Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Inventarisatie functionele gebruikers eisen

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of ik hiermee op de juiste plaats ben, maar ik probeer het maar gewoon :)

Ik ben op dit moment bezig met een afstudeeronderzoek naar het inventariseren van functionele gebruikerseisen voor een (nieuws) centraal Document Management Systeem (DMS) binnen een grote overheidsorgansatie.

De (gebruikers) organisatie zal bestaan uit ongeveer duizend gebruikers die weer verdeeld zijn over 18 verschillende afdelingen.

Binnen mijn onderzoek richt ik mij niet op het inventariseren zelf,maar op manieren/methoden om de globale gebruikers wensen en eisen te inventariseren.

Heeft iemand ervaringen/tips/informatie over dit soort inventarisaties. Alle informatie is meegenomen ;)

Het volgende heb ik zelf al bedacht:

- Vaststellen en Interviews key-users/ ambassadeur gebruikers
- Use Cases
- Scenario's
- Functionaliteiten formuleren op basis van het Documentair Structuur Plan......

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:40:
Weet niet of ik hiermee op de juiste plaats ben, maar ik probeer het maar gewoon :)
Als het niet mag, haal dan maar weg
Kijk voortaan gewoon even in Waar hoort mijn topic?

Maar wat is je vraag nu concreet? Want daar is toch denk ik wel voldoende over te vinden?

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 12-11-2007 15:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:42:
[...]

Als het niet mag, haal dan maar weg
Kijk voortaan gewoon even in Waar hoort mijn topic?

Maar wat is je vraag nu concreet? Want daar is toch denk ik wel voldoende over te vinden?
*schopje*

Concreet is mijn vraag op welke manieren de gebruikersfunctionaliteit voor softwareapplicaties kan worden vastgesteld. Er is al wel wat over te vinden maar ik vroeg me af of er mensen zijn die nog meer informatie hebben?!

Das toch niet een hele vreemde vraag op een forum ? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 11:43 ]

Verwijderd

Het gebruik van schetsen hoe een applicatie eruit zou moeten komen te zien volgens de beschrijving van een gebruiker wil nog wel eens helpen om functionaliteit boven tafel te halen die ze over het hoofd zien wanneer het alleen maar tekstueel hun eisen terug zien.

Neem een vertegenwoordiger per afdeling die het systeem moeten gaan gebruiken. Bespreek eerst individueel welke eisen ze aan het systeem stellen. Mochten er conflicten tussen de eisen optreden bespreek dit dan met de afgevaardigden samen. Zo zorg je er voor dat er in ieder geval door iedereen over nagedacht word.

Sowieso is belangrijk dat je wanneer je de interviews hebt gehad er niet vanuit kan gaan dat je alle eisen binnen hebt. Hoe goed je ook interviewt een gebruiker zal altijd bij het zien van een applicatie dan wel schetsen van mogelijke schermen zich realiseren dat er ook nog andere dingen bij zouden moeten.

Met andere woorden maak er geen lineair proces van, maar ga dynamisch om met je werkzaamheden. Maar goed dit zijn waarschijnlijk allemaal dingen die ook in je opleiding allemaal al een keer naar voren zijn gekomen.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Met andere woorden maak er geen lineair proces van, maar ga dynamisch om met je werkzaamheden. Maar goed dit zijn waarschijnlijk allemaal dingen die ook in je opleiding allemaal al een keer naar voren zijn gekomen.
Lijkt me dat dit alleen kan, als het project Agile van nature is. Dat maakt het ook gevoeliger voor feature creep. Indien dit niet het geval is, zal het merendeel van je requirements toch al voor het grootste deel uitgekristaliseerd moeten zijn (een beetje flexibiliteit mag, maar niet veel).