Toon posts:

Promise TX2/100 Alleen raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort via een hardware-ruil een Promise TX2/100 IDE / PCI kaartje geregeld. Afijn even installeren & een schijf eraan koppelen resulteert in een leuke raid-controller waar ik niets aan heb aangezien het mij alleen maar om losse schijven (ook wel JBOD) gaan moet.

In het bios van het kaartje kan ik nergens de raid functie disablen, hoogstens een array aanmaken of gewoon disablen. Vervolgens zit ik in Windows XP met een kaartje dat ik niet installeren kan en mijn IDE schijven niet zichtbaar zijn.

Kan het zijn dat deze geflashed is naar een Raid-controller zelf? Is dit ook terug te zetten?

Gaarne. :)

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 05:04
Goh wat apart, ik wist niet dat die TX2's naar RAID geflasht konden worden. Heb zelf een aantal van die kaarten en heb nog nooit een BIOS van de kaart zelf gezien. Het enige dat in de buurt komt is de melding dat de BIOS van de kaart 'disabled' wordt omdat er geen schijven aan de kaart hangen. Hoe kom jij in de BIOS van die kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opstarten is er een melding van Detecting Ide drives, wat een seconde of 20 duurt. Zodra er geen schijven, of gewoon 1 gevonden is, krijg ik de mogelijkheid om via CTFL-F het bios in te komen, waarin ik vervolgens allerlei raid arrays kan zien / bouwen en dergelijk. Nergens een optie voor disabled.

Volgens mij is dit dan ook een geflashed kaartje ? iig de TX2 kaartjes die ik had waren gewoon IDE controllers, en geen Raid.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Volgens mij heb ik hetzelfde kaartje, maar ik kon gewoon mijn schijven normaal bereiken. Ik gebruikte echter wel linux ipv windows. Dat zal dan het verschil wel zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is hoort bij een 'normale' promise kaart geen extra drivers, en kan je die zo in Windows XP gebruiken. Tevens hoort een Raid-bios niet op deze kaart, als ik het goed heb.

Linux is wat dat betreft wat uigebreider, maar het viel me al op dat m'n systeem ook niet starten wou met de bestaande schijf op m'n onboard IDE-controller. Wellicht dat er een Dos-partitie in de weg zat, immers in safe mode verwijderd en nu start m'n systeem wel door.

Verwijderd

Probeer eens een array te definen dan? De Windows-drivers van dit kaartje zullen de fysieke schijven verbergen. Linux en BSD doen dingen anders daar zie je altijd de fysieke schijf (het blijft tenslotte fake RAID). Als je een RAID-kaartje hebt maar je wilt ze losse schijven gebruiken, maak dan een RAID0 array aan van één disk. En een tweede array van ook weer één disk. Je blijft RAID-drivers nodig hebben.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
1 een voor een de hd's aansluiten en dan steeds 1 arry maken.

of

2 alle 2 hd's aansluiten en dan steeds met 1 hd 1 array maken.

dit werk normaal voor raid kaartjes.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij moet dat lukken ja :)

Ik zal er eens naar kijken. Grt.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:48
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/628636//

Ik vraag me nog steeds af waarom ik dit soort dingen onthoud, maar op zich zou het dus mogelijk moeten zijn om het ding terug te flahen...
Pagina: 1