. Daar zijn andere filters voor. Die dempen meer algemeen, maar iets minder diep.
Over de gehoorbescherming van de DJ, ik snap ook wel dat een perfecte gehoorbescherming het geluid alleen maar zachter maakt. Alleen bestaan perfecte gehoorberscherming niet. Ook al zou de beschermer zelf perfect vlak verzwakken, dan nog heb je de beengeleiding, waardoor je pieken zult krijgen in het waargenomen geluid.
En hoe kan een DJ nou corrigeren als zijn gehoor verkeerd waarneemt:? Ik snap die uitspraak niet, en hetzelfde voor het symphonieorkest.
Jag
Omdat een ECHT goede DJ weet wat er verandert aan het geluid. Hij luistert een keer met en een keer zonder oordoppen en HOPPA hij weet wat hij doen moet. Hetzelfde in een symfonie orkest. Als jij in de zaal zit, hoor je alle instrumenten in de juiste verhouding wat maat en sterkte betreft. Die jongens moeten gelijk spelen voor de mensen in de zaal. Maar dat doen ze helemaal niet voor hun eigen gevoel. Een violist die helemaal aan de rechterkant van het podium zit, hoort het geluid van de bas helemaal links met enige vertraging. Als hij door voor zou corrigeren loopt het helemaal uit de hand. Want de man met de bas doet dan hetzelfde. En dan gaan ze op elkaar wachten. En als je rechts buiten in dat orkest zit, hoor jij je eigen viool veel te sterk en hoor je de picolo bijna niet. En toch kunnen ze het, het zijn nl vakmensen.Op vrijdag 16 februari 2001 03:46 schreef Jag het volgende:
[..]
En hoe kan een DJ nou corrigeren als zijn gehoor verkeerd waarneemt:? Ik snap die uitspraak niet, en hetzelfde voor het symphonieorkest.
Een goede violist kan nog veel meer dingen corrigeren. Een viool heeft maar 4 snaren. Daar maakt de violist al die verschillende muziek mee. Als er eentje springt, dan zou hij niet kunnen doorspelen. Want het klinkt immers anders. Niet alleen omdat er een snaar niet is, maar ook de andere gaan daardoor iets anders klinken. Maar toch kan hij doorspelen. Hij transponeert het stuk en in de zaal merk je er nauwelijks wat van.
Ik ben 1 juli naar Ozzfest geweest, sindsdien heb ik een pieptoon in mijn linkeroor, Constant. De dokter zei, jammer voor je: hopen dat ie over een maand weg is. Nu is het een maand verder, en de piep is net zo erg, misschien zelfs iets harder. Maar er is hier dus niets aan te doen?
Idd. Het enige wat je kunt doen is harde muziek vermijden en voortaan oordopjes (bv Ohropax) indoen als je naar de disco gaat.Op woensdag 10 juli 2002 16:46 schreef JossyJosbourne het volgende:
Ik ben 1 juli naar Ozzfest geweest, sindsdien heb ik een pieptoon in mijn linkeroor, Constant. De dokter zei, jammer voor je: hopen dat ie over een maand weg is. Nu is het een maand verder, en de piep is net zo erg, misschien zelfs iets harder. Maar er is hier dus niets aan te doen?
Een ander belangrijk punt is dat je niet te veel aan de piep moet denken. Hoe meer je je focust op de piep, hoe harder die lijkt. De ervaring van veel mensen is dat de tinnitus als je er niet teveel aandacht aan schenkt vanzelf naar de achtergrond verdwijnt. Als je je echter veel zorgen gaat maken, dan zal de piep luider lijken.
[offtopic zeikmode]
Graag uitleg 
* blackangel denkt: "Eindelijk ff een keertje modje pesten"
[/offtopic zeikmode]
[ontopic]
Zelf heb ik hier ook wel eens last van, maar (vreemd genoeg?) alleen als ik in een hele stille ruimte zit. Zelf kom ik nooit in een kroeg, maar zit soms wel achter op een motor (motor rulez. M'n ouders hebben er 1
).
Ik heb overigens wel een slecht gehoor (ik hoor overigens wel bijna alle dingen die iedereen hoort, maar het is slechter dan gemiddelt). Ik weet niet precies welke frequentie van mij minder zijn maar heb ik snelller kans op doofheid als ik vaker dit soort piepjes hoor?
BTW die pagina kan ik niet goed genoeg lezen door mijn engelse kwaliteiten. (komt weer door m'n gehoor). Staat daar iets op in verband met mijn vraag en zou iemand dan het antwoord kunnen vertalen? Alvast bedankt.
[/ontopic]
Op dinsdag 13 februari 2001 20:04 en op vrijdag 16 februari 2001 03:46 schreef Jag het volgende:
Vanalles en (heel belangrijk):
Jag
Beetje tegenstrijdig he. En ik dacht altijd maar dat de moderators alles wisten (overigens niet persoonlijk bedoelt). Of mag je wel groeten in W&L. Of mogen alleen moderators groeten...[topic=309815/1/50]
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
[/offtopic zeikmode]
[ontopic]
Zelf heb ik hier ook wel eens last van, maar (vreemd genoeg?) alleen als ik in een hele stille ruimte zit. Zelf kom ik nooit in een kroeg, maar zit soms wel achter op een motor (motor rulez. M'n ouders hebben er 1
Ik heb overigens wel een slecht gehoor (ik hoor overigens wel bijna alle dingen die iedereen hoort, maar het is slechter dan gemiddelt). Ik weet niet precies welke frequentie van mij minder zijn maar heb ik snelller kans op doofheid als ik vaker dit soort piepjes hoor?
BTW die pagina kan ik niet goed genoeg lezen door mijn engelse kwaliteiten. (komt weer door m'n gehoor). Staat daar iets op in verband met mijn vraag en zou iemand dan het antwoord kunnen vertalen? Alvast bedankt.
[/ontopic]
Kijk eens naar de datumOp woensdag 10 juli 2002 17:52 schreef blackangel het volgende:
[offtopic zeikmode]
[..]
[..]
Beetje tegenstrijdig he. En ik dacht altijd maar dat de moderators alles wisten (overigens niet persoonlijk bedoelt). Of mag je wel groeten in W&L. Of mogen alleen moderators groeten...Graag uitleg
[/offtopic zeikmode]
Overigens heb ik er zelf altijd maar weinig last, maar dat komt misschien omdat ik zelf een niet zo goed gehoor heb met veel oorsmeer. Ik versta mensen in kroeg sowieso niet (ook als anderen elkaar wel verstaan) dus misschien dat ik daardoor minder last heb.
Anoniem: 2430
Ben ik dan de enige die last heeft van een lage (hele lage) brom toon? Dat is btw alleen als het heel stil is.

ik weet niet of t hetzelfde is, maar in de volkskrant wetenschapsbijlage heeft er eens een artikel over gestaan (wel al 1 of 2 jaar geleden), over die brom dan.
Die piep vind ik wel mysterieus trouwens, je hoort iets dat er niet is.. maar dat kan niet.. dus moet het er wel zijn.. maar.. ????
Als het herstellen van je oorzenuwen is, hoe "klinkt" de rest van je lichaam dan als het ergens mee bezig is?
ik weet niet of t hetzelfde is, maar in de volkskrant wetenschapsbijlage heeft er eens een artikel over gestaan (wel al 1 of 2 jaar geleden), over die brom dan.
Die piep vind ik wel mysterieus trouwens, je hoort iets dat er niet is.. maar dat kan niet.. dus moet het er wel zijn.. maar.. ????
Als het herstellen van je oorzenuwen is, hoe "klinkt" de rest van je lichaam dan als het ergens mee bezig is?
Nou er zijn ook mensen die veel beter kunnen horen. Zij kunnen dat ook niet fatsoenlijk een CD luisteren, want zij horen constant "tikken", omdat het digitaal is en een frequentie gebruikt die zij kunnen horen!Op woensdag 14 februari 2001 13:03 schreef cappie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kan je sb het geluid niet produceren en converteert 'ie het naar een lagere freq bij het omzetten naar analoog, of hoor jij resonantie geluid wat door dat hoge geluid wordt geproduceert..
my five cents..
Analoog(platenspeler) is geen probleem voor ze.
Maar als het heel erg stil is, dan kun je het geluid toch ook gewoon denken? En dan ga je vanzelf geloven dat het een piep is.
En als je een tijd harde muziek hebt gehoord zijn die haartjes in je oor naar benden "gewaaid" die hebben tijd nodig om weer overeind te komen.
Niet gelijk permanente schade.
Kia Niro-EV 2024
Anoniem: 958
Je moet ook niet naar Ozzfest gaan. Veel te duur voor 1 dagOp woensdag 10 juli 2002 16:46 schreef JossyJosbourne het volgende:
Maargoed, om even serieus te reageren: erg vervelend voor je
Je kan er volgens mij (als het heel erg tegen zit) je hele leven mee blijven zitten... Ik heb wel eens gehoord dat sommige mensen denken dat Vincent van Gogh ook last van oorsuizingen gehad moet hebben en dat dat de reden was voor het afsnijden van zijn oor... Dusseuh sterkte...
Aan de andere kant heb ik vanochtend nog gekeken naar een medisch programma waarin ze lieten zien hoe bij een doof kind een apparaatje werd ingebracht waardoor hij weer dingen kan horen. Dus ze kunnen echt veel tegenwoordig.
Niet zo dramatisch man....Op vrijdag 12 juli 2002 02:13 schreef Sandalf het volgende:
[..]
Je kan er volgens mij (als het heel erg tegen zit) je hele leven mee blijven zitten... Ik heb wel eens gehoord dat sommige mensen denken dat Vincent van Gogh ook last van oorsuizingen gehad moet hebben en dat dat de reden was voor het afsnijden van zijn oor... Dusseuh sterkte...
Aan de andere kant heb ik vanochtend nog gekeken naar een medisch programma waarin ze lieten zien hoe bij een doof kind een apparaatje werd ingebracht waardoor hij weer dingen kan horen. Dus ze kunnen echt veel tegenwoordig.
Er zijn tienduizenden mensen in Nerderland met een tinnitus, bijna allemaal hebben ze er mee leren leven, en hebben ze er (geestelijk) nauwelijks last meer van.
Veel mensen met tinnitus hebben trouwens wel een uitstekend gehoor... De piep betekent niet dat je automatisch slechter kunt horen.
Nou Tool was KUT, ik ben zowiezo geen Tool fan maar bij Tool kreeg ik last van mijn oren, bij de andere bands niet. Vandaar.Op vrijdag 12 juli 2002 02:13 schreef Sandalf het volgende:
[..]
Je moet ook niet naar Ozzfest gaan. Veel te duur voor 1 dag. Hoe was Tool overigens?
Maargoed, om even serieus te reageren: erg vervelend voor je. Volgens mij heb je eerder last van 'oorsuizen' dan van tijdelijke gehoorproblemen als gevolg van harde muziek. De klachten zouden best getriggerd kunnen zijn door de harde muziek op Ozzfest, dat weet ik niet, maar ik denk dat er meer aan de hand is. Ik ben ook geen medicus, maar als het niet weg gaat zou ik er gewoon nog een keer mee langs de huisarts gaan...
Bij de huisarts ben ik al geweest maar die hoopte dat het over een maandje wel weg was. Het is inminddels 1.5 maand verder en hij is nog even erg. Slapen is soms moeilijk omdat ik op de piep ga concentreren en dan word ie oorverdovend. Dus ik heb er nog wel last van.
12 November wil ik naar een concert van Alice Cooper, daar zal de muziek natuurlijk ook hard zijn. Kan ik daar heen met gewone oordopjes? Van die huis-tuin-keuken kurken?
Als ik ben wezen oefenen met mijn band heb ik ook vaak last van piepen in mijn oren, maar als ik dit zo lees is dit geen echt probleem als het maar eens in de week is en niet zo heel erg lang (uur of twee) blijft piepen en dan al is weggeëbd? Of is het dan nog steeds erg slechts voor je oren op de langere termijn?
Ik heb namelijk serieuse plannen om oordoppen te kopen, maar goede, zoals mijn drummer heeft, kosten al snel meer dan 100 euro en dat is een hoop geld.
Ik heb namelijk serieuse plannen om oordoppen te kopen, maar goede, zoals mijn drummer heeft, kosten al snel meer dan 100 euro en dat is een hoop geld.
Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress
Ik heb ook wel eens las gehad van een piep in mijn oor, zonder naar harde muziek te luisteren ofzo. Later bleek dat de huid van mijn oor voor het trommelvlies geïrriteerd was(de dokter zij dat het kan komen door water in je oor tijdens bijv. het douchen). Het was binnen een week opgelost met oordruppels.
No plan survives first contact with reality.
Gelukkig is mijn gehoor niet zo goed als hier gesteld wordt, maar tonen tussen de 20K en 23K hoor ik ook nog wel. (speel weleens met een toongenerator. (voorheen school, nu op de TU).Op donderdag 11 juli 2002 11:19 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Nou er zijn ook mensen die veel beter kunnen horen. Zij kunnen dat ook niet fatsoenlijk een CD luisteren, want zij horen constant "tikken", omdat het digitaal is en een frequentie gebruikt die zij kunnen horen!
Analoog(platenspeler) is geen probleem voor ze.
Maar als het heel erg stil is, dan kun je het geluid toch ook gewoon denken? En dan ga je vanzelf geloven dat het een piep is.
En als je een tijd harde muziek hebt gehoord zijn die haartjes in je oor naar benden "gewaaid" die hebben tijd nodig om weer overeind te komen.
Niet gelijk permanente schade.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Heb er al jaren last van. Eerst mijn ene en later ook bij mijn andere oor.
Leuke was dat ik een test moest doen en de KNO-arts na afloop zei dat ik een "rottoon" hoorde.
Ik snapte in eerste instantie niet hoe hij kon horen wat ik hoorde. Bleek heel simpel. Ik kreeg ongeveer 50 signalen te horen. Degenen die ik niet hoorde waren gelijk aan de toon die ik constant hoor en hij kon die wel horen.
Overgaan doet het niet en ik heb het idee dat het alsmaar erger wordt. Bijkomend verschijnsel, ik heb nieuwe stopwoordjes "wat zeg je?".
Opa Dick is doof aan het worden.
Leuke was dat ik een test moest doen en de KNO-arts na afloop zei dat ik een "rottoon" hoorde.
Ik snapte in eerste instantie niet hoe hij kon horen wat ik hoorde. Bleek heel simpel. Ik kreeg ongeveer 50 signalen te horen. Degenen die ik niet hoorde waren gelijk aan de toon die ik constant hoor en hij kon die wel horen.
Overgaan doet het niet en ik heb het idee dat het alsmaar erger wordt. Bijkomend verschijnsel, ik heb nieuwe stopwoordjes "wat zeg je?".
Opa Dick is doof aan het worden.
ARME AOW’er
Anoniem: 27784
Boven een bepaald geluidsniveau wordt het gehoor wel degelijk (zeker) beschadigd, en herstellen doet het niet snel.Op vrijdag 16 februari 2001 03:46 schreef Jag het volgende:
[..]
Wat die KNO arts doet is quasi-rationeel alles versimpelen. Natuurlijk is het zo dat herrie gehoorbeschadiging kan veroorzaken, het is alleen echt niet zo dat je kan stellen dat alle herrie onherstelbare schade veroorzaakt, en dat beweert hij wel.
Als je een paar keer per week naar de disco gaat en er altijd/vaak met een piep in je oren uitkomt dan ben je goed op weg om je gehoor te verzieken. Naarmate je ouder wordt gaat het herstel langzamer.
Een DJ zonder gehoorbescherming is bezig zichzelf arbeids-ongeschikt te maken. Wat moet je met een (deels) dove DJ?
De ARBO wet gaat over personeel, niet over bezoekers. Een probleem is dat het volume -ergens- in de ruimte gemeten wordt, maar dat de geluidsdruk niet overal in de ruimte hetzelfde is.
Meet je midden in de ruimte op bvb 8 meter vd speakers 110dB, dan is het op 4 meter 116dB, op 2 meter 122dB en op 1 meter 128dB. Dat is dicht tegen de pijngrens (140dB), en ver over de 'beschadigings-grens'. Er staan altijd wel bezoekers pal voor de boxen.
Nog een oorzaak van gehoorbeschadiging in discotheken is het hard schreeuwen in elkaars oor om je verstaanbaar te maken..
Het zou m.i. goed zijn om een opstelling met meerdere boxen rondom verplicht te stellen, en dan zo dat niemand er vlak voor kan gaan staan (bvb vrij hoog aan de muur oid).
Op donderdag 11 juli 2002 10:56 schreef Toto Skilatschi het volgende:
Ben ik dan de enige die last heeft van een lage (hele lage) brom toon? Dat is btw alleen als het heel stil is.
Je hoort wat als een of meerdere trilhaartjes/gehoorzenuwen een signaal afgeven. Normaal gesproken wordt dat signaal veroorzaakt door trillende lucht, maar het kan ook het gevolg zijn ve defect. Dan hoor je dus idd iets dat er niet is.
Anoniem: 60210
Er is een (o.a. Nederlands-talige) site over dit soort problemen.
Het schijnt dan toch regelmatig voor te komen.
Het adres is:
Ik heb er zelf ook, in beperkte mate last van. Ook ik hoor iets minder dan "de schepper"
het bedoeld heeft.
Ik weet wel, dat rust -zeker voor je oren- altijd goed is. Ik heb zelf wel van die dure gehoorbeschermers laten maken. Ze worden op maat gemaakt, en dempen het geluid over het gehele frequentie-spectrum ongeveer evenveel. Daardoor blijft de muziek toch goed te genieten, en wordt het niet te dof.
Hans
Het schijnt dan toch regelmatig voor te komen.
Het adres is:
Ik heb er zelf ook, in beperkte mate last van. Ook ik hoor iets minder dan "de schepper"
Ik weet wel, dat rust -zeker voor je oren- altijd goed is. Ik heb zelf wel van die dure gehoorbeschermers laten maken. Ze worden op maat gemaakt, en dempen het geluid over het gehele frequentie-spectrum ongeveer evenveel. Daardoor blijft de muziek toch goed te genieten, en wordt het niet te dof.
Hans
Anoniem: 15368
Godverdomme!
Een piep in je oor lijkt me gewoon rampzalig!!
Aan de ene kant wil ik wel graag in een band, maar aan de andere kant denk ik, na het lezen van dit soort verhalen..... laat maar zitten.
Dan speel ik liever gitaar voor mezelf, op m'n kamer, met een niet schadelijk volume.
Het verrotte aan deze maatschappij en dit leven vind ik dus dat je lichaam naar de tering gaat van alles wat je doet.
Ik leef mee met jullie personen die pieps hebben. Maar met mijn inzicht in de huidige wetenschap kan ik jullie wel garanderen dat jullie hier niet je hele leven mee blijven rondlopen, omdat ergens in jullie lifetime heus wel een manier komt om je oorhaartjes te regenereren. Regeneratie is iets waar de wetenschap vooral in deze tijd bovenop duikt, omdat de mogelijkheden hiermee onbegrensd zijn.
Het kan alleen nog gerust twee decennia duren. Een schrale troost... maar toch.
Sterkte!
Een piep in je oor lijkt me gewoon rampzalig!!
Aan de ene kant wil ik wel graag in een band, maar aan de andere kant denk ik, na het lezen van dit soort verhalen..... laat maar zitten.
Dan speel ik liever gitaar voor mezelf, op m'n kamer, met een niet schadelijk volume.
Het verrotte aan deze maatschappij en dit leven vind ik dus dat je lichaam naar de tering gaat van alles wat je doet.
Ik leef mee met jullie personen die pieps hebben. Maar met mijn inzicht in de huidige wetenschap kan ik jullie wel garanderen dat jullie hier niet je hele leven mee blijven rondlopen, omdat ergens in jullie lifetime heus wel een manier komt om je oorhaartjes te regenereren. Regeneratie is iets waar de wetenschap vooral in deze tijd bovenop duikt, omdat de mogelijkheden hiermee onbegrensd zijn.
Het kan alleen nog gerust twee decennia duren. Een schrale troost... maar toch.
Sterkte!
Komt toch ook wel eens als je verkouden bent / wordt??
Teminste dat heb ik eens gehoort van m`n moeder.. maar ja.. die zegt wel vaker wat
Teminste dat heb ik eens gehoort van m`n moeder.. maar ja.. die zegt wel vaker wat
Voila, een link naar human inner ear cell regeneration:
http://depts.washington.edu/hearing/Hair%20Cells.html
Codin, niet overdrijven hè, als je in een band gaat koop je dus gewoon oorbeschermers en dan heb je geen probleem. Of je zorgt dat je drummer alleen percussie-instrumenten bespeelt, dan is alles op acceptabel volume te zetten. Of geen drummer, dan heb je sowieso geen probleem.
Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress
Overdrijven.....Op zaterdag 13 juli 2002 19:42 schreef Oogst het volgende:
Codin, niet overdrijven hè, als je in een band gaat koop je dus gewoon oorbeschermers en dan heb je geen probleem.
Ik lees over Internet veel verhalen van mensen die gehoorschade oplopen in bands. Vind je het gek dat ik voorzichtig ben?
Ik brand nog eerder in de hel dan dat ik zowaar meehelp aan de exponentiele aftakeling van mijn menselijke lichaam.
Waaruit blijkt dat gehoorbeschadiging bij mensen -niet- uit zichzelf herstelt:Op zaterdag 13 juli 2002 18:43 schreef Codin het volgende:
Voila, een link naar human inner ear cell regeneration:
"The obvious implications for humans are that we may discover how to restore hearing and balance disorders in the next decade or two."
What Are The Implications For Humans?
I think the most important implication is that now, for the first time in history, there are teams of investigators world-wide examining the possibility that hair cell regeneration can be induced in the mammalian and, more specifically we hope, the human inner ear. The obvious implications for humans are that we may discover how to restore hearing and balance disorders in the next decade or two. Current therapies for hearing impairment (hearing aids and cochlear implants), while useful, cannot fully alleviate hearing deficiencies, and there are virtually no therapies for chronic balance disorders.
Ehm... dat stukje geeft *niet* bepaald weer waarom het zo is dat gehoorbeschadiging bij mensen niet regenereert.Op zondag 14 juli 2002 11:38 schreef BadRespawn het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat gehoorbeschadiging bij mensen -niet- uit zichzelf herstelt:
.....
Anoniem: 4521
ik denk dat het te maken heeft met hoe gevoelig je oorzenuwen zijn, als je niets hoort 'zoeken' ze naar geluid en dan hoor je een rare pieptoon. Zoiets hoor je, denk ik , ook als je uit de disco komt.
100 euro veel geld?Op vrijdag 12 juli 2002 19:55 schreef Oogst het volgende:
Als ik ben wezen oefenen met mijn band heb ik ook vaak last van piepen in mijn oren, maar als ik dit zo lees is dit geen echt probleem als het maar eens in de week is en niet zo heel erg lang (uur of twee) blijft piepen en dan al is weggeëbd? Of is het dan nog steeds erg slechts voor je oren op de langere termijn?
ik zou zo 1000 euro neerlegen om van de piep in mijn oor af te komen...
Nou, ik heb dus een blijvende piep in mijn oor, maar volgens mij word ie wel heeeeel langzaam minder hard. Soms kom ik er s'avonds wanneer ik in bed lig er pas achter dat ie er nog is, maar dan is ie wel hard. (Ik heb em nu bijna 2 maanden)
Maar ik wil 12 November naar een concert van Alice Cooper, daar zal de muziek natuurlijk ook hard zijn. Kan ik daar heen met gewone oordopjes? Van die huis-tuin-keuken kurken?
Maar ik wil 12 November naar een concert van Alice Cooper, daar zal de muziek natuurlijk ook hard zijn. Kan ik daar heen met gewone oordopjes? Van die huis-tuin-keuken kurken?
Ik heb dit ook een aantal weken gehad. Toen kreeg ik door dat het vooral bij het tv kijken was. Sinds ik een nieuwe TV heb, is het over. Rarara.
Dat is gewoon een hoog frequente piep die van je beeldscherm afkomt. Of hij stond altijd te hard
Dan kun je gewoon goed hoge tonen horen.boppert schreef op 12 augustus 2002 @ 09:08:
Ik heb dit ook een aantal weken gehad. Toen kreeg ik door dat het vooral bij het tv kijken was. Sinds ik een nieuwe TV heb, is het over. Rarara.
(En de ene TV piept meer dan de ander)
Ik weet ook van een afstand of een TV aanstaat, zonder dat ik het geluid uit de speakers hoor, of de flikkeringen van de beeldbuis. Gewoon van de piep die de beeldbuis geeft. De meeste mensen horen die piep geloof ik niet, en daarmee hebben ze best geluk.
Ik hoor namelijk best veel piepen, beeldbuizen, tl-buizen, en nog wel andere electrische apparatuur.
Ja inderdaad die piep hoor ik ook.wicher schreef op 12 augustus 2002 @ 12:51:
[...]
Ik hoor namelijk best veel piepen, beeldbuizen, tl-buizen, en nog wel andere electrische apparatuur.
Maar verder is het volkomen normaal dat een mens in volledige stilte nog suizing hoort. Dat is namelijk het bloed dat door het gehoororgaan gepompt wordt.
ja dat hoor ik ook heel vaak als ik 'snachts in mijn bed lig.ShadowrunR schreef op 12 augustus 2002 @ 17:17:
[...]
Ja inderdaad die piep hoor ik ook.
Maar verder is het volkomen normaal dat een mens in volledige stilte nog suizing hoort. Dat is namelijk het bloed dat door het gehoororgaan gepompt wordt.
soms als ik me erop ga concentreren kan ik er niet meer van slapen.
dan ga ik meestal maar een boek lezen, of nog beter even internetten (mijn case fans overstemmen het dan
You can't free a fish from water.
heb ik ook weleensAnoniem: 958 schreef op 13 februari 2001 @ 19:22:
Ik hoor ook wel eens een hoge pieptoon, maar dan niet als ik uit de disco kom (Ik kom er haast nooit IN), maar gewoon op willekeurige momenten. Soms als er een stilte valt, maar 't kan ook opeens komen zonder dat het stil is. Het gaat meestal ook vrij snel weer weg. Dit lijkt me een andere oorzaak hebben dan afsterven van de gehoorzenuw...
I served in a company of heroes.
Ik heb nu al een week een constante HARDE piep in mijn oor.
Sinds gisteren is het via bijde oren en sinds vandaag hoor ik nog maar voor 30% en 70% is piep. Als iemand iets tegen me zegt die 5 meter ver staat dan hoor ik hem niet.
Het schijnt ook dat beide oren helemaal verstopt zitten met oorsmeer ofzo.
Ik haal er echt elke dag veel oorsmeer uit alleen ik hoor nog steeds geen steek.
Ik hoop niet dat dit slecht voor mijn oren is.
Sinds gisteren is het via bijde oren en sinds vandaag hoor ik nog maar voor 30% en 70% is piep. Als iemand iets tegen me zegt die 5 meter ver staat dan hoor ik hem niet.
Het schijnt ook dat beide oren helemaal verstopt zitten met oorsmeer ofzo.
Ik haal er echt elke dag veel oorsmeer uit alleen ik hoor nog steeds geen steek.
Ik hoop niet dat dit slecht voor mijn oren is.
Anoniem: 958 schreef op 13 februari 2001 @ 19:22:
*schop*
Geen zin om nieuw topic te openen, maar ik heb PRECIES hetzelfde probleem. Gisteren in de klas ging ineens mn linker oor piepen en 10sec later was het weer weg, nu net weer en dat was voor mij de reden om toch te zoeken hier.
Wat kan dit nu zijn? Want ik ben niet doof of slechthorend, integendeels zelfs, ik hoor goed, maar ik heb ook geen discotheken bezocht de laatste paar maanden.
[ Voor 8% gewijzigd door bbrother op 06-02-2003 13:48 ]
Apple Certified Macintosh Technician
Apple Certified Support Professional
DJ Javier Morales
Dicht. Schoppen wordt niet op prijs gesteld. Het probleem is dat je niet kunt verwachten dat iedereen dit draadje door gaat lezen. Bovendien hoort het eigenlijk niet in W&L thuis - dus als je er een topic over wilt openen, doe dat dan in SG.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.