Toon posts:

SATA wordt als IDE gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Na eerst een tijdje een IDE schijf in mijn pc te hebben gehad, heb ik deze geupgrade naar een Seagate 320 gig SATA II schijf. Rest van de pc: AMD X2 3800+, MSI k9n4 ultra, Kingston 1 gig 800 mhz, Sapphire X1950 pro
Vervolgens reboot de pc zich wanneer hij in het inlogscherm van XP komt. Memtest86 en een HDtool gaven geen foutmeldingen. Maar nu heb ik dit fotootje kunnen maken van het opstartscherm:

Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1352/dsc00093yl8.th.jpg

Hij detecteert de SATA schijf als 3e IDE schijf terwijl ik de IDE controller uit heb gezet in de bios...?

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-02 14:15
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:24:
Ik zit met het volgende probleem. Na eerst een tijdje een IDE schijf in mijn pc te hebben gehad, heb ik deze geupgrade naar een Seagate 320 gig SATA II schijf. Rest van de pc: AMD X2 3800+, MSI k9n4 ultra, Kingston 1 gig 800 mhz, Sapphire X1950 pro
Vervolgens reboot de pc zich wanneer hij in het inlogscherm van XP komt. Memtest86 en een HDtool gaven geen foutmeldingen. Maar nu heb ik dit fotootje kunnen maken van het opstartscherm:

[afbeelding]

Hij detecteert de SATA schijf als 3e IDE schijf terwijl ik de IDE controller uit heb gezet in de bios...?
Dat lijkt mij vrij normaal hoor. sata is ook gewoon ide las ik laatst

Verwijderd

Heb je in je bios soms aangegeven dat je sata schijven als ide behandeld moeten worden? Dat is normaal als je geen additionele drivers wilt installeren.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Je hebt gewoon in de BIOS de optie "Emulate S-ATA as IDE" ofzo aangezet.
Als je dat uitzet wordt die gewoon gedetecteerd als een S-ATA device.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SATA = IDE

De verwarring komt uit het type aansluiting en dat is SATA of PATA maar uiteindelijk is het type schijf IDE (of SCSI).

Bios-melding lijkt me dus correct.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Lijkt me gewoon normaal:
The standard interface for SATA controllers is Advanced Host Controller Interface (AHCI), which allows advanced features of SATA such as hot plug and Native Command Queuing (NCQ). If AHCI is not enabled by the motherboard and chipset, SATA controllers typically operate in "IDE emulation" mode which does not allow features of devices to be accessed that are not supported by the ATA/IDE standard. Windows device drivers that are labeled as SATA are usually running in IDE emulation mode unless they explicitly state that they are AHCI. Windows XP does not officially support AHCI although some proprietary device drivers may allow it.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
de sata aansturing bij wat oudere modellen moederborden willen wel eens via de IDE controller lopen.
niks aan de hand dus

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

rickhansen schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:52:Sata is ook gewoon ide las ik laatst
Toch even opnieuw lezen. SATA is een vorm van ATA, net zoals PATA alias IDE.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The Triad schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:02:
[...]

Toch even opnieuw lezen. SATA is een vorm van ATA, net zoals PATA alias IDE.
PATA =! IDE... :'( :'(

*edit*
SATA & PATA zijn connector-definities; IDE is het drive-type definitie!

Net zoals SCSI een drive-type is en de connectoren UltraWide, UltraWide2, 320 etc...

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 12-11-2007 18:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25
MAX3400 schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:03:
............

Net zoals SCSI een drive-type is en de connectoren UltraWide, UltraWide2, 320 etc...
SCSI staat voor: 'Small Computer System Interface': géén drive-type.

Verwijderd

Topicstarter
The Conman schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:55:
Je hebt gewoon in de BIOS de optie "Emulate S-ATA as IDE" ofzo aangezet.
Als je dat uitzet wordt die gewoon gedetecteerd als een S-ATA device.
Nee, dat zit nameljk nergens in de bios, heb ik al gecontroleerd, het rare is ook dat als ik de bios terug zet naar defaults, hij opstart met het scherm dat hij wel als 1ste SATA wordt gedetecteerd, en de dvd als 2e.

Maar dit verandert nog niks aan het spontane rebooten. Iemand daar een idee over?

Verwijderd

PATA is een implementatie volgens de IDE-filosofie, letterlijk heeft IDE geen relevante betekenis meer. Hetzelfde geldt voor 'solid state', de letterlijke betekenis hiervan wijkt af van de huidige betekenis (geen bewegende/mechanische onderdelen).

PATA en SATA zijn dus allebei IDE, omdat de controller in de schijf zit en de controller op het moederbord of add-on kaartje slechts een host-adapter is. Deze interface-filosofie wordt "IDE" genoemd omdat de IDE-techniek de eerste is die het volgens deze filosofie deed. Tegenwoordig is IDE iets van een lang lang verleden wat nergens meer gebruikt wordt, maar de filosofie achter IDE wordt hedendaags nog altijd gebruikt in consumentenschijven. IDE kun je dus zien als de tegenhanger van SCSI/SAS, die qua interface precies de tegenovergestelde filosofie hanteren.
Pagina: 1