Hoofdtelefoongeluid te zacht via externe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 01:33
Ok, ik heb zowel via google als via tweakers een tijd gezocht naar een oplossing voor mijn probleem, maar alles wat enigszins in de buurt kwam was zo gedateerd dat ik de sites die men als oplossing gaf niet eens meer kon openen.

Ik heb sinds kort een sitecom 5.1 externe geluidskaart. Opzich is dit een prima dingetje, het geluid via mijn boxjes is zeer goed te doen, zeker beter dan de interne geluidskaart (toen ik deze nog kon gebruiken).

Het probleem is echter: als ik er mijn hoofdtelefoon op aansluit, is het geluid te zacht. Alles valt te verstaan, maar het is gewoon niet prettig om naar te luisteren.
Nu dus mijn vraag; weet iemand misschien of het geluid via bepaalde (gratis?) drivers intern te versterken is? Of dat er anders een andere manier is om toch prettig te kunnen luisteren via een koptelefoon.

Dan nog voor de duidelijkheid:
1: Ik gebruik een externe geluidskaart, omdat mijn audio-out poort kapot is. Ook doen mijn laptopboxjes het zo niet, maar gezien die kwaliteit ben ik daar niet enorm rouwig om.
2: Ik heb ook een sennheiser pc136 headset, waarbij een usb-adapter zit voor de audio. Dit ding heb ik een tijdje gebruikt als externe geluidskaart, maar hij begon me in kwaliteit wat tegen te vallen. Nu is het voornamelijk een draagbaar ding voor onderweg. Het voordeel hiervan was wel dat het geluid WEL op een normaal volume te krijgen was via een hoofdtelefoon.
3: Het ligt niet aan de hoofdtelefoon die ik gebruik, ongeacht welke ik pak is het geluid te zacht.
4: Zowel de windows driver als de bijgeleverde driver geven een te laag volume af.
5: Als ik intern het volume op zijn hoogst zet, hoef ik het volume van mijn boxjes zelfs maar heel laag te zetten om een goed verstaanbaar geluid te krijgen. Daarom vind ik het des te aparter dat het via een koptelefoon niet zo mooi werkt.

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 14:57
Is het niet zo dat een hoofdtelefoon versterkt dient te worden? Je speakers zullen hun eigen voeding hebben, en dus hun eigne versterker die voor het nodige volume zorgt. Daar je hoofdtelefoon geen versterker heeft, is misschien daarom het geluid te zacht?
Ik weet het niet zeker, misschien kan iemand anders meer duidelijkheid verschaffen :)
Wat je nu zou kunnen proberen is alle poorten op de geluidskaart, of eens kijken of hij het met niet versterkte speakers ook doet.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, dit is een veelvuldig voorkomend probleem met goedkopere kaartjes (en ook onboard spul).

De buffertjes (als überhaupt aanwezig) zijn te zwak om de load van een hoofdtelefoon aan te kunnen.

Oplossing zou zijn om een losse hoofdtelefoonversterker te kopen. Voor dat geld heb je echter ook een nieuwe geluidskaart die een hoofdtelefoon wel goed kan aansturen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 01:33
Hmm, ik ben dus de spreekwoordelijke achternaam van Jan mbt mijn geluidskaartje.

Ik heb voorlopig in ieder geval een soort van oplossing, dus bedankt voor de tip. Nu heb ik er een gewone versterker van een stereotoren (die stond er nog, en zo'n specifieke hoofdtelefoonversterker is inderdaad nog geen optie) op aan gesloten, ik geloof een Sony TA-D509 (hij staat nu op een rotmanier tegen een muur, dus ik kan het niet echt goed bekijken). Ook deze levert natuurlijk problemen op, maar als ik intern het geluid gewoon zacht zet en de versterker al het werk laat doen krijg ik er redelijk geluid uit.

Nu dus maar op zoek naar een goede externe geluidskaart (het is namelijk voor een laptop, anders had ik al lang een interne gekocht), of sparen voor een pc die voldoet aan mijn wensen (puur multimedia en de normale office/internetzaken, geen games).

Heb je misschien ook nog tips om mijn versterker optimaal te laten werken? In ieder geval al bedankt voor deze oplossing.

Edit: Ik merk nu, dat op een gegeven moment mijn versterker begint te vervelen, en dan krijg ik maar om de beurt uit 1 box geluid, en het plopt ook nog. Iemand daar tips voor, of heb ik gewoon pech met mijn geluidskaart?

[ Voor 10% gewijzigd door iuuk op 12-11-2007 16:00 ]