Bios instelling worden niet opgeslagen.

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Goeiedag als eerste,

Nu heb ik een raar probleem met mijn bios. Ik wou wat gaan overklokken, en toen had ik alles goed gezet en deed ik Save Changes and Exit. Dus ik boot in windows en tot mijn verbazing zie ik in cpu-z dat mijn instelling (mijn core speed) niet zijn veranderd, hoewel mijn HT link dan wel veranderd is en mijn mem instelling ook veranderd zijn. Dus ik denk, misschien heb ik wat fout in de bios gezet, dus ik kijk in de bios, en ineens staat alles weer op auto en mijn cpu instelling staan in eens op 216 htt(correct me if im wrong) dat betekend dat mijn instelling lager staan, en loopt die dus op 2000, in plaats van 2200.

Ik heb cmos clear gedaan, batterij er uit gehaald alleen dat mocht niet baten. Verder weet ik niet wat ik nog kan doen.

Mijn specs;
Cpu ; AMD 4200+ s939 x2
mem; 4x512 mb kingston ddr 400
mb; Asus A8N-E
Vga; XFX 7900 GT
hd; Maxter 160 gb

OS; Windows xp prof.

Mvg,
Zalmanluci

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien is het batterijtje leeg. Heb je die al eens vervangen?

• ZalmanLuci
Terw_Dan schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:46:
Misschien is het batterijtje leeg. Heb je die al eens vervangen?
Nee, die heb ik nog niet vervangen. Ik zal daar morgen eens voor kijken. Kun je die gewoon bij de locale pc boer halen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ZalmanLuci schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:47:
[...]

Nee, die heb ik nog niet vervangen. Ik zal daar morgen eens voor kijken. Kun je die gewoon bij de locale pc boer halen?
Je kunt ze bij iedere electronica winkel krijgen, dus dat is geen probleem.

• ZalmanLuci
Terw_Dan schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:49:
[...]

Je kunt ze bij iedere electronica winkel krijgen, dus dat is geen probleem.
Zou je een batterijtje van een oude pc kunnen gebruiken?
We praten hier over een pc van zeker 4-6 jaar oud. Weet het mobo type niet uit me hoofd

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-03 20:06

Zygivt

Evenaren en overtreffen

uhm bios jumper verkeerd staan?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-03 16:09
Zijn volgens mij geen jumpers die dit kunnen veroorzaken. Met de Clear CMOS jumpers boot je PC niet eens dus.

Batterij kun je ook van een oude PC gebruiken ja. Zijn volgens mij allemaal universeel (CR2302 ofzoiets meen ik).

Verwijderd

The Realone schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:51:
Zijn volgens mij geen jumpers die dit kunnen veroorzaken. Met de Clear CMOS jumpers boot je PC niet eens dus.

Batterij kun je ook van een oude PC gebruiken ja. Zijn volgens mij allemaal universeel (CR2302 ofzoiets meen ik).
Er zijn wel moederborden die met de jumper op Clear CMOS gewoon booten en dan steeds op default springen.
Gezien de leeftijd van het moederbord in kwestie lijkt me een lege batterij wel 't meest waarschijnlijke. :)

* Edit, Oeps... niet goed gelezen. 8)7 De batterij van een modern moederbord zou gewoon in orde moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 01:17 ]

• ZalmanLuci
Bedankt voor de reacties ten eerste.

Ik heb net een nieuw batterijtje gekocht, en zoals het lijkt was dit de oplossing. Bedankt! _/-\o_

Edit; Het is nu wel beter, als ik me cpu wil overklokken en me geheugen beetje naar achter doe (op 333mhz) en dan reboot en ga windows in. Kijk ik even in cpu-z alleen blijkt het dat mijn cpu speed niet omhoog is gegaan maar nog steeds staat op 2200mhz. En mijn ht is wel naar beneden gegaan en het zelfde geld voor mijn geheugen. Nu zou je kunnen zeggen dat het door cpu-z komt, alleen als ik bij eigenschappen kijk bij 'deze computer' staat er ook nog steeds, 2.2ghz.
Misschien dat iemand hier nog een oplossing op weet :P

Mvg,
Zalmanluci

[ Voor 128% gewijzigd door ZalmanLuci op 12-11-2007 18:38 ]

• ZalmanLuci
Nu heb ik even Asus probe geinstalleerd, alleen nu ziet die wel de overklok..en in me bios staat ook alles goed. Neem aan een bug of een probleem met een progamma. Wie moet ik nu geloven? :P
Nu moet het niet gekker worden, in Sisoft sandra zie ik weer 2,2ghz.. 8)7

Oh! sh*t, mijn excuses voor een nieuwe reply. Was niet de bedoeling.

[ Voor 35% gewijzigd door ZalmanLuci op 12-11-2007 20:31 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 17:01

VIPER2001

[GOT]The Source

The Realone schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:51:

cr 2032

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

alle Drivers up to date? als zij zeggen dat het een bug is, is er misschien ook al wel een patch voor ;)
Het eerste waar ik aan dacht was inderdaad het battarijtje of een jumper maarja.

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:11:
alle Drivers up to date? als zij zeggen dat het een bug is, is er misschien ook al wel een patch voor ;)
Het eerste waar ik aan dacht was inderdaad het battarijtje of een jumper maarja.
Ik heb mijn bios nu ook geflashed, maar dat mocht helaas ook niet baten. (dacht de meeste recente was 1013.)

• ZalmanLuci
/Kick

Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden, iemand?

Wat ik nu heb gedaan..
Nieuwe Mobo batterijtje
Meest recente Bios er op geflashed.

Dit mocht helaas niet baten.

Edit//
Ik zit nu toch te denken aan een verse reinstall van windows, omdat hier voor het altijd wel werkte. (heb alle drivers wel up-to-date.) Ik denk dat ik dat binnekort maar eens ga doen, hoewel ik nu alles wel netjes heb en verder geen problemen met mijn pc. Ik zit echt te wachten op de gouden tip :P

[ Voor 46% gewijzigd door ZalmanLuci op 01-12-2007 15:18 ]

• ZalmanLuci
Heb net windows opnieuw geinstalleerd, en dit mocht ook niet helpen :?

Edit//
Hoe kan dit? Ik drukte op edit 8)7
Mijn excuses!

[ Voor 31% gewijzigd door ZalmanLuci op 01-12-2007 21:36 ]

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55

remy007

Broodje Bakpao Helmond

ZalmanLuci schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:35:
Heb net windows opnieuw geinstalleerd, en dit mocht ook niet helpen :?

Edit//
Hoe kan dit? Ik drukte op edit 8)7
Mijn excuses!
Even voor de duidelijkheid, Windows doet niets met je BIOS.

[ Voor 30% gewijzigd door remy007 op 01-12-2007 21:41 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Verwijderd

Let wel dat je die batterij met een magnetische schroevendraaier er weer inplaatst. Je mag zo'n batterij niet met je vingers aanraken omdat deze zich dan onmiddelijk ontlaadt waar je niets van voelt.. maar toch wel gebeurd :)

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:40:
Let wel dat je die batterij met een magnetische schroevendraaier er weer inplaatst. Je mag zo'n batterij niet met je vingers aanraken omdat deze zich dan onmiddelijk ontlaadt waar je niets van voelt.. maar toch wel gebeurd :)
Dus dit zou het probleem kunnen zijn, want ik heb em weer met met handen er in geduwd :P Wist dit helemaal niet, bedankt voor de tip. Maar als je dat met een magnetische schroevendraaier doet, dan beschadig je de batterij toch?

Verwijderd

Nee hoor. Je voorkomt alleen ermee dat je die batterij dan niet leegmaakt. Teminste hij gaat bij aanraking niet helemaal leeg, maar ineens 12% over van de 100% is natuurlijk ook niet fijn lijkt me :P

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:44:
Nee hoor. Je voorkomt alleen ermee dat je die batterij dan niet leegmaakt. Teminste hij gaat bij aanraking niet helemaal leeg, maar ineens 12% over van de 100% is natuurlijk ook niet fijn lijkt me :P
Nee idd, maar betekend dit dat ik een nieuwe moet gaan halen, of laadt die weer op als ik em eruit haal?

Edit//
Heb de batterij er nu met een magnetische schroevendraaier eruit gehaald, en op een papiertje gelegd. En 5-10 eruit gehad. Alleen nu heb ik nog steeds het zelfde, zal waarschijnlijk weer een nieuwe moeten kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door ZalmanLuci op 01-12-2007 22:29 ]

• ZalmanLuci
remy007 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:39:
[...]

Even voor de duidelijkheid, Windows doet niets met je BIOS.
Dit weet ik, alleen zou er misschien een proggamma wat kunnen blokkeren, u might never know :P

Verwijderd

Ik citeer nog even vanuit een dm:
Als je een ouder moederbord of systeem liggen hebt kan je gemakkelijk het batterijtje ermee vervangen :) Anders moet je nog even met de stroom erop werken.

De batterij is dan alleen nodig wanneer je systeem compleet van het stroom afgekoppeld is :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:44:
Ik ben bang dat je verkeerd geinformeerd bent. Batterijen kunnen niet door een aanraking plots ontladen van 100% naar 12%. De chemische reactie in de batterij kan simpelweg niet zo snel verlopen. Bovendien is er wel wat meer voor nodig dan een aanraking om een batterij goed te ontladen. Allereerst moet je beide polen natuurlijk aanraken. Maar dan nog hebben je vingers een flinke weerstand. Met andere woorden, wat jij hier noemt kan gewoon niet.

Wellicht dat je met het zweet op je vingers het metaal van de batterij sneller doet laten corroderen, of dat je door veel druk de batterij zelf sloopt met je vingers, maar in het laatste geval zou een magnetische schroevendraaier al helemaal dodelijk zijn omdat het oppervlak veel minder is.

//edit: Ik heb er nog is over nagedacht en misschien heb je toch gelijk, maar wel net eventjes anders. De polen van knoopcelbatterijen liggen erg dicht bij elkaar op sommige punten. Wellicht dat het vet van je vingers hier een verbinding in kunnen maken. Dit hoeft geen geweldig geleidende verbinding te zijn, maar gedurende de levensduur van die batterijen zal er zeker toch wel wat energie uit kunnen lopen. Wellicht dat dat de verklaring is.

[ Voor 64% gewijzigd door Nijn op 01-12-2007 23:48 ]

• ZalmanLuci
Nijn schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:30:
[...]

Ik ben bang dat je verkeerd geinformeerd bent. Batterijen kunnen niet door een aanraking plots ontladen van 100% naar 12%. De chemische reactie in de batterij kan simpelweg niet zo snel verlopen. Bovendien is er wel wat meer voor nodig dan een aanraking om een batterij goed te ontladen. Allereerst moet je beide polen natuurlijk aanraken. Maar dan nog hebben je vingers een flinke weerstand. Met andere woorden, wat jij hier noemt kan gewoon niet.

Wellicht dat je met het zweet op je vingers het metaal van de batterij sneller doet laten corroderen, of dat je door veel druk de batterij zelf sloopt met je vingers, maar in het laatste geval zou een magnetische schroevendraaier al helemaal dodelijk zijn omdat het oppervlak veel minder is.
Dus nu heb ik alles fout gedaan? :P Want ik heb net uit een ander moederbord (Asus a8n-e sli) het batterijtje er uit gehaald. En ook met een magnetische schroevendraaier er in gedaan. En het werkt nog steeds niet ;(
Iemand nog anders suggesties :9

Edit//
Wat ik opmerkte is dat de 'oude' batterij die ik hier voor er in had, (dus die ik 10 min geleden gebruikte) wel magnetisch was, alleen de batterij die ik uit de asus a8n-e sli heb niet.
(Dus die van mijn a8n-e bleef er aan hangen, en die uit de sli niet)

[ Voor 10% gewijzigd door ZalmanLuci op 01-12-2007 23:55 ]

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
whatever; die batterijtjes doen normaal zo lastig niet hoor ;)

Waar ik aan gedacht heb, is dat veel Asus mobo's een soort bescherming hebben tegen te agressieve of fout instellingen. Als het bord boot en merkt dat er wat fout gaat, worden sowieso "default" waardes ingesteld, om volgende keer op zijn minst tot in het bios-settings scherm te kunnen booten.
Wie weet is je probleem hier wel een gevolg van?

[ Voor 9% gewijzigd door the_stickie op 01-12-2007 23:54 ]

Verwijderd

Nijn schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:30:
[...]

//edit: Ik heb er nog is over nagedacht en misschien heb je toch gelijk, maar wel net eventjes anders. De polen van knoopcelbatterijen liggen erg dicht bij elkaar op sommige punten. Wellicht dat het vet van je vingers hier een verbinding in kunnen maken. Dit hoeft geen geweldig geleidende verbinding te zijn, maar gedurende de levensduur van die batterijen zal er zeker toch wel wat energie uit kunnen lopen. Wellicht dat dat de verklaring is.
leuke theorie :) Maar ik denk dat ik toch 'ergens' wel gelijk heb. Een batterij ontlaadt zich zodra je deze vastpakt op beide polen, en dat is waar ik ook op doelde. Je kan een batterij van een PC maar op 1 manier beetpakken, en dat is via de zijkant/rondingen, niet aan de platte zijde, want dan zal deze zich juist ontladen. Het is me ooit verteld toen ik als 16jarig schoffie bij m'n eerste PC-boer aan het werken was, en sindsdien eigenlijk ook altijd deze 'regel' gehanteerd.

• ZalmanLuci
the_stickie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:54:
whatever; die batterijtjes doen normaal zo lastig niet hoor ;)

Waar ik aan gedacht heb, is dat veel Asus mobo's een soort bescherming hebben tegen te agressieve of fout instellingen. Als het bord boot en merkt dat er wat fout gaat, worden sowieso "default" waardes ingesteld, om volgende keer op zijn minst tot in het bios-settings scherm te kunnen booten.
Wie weet is je probleem hier wel een gevolg van?
Nou ik heb geen problemen met booten in de bios, ook als ik opnieuw opstart. Maar eigenlijk het enige is dat mijn ghz van mijn overklok niet overkomen in de progammatjes, wat anders wel gebeurde. Bijv. mijn geheugen htt link als ik dat verander zie ik dat in cpu-z. Maar mijn overklok, wat ik nu heb van 2,2 naar 2,4, blijft er staan; 2,2 ghz. En foute bios instellingen lijken mij vreemd, omdat ik het batterijtje er uit heb gehaald en dan reset alles.

• the_stickie
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:57:
[...]

leuke theorie :) Maar ik denk dat ik toch 'ergens' wel gelijk heb. Een batterij ontlaadt zich zodra je deze vastpakt op beide polen, en dat is waar ik ook op doelde. Je kan een batterij van een PC maar op 1 manier beetpakken, en dat is via de zijkant/rondingen, niet aan de platte zijde, want dan zal deze zich juist ontladen. Het is me ooit verteld toen ik als 16jarig schoffie bij m'n eerste PC-boer aan het werken was, en sindsdien eigenlijk ook altijd deze 'regel' gehanteerd.
Je batterij kan zich ontladen als de polen verbonden worden. dat is waar. maar de vraag is hoeveel stroom er door je vingers gaat lopen. Aangezien je zelf een behoorlijke weerstand hebt, is dat waarschijnlijk niet eens in de grootorde van de mA... bijna volledig te verwaarlozen dus ;)

Ik zou zeggen probeer het (en film het): als jij er in slaagt een nieuw (pc) batterijtje énkel met je handen te ontladen binnen de 24 uur, dan stuur ik je er 2 nieuwe ;)

ontopic kan ik spijtig genoeg ook niks bedenken: lijkt me stuk :/

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 02-12-2007 15:43 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-03 08:01

Sebazzz

3dp

the_stickie schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:41:[...]Ik zou zeggen probeer het (en film het): als jij er in slaagt een nieuw (pc) batterijtje énkel met je handen te ontladen binnen de 24 uur, dan stuur ik je er 2 nieuwe ;)
Ik ben verkouden, ik ga vanavond maar eens een bad nemen :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

ZalmanLuci schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:59:
[...]

Nou ik heb geen problemen met booten in de bios, ook als ik opnieuw opstart. Maar eigenlijk het enige is dat mijn ghz van mijn overklok niet overkomen in de progammatjes, wat anders wel gebeurde. Bijv. mijn geheugen htt link als ik dat verander zie ik dat in cpu-z. Maar mijn overklok, wat ik nu heb van 2,2 naar 2,4, blijft er staan; 2,2 ghz. En foute bios instellingen lijken mij vreemd, omdat ik het batterijtje er uit heb gehaald en dan reset alles.
Heb jij een soort 3rd-party moederbord van Aldi of Dell ofzo? Komt me wel bekend voor, dan lijkt het alsof je er een OC doorheengejaagd hebt, maar in Windows / CPU-z de waarde gewoon normaal blijft. Doet me denken aan een P200MMX die ik op 266MHz lopen had :P maar de waarde in CPU-Z totaal niet klopte
the_stickie schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:41:
[...]

Je batterij kan zich ontladen als de polen verbonden worden. dat is waar. maar de vraag is hoeveel stroom er door je vingers gaat lopen. Aangezien je zelf een behoorlijke weerstand hebt, is dat waarschijnlijk niet eens in de grootorde van de mA... bijna volledig te verwaarlozen dus ;)

Ik zou zeggen probeer het (en film het): als jij er in slaagt een nieuw (pc) batterijtje énkel met je handen te ontladen binnen de 24 uur, dan stuur ik je er 2 nieuwe ;)

ontopic kan ik spijtig genoeg ook niks bedenken: lijkt me stuk :/
Mwah.. Ik had het graag willen doen voor je, maar ik zit op het moment in een verhuizing. Natuurlijk sta jij ook vrij om het te doen :> met 2 batterijen Mijn multimeter ligt al jammergenoeg in een doos :+

• ZalmanLuci
Nee, ik heb een Asus a8n-e niet uit een aldi of dell pctje. Het overklokken werkte 'normaal' altijd wel, ik zou nog eens terug kunnen flashen, alleen lijkt me dit ook niet helpen.

[ Voor 56% gewijzigd door ZalmanLuci op 02-12-2007 17:38 ]

• the_stickie
ZalmanLuci schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:37:
Nee, ik heb een Asus a8n-e niet uit een aldi of dell pctje. Het overklokken werkte 'normaal' altijd wel, ik zou nog eens terug kunnen flashen, alleen lijkt me dit ook niet helpen.
Ik heb zelf een a8n-e en heb it nog NOOIT meegemaakt... ff bij Asus aankloppen?

• ZalmanLuci
the_stickie schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:57:
[...]

Ik heb zelf een a8n-e en heb it nog NOOIT meegemaakt... ff bij Asus aankloppen?
Ja, denk dat ik dat morgen maar eens doe. Wordt hier aardig zat van.

Verwijderd

Mijn PC was verknald door een beta bios erin te flashen. Zoek maar eens op het support forum van Asus naar de MR2-MVP en het laatste beta bios.... :|
Pagina: 1