Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verder op zoek gaan naar lectuur die deze optica uitlegd (internet uitgesloten)
en dan wat expirimenteren met wat lensjes...
Ik denk dat je er in ieder geval niet op uit moet gaan om iets kwalitatief hoogstaands in elkaar te draaien; tenzij die machinerie van je in de werkplaats van Nikkon, Sigma, Canon etc staat.
Wat leuk kan zijn is het nabouwen van vroege experimenten uit de fotografie, dus begin met een pinhole, dan een enkele lens, een simpele lensconstructie waarmee je kunt sherpstellen, een diafragma ertussen, etc.
DIY telelens uit verrekijker
wikipedia
Software voor het ontwikkelen van een lens
Theorie over optiek
???
photo.net-discussie
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
ik denk dat wat je ook in elkaar weet te klussen voor kleinbeeld dat dat altijd nog slechter is dan de goedkoopste lens die er te koop is.
Dido schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:20:
Veel verder dan een pinhole ben ik nooit gekomen
Ik denk dat je er in ieder geval niet op uit moet gaan om iets kwalitatief hoogstaands in elkaar te draaien; tenzij die machinerie van je in de werkplaats van Nikkon, Sigma, Canon etc staat.
Ik heb al eens een pinhole met daarvoor een ooglens geplakt. Dit kreeg het effect als een brakke macro lensWat leuk kan zijn is het nabouwen van vroege experimenten uit de fotografie, dus begin met een pinhole, dan een enkele lens, een simpele lensconstructie waarmee je kunt sherpstellen, een diafragma ertussen, etc.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Een ruit slijpen gaat denk ik voor problemen zorgen.
Verwijderd
Diafragma wilde niet echt lukken. Maar met een vast lens eronder lukte het aardig. Had wel een diafragma kunnen bouwen maar had niet veel tijd dus toen maar zo geprobeerd.
Resultaat was met een korte wc rol als een vis-eye (met macro effect), en met de keukenrol nog steeds een vis-eye maar dan met een donker rand (en vertekend beeld)
Heb er een canon 350D voor gebruikt, objectief weet ik niet meer.
Preciesbegintmeta schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 03:05:
ik heb ook wel eens wat geknutseld, ik heb echter het idee dat de TS wat meer wil.
Spelen met lenzen is hartstikke leuk. Maar ik wil het dus van te voren goed op papier staan.
Dus niet prutsen tot er wat leuks is. Maar het netjes uitrekenen, en dan daar zo dichtmogelijk bij zien te komen.
Een goed begin is misschien een gang naar bibliotheek of (online)boekhandel, er zijn diverse boeken over optica&lensconstructie beschikbaar. (Onwetende suesties van mij zijn Optical System Design van Fischer en Tadic, Optics van Hecht of zelfs Principles of Optics: Electromagnetic Theory of Propagation, Interference and Diffraction of Light van Born en Wolf) Ik weet ook niet in hoeverre je wat al hebt gelezen (misschien ken je mijn suggesties al door en door), als je genoeg weet zou niets je in de weg moeten staan een goede opzet te maken.
Ook op de wikipedia zijn meerdere bekende ontwerpen beschreven die als inspiratie kunnen dienen , die zijn niet moeilijk te vinden. (En bijvoorbeeld hier heb je ook een pagina).
Ik denk dat je eerst doelen zult moeten formuleren voor je lens, dus tele of groothoek enzo... Ook zou ik van te voren een goede financiele planning maken, zodat je uiteindelijk ook kunt maken wat je hebt bedacht.
Ik denk niet dat je heel veel aan een donor objectief voor de behuizing hebt, als ik het zo lees kun je die veel beter zelf maken met die freesmachines waarover je de beschikking hebt, tenslotte is het fijn als je zelf de positie van de lenzen kunt bepalen.
Ben benieuwd naar het eindproduct.
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2007 15:58 ]
Heb je al iets op papier?ThunderNet schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:41:
[...]
Precies
Spelen met lenzen is hartstikke leuk. Maar ik wil het dus van te voren goed op papier staan.
Dus niet prutsen tot er wat leuks is. Maar het netjes uitrekenen, en dan daar zo dichtmogelijk bij zien te komen.
Maar wat ik niet zo goed snap: wat is je doel? een perfecte lens maken voor zo min mogelijk geld, of wil je de techniek doorgronden en kijken of je het kan reproduceren maar de kwaliteit ondergeschikt.
Ik denk dat het probleem het glas gaat worden, hoe kom je aan zulk zuiver glas, hoe ga je het bewerken en de fabrikanten verbeteren?
Maar als project om het na te maken vind ik wel te gek.
www.casarodriguillo.com
Doel is echt niet de perfecte lens te maken.. Dat is onhaalbaar... Alsof ik het zelf ff beter zou doen als een Nikon/CanonPinin schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:14:
In oudere analoge kopieermachines zitten lenzen en een focus systeem. Misschien heb je er wat aan.
Maar wat ik niet zo goed snap: wat is je doel? een perfecte lens maken voor zo min mogelijk geld, of wil je de techniek doorgronden en kijken of je het kan reproduceren maar de kwaliteit ondergeschikt.
Ik denk dat het probleem het glas gaat worden, hoe kom je aan zulk zuiver glas, hoe ga je het bewerken en de fabrikanten verbeteren?
Maar als project om het na te maken vind ik wel te gek.
Gaat me meer om het te doorgronden.. Tijdens natuurkunde heb ik bijvoorbeeld niet meer dan 1 lens tegelijk gehad zeg maar
Misschien dat je zoiets kan nabouwen.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Er zijn professionele software programmas om complete lenzen optisch door te rekenen (ik heb een naam geweten.. maar ben het alweer vergeten).. maar dat leek me allemaal veel te veel moeite.
Hier nog een leuk uitgangspunt voor wat leeswerk: http://www.camerapedia.org/wiki/Lenses
Toch ben ik benieuwd of ik op een of andere manier de 2 bovenstaande lenzen nog zo kan krijgen dat ik hem voor zeg bijvoorbeeld het telebereik kan gebruiken.. maar ik heb er een hard hoofd in.
En ja .. ik heb natuurkunde gehad op VWO en optica.... maar das al zo lang geleden...
@ GoT hieronder 70>2
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 03-04-2009 12:38 ]
@hierboven: hahahaha
[ Voor 24% gewijzigd door GoT op 04-04-2009 09:36 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.