[iPod] Vreemd gedrag van iTunes bij het groeperen op artiest

Pagina: 1
Acties:
  • 2.495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superrood
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste mensen van GoT,

Inleiding

Ik heb sinds 5 november een iPod Classic 160GB en ben er zeer tevreden mee. Ik ben wel tegen een aantal problemen opgelopen maar heb die eigenlijk allemaal zelf kunnen oplossen... Allemaal, behalve het probleem dat ik jullie graag wil voorleggen.

Ik ben me ervan bewust dat ik nieuw ben op dit forum en dat dit mijn eerste bericht hier zal zijn. Ik kan jullie er echter van verzekeren dat ik alles heb gedaan om op internet het goede antwoord te vinden, overwegend via Google (en helaas zonder resultaat), waardoor ik uiteindelijk ook hier terecht ben gekomen. Ook heb ik de zoekfunctie van dit forum gebruikt, wederom zonder resultaat. Het lijkt erop dat hier veel mensen bij elkaar zijn met verstand van zaken, dus ik heb er alle vertrouwen in dat jullie mij kunnen helpen.

Het probleem

Mijn probleem is er een die veel besproken lijkt te worden op fora over de hele wereld, namelijk: waarom groepeert iTunes (ik gebruik momenteel versie 7.5) zo vreemd? Er staat van alles aan oplossingen... Gebruik de album-artisttag, zorg ervoor dat de disktag en de albumtag overal hetzelfde zijn en let op teksten in het commentaarveld. Allemaal duidelijk, maar geen oplossing.

Concreet heb ik het volgende: ik heb vijf albums van een drietal artiesten op mijn iPod staan, te weten 2Pac, Bryan Adams en Faithless (en uiteraard nog veel meer, maar dat is nu niet relevant). Alle tags zijn naar mijn beste weten perfect ingevuld: consequent en compleet. Op elk album staan nummers van de albumartiest samen met iemand anders, bijv. Bryan Adams feat. Tina Turner. En daar gaat het fout. Ik krijg bij het albumoverzicht het album meerdere keren te zien, maar er is een uitzondering, namelijk 2Pac. Zie ook deze screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/8550/itunesfaithlesssortbyarjn2.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2354/itunesbryanadamssortbyatu8.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2533/itunes2pacsortbyartistvp1.th.jpg

Zoals jullie kunnen zien staan alle nummers van 2Pac van hetzelfde album en ondanks de verschillende namen in de artisttag toch gegroepeerd. Belangrijker nog: mijn iPod heeft exact hetzelfde gedrag! Dus bij Bryan Adams en Faithless komen meerdere keren dezelfde albums voor, maar bij 2Pac niet. Daar moet een logische verklaring voor zijn.

Na veel getest en onderzoek gedaan te hebben ben ik erachter wanneer het probleem zich voordoet en kan ik het reproduceren bij verschillende artiesten. Het blijkt dat iTunes het album netjes groepeert op het moment dat het (in mijn geval) het enige album is! Zelfs al staat deze gegroepeerd op artiest en niet op albumartiest. Als bewijs hieronder nogmaals screenshots van Bryan Adams en Faithless, maar dit maal met slechts één album.

Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/8743/itunesfaithlessforeverfjm3.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2097/itunesbryanadamssofarsoni8.th.jpg

En warempel, het gebeurt zoals je het zou verwachten. Als ik vervolgens mijn iPod synchroniseer met de computer met één album van de artiesten dan doet zelfs deze het goed en komen de albums niet meer dubbel voor, ondanks de verschillende artiestentags.

Wat is het probleem, zullen jullie nu vragen? Nou, het probleem is dat ik hier strandt met mijn oplossing... Aan jullie dus de vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik op iTunes en - voor mij nog veel belangrijker - op mijn iPod méérdere verschillende albums van dezelfde artiest kan plaatsen zonder dat er dubbele verwijzingen naar hetzelfde album komen? Overigens graag zónder de compilatietag van iTunes, want dan komen de albums ineens bij Compilaties te staan op mijn iPod en dat is behalve onjuist ook nog eens bijzonder vervelend terugzoeken, want ik ga nooit onthouden wanneer iets nou een album is en wanneer een compilatie. Ik wil compilatie graag bewaren voor een feitelijke compilatie van meerdere artiesten, zoals bij een verzamel-cd het geval is.

Ter afsluiting

Een enorme lap tekst, die recht evenredig is met de tijd en moeite die ik al aan dit probleem heb besteed. Excuses daarvoor. Maar ik zit redelijk met de handen in het haar terwijl een oplossing zo dichtbij lijkt, maar ik zie het niet. Graag jullie hulp, alle bijdragen zullen bijzonder worden gewaardeerd!

Groeten,

Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Overigens graag zónder de compilatietag van iTunes, want dan komen de albums ineens bij Compilaties te staan op mijn iPod en dat is behalve onjuist ook nog eens bijzonder vervelend terugzoeken, want ik ga nooit onthouden wanneer iets nou een album is en wanneer een compilatie. Ik wil compilatie graag bewaren voor een feitelijke compilatie van meerdere artiesten, zoals bij een verzamel-cd het geval is.
Lange lap, maar dit is de crux. Heb je een album met 1 album artist en meerdere artiesten, dan MOET je de compilatietag invullen om het op de iPod goed te laten werken. Kan niet anders, zo werkt de iPod nou eenmaal. iTunes sorteert het gewoon onder de artiest, maar de iPod onder compilaties. Zolang Apple dat niet verandert, houd je het probleem. Een work-around is via een scriptje of met de hand de "featuring" artiesten toevoegen aan de track titel, dus niet:

Jan-Peter featuring Wouter - Wij Zijn Twee Vriendjes

maar:

Jan-Peter - Wij Zijn Twee Vriendjes (featuring Wouter)

Het kan inderdaad beter, bv de Microsoft manier: meerdere gelijkwaardige "artist" tags toelaten. Dat werkt in jouw geval veel beter. Dan wordt het:

Jan-Peter, Wouter - Wij Zijn Twee Vriendjes

en verschijnt het nummer zowel onder de artiest "Jan-Peter" als onder "Wouter", en komen de albums ook goed uit. Maar zoals bekend is WMP op andere fronten weer niet zo goed. En het draait niet op de Mac.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2007 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:35
Volgens mij is dit veel makkelijker op te lossen.

Zorg dat je in het veld "Album Artist" overal hetzelfde invult.

Dan krijg je dus:
Track 1
Artist: Jan, featuring Piet
Album Artist: Jan
Naam album: Liedjes

Track 2
Artist: Jan, featuring Klaas

Track 3
Artist: Jan

Dan worden alle nummers netjes onder één album gezet.

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat sorteert alleen goed als je de compilation/verzameling tag ook aanvinkt, en dat wil Superrood per se niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2007 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superrood
Dank voor jullie reacties, maar volgens mij gaan jullie voorbij aan het feit dat zowel iTunes als mijn iPod het wel goed doen zónder compilatietag en slechts één album, ongeacht het feit dat ik dus meerdere verschillende artiesten op hetzelfde album heb staan, zie ook mijn screenshots. Daar moet wellicht iets mee te doen zijn. Ik zal eens kijken of ik ergens een digitale camera kan regelen om te laten zien dat het op de iPod prima werkt, al zal je er niets meer op zien dan ik jullie nu vertel.

Dus de vraag blijft: waarom doen iTunes/iPod het goed als ik slechts één album heb en gaat het fout bij meerdere albums?

Edit: Het gaat dus om deze vs deze en deze vs deze, waarbij iTunes/iPod hetzelfde gedrag vertonen.

Groeten, Bas.

[ Voor 25% gewijzigd door Superrood op 12-11-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Was je het al opgevallen dat bij deze de tracks in verkeerde volgorde staat :) iTunes sorteert nu alfabetisch op artiest, precies zoals je dat hebt aangegeven. Als je wilt dat alles per album gegroepeerd is, gesorteerd op artiest dan moet je op de "Album" klikken totdat er staat "Album by Artist":
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/itunes_sort_albumbyartist_cover_thmb.png

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superrood
Daedalus schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:57:
Was je het al opgevallen dat bij deze de tracks in verkeerde volgorde staat :) iTunes sorteert nu alfabetisch op artiest, precies zoals je dat hebt aangegeven. Als je wilt dat alles per album gegroepeerd is, gesorteerd op artiest dan moet je op de "Album" klikken totdat er staat "Album by Artist":
[afbeelding]
Hey, dank je wel! Dat trucje kende ik nog niet en maakt mijn iTunes er al een stuk overzichtelijker op, en dat zonder compilatietag! :) Helaas blijft de coverflow vreemd doen als ik meerdere albums van dezelfde albumartiest toevoeg en er op een album verschillende artisttags staan. Ik hoop toch stiekem dat iemand mij kan vertellen waarom iTunes/iPod dat gedrag vertonen dat ik eerder beschreef (zijnde: goed bij één album maar fout bij meerdere), aangezien ik daar nog van niemand een logische verklaring voor heb gekregen.

Ik ben er wel al achter gekomen dat mijn iPod het wél goed doet als ik gewoon bij Muziek voor Albums kies, dan staan er geen dubbele albums. Wat dat betreft ben ik dus eigenlijk al goed geholpen.

Toch zou ik graag antwoord krijgen op de vraag "Waarom?" want het irriteert me dat ik het gedrag van iTunes/iPod niet volledig begrijp. Ik kan toch niet de enige zijn die het apart vind dat iTunes/iPod albums opsplitsen als er meerdere albums zijn... :/

Groeten, Bas.
Pagina: 1