[DebianSlug] Opstartprobleem, initramfs update?

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik heb de Slug (Linksys NSLU2 voor de goede orde) met DebianSlug al een tijdje prima draaien. Vandaag geprobeerd een 2e hd aan mn Slug te hangen om het een en ander qua data uit te wisselen. Sindsdien alleen maar meer problemen lijkt het wel, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. En ja, ik weet het, ik had het niet zo blind moeten vertrouwen dat het goed zou komen in 1 keer, maar ja, je zal altijd zien...

Zie ook http://www.nslu2-linux.org/wiki/Debian/TroubleShooting . Onder het kopje "The slug fails to reboot with 2 drives connected" staat hoe je het op kan lossen. Ik heb dit dus gedaan, alles prima. Na rebooten kom ik vervolgens in deze categorie terecht: "The slug hangs during reboot (stuck on orange LED, no HD activity.)". Omdat ik de ellende al zag aankomen heb ik de 2e hd eraf gehaald, dus die speelt niet meer mee, ik wil het eerst weer gewoon met 1 hd alles werkend krijgen.

Wat ze vermelden is dat er 2 dingen kunnen optreden.
- Iets met dat ie op een response wacht tijdens het booten, dat kan je oplossen door in etc/default/rcS FSCKFIX=yes te zetten. Dit heb ik dus gedaan, geen resultaat.

- De 2e optie is dat de initramfs 'toast' is. Dit stuk heb ik 10x gelezen, maar ik snap niet wat ze bedoelen. Ze hebben het over initramfs, maar is dat een file, of wat? Ook wordt er gezegd dat je een nieuwe image kan maken/ pakken en die klaar zetten ofzo. Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niet wat ze bedoelen...

Ik heb inmiddels de hd aan een andere linux bak (Slackware) gehangen om het een en ander iig op de disk te kunnen updaten en onderzoeken. Het probleem is nu dat ik niet weet hoe ik het aanpak, hoe krijg ik weer een bootende slug ervoor terug...?
- /etc/fstab heb ik weer teruggezet naar het origineel
- in /boot heb ik de originele img file weer teruggezet
Als ik de slug zou kunnen booten zou ik dus weer de volgende 2 dingen kunnen draaien:
update-initramfs -u en vervolgens flash-kernel Maar ja, dat kan dus niet...

Ik hoop dat jullie expertise bij mij tot een oplossing kunnen helpen...

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Rotjeknor schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:30:
- De 2e optie is dat de initramfs 'toast' is. Dit stuk heb ik 10x gelezen, maar ik snap niet wat ze bedoelen. Ze hebben het over initramfs, maar is dat een file, of wat?
Het initramfs is een filesystem image (een file dus) die een hele minimale Linux-installatie bevat.

Bij het booten wordt door de bootloader (normaalgesproken vaak GRUB, geen idee wat ze gebruiken op de slug) de kernel image en het initramfs in het geheugen geladen. De bootloader vertelt de kernel waar in het geheugen het initramfs staat, en start vervolgens de kernel. De kernel doet zijn dingen, en pakt op een gegeven moment het initramfs uit en mount het als /.

De programma's op het initramfs hebben maar één taak: zorgen dat het daadwerkelijke root filesystem gemount wordt, zodat daar van opgestart kan worden. Dus het initramfs laadt de juiste drivers, zoekt het juiste filesystem, en mount dat als /. Het initramfs doet vanaf dat moment niet meer mee, en de computer start dan verder op van het echte root filesystem.

Het initramfs bevat om deze redenen kopieën van relevante configuratie-files, zoals udev en modprobe config. Met update-initramfs -u maak je een nieuwe initramfs met de huidige configuratie.

Normaalgesproken staat het initramfs (net als de kernel image) op de harddisk waarvan geboot wordt. Bij de slug staat dit in flash, en met flash-kernel schrijf je dus de kernel image en het initramfs naar flash weg.
Ook wordt er gezegd dat je een nieuwe image kan maken/ pakken en die klaar zetten ofzo. Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niet wat ze bedoelen...
Bij de aanpassingen om een tweede disk goed te laten werken staat:
You may want to make a copy of your existing flash before this last step in case something goes wrong.
Heb je toen een kopie gemaakt? Zo niet, dan kun je waarschijnlijk het originele initramfs, waar Debianslug mee geleverd wordt, wel ergens downloaden.

De volgende stap is om je (oude of originele) initramfs te flashen, en dat is dus wat lastiger, want dat moet op de slug zelf. Daar gaan die stukjes "The upslug2 option" en "The rescue disk option" over. Die stappen zijn wel erg specifiek voor de slug, dus daar kan ik minder goed mee helpen.

Ik hoop dat er zo het een en ander duidelijk is? :)