Distance vector routing, hoe werkt het precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe _precies_ distance vector routing werkt?? Ik snap van de werking eerlijk gezegd niets... Hij vraagt aan een neighbour van "hoe ver zit jij van de destination node af"... En dan weet die neighbour dat zo maar? En zo kan hij berekenen hoe ver hij van de neighbour afzit? Ze weten dus niet hun onderlinge afstand, maar wel de afstand van zichzelf naar _elke_ destination?? (sorry voor de lengte van de vraag :) )

Dit krijg ik morgen misschien op mijn tentamen Computer systemen en networking technologies... Dus is er misschien iemand die het wel snapt??
Misschien ook morgen het tentamen *D of al gehad?

Verwijderd

Oei,das alweer een tijdje geleden,maar misschien heb je hier wat aan:
:7
. Het distance vector protocol bepaalt een route naar een bepaalde bestemming op basis van de afstand (het kleinste aantal Hops) tot een vector (de bestemming). De route die het minste aantal Hops doorloopt zal worden gekozen. We zullen hieronder een kort voorbeeld van de werking van dit protocol laten zien.

De bovenstaande routing directory bevat waarden die het aantal hops tussen diverse bronnen en bestemmingen representeren, bijvoorbeeld bron A en bestemming G. De datapakketjes worden doorgestuurd naar de naastgelegen router (alle naastgelegen routers hebben de waarde 1) die via het kleinste aantal routers verbonden is met de eindbestemming. Een pakketje bij router A met bestemming G kan worden doorgestuurd via B of via C. De router kijkt naar het aantal Hops van B naar G en ziet daar de waarde 4. Tussen B en G bevinden zich dus 3 Hops. Vervolgens kijkt de router naar het alternatief, het aantal Hops van C naar G. Hier wordt de waarde 2 gevonden, tussen C en G bevindt zich dus maar 1 Hop. Het pakketje wordt dus doorgestuurd naar C (want de route via B loopt via meerdere routers). Dit proces herhaalt zich in elke router tot het pakketje op de juiste bestemming is afgeleverd. Hoewel dit algoritme goed werkt, is meer efficiëntie zeker mogelijk. Hierbij valt te denken aan een aanpak waarbij een router voor elke set bestemmingen bijhoudt wat de volgende Node zou moeten zijn.

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09
Tnx, maar ik heb toch nog vragen :P

Dus in het voorbeeld heeft A dus de source 2 neighbours waarvan hij bepaald hoeveel hops ze hebben tot dest G...
Maar hoe weten die routers dan hoeveel hops er tussen zitten?
En waarom weet A dat dan niet gelijk, als B en C dat wel van zichzelf weten?
Want in B en C wordt dus ook weer naar de snelste route gekeken (minste hops). Die moeten dan toch ook vragen aan hun neigbours van: "hoe veel hops zitten er tussen jou en G?"
Dit wil zeggen dat eigenlijk van achter naar voren gewerkt zou moeten worden?!
Misschien formuleer ik het niet helemaal lekker, snap nu wel het idee achter dvr maar niet hoe ze dus weten hoeveel hops er tussen liggen (dus de volgende router moet dat te weten komen terwijl de daar weer op volgende router het nog geneens weet?!)

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :D