Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding met 7812

Pagina: 1
Acties:
  • 3.363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag een voeding bouwen voor een versterkertje die ik op school heb gemaakt.

Nu heb ik al een schematje gevonden, maar ik heb toch en vraagje.

Specs:
  • 12 Volt
  • 5 Ampere
De IC die ik er voor wil gebruiken is een IC LM 7812. Nu levert de voeding dus max 5A, maar het IC kan maar/ levert (?) 100mA max. Hoe zit dit?
Of zie ik alles helemaal verkeerd?

Zijn er nog andere puntjes waar ik bij deze schema op moet letten?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2007 17:29 ]

Verwijderd

De stroom wordt in deze schakeling geleverd door de 2N2955 en die LM7812 zorgt alleen maar voor stabilisatie.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
idd, de 7812 is slechts aansturing van de transistor.

Waar je rekening mee moet houden is fatsoenlijke koeling, met name op je transistor.

Ik zou eerder een geschakelde voeding overwegen. Een stuk efficienter (minder verliezen in hitte) en compacter.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 20:27
In het schema wordt de efficientie min of meer door de wikkelverhouding van de trafo bepaald. Als je 12 volt op de uitgang wilt moet je een trafo nemen met een uitgangspanning van 9 volt. Deze heeft namenlijk een topwaarde van 12.7 volt. Bij het gelijkrichten verlies je ook nog wat spanning en uiteindelijk hou je zo'n 12 volt over. Dit resulteert in een vrij zuinige oplossing. Wanneer de trafo een grotere uitgangspanning levert zal dit gedissipeerd worden door die transistor.

[ Voor 31% gewijzigd door PcFer op 11-11-2007 18:01 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:40
Ik zou even op zoek gaan naar een iets uitgebreider schema, want met deze transistor moet je wel heel erg veel vermogen koelen bij 5A.
Over de 7812 staat namelijk minimaal 3V spanningsverschil tussen in- en uitgang en dus over de transistor ook.
Oftewel bij 5A moet die transistor minimaal (P=U x I) 3V x 5A = 15 Watt aan warmte verwerken en dat is best wel veel.
Dus ik weet niet wat voor trafo je gaat gebruiken, maar grote kans dat die meer dan de (12V + 3V) 15V= levert na gelijkrichting en dat je dus nog meer moet koelen.
PcFer schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:55:
In het schema wordt de uitgangspanning door de wikkelverhouding van de trafo bepaald. Als je 12 volt op de uitgang wilt moet je een trafo nemen met een uitgangspanning van 9 volt. Deze heeft namenlijk een topwaarde van 12.7 volt. Bij het gelijkrichten verlies je ook nog wat spanning en uiteindelijk hou je zo'n 12 volt over. Als de uitgangspanning zeer stabiel en precies 12 volt moet zijn dan voldoet dit schema niet!
Nee hoor, de uitgangspanning wordt bepaald door de 78xx en bij gebruik van een 7812 is dat dus 12V.
Hoe warm de transistor gaat worden wordt wel bepaald door de trafo.

[ Voor 39% gewijzigd door TD-er op 11-11-2007 17:57 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik zou gewoon iets van een simple switcher gebruiken. 12V is courant en die dingen gaan meestal tot, jawel, net 5A. :)

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 20:27
TD-er schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:56:
[...]

Nee hoor, de uitgangspanning wordt bepaald door de 78xx en bij gebruik van een 7812 is dat dus 12V.
Hoe warm de transistor gaat worden wordt wel bepaald door de trafo.
Ja ik zie 't, had me vergist ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus eigenlijk komt het er op neer dat in een (print) trafo moet pakken van (9V of 12V?) en die voor de schakeling plaatsen.

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:09:
dus eigenlijk komt het er op neer dat in een (print) trafo moet pakken van (9V of 12V?) en die voor de schakeling plaatsen.
Nou als je 5A op 12V wilt trekken zul je minstens een 60VA trafo moeten hebben en niet een 3,2 VA ;)
Maar goed, je moet voor de 7812 minimaal 15V gelijkspanning hebben.
Meestal is de gelijkspanning na gelijkrichting en condensator ongeveer 1,4x de wisselspanning die op de trafo staat. Dus voor 15V gelijkspanning zou je dan met een 12V~ trafo toe kunnen, maar je hebt best wel kans dat die spanning bij 5A belasting een stukje inzakt en dan is 12V~ dus te krap.
Dit zou je min of meer kunnen opvangen door voor de 7812 een low-drop versie te nemen, maar ik weet niet precies hoe die transistor dan gaat reageren als de spanningsval te laag gaat worden. Best kans dat je spanning dan behoorlijk in gaat zakken bij belasting, omdat de transistor dan een te grote weerstand heeft.

Edit:
Aangezien trafo's van 60 Watt best wel prijzig, groot en zwaar zijn, kun je mischien beter kijken naar een kant-en-klare geschakelde voeding (12V, 60VA)
Maar weet je zeker dat je 5A nodig hebt voor je versterkertje?

[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 11-11-2007 18:27 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• DJSmiley
TD-er schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:19:
[...]

Nou als je 5A op 12V wilt trekken zul je minstens een 60VA trafo moeten hebben en niet een 3,2 VA ;)
Maar goed, je moet voor de 7812 minimaal 15V gelijkspanning hebben.
Meestal is de gelijkspanning na gelijkrichting en condensator ongeveer 1,4x de wisselspanning die op de trafo staat. Dus voor 15V gelijkspanning zou je dan met een 12V~ trafo toe kunnen, maar je hebt best wel kans dat die spanning bij 5A belasting een stukje inzakt en dan is 12V~ dus te krap.
Dit zou je min of meer kunnen opvangen door voor de 7812 een low-drop versie te nemen, maar ik weet niet precies hoe die transistor dan gaat reageren als de spanningsval te laag gaat worden. Best kans dat je spanning dan behoorlijk in gaat zakken bij belasting, omdat de transistor dan een te grote weerstand heeft.

Edit:
Aangezien trafo's van 60 Watt best wel prijzig, groot en zwaar zijn, kun je mischien beter kijken naar een kant-en-klare geschakelde voeding (12V, 60VA)
Maar weet je zeker dat je 5A nodig hebt voor je versterkertje?
Goedkoper bij sk.net: http://www.samenkopen.net/action_product/302584/397446 (12 eur)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
PcFer schreef op zondag 11 november 2007 @ 17:55:
In het schema wordt de efficientie min of meer door de wikkelverhouding van de trafo bepaald. Als je 12 volt op de uitgang wilt moet je een trafo nemen met een uitgangspanning van 9 volt. Deze heeft namenlijk een topwaarde van 12.7 volt. Bij het gelijkrichten verlies je ook nog wat spanning en uiteindelijk hou je zo'n 12 volt over. Dit resulteert in een vrij zuinige oplossing. Wanneer de trafo een grotere uitgangspanning levert zal dit gedissipeerd worden door die transistor.
Denk je er ook even aan dat een 7812 minimaal 13.7 V nodig heeft? Je hebt dus een trafo nodig die meer dan 13.7 volt gelijkgericht geeft.

[ Voor 68% gewijzigd door 0fbe op 11-11-2007 19:26 ]

• TD-er
Klopt, maar dan zou je of moeten samen bestellen met iemand, of zelf meer dingen willen bestellen, want die SK-actie komt vanuit China en dan heb je redelijk wat verzendkosten.

Verwijderd

Topicstarter
Die samenkopen actie ziet er erg aantrekkelijk uit, want na wat ik allemaal gelezen heb hier is het best nog wel ingewikkeld voor een 1ste klas electrotechnieker :P, maar het is natuurlijk niet zo dat ik het hier bij laat, ik wil nu wel weten hoe het werkt

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:07:
Die samenkopen actie ziet er erg aantrekkelijk uit, want na wat ik allemaal gelezen heb hier is het best nog wel ingewikkeld voor een 1ste klas electrotechnieker :P, maar het is natuurlijk niet zo dat ik het hier bij laat, ik wil nu wel weten hoe het werkt
Wat wil je weten? hoe een switching powersupply werkt, of hoe je een stevige lineaire voeding bouwt?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44

RvL

Nog even een opmerking over het schema van circuitsonline. Dit schema is niet kortsluitvast. Oftewel, een kortsluiting zal in vrijwel alle gevallen leiden tot een kapotte voeding (tor die het gewoon begeeft) en met een beetje pech ook een kapot stuk electronica wat gevoed werd door de voeding.

De 78xx serie zelf is wel beveiligd tegen kortsluiting, maar zodra je er een externe transistor bij gaat zetten is hij dat niet meer. Ik raad je dan aan eens naar de L200 te kijken, die is volgens mij wel kortsluitvast met bypass tor. Of een LM723. Iets meer componenten maar ook weer kortsluitvast.

Hoeveel stroom heb je daadwerkelijk nodig eigenlijk?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
offtopic:
TS zit je heel toevallig op ROC nijmegen? Zo ja dan mag je aan Bas een schema met uitleg vragen.

Verwijderd

Topicstarter
kippy schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:58:
offtopic:
TS zit je heel toevallig op ROC nijmegen? Zo ja dan mag je aan Bas een schema met uitleg vragen.
Hoeveel stroom heb je daadwerkelijk nodig eigenlijk?
- Nee, ik zit op het ID College Gouda, mag ik het dan niet vragen? :P

- Ik heb eigenlijk 3A nodig, dat is de max die het versterkertje trekt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 17:50 ]

• RvL

RvL

Kijk eens naar de 78T12. Dit is de 3A versie van de 78xx serie. Omdat je dan geen extra transistor nodig hebt, blijft hij kortsluitvast.Alleen nog steeds lineair dus nog steeds aardig kachel.

Anders de L200, al levert deze zelf maar 2A, dus zul je even in de datasheet moeten kijken hoe je dit kan verhogen met een tor. Staat zo in de datasheet

Je kan inderdaad ook eens kijken naar een simple switcher van National. Simpele geschakelde voedingen. Met slechts een paar componenten toch een leuke voeding.

De LM25576 is een goed voorbeeld.

Nu de dekens nog...

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 17:48:
- Nee, ik zit op het ID College Gouda, mag ik het dan niet vragen? :P

- Ik heb eigenlijk 3A nodig, dat is de max die het versterkertje trekt.
Ik ben stagair op ROC nijmegen en daar hebben ze toevallig afgelopen maand ook een versterkertje gebouwd in de eerste. Dus had zo maar gekunnen.

Maar zelf zou ik ook gewoon voor de simpele oplossing gaan met een 7812 of een zwaarder broertje daarvan. En dan gewoon met 3 amp afzekeren.

Als ik me kan verplaatsten in de soorten versterkertjes die ze in 1 MBO maken zijn dat allemaal hoog bevijligde TDA gebazeerde versterkertjes, dus niet schadelijk als je de voeding verkeerd om hebt.

Voor de rest is het wel leuk om met schakelende voedingen te werken maar dat vind ik in dit geval niet heel nuttig. Of je wil graag een kant en klare oplossing gebruiken. Maar een schakelende voeding moet je wel goed ontstoren met een behoorlijke elco en een aantal condensatoren anders krijg je redelijk wat ruis op de uitgang.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig een schakelingetje te vinden die redelijk simpel te maken is, en die redelijk betrouwbaar is? Aangezien ik dus NUL ervaring heb verder.

Heb al wel wat soldeer ervaring overgens.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 19:24 ]

• RvL

RvL

Oke, vooruit dan maar weer. Een hapklaar schema onderweg ;)

Het volgende schema komt rechtstreeks uit de datasheet van de LM723:
Afbeeldingslocatie: http://www.cvtvraagteken.nl/images/lm723scheme.gif

Dit schema vraagt een Vin van minimaal 15v. Eruit komt 12V. Kan zijn dat dit niet precies 12v is. Uitgangsvoltage verhogen doe je door R2 iets kleiner te maken (b.v. 6,8k) of R1 iets te vergroten (b.v. 5,1k)

Mocht de uitgangsspanning te hoog zijn kun je deze dus logischerwijs verlagen door R2 groter te maken of R1 kleiner te maken.

De transistor kan iedere willekeurige NPN power transistor zijn, zolang deze maar voldoende stroom door zijn collector (Ic) kan pompen. Neem altijd een veilige marge. Dus voor 3A niet met een 3A transistor aankomen. Electronica vind het meestal niet zo heel erg leuk om op het randje te moeten leven ;)

Dit schema kan in theorie Vsense/Rsc aan stroom leveren. Vsense is in dit geval gelijk aan Vout (12v). Met een Rsc van 1 ohm kan deze voeding dus 12A leveren (mits de tor dit aan kan). Rsc kan dus ook groter, b.v. 3 ohm. Dan kan de voeding dus nog 4A leveren. Dit alles uiteraard afhankelijk van het vermogen van je trafo!

Vragen hoor ik wel!

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 14-11-2007 08:55 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
hee Top man, hier kan ik wel wat mee, maar als je er ee trafo voor zet, moet dit nog een speciale zijn?
En uit een trafo komt ook wisselspanning, dus ik neem aan dat er nog ergens een gelijkrichtertje voor moet? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd... O-) 8)7

• DJSmiley
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:38:
hee Top man, hier kan ik wel wat mee, maar als je er ee trafo voor zet, moet dit nog een speciale zijn?
En uit een trafo komt ook wisselspanning, dus ik neem aan dat er nog ergens een gelijkrichtertje voor moet? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd... O-) 8)7
Trafo, gelijkrichtertje + condensator ervoor is wel zo handig ja ;)

De condensator zou ik wel stevig houden, en eventueel ook een klein filtertje aan de output om brom enz te elimineren

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 14-11-2007 19:52 ]

• RvL

RvL

Inderdaad, er komt uiteraard een trafo met gelijkrichter en elco voor Vin. Deze elco zou ik (natte vingerwerk) zo'n 4700uF nemen.

Evt. nog een klein condensatortje (100nF) over de uitgang en klaar is livestrong

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
oke, bedankt :D

• RvL

RvL

Bij nader inzien mag de elco best wat groter zijn. Neem grofweg zo'n 2200uF per ampere. Voor 3 ampere kom je dan dus op zon 6600uF uit.

Nu de dekens nog...

Pagina: 1