onbeveiligde netwerk werkt perfect. Beveiligde netwerk niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:41
Ik heb een belkin N1 router. Die gaat bedraad naar mijn eigen pc desktop. De tweede pc desktop (van mijn zoontje met windows xp home. Intel 500 mhz) gaat draadloos. Ik heb daarvoor een Belkin WiFi N1 Wireless Desktop Card gekocht. Ik heb alle instellingen goed staan. (een vriend van me heeft dat gedaan. Kan dat zelf helaas niet) Mijn probleem is: Als ik onbeveiligde netwerk aanzet (dus geen wpa/wpa2 fsk tkip) Kan mijn zoontje wel internetten. Maar zodra ik beveiligde netwerk (Beveiligde modus: wpa/wpa2-personal. Authentificatie: wpa-personal. Encryptiemethode: AES. Overzicht overgenomen van de belkinsite) kan mijn zoontje niet internetten. En als ik het via wep doe. Geeft die bij mijn zoontje: Encryptie verkeert 40 bits/104bits??? Hier snap ik helaas niets van. We zijn gisteren 5 uur bezig geweest om draadloos netwerk te laten werken met een beveiliging. Maar helaas is het niet geluk icm beveiliging. Onbeveiligde netwerkt loopt als een trein.

We hebben alle beveiliging geprobeerd. Maar niets heeft geholpen.

Wie kan me aub helpen.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Even een checkup vraagje,

je hebt de wep code wel in de pc van je zoontje gezet?

• pinokkia
__xeno__ schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:39:
Even een checkup vraagje,

je hebt de wep code wel in de pc van je zoontje gezet?
Die wep code hebben we nooit gehad, want hij blijft inderdaad zeuren om die code bij mijn zoontjes computer..

[ Voor 4% gewijzigd door pinokkia op 11-11-2007 18:43 ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
pinokkia schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:43:
[...]

Die wep code hebben we nooit gehad, want hij blijft inderdaad zeuren om die code.
Je moet in je router een wepcode invoeren, die zelfde code moet ook in de betreffende pc's gebruikt worden. Mischien is het beter om even een vriend langs te laten komen?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
pinokkia schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:43:
[...]

Die wep code hebben we nooit gehad, want hij blijft inderdaad zeuren om die code bij mijn zoontjes computer..
Moet je die niet zelf in je router instellen? Ik denk het wel. :)

• pinokkia
Roamor schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:44:
[...]

Moet je die niet zelf in je router instellen? Ik denk het wel. :)
Kan ik wepcode zien in mijn belkinsite?

• Roamor
  • Niet online
Ik heb geen Belkin, maar ik neem aan dat je deze kunt ingeven op dezelfde plaats waar je ook voor deze vorm van beveiliging kiest.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:37
Misschien is het het handigst om hem eerst in wep aan de gang te krijgen

40 bits / 104 bits (oftewel 64/128 bits, de eerste 24 bits is de 'initialization vector') geeft aan hoe lang de sleutel is.
Als je kiest voor 40/64 bits, dan is je sleutel 5 karakters lang als je je sleutel in gewone tekst definieert, en 10 karakters bij hexadecimaal (dan heeft elke karakter de waarde 1..9,a,b,c,d,e of f). Bij een 104/128 bits sleutel is dit 13 karakters bij tekst en 26 bij hexadecimaal.

De melding 'encryptie verkeerd' zegt me niet zoveel, maar op de router of laptop verwacht hij waarschijnlijk de sleutel van de andere lengte.

Gebruik je gewoon de wireless software van windows zelf, of de 'Belkin Wireless Configuration Utility'? Als je daar bij een 'available network' op het knopje 'Configure' duwt, dan krijg je een scherm waar je je wep-key kan invullen. En bij 'key format' en 'key length' kun je aangeven of het ascii/hex is en of het 64/128 bits is. Mijn gok is dat deze verkeerd staat.

edit:
Ah ok, er zijn een boel reacties tussendoor gekomen wat mijn verhaal zinloos maakt. Je moet gewoon inloggen op de belkin-router, en daar zelf een wepkey verzinnen/instellen. Daarna kopieer je dit naar je kladblok ofzo, en copieer je het weer als je de vraag krijgt als je probeert te verbinden.

[ Voor 13% gewijzigd door sewer op 11-11-2007 18:54 ]

• pinokkia
Roamor schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:48:
Ik heb geen Belkin, maar ik neem aan dat je deze kunt ingeven op dezelfde plaats waar je ook voor deze vorm van beveiliging kiest.
Ik kan zelf die wpa-fsk instellen via de belkinsite (ip adres) Diezelfde wpa-fsk stel ik ook in de computer van mijn zoontje. Maar dat lukte ook niet, omdat die om de wepcode iedere keer zeurt??

• sewer
Met 'belkinsite (ip-adres)' bedoel je toch 192.168.2.1? En gebruik je het ingebouwde windows programma om te verbinden ('Wireless Zero Configuration') of die van Belkin ('Belkin Wireless Configuration Utility')?

[ Voor 58% gewijzigd door sewer op 11-11-2007 18:58 ]

• pinokkia
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:51:
Misschien is het het handigst om hem eerst in wep aan de gang te krijgen

40 bits / 104 bits (oftewel 64/128 bits, de eerste 24 bits is de 'initialization vector') geeft aan hoe lang de sleutel is.
Als je kiest voor 40/64 bits, dan is je sleutel 5 karakters lang als je je sleutel in gewone tekst definieert, en 10 karakters bij hexadecimaal (dan heeft elke karakter de waarde 1..9,a,b,c,d,e of f). Bij een 104/128 bits sleutel is dit 13 karakters bij tekst en 26 bij hexadecimaal.

De melding 'encryptie verkeerd' zegt me niet zoveel, maar op de router of laptop verwacht hij waarschijnlijk de sleutel van de andere lengte.

Gebruik je gewoon de wireless software van windows zelf, of de 'Belkin Wireless Configuration Utility'? Als je daar bij een 'available network' op het knopje 'Configure' duwt, dan krijg je een scherm waar je je wep-key kan invullen. En bij 'key format' en 'key length' kun je aangeven of het ascii/hex is en of het 64/128 bits is. Mijn gok is dat deze verkeerd staat.
We hebben allebei de sofware gebruikt. Maar bij beide software (windows en belkin) knalt hij internet eruit zodra ik hem beveilig. Die kennis van mij heeft dezelfde volgorde van zijn linksys wireless router. Hij snap er ook niets meer van.
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:56:
Met 'belkinsite (ip-adres)' bedoel je toch 192.168.2.1?
Ja die ip

[ Voor 6% gewijzigd door pinokkia op 11-11-2007 18:58 ]

• Krizzie
  • Laatst online: 10:31

Krizzie

Progressive Music \o/

Bij onze oude belkin router moest je de hele code over tikken (13 blokken van 2 cijfers of letters als ik me niet vergis) als je als wachtwoord "vrachtwagen" hebt bijvoorbeeld dan rollen daar die cijfers uit. Op de laptop werkte "vrachtwagen" dan niet maar moest ik die hele reeks in tikken. :)

Geluidswolk

• pinokkia
Krizzie schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:58:
Bij onze oude belkin router moest je de hele code over tikken (13 blokken van 2 cijfers of letters als ik me niet vergis) als je als wachtwoord "vrachtwagen" hebt bijvoorbeeld dan rollen daar die cijfers uit. Op de laptop werkte "vrachtwagen" dan niet maar moest ik die hele reeks in tikken. :)
Waar moet je dat ergens intypen. (wachtwoord. In de computer of via de belkinsite)

• Krizzie
  • Laatst online: 10:31

Krizzie

Progressive Music \o/

Via de belkin site (router site eigenlijk) moest dat bij ons. :)

Geluidswolk

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 08:05
probeer eens de gebruikershandleiding van het kastje door te lezen :/

you had me at EHLO

• pinokkia
TheNymf schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:03:
probeer eens de gebruikershandleiding van het kastje door te lezen :/
Staat niet veel soeps in. Dat heeft die kennis van mij ook al gedaan en ik ook.

Ik kan toch gewoon die wpa-fsk gewoon instellen in de belkin N1 router en in de computer van mijn zoontje. Dan moet hij het toch gewoon doen? Of zien we toch iets over het hoofd?

[ Voor 25% gewijzigd door pinokkia op 11-11-2007 19:08 ]

• sewer
Op die 192.168.2.1, ga eens naar Wireless | Security, en kies bij security mode voor '128bit WEP'. Daarna staat ergens op die pagina 'PassPhrase' met daarachter een 'Generate'-knop? Als je daar op klikt, komt er in dat vak daarvoor een stukje tekst te staan van 13 karakters?

Zo ja, copieer die 13 karakters naar je kladblok (of schrijf ze over), en druk op apply changes. Probeer nu in windows te verbinden met je netwerk, als het goed is wordt nu om een wep-sleutel gevraagd. Vul hier die 13 karakters weer in. Werkt het dan?

• pinokkia
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:18:
Op die 192.168.2.1, ga eens naar Wireless | Security, en kies bij security mode voor '128bit WEP'. Daarna staat ergens op die pagina 'PassPhrase' met daarachter een 'Generate'-knop? Als je daar op klikt, komt er in dat vak daarvoor een stukje tekst te staan van 13 karakters?

Zo ja, copieer die 13 karakters naar je kladblok (of schrijf ze over), en druk op apply changes. Probeer nu in windows te verbinden met je netwerk, als het goed is wordt nu om een wep-sleutel gevraagd. Vul hier die 13 karakters weer in. Werkt het dan?
Ga ik nu gelijk doen. Welke computer? :$ .

[ Voor 4% gewijzigd door pinokkia op 11-11-2007 19:28 ]

• sewer
Het instellen van dit alles (op 192.168.2.1) zou ik op jouw bedrade pc doen, als je daarmee klaar bent en 'apply changes' hebt gedaan kun je daar de browser sluiten.

Daarna ga je op die niet-bedrade pc proberen te verbinden met de router, en als je daar de vraag krijgt over de wep-sleutel vul je daar die 13 karakters in (die je van te voren even op een papiertje hebt opgeschreven).

• pinokkia
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:30:
Het instellen van dit alles (op 192.168.2.1) zou ik op jouw bedrade pc doen, als je daarmee klaar bent en 'apply changes' hebt gedaan kun je daar de browser sluiten.

Daarna ga je op die niet-bedrade pc proberen te verbinden met de router, en als je daar de vraag krijgt over de wep-sleutel vul je daar die 13 karakters in (die je van te voren even op een papiertje hebt opgeschreven).
Mijn dank aan U is groot. _/-\o_ Beveiligde internet verbinding is nu via wep. Alleen moet ik met de tijd effe uitvinden. Hoe ik nu via wpa-fsk kan beveiligen. Het was eigenlijk simpel. Ik had nml iedere via wep gewone wachtwoord ingetypt ipv letters en cijfers (dus die encryptie) Het liefst wil ik de extra zwaar beveiligde internet hebben. Dus dat word in de loop van de week weer uitzoeken.

Maar tot nu toe draait alles als een speer. Nogmaals: MIJN DANK IS ZEER GROOT. _/-\o_

• sewer
OK, nu kan je hem nog wat meer beveiligen. Je kan namelijk instellen dat alleen jouw zoon op het draadloze netwerk kan (om precies te zijn, alleen die belkin wireless desktop card van jou krijgt toegang erop). Als je dit doet betekent het wel dat als kennissen/vriendjes van je zoon met hun eigen laptop langskomen, ze er niet opkomen (ook al weten ze de wep-sleutel). Maar onbevoegden dus ook niet :)

Ga op je zoons computer naar start|uitvoeren, en typ daar cmd in (met daarna een enter). Je krijgt dan een zwart 'scherm', typ daar hetvolgende in: ipconfig /all

In dat overzicht, vind daar de adapter "Wireless LAN adapter", en een paar regels daaronder staat 'Physical address'. Daarachter staat een 'nummer' in de vorm 00-0C-F2-...

Op de routerpagina, ga naar Wireless | MAC address control, en kies daar de optie 'allow'. Vul daarna dat 'physical address' in het vakje daaronder, en duw op het "<<add"-knopje. Daarna weer 'apply changes'.

Als hij het adres niet pikt, dan moet je het adres eens in het formaat 00:0C:f2... proberen, of in het formaat 000CF2... Het verschilt een beetje per router hoe hij het mac-adres ingevoerd wilt hebben

• pinokkia
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:10:
OK, nu kan je hem nog wat meer beveiligen. Je kan namelijk instellen dat alleen jouw zoon op het draadloze netwerk kan (om precies te zijn, alleen die belkin wireless desktop card van jou krijgt toegang erop). Als je dit doet betekent het wel dat als kennissen/vriendjes van je zoon met hun eigen laptop langskomen, ze er niet opkomen (ook al weten ze de wep-sleutel). Maar onbevoegden dus ook niet :)

Ga op je zoons computer naar start|uitvoeren, en typ daar cmd in (met daarna een enter). Je krijgt dan een zwart 'scherm', typ daar hetvolgende in: ipconfig /all

In dat overzicht, vind daar de adapter "Wireless LAN adapter", en een paar regels daaronder staat 'Physical address'. Daarachter staat een 'nummer' in de vorm 00-0C-F3-...

Op de routerpagina, ga naar Wireless | MAC address control, en kies daar de optie 'allow'. Vul daarna dat 'physical address' in het vakje daaronder, en duw op het "<<add"-knopje. Daarna weer 'apply changes'.

Als hij het adres niet pikt, dan moet je het adres eens in het formaat 00:0C:f2... proberen, of in het formaat 000CF2... Het verschilt een beetje per router hoe hij het mac-adres ingevoerd wilt hebben
Helaas kan ik nu niet op zijn computer, want hij moet om 20.00 uur naar bed. (hij is pas 9 jaar) Ik kan pas morgen verder gaan.

In mijn overzicht van Belkin staat al de mac-adres van mijn zoontje en van zijn PS3 onder: toelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door pinokkia op 11-11-2007 20:22 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let op soms heb een windows update / of driver update van je wireless kaart nodig om wpa te ondersteunen

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 11-11-2007 20:20 ]

Iperf

• pinokkia
fish schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:19:
let op soms heb een windows update / of driver update van je wireless kaart nodig om wpa te ondersteunen
Mijn zoontje heeft windows xp met sp1 alleen.

• sewer
Yupz, dan moet je hem nog downloaden. SP1 is namelijk van 9 september 2002, de WPA-update van 31 maart 2003.

Nog een speciale reden dat je zoon geen SP2 draait? Je bent je wel bewust van de risico's?

[ Voor 5% gewijzigd door sewer op 11-11-2007 20:34 ]

• pinokkia
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:29:
Yupz, dan moet je hem nog downloaden. SP1 is namelijk van 9 september 2002, de WPA-update van 31 maart 2003.

Nog een speciale reden dat je zoon geen SP2 draait? Je bent je wel bewust van de risico's?
Zijn peet oom heeft zijn oudere computer gegeven aan mijn zoontje en daar staat windows xp home al op. Deze windows xp zit nml ook op hun andere verouderde computer. Dus daarom denk ik dat nooit geupdate is.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

Ik heb alle instellingen goed staan. (een vriend van me heeft dat gedaan. Kan dat zelf helaas niet)
Kun je niet misschien die vriend weer om hulp vragen, zo te horen heeft hij er wat meer verstand van.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• pinokkia
Jimbolino schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:25:
[...]

Kun je niet misschien die vriend weer om hulp vragen, zo te horen heeft hij er wat meer verstand van.
Beveiligde internet werkt inmiddels. Welleswaar wep beveiliging.

• pinokkia
Nu heb ik internet uitvoerig met wep beveiliging uitgetest. Nu knalt draadloos internet in 1 uur tijd wel een stuk of 5 x internet eruit. (heb gisteravond te vroeg gejuigt) Wat is daarvan het probleem? Had er geen last van met onbeveiligde internet.

[ Voor 7% gewijzigd door pinokkia op 12-11-2007 10:43 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

WEP is geen optie. Tenminste, als het kaartje van je zoon WPA ondersteunt. Je router is (hardwarematig) in ieder geval niet het probleem. Dat (o)N-ding zou backwards compatible moeten zijn met 802.11 a/b/g, en meer dan krachtig genoeg om WPA(2)-versleuteling aan te kunnen.

Ik volg de anderen in dit topic: check met die vriend. Wij kunnen je routersettings niet zien van hieruit, we weten niet hoe de configuraties van de machines eruit zien, op zo'n dingen moet je eigenlijk met je neus op zitten.
sewer schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:29:

Voor WPA2-ondersteuning heb je zelfs nog een extra update nodig: WindowsXP-KB893357-v2-x86-NLD.exe. WPA2 ondersteunt namelijk alleen AES (zoals WPA eigenlijk alleen TKIP doet, maar er is ook een hybride WPA AES mode), en als je dat in je router instelt dan zal je zoontje evengoed niet op internet kunnen.

Daarnaast kan je maar beter hopen dat de fabrikant van je kaart drivers beschikbaar heeft die WPA(2) ondersteunen :). En dat kan soms zwaar tegenvallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 12-11-2007 10:50 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• pinokkia
@ Borromini

Mijn zoontje heeft deze Belkin WiFi N1 Wireless Desktop Card. Die ondersteund inderdaad WPA. Maar heeft windows XP home sp1 als besturingssysteem. Helaas lukt het niet om deze besturingsysteem te updaten met sp2. Toch blijf ik het raar vinden dat zonder die beveiliging internet er niet uitgooit. Maar zodra ik beveiliging via wep. Wel internet in 1 uur een stuk of 5 x geen verbinding maakt. Is er misschien ergens een instelling dat er om de zoveel x minuten verbinding verbroken wordt?

Pagina: 1