Uit de eerste post(s) begrijp ik dat de vraag vooral is gericht op de christenen uit de eerste twee eeuwen/ voor het concillie van Nicea. Ik denk dat het zinnig is te veronderstellen dat het 'christendom' er toen inderdaad heel anders uitzag dan we het nu kennen. Dat wil zeggen: er zijn nog steeds christenen die claimen terug te gaan op oudere liturgien en geloofsbeleving, denk dan aan de oud-katholieke kerk (terug te dateren tot de 18e eeuw en opgericht rond ontstaan van het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid, welke zij niet erkennen) maar ook de orthodox katholieke kerken en de koptische kerk. Wat deze kerken gemeen hebben is zowel een afwijzing van rome en de paus als kerkvader als de claim dat zij werken met oudere liturgien. Je ziet bij deze kerken ook ándere verhalen in bijbelboeken en iconen die in onze kerken niet erkend worden. Daarnaast ervaar ikzelf de sfeer in sommige van deze kerken als heel prettig en 'blijmoedig'.
Echt interessant, maar ook wel erg speculatief, wordt het als je de gnostische geschriften gaat bekijken. Een ontzettend spannend verhaal ligt hier ten grondslag over een man in egypte (in de plaats Nag Hammadi) die op moordpad was om zijn vader te wreken en in een grot een oude kruik vond. Grote twijfel en angst voor djinns maar uiteindelijk toch begerig naar goud slaat hij de kruik open en vindt geschriften. Daar heeft hij niets aan en hij brengt ze naar zijn moeder om de oven mee te stoken. De plaatselijke dorpsleraar krijgt de geschriften echter onder ogen en weet het niet verbrande deel te redden en vervolgens begint er een interessante stoelendans over de eigendomsrechten van deze geschriften. Overigens is er ook een iets minder spannende versie waarin de man op zoek was naar rode vruchtbare aarde... Maar wat zijn deze geschriften? Er zitten brieven tussen, maar ook evangelien (o.a. het judas en thomas evangelie) openbaringen en scheppingsverhalen. De theorie wil nu dat ten tijde van het concillie van nicea en met het opstellen van de geloofsbelijdenis een flink aantal van de in omloop zijnde geschriften en hun aanhangers als 'heidens' worden aangemerkt en als dusdanig vervolgd. Een monnik zou daarop deze, nu heidense, geschriften hebben verstopt in een kruik in een grot. De vernietiging van deze geschriften zou verder zo succesvol zijn verlopen dat van veel van deze geschriften de versies uit Nag Hammadi de enige versies zijn die we nu kennen.
Welke beelden blijken uit deze geschriften? Vooreerst een grotere verscheiden aan stromingen in het vroege christendom. Onder meer stromingen met een groot gevoel voor persoonlijke spiritualiteit. Het gnosticisme (zoals het dan nu is gaan heten) zou de nadruk leggen op persoonlijke verlichting en ervaringen in dromen en meditaties. Jezus zou dan meer gezien worden als een vergoddelijkt mens in plaats van een vermenselijkte God. Wat ook betekent dat het bereiken van deze goddelijke status ook voor gewone mensen haalbaar is. Een beetje vergelijkbaar met Boedha.
Verder dringen zich in sommige van deze geschriften andere beelden op over het man/vrouw verschil (o.a. een evangelie volgens maria magdalena) zoals we dat kennen in onze kerk, over de opstanding, en over de aard van 'de God van Israel (die weliswaar een God zou zijn maar niet dé God).
Wanneer je het hebt over het (echt) vroege christendom kun je haast niet om deze teksten heen. Maar nogmaals: het blijft erg speculatief. We weten niet goed hoe deze geschriften te interpreteren en ze zijn evenmin compleet. Bij mijn weten is ernog geen kerkgenootschap die deze geschriften in de huidige tijd toepast en dat kan denk ik ook haast niet. Van onze 'normale bijbelboeken' kennen we 2000 jaar aan interpretaties die zich ontwikkelen met de tijd. Van deze boeken hebben we die niet en accuut weten we ook niet goed hoe ze toegepast zouden moeten worden in het soort van institutionele kerken dat wij kennen.. Wél zijn ze machtig interessant en i.i.g. voor mij een uitdaging om het/mijn geloof opnieuw te bekijken.
Zooo....lange post... was niet helemaal de bedoeling...:s
Edit; Toch niet echt een antwoord op de vraag. Ik verwacht van hedendaagse crhistenen dat zij nadenken over hun daden en dat ze openstaan voor hun naasten en dat ze dingen doen 'omdat dat goed is'. Dat ze minder opgaan in de waan van de dag omdat hun levenszin buiten deze wereld en haar geld en macht ligt. Ik verwacht dat het prettiger mensen zijn dan niet-gelovigen (maar niet per seleuker dan 'andersgelovigen'). Dat is tenminste de theorie. Wanneer ik iemand tegenkom die zodra hij/zij de kans krijgt vertelt dat íe christen is dan verwacht ik dat ik me klaar moet maken voor het aanhoren van een bekeringsverhaal en een pittige discussie over het huidige christendom en haar dogma's en mezelf erop moet voorbereiden snel weg te kunnen vluchten. Niet echt positief dus... maar ik weet dat er ook heeel veeel christenen zijn die zich niet zo gedragen maar die hoor je danook meestal niet vertellen dat ze christen zijn. En aan weer de andere kant: van diegenen die dat wél doen weet ik ook dat ze dat doen omdat ze oprecht menen dat dat hun opdracht is en dat het goed is dat ze dat doen. En dat ze wellicht dapperder zijn dan ikzelf want omdat ik bang ben mensen te irriteren danwel te beledigen (in het geval van 'andersgelovigen) vertel ik vaak niet over mijn geloof terwijl ik het toch ook wel een heel mooi geloof vindt.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 15-11-2007 18:41
]