Toon posts:

[PS] Selectie object met weinig contrast achtergrond

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het best een mooie selectie van een object maken dat weinig verschilt qua contrast met omgeving. Ik wil niet met lelijke lasso-tools etc. werken. Een channelmask maken is denk ik de optie alleen ik zit met 'dodgen' en 'burnen' van stukken waar bijna geen contrast tussen omgeving en object bestaat. Tutorials en boeken gaan juist van deze contrast uit.

Het gaat om de volgende afbeelding;

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/4982/daf33img0180w6gr.jpg

Het liefst wil ik ook de achtergrond uit de ruiten slopen. Wat is nou de mooiste aanpak?

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Ik zou toch echt de pen tool ter hande nemen in dat geval.

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Soms moet je gewoon accepteren dat er geen kant-en-klaar-clickety-hopsakee-tool is om iets te bereiken in Photoshop en gewoon handwerk verrichten.

Ikzelf doe dat altijd door de afbeelding die ik vrij wil maken in een los document te gooien als layer (niet als background layer) en dan te gaan gummen (zodat je dus de 'vierkantjes' er door heen zien).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/af932007aa5c99771fe5294aa6d4756b/full.jpg

Met het gummetje (verschillende 'maten' voor verschillende hoeken) kom je (IMHO) al heel gauw een heel eind; je hebt nog het geluk dat de auto uit relatief rechte lijnen bestaat. Wat wildere vormen (zoals bomen, haar op een hoofd etc.) zijn pas echt ellende om vrij te maken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8f72174fcf0ad0ba32a3976ad4b52eb4/full.jpg

Anyway; hierbij mijn quick-n-dirty proof van wat ik hierboven beschrijf. Dit is (letterlijk) in 3 minuten gedaan; dus erg netjes (vooral bij de banden) is het niet. Een vaste hand voor de ronde stukken (vooral dus bij de banden) kan ook schelen.

De 'achtergrond' uit de ruiten slopen wordt nog veel moeilijker, wil je het een beetje overtuigend echt houden. In dat geval zul je eerst je ruiten moeten 'weghalen' om ze vervolgens zelf terug in te kleuren/tekenen. Vergeet overigens ook niet de reflectie op bepaalde delen van de auto (bijv. de motorkap).

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 12-11-2007 20:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Haha, je had het helemaal niet voor mij hoeven doen. Leercurve hou ik altijd wel van! Toch gaat er detail met de gum verloren.

Ik was die video-tut Beyond the basics van Lynda.com ff aan het volgen en daar maakt Deke (altijd lachen die kerel) mooie selecties met channels en masks en maar het is echt fucking moeilijk werk. Ik pruts al jaren met fotosoep en ik vind dit echt het meest lastige. Maar het loont als je iets netjes kan uitknippen!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:46:
Haha, je had het helemaal niet voor mij hoeven doen.
Vandaar ook de "Quick-n-dirty"; ik neem aan dat de JPG de je postte ook een lagere resolutie is dan waar je momenteel mee werkt?
Toch gaat er detail met de gum verloren.
Dat is natuurlijk aan jezelf; kwestie van goed beter gummen :P
Ik was die video-tut Beyond the basics van Lynda.com ff aan het volgen en daar maakt Deke (altijd lachen die kerel) mooie selecties met channels en masks en maar het is echt fucking moeilijk werk. Ik pruts al jaren met fotosoep en ik vind dit echt het meest lastige. Maar het loont als je iets netjes kan uitknippen!
Ik kom altijd aardig uit de voeten met photoshop, ook al heb ik dan soms een eigenaardige (en soms meer 'destructive') manier van werken; voor mij werkt bovenstaande methode prima. Channels en masks gebruik ik soms, maar meer zelden dan soms :+

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 12-11-2007 23:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij