Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:15:Pfff... Universiteit, opleiding, tis om het even hoe je het noemt: je snapt m'n punt. Ik ben het trouwens niet met je eens dat je beter eerst Frans kunt leren. Er zijn genoeg mensen die Frans spreken en anders zijn er wel genoeg Fransen die Engels spreken. Tenzij je de positie van ambassadeur in Frankrijk ambieert heb je niks aan vloeiend Frans. Niet dat Frans niet handig is (

), maar aan Russisch of Chinees heb je echt meer als je het klasje in wil - ik ga er dan wel vanuit dat je al redelijk Frans kunt; het wordt immers gewoon op de middelbare school gegeven.
Tuurlijk zijn er genoeg Fransen die Engels spreken, maar die zie ik niet zo gauw bij Nederlandse ministeries werken, en al helemaal niet bij alles wat ook maar enigzins politiek gevoelig is, en dat is het bij BuZa toch vrij rap denk ik.
Frans is sowieso noodzakelijk, ook als je niet direct in Frankrijk werkt hoor. Je kan best vloeiend Russisch en Chinees spreken, je moet je "uitstekend" uit kunnen drukken in het Frans. Kijk voor de grap even bij de
vacature voor
startende beleidsmedewerker: "Je kunt je uitstekend uitdrukken in de Nederlandse, Engelse en Franse taal."
"De selectieprocedure bestaat uit vier fasen: een briefselectie, een sollicitatiegesprek, een talentest Engels en Frans en een assessment (inclusief het schrijven van een essay over een maatschappelijk of politiek onderwerp)."
"Als mijn Frans redelijk is, kom ik dan in aanmerking?
Kennis van vreemde talen wordt van groot belang geacht. Naast Engels is kennis van het
Frans, mondeling en schriftelijk,
een vereiste. Hiervoor gelden in principe geen compensaties."
"Gevraagde opleiding en ervaring
- een afgeronde academische opleiding
- enkele jaren relevante werkervaring op bovengenoemde werkterreinen en/of kerntaken (eis)
- goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands, Engels en
Frans (eis)"
En ook voor een heleboel banen bij de EU is vloeiende beheersing van 1 van de werktalen + goede beheersing in de ander vaak vereist (officiele werktalen zijn Engels en Frans).
Ik twijfel er aan of je met VWO6 niveau Frans in het Frans kan werken op professioneel niveau, zeker als je tussen VWO en baan, toch al gauw 5 jaar, er niet zo veel meer mee doet.
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:15:Zijn ze allemaal zo geestig daar op het UCU? Jíj droeg aan dat het UCU en de RA zo nieuw waren, maar het zijn gewoon dependance's van een oude universiteit. Of die nou honderd of driehonderd jaar bestaat is inderdaad niet relevant.
Zit op RA, niet UCU

.
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:15:En hier kom je er dus wéér mee dat het allemaal zo nieuw, vernieuwend en avontuurlijk is

Je bevestigt tevens op schitterende wijze het vermoeden van nare man: je zit daar uit een misplaatst ressentiment tegen de grote universiteiten, want de massa, dat is maar suf.
Dat zeg ik juist niet, ik zeg hoogstens dat UCs nieuwer zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:15:"Het verschil tussen kiezen voor de gevestigde orde en het aandurven van iets nieuws", komop zeg. Laat me het even op een rijtje zetten: In plaats van midden in de grote stad zit je nu op een campus. In plaats van met 300 man in de collegezaal zit je nu in de klas met twintig. Wat een sensatie, wat een avontuur! Sorry voor m'n sarcastisch toon, maar je kan toch niet met droge ogen beweren dat een kleine klassen, een campus en nieuwe toetsingsvormen gelijk staan aan avontuur? Een campus en is wat mij betreft een heel stuk minder avontuurlijk dan een kamer van 10m2 zonder verwarming ergens in Bos en Lommer. Je mag het zeggen als je het daar niet mee eens bent hoor, want ik ben wel benieuwd wat je avontuurlijk vind aan een campus.
Campus, kleine klassen, etc. zijn als elementen ansich niet avontuurlijk. Ik ben het best met je eens dat een UC over het algemeen een vrij beschermde omgeving is (zeker in Utrecht, met een gezamelijke eethal enzo) en dan een eigen kamertje in een grote studentenstad, colleges volgen met grote groepen, etc. misschien wel veel spannender is dan met een relatief kleine en bekende groep in een niet zo intimiderende omgeving college volgen in kleine groepen.
Echter, het "lef tonen" waar het in eerste instantie over ging, sloeg op de nieuwigheid van de opleiding. De opleiding is misschien redelijk beschermend in sommige opzichten, maar het is
wel een compleet nieuwe opleiding die nog geen 4 jaar bestaat (RA in dit geval).
Een jaartje outback Engels is wel heel wat anders dan 3 jaar academisch onderwijs in het Engels. In het eerste geval zal je best met je "mates" een "pint" kunnen bestellen en begrijpen hoeveel je af moet rekenen als de barman de prijs in je oor schreeuwt, maar een psychologisch researchpaper schrijven is wel even wat anders. Neemt niet weg dat reiservaring heel nuttig, of op z'n minst interessant kan zijn.
Tuurlijk is een 10 een perfecte score en een 1 (of in sommige gevallen een 0) de slechts mogelijke score, maar UCs, RA en UCU althans, werken niet met cijfers van 1 tot 10. Wij werken met letters, van F tot A, gekoppeld aan een cijfer. A = 4.0, A- = 3.7, B+ = 3.3, B = 3.0, B- = 2.7, C+ = 2.3, C = 2.0, C- = 1.7, D+ = 1.3, D = 1, D- = 0.7, F = 0.
F = fail, D = onvoldoende/voorwaardelijk gehaald, C = voldoende, B = goed, A = very good.
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:15:Wat er relevant is aan het gebrek aan horeca in Middelburg snap ik ook niet zo: is een gebrek aan café's een avontuur, of een blijk van buiten de gebaande paden treden? Wat mij betreft niet, en het gaat er bij mij eigenlijk niet in dat je dat zelf wel vindt.
Waar het omgaat is dat het een redelijk pionierswerk is dat je kan doen (let wel: kan, het hoeft niet per se ofzo). In Utrecht heb je tientallen studentenkroegen en societeiten. In Middelburg werk ik aan het vinden, huren, inrichten en runnen van "onze eigen" RA bar. Het is niet op alle gebieden een gespreid bedje hier. Niet dat dat in Utrecht wel zo is, maar daar heb je in ieder geval al ruime keus aan studenten(sport) verenigingen. En overigens valt het met het cafe tekort in Middelburg ook wel mee hoor, je kan toch maar in 1 kroeg tegelijkertijd zitten

.