e6750 @ 3.5 Ghz niet stabiel.

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aller eerst de system specs:

cpu: e6750 @ 3.5 Ghz
mobo: gigabyte p35 ds3r
mem: Corsair TWIN2X 2x1GB DDR2, PC2-6400, 800MHz @ 876
hdd: lijkt me niet boeiend.
kast, etc: ook niet boeiend.

Aller eerst een paar plaatjes ter ondersteuning.
Afbeeldingslocatie: http://i70.photobucket.com/albums/i104/Fatal_Mind/nietstabiel35ghz.jpg

Heb het mobo op auto voltages staan, en de geheugen timings op 4-4-4-12

Maar nu ben ik dus aan het stress testen geslagen met orthos, en deze zorg ervoor dat m'n cpu stressed ongeveer 60 graadjes wordt onder m'n artic freezer 7 ( niet echt super hoog lijkt me ?)

Maar nu kreeg ik deze error in orthos tijdens het stressen:
Afbeeldingslocatie: http://i70.photobucket.com/albums/i104/Fatal_Mind/orthosnietstabielproc1.jpg

Nu de vraag: is het '' veilig '' ( want ja, wat is veilig met een overklok ) om de cpu zo te houden ? of is het een beter idee om hem gewoon terug te zetten naar een stabiele 3.4 Ghz ?

Aan de ene kant denk ik zelf dat het zo wel zou kunnen, want wanneer belast je nou in vredesnaam je cpu zo lang ( ik in ieder geval niet ) en tijdens normaal gebruik ( internetten, msn ) en ook bij gamen merk ik geen problemen

Maaaar, aan de andere kant heb ik zoiets van, hij is wel instabiel geraporteerd door orthos.

Dus wat denken jullie ? terug of zou houden ?

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik zou het zelf terugzetten naar de (100%)stabiele klok.
maar ik ben dan ook een beetje perfectionistisch... ;)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Door een instabiele setting te draaien ga je geheid een keer bij een BSOD data verliezen. In other words, k zou m maar klokken tot waar ie stabiel loopt, van die 100 MHz ga je echt niets merken..

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Hoe snel loopt het geheugen bij 3,5Ghz?

Wat ik zelf heb is dit:
E6750 @ 444Mhz = 3,55Ghz
G.Skill 800Mhz @ 444Mhz x 2.4 = 1066Mhz 5-5-5-15 (origineel 4-4-4-12)

Dus let goed op dat je memory divider goed is ingesteld en de timings van het OCde geheugen ook!

[ Voor 9% gewijzigd door Gamo op 12-11-2007 00:24 ]

• Fatal Mind
  • Niet online
ik zou het zelf terugzetten naar de (100%)stabiele klok.
maar ik ben dan ook een beetje perfectionistisch...

Grote kans dat dat gaat gebeuren... Ik wou simpel weg weten wat de meest nuttige actie was om te ondernemen in deze situatie.

Door een instabiele setting te draaien ga je geheid een keer bij een BSOD data verliezen. In other words, k zou m maar klokken tot waar ie stabiel loopt, van die 100 MHz ga je echt niets merken..

Hmm, good point :P, en dat heb ik gemerkt ook die 100 Mhz, scheelde nog geen 100 puntjes in 3dmark06 ofzo, dus het is idd een niet erg boeiend verschil.

Hoe snel loopt het geheugen bij 3,5Ghz?

Wat ik zelf heb is dit:
E6750 @ 444Mhz = 3,55Ghz
G.Skill 800Mhz @ 444Mhz x 2.4 = 1066Mhz 5-5-5-15 (origineel 4-4-4-12)

Dus let goed op dat je memory divider goed is ingesteld en de timings van het OCde geheugen ook!

Geheugen loopt 1:1 met fsb

Geheugen loopt btw op: 876 Mhz ( stock 800 dus niet erg veel overgeklokt lijkt me )

[ Voor 10% gewijzigd door Fatal Mind op 12-11-2007 01:21 ]

Verwijderd

Staat je geheugen voltage wel goed?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 11:05
Ik heb exact hetzelfde geheugen, en het probleem bij mij was dat het geheugen niet verder wilde. Ik heb namelijk Revisie 2.1, en die heeft Promos chips ipv Micron chips. Promos klokt heel slecht over. Mischien heb jij dezelfde revisie, en ligt het geheugen gewoon niet stabiel.

• Fatal Mind
  • Niet online
@ sig: Alle voltages staan op automatisch.

@ omgwtfbbq: Dat zou idd kunnen, zou ik dan moeten uitzoeken, maar 76 Mhz overklokken is niet echt boeiend,

Ik draai nu weer op 3.4 Ghz waar hij stabiel op zou moeten zijn. dat ga ik vanaaf weer testen. en aan de andere kant is een overklok van 900 is best acceptabel natuurlijk. ( of in dit geval 800 om het safe te houden )

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, ik zit nu op 3,5 gig zelfde cpu, met team extreem dark 800mhz geheugen, dat draait nu op een fsb van 437 1:1 met 4-4-412 timings op 874mhz. Hoger wil die niet zonder dat het geheugen op lossere timings moet worden gezet.
temps lijken me niet echt het probleem aangezien de cpu niet warmer wordt dan 56 ong, met fans op low, en geheugen is ook niet warmer dan 35-40 graden, de reepjes zijn prima met blote hand vast te pakken.

[ Voor 30% gewijzigd door SouLLeSSportal op 12-11-2007 11:35 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:03

Zenix

BOE!

Ik zou ten eerste niet je Voltages op auto laten maar ze eens goed instellen. Zo heb je er veel meer controle over. En dat zou best eens de sleutel kunnen zijn tot wel een stabiele 3,5Ghz. En zoiezo als je geheugen op AUTO laat krijgt hij zoiezo te weinig Volt. De gigabyte geeft dan maar 1.8Volt terwijl DDR2 op 400mhz al 2.1Volt nodig heeft dat is dus +3. En 2.2 volt met een overklok van het geheugen is ook geen overbodige luxe dat is +4. Ik zou je FSB en MCH op +1 zetten of +2. En je proccesor max tot 1,55 Volt. Maar denk dat je voor 3,5ghz meestal wel aan 1,45Volt genoeg hebt. Maar daar moet je gewoon mee spelen. Let natuurlijk wel op de temps!

[ Voor 79% gewijzigd door Zenix op 12-11-2007 12:06 ]

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

bij mij ook auto de cpu staat idd op 1,42 volgt volgens mij geheugen weet ik niet.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Fatal Mind
  • Niet online
Oke, ik heb nu idd m'n geheugen op +3 gezet want wat jij zei kwam me erg bekend voor op de een of andere manier.

En m'n cpu heb ik nu ook +1 gegeven. ik ga nu gelijk ffies beginnen met stress testen.

Denk dat als ie een uur of 10 goed draait in orthos dat ie wel stabiel is.

Edit: sinds wanneer is het zo dat als je een verandering in je volt settings maakt dat je dan lagere temps krijgt in core temp 0.95.4 }:O 8)7

Edit 2: in CPU Z word er gezegd dat m'n cpu op 1.232 volt loopt, dat zou wel mn lagere temps verklaren, best vaag weer.

Edit 3: Nou, die volt gedoe gaat dus ook niet werken, na 6 min al een gigantische rooie vlek in het orthos scherm, oftewel da's dus niet stabiel.

Ga misschien dat geheugen nog wel die +3 geven misschien dat ie dan wel stabiel word, ik ga wel ff vogelen.

[ Voor 51% gewijzigd door Fatal Mind op 12-11-2007 12:44 ]

• Fatal Mind
  • Niet online
Om maar eventjes verder te gaan in deze topic, ik heb de cpu nu op 3.6 Ghz draaien, alles op auto voltages, behalve het geheugen volgens mij, die staat op 2.1 volt en loopt 1:1 met de fsb van cpu. Na 8 uur orthos ( vond het wel weer lang genoeg :P ) is hij foutloos uit de tests gekomen.

Het probleem dat hij vorige keer op 3.5 niet stabiel was is denk ik te wijten aan m'n ondertussen wijlen voeding,

De temps stressed terwijl ik orthos gebruik liggen max rond de 63 graadjes.

Vraagje: wat mogen die dingen max worden qua hitte ?

[ Voor 23% gewijzigd door Fatal Mind op 29-11-2007 12:19 ]

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

Swaptor

Java Apprentice

Fatal Mind schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:17:
De temps stressed terwijl ik orthos gebruik liggen max rond de 63 graadjes.

Vraagje: wat mogen die dingen max worden qua hitte ?
Thermal Specification: 72°C

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

FF meer info ;)
Je hebt bv niet geheel onbelangrijk je vCore niet vermeld...
Als deze klopt met je cpuz, dan kan ie nog een stuk omhoog ;)
Daar wordt ie namelijk een stuk stabieler door ;)

• Fatal Mind
  • Niet online
Ik denk dat je hier alles wel vind:
Afbeeldingslocatie: http://i70.photobucket.com/albums/i104/Fatal_Mind/cpupiucore.jpg

Stressed word het beestje rond de 60 graadjes, afhankelink van m'n ingestelde koeling ( vol de fans aan, of langzaam draaiende )

Verwijderd

Volgens mij is het safe om een 62 graden maximaal aan te houden voor een C2D, althans dat was voor de voorgaande 1066FSB versies.

ik gaat er eigenlijk van uit dat deze hetzelfde zijn (op de fsb en snelheid na dan :P)

• Fatal Mind
  • Niet online
Ja, dat denk ik ook, zo houd je een mooie marge over op de max temp en weet je zeker dat je de proc niet te hard beschadigd :P .

Ik draai nu op 3.7 Ghz, en ga vanacht kijken of die een beetje stabiel is, en gelijk maar kijken wat de temps zijn.

Edit: na 6 min al error in Orthos, ik heb geen zin in het handmatig verhogen van volts, dus ik ga terug naar 3.6 en laat het daar bij.

[ Voor 21% gewijzigd door Fatal Mind op 29-11-2007 20:38 ]

Pagina: 1