Draadloos netwerk over 70 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-02 09:53
Heren,

Wij willen met twee man een draadloos netwerk opzetten, over een afstand van ongeveer 70 meter tussen 2 huizen. Nu is het zo dat je er met een standaard routertje natuurlijk niet zomaar komt (we willen een degelijke, snelle verbinding). Een access point ertussen hangen heb ik mijn twijfels bij. Nu heb ik het een en ander gehoord over richtantennes die je zelf kunt maken die sterker zijn als die peperdure antennes uit de winkel (heb al wat Google werk achter de rug). Mijn vraag aan jullie: heeft iemand hier ervaring mee / heeft verstand van zaken / kan er wat over vertellen? Wat voor spullen zijn hier het best geschikt voor?

Alvast bedankt :)

Hieronder een overzichtje, qua bomen, huizen en shizzle.
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/17354phpFNkGzK.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Alm4riC op 12-11-2007 11:25 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Gewoon de spulletjes die je kunt kopen bij de elektronicawinkel zijn prima geschikt.

Maar gewoon 2 WAP54G's zullen het prima doen :)
Eventueel HyperWAP oid erin zodat je het vermogen op kunt schroeven.

In praktijk zal een Bi-Quad prima werken.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anti-XP schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:49:
Gewoon de spulletjes die je kunt kopen bij de elektronicawinkel zijn prima geschikt.

Maar gewoon 2 WAP54G's zullen het prima doen :)
Eventueel HyperWAP oid erin zodat je het vermogen op kunt schroeven.

In praktijk zal een Bi-Quad prima werken.
54G? Kun je dan niet sowieso beter gebruik maken van 802.11n? :p

🌞🍃

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:46
koop 2 wap54g ofzo, breng ze een beetje op hoogte (1 meter boven het dak uit) en waarschijnlijk zul je direct al een goede verbinding krijgen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Alm4riC
shure-fan schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:56:
koop 2 wap54g ofzo, breng ze een beetje op hoogte (1 meter boven het dak uit) en waarschijnlijk zul je direct al een goede verbinding krijgen
Dan ben je 200 euro ofzo kwijt, voor dat geld kun je toch ook ´n antenne halen?

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Muggie

8 pm

shure-fan schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:56:
Die apparaten krijg ik nog niet eens over 20 meter door 4 betonnen muurtjes aan de praat, laat staan over 70 meter ... antenne lijkt mij een beter idee.

PSN: mug_8pm

Verwijderd

Die apparaten krijg ik nog niet eens over 20 meter door 4 betonnen muurtjes aan de praat, laat staan over 70 meter ... antenne lijkt mij een beter idee.
En die antenne verbind je met?? 8)7

• Alm4riC
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:09:
[...]

En die antenne verbind je met?? 8)7
Je router

• michnov
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Hoe kan je eigeniljk 2 wap54g met elkaar verbinden ??? :?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-03 16:24

Koppensneller

winterrrrrr

michnov schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:19:
Hoe kan je eigeniljk 2 wap54g met elkaar verbinden ??? :?
Bridge mode :) Zit in de config van de router.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Eventueel een losse richtantenne van nog geen 30 euro halen, of gewoon een busje Pringles :P

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Een goede low-cost WiFi richtantenne is gebouwd met een Pringles buis.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• michnov
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
allebij de wap54 instellen op brigde mode ??
Nee toch ?
alleen de tweede router die moet verbinden met de eerste.
(de eerste is aangesloten aan de modem )

• Alm4riC
Ik heb het een en ander meegekregen over een point-to-point verbinding met 2 flatpanel antennes en aan de ontvangende kant een client bridge. Is een verbinding met richtanne's niet beter?

[ Voor 23% gewijzigd door Alm4riC op 15-11-2007 10:41 ]

Verwijderd

Ik heb zelf met de scouting een internet verbinding gemaakt over 250mtr. (wel zicht).
Ik heb inderdaad 2x WRT54G gebruikt.
Aan de ene kant een richt antenne en aan de andere kant een accesspoint met een soep blik.

hele weekend een stabiel verbinding van 40% gehad, de verbinding werkte perfect.
Een foto van de opstelling met soepblik
http://www.scoutingwoezik.nl/foto/slides/DSC_2655.html

het idee komt van de volgende site
http://www.cs.cornell.edu/w8/%7Eeckstrom/802.11a/primestar/

Met de goede apparatuur en antennes hoeft het helemaal niet duur te zijn en zeer zeker mogelijk. (wel line of sight).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 10:54 ]

• Alm4riC
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:52:
Ik heb zelf met de scouting een internet verbinding gemaakt over 250mtr. (wel zicht).
Ik heb inderdaad 2x WRT54G gebruikt.
Aan de ene kant een richt antenne en aan de andere kant een accesspoint met een soep blik.

hele weekend een stabiel verbinding van 40% gehad, de verbinding werkte perfect.
Een foto van de opstelling met soepblik
http://www.scoutingwoezik.nl/foto/slides/DSC_2655.html

het idee komt van de volgende site
http://www.cs.cornell.edu/w8/%7Eeckstrom/802.11a/primestar/

Met de goede apparatuur en antennes hoeft het helemaal niet duur te zijn en zeer zeker mogelijk. (wel line of sight).
Klinkt goed opzich... Alleen is er één maar: we hebben nét geen line of sight (zoals je op de foto ziet).

EDIT: ik hoorde dat je op de WRT54G andere firmware moest gooien, voordat deze kan functioneren als bridge. Is dit zo? Want je garantie is namelijk wel vervallen mocht je dit doen...

[ Voor 9% gewijzigd door Alm4riC op 15-11-2007 11:13 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Alm4riC schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:08:
[...]

Klinkt goed opzich... Alleen is er één maar: we hebben nét geen line of sight (zoals je op de foto ziet).

EDIT: ik hoorde dat je op de WRT54G andere firmware moest gooien, voordat deze kan functioneren als bridge. Is dit zo? Want je garantie is namelijk wel vervallen mocht je dit doen...
Koop geen WRT54G, daar kan amper of geen alternatieve firmware op. alleen op de oudere versies, en tegenwoordig de WRT54GL.

Ik heb zelf een link over 100m. Ook met standaard spul (no-name Askey-rebranded AP, andere kant een Belkin bridge), in 2 tupperwaredozen gemonteerd op dak vh appartementencomplex hier. Geen los, staat precies 1 boom tussen. (verder wel vrij). Beide staan op 1m boven de dakhoogte, zonder losse antenne's (alleen standaard antennetje).
Link is redelijk stabiel. In de winter zo'n 1Mb/sec doorvoer (10mbit), zomer (boom heeft dan blaadjes) 500-600k)

Met antenne's heb je een stabielere link, en ook je AP's verschillen aardig. Een WRT54GL is een veelgebruikte betaalbare oplossing. Een Senao is duurder, maar ook stabieler/krachtiger
uh... een USB adaptor? wil je op het dak gaan internetten ofzo? Naast dat dat ding natuurlijk niet waterdicht is, kan hier geen andere antenne op, en heb je aan 2-3m USB kabel ook niet genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2007 12:51 ]

Verwijderd

Je kan met alternatieve firmware het zendvermogen van een WRT54G opkrikken.
van 18mW naar 200mW (maar dan smelt je AP weg), en dit is ook verboden in NL.

Alternatieve firmware voor een WRT54G is bv dd-wrt. Hier kan je het zendvermogen mee aanpassen.
Maar dit scheelt niet veel, een goede antenne + kabels is veel belangrijker, dat zendvermogen win je niet zoveel mee.

Line of sight is heel erg belangrijk, maar niet altijd noodzakelijk. Ik denk als je maar boven de daken uitkomt en probeert bomen te vermijden dat het wel kan lukken (tenzij er een betonnen muur tussen zit). Je zelf dus een antenne boven op het dak moeten uitrichten naar een antenne op het dak van het andere huis. Waarschijnlijk zitten er dan wel bomen tussen, dan werkt de verbinding in de winter in ieder geval wel. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 12:56 ]

Verwijderd

Koop geen WRT54G, daar kan amper of geen alternatieve firmware op. alleen op de oudere versies, en tegenwoordig de WRT54GL.
Je zult even bij DD-WRT moeten kijken welke modellen worden ondersteunt, inderdaad niet elke uitvoering van een WRT54G wordt ondersteund.

Hier een lijst (dus wel opletten op type als je een ap aanschaft)
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

• Alm4riC
Bedankt voor de reacties :)

Het zal er als volgt uit komen te zien:

bridge - antenne <---------------------------------> antenne - access point - router

Hier zijn we in ieder geval alvast uit. Als iemand nog adviezen, tips, ervaringen, etc. heeft; noem ze op!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hou er wel rekening mee dat soepblikken en pringelbussen in de buitenomgeving geen lang leven zijn beschoren.. Dus die optie zou ik niet kiezen, tenzij het voor een weekend is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
Denk er ook even aan dat je beide apparaten op rond dezelfde milliwats zet, als er ééntje is wat er niet op stat heb je er nix aan...

Mijn advies:

2x WRT54GL icm met de laatste DD-wrt (V24 dus).

één wrt hang je op de modem, en beveilig je met alles wat je wilt

De tweede wrt daar creer je een extra virtual wireless interface mee, en de hardware interface laat je connecten als client op de wrt die op de modem hangt. zo heb je een router die client is op het netwerk van de buur en tegelijk ook een AP is wat uitzendt.

Indien je verbinding dan niet zo sterk is kan je een bi-quad antennetje maken en das toch vrij weerbestendig (sla me niet dood als het geen jaren blijft staan he)

Biquad antenna: http://martybugs.net/wireless/biquad/
Pagina: 1